Internet verbinding valt steeds weg (DNS probleem?)


Inmiddels ben ik een aantal weken klant bij T-Mobile thuis maar steeds vaker lijkt het internet minder goed te werken. Ik krijg uiteenlopende foutmeldingen en de internet verbinding lijkt steeds weg te vallen. Ik woon in een relatief klein studio en apparaten zijn meestal binnen 3 à 4 meter in bereik van de router. Ik heb op deze forum rondgekeken en op andere sites maar de oplossingen die ik tot dusver heb kunnen vinden hebben mij niet geholpen. Ik hoop dat dit op te lossen is.

Symptomen

  • Webpagina's laden niet of duurt heel lang (totdat er een foutmelding verschijnt of pagina wordt ineens alsnog snel geladen). Muziek streamen wil soms ook niet.
  • Uiteenlopende foutmeldingen op laptop van DNS fouten:
    • "DNS server reageert niet", "DNS Probe started/finished", "Uw apparaat lijkt juist configureerd te zijn maar de bron reaegert niet"
    • Proxyinstellingen foutmeldingen
    • Time-outs
  • Directe verbinding met router altijd goed. WiFi verbinding verbreekt niet.
  • Soms moeite met communiceren met de router zelf (inloggen, instellingen veranderen, verbinding wordt verbroken).
  • Zyxel VMG8825-T50 router.
  • Laptop heeft een Killer E2400 Gigabit Ethernet Controller.
  • Symptomen voor merendeel van laptop gebruik en kleine beetje van mobiel en PlayStation 4, wat alleen maar trage verbindingen had of uitval van connectie.

Wat heb ik geprobeerd

  • Handmatig DNS instellingen te gebruiken.
  • “1.1.1.1”, “8.8.8.8”, “8.8.4.4.”, “37.143.84.228” en “37.143.84.229”. Geen verschil.
  • Handmatig kanaal veranderen op verdenking van drukte op aanwezige kanalen, niet zeker of dit gelukt is i.v.m. constante weggevallen verbinding.
  • Handmatig overgaan op 5GHz signaal, dit leek in het begin te werken maar inmiddels dezelfde klachten.

Persoonlijk vermoed ik dat er iets aan de hand kan zijn met de communicatie tussen de router en laptop, aangezien de verbinding het soms ineens wel wilt werken.


32 reacties

Reputatie 1

Heb hier dezelfde problemen,dus die oplossing, andere netwerknamen lijkt mij erg handig. . Ik vindt het namelijk lastig dat in het zyxell modem de netwerknamen voor 2,4 en 5 Ghz gelijk zijn , dus moeilijk te onderscheiden. Zou in het algemeen in de firmware moeten veranderen . Maar als de moderator dit kan en dan ook de bandsteering uitzetten , dan graag!

Reputatie 7
Badge +4

Hi @hagees,

Zojuist wilde ik de netwerken voor je scheiden door band steering uit te zetten, alleen zo te zien heb je momenteel de Wifi in zijn geheel uit staan. Wil je dat ik de Wifi weer voor je activeer, of wil je juist op een ander apparaat dan het Zyxel modem band steering deactiveren? Mocht je zelf graag op pad gaan in het modem, je kan een hoop op het modem aanpassen door op het modem in te loggen en onder WLAN settings de desgewenste wijzigingen aan de Wifi instellingen te maken.

Ik hoor graag of het is gelukt!

Reputatie 1

@Cal, 

Dank voor je reactie. Ik heb het op dit moment ondervangen door inderdaad de wifi op de Zyxell uit te schakelen. Achter de Zyxell hangt nu een Powerline kit TP Link TL-WPA8630P. Deze gebruik ik omdat ik graag op een plek waar ik geen UTP kabel kan aanleggen toch over utp kan beschikken. Bijkomend voordeel is ook nog dat de powerline kit wel over 2 verschillende Wifi netwerknamen beschikt.Dus voor zover lukt het aardig met deze opzet. Het verlies in bandbreedte wat over het algemeen het nadeel is van powerline adapters valt ook mee. Ik heb een android tv kastje en heeft voor bijvoorbeeld tv genoeg mb,s . Wat je opmerking betreft voor zelf instellen van de Zyxell ben ik nog niet tegen gekomen waar dan de bandsteering zelf is uit te schakelen. Kan wel een hoop zelf instellen o.a. de wifi weer in of uitschakelen dat is geen probleem . Blijft over het niet  onderscheiden van de netwerknamen bij de Zyxell , zou dat niet met een firmware update aan te passen zijn?

Reputatie 1

@ Cal, 

Op dit moment zet ik de wifi weer aan in de Zyxell, dus als je of een collega de bandsteering uit zou willen zetten dan graag. En zou je dan ook zoals eerder in dit topic beschreven de 2,4 en 5 Ghz uit elkaar willen hallen en andere netwerknamen geven.

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @hagees,

Het is geregeld hoor! Ik heb onderscheid gemaakt met het 5ghz netwerk door er ‘_5ghz’ achter te zetten. Mocht je de namen van de netwerken willen personaliseren, dan kan dat door de namen aan te passen in het modem, in jouw My T-Mobile Thuis account, of door mij een privébericht te sturen met de desgewenste netwerknamen.

Veel plezier nog met de nieuwe set-up!

Reputatie 1

@Cal,

Bedankt voor de naamsverandering zo is nu gemakkelijker te zien op welke freq., je zit.

Heb je bandsteering ook uitgezet?

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @hagees, bandsteering is eveneens uitgezet. Indien we je nog bij iets anders kunnen helpen, laat het alsjeblieft weten. Geniet van een heerlijke zon (indien mogelijk)! 😄

Reageer