Beantwoord

Internetsnelheid te laag via router Asus RT68U

  • 28 August 2018
  • 7 reacties
  • 2129 Bekeken

Reputatie 1
Ik heb mijn internetsnelheid verhoogd van 100Mbps naar 750Mbps.
Achter de Draytek Vigor2132 heb ik een Asus RT68U router.
Deze zijn verbonden door een cat6 internetkabel en een Static IP adres.
Als ik de Asus router er tussenuit haal dan is de snelheid optimaal.
Met de Asus router er tussen daalt de snelheid naar 94Mbps, tevens geeft de WAN ethernetport 100Mbps aan op de router.
Ik heb al een reset gedaan en alle instellingen die de snelheid verlagen nagekeken.

Wie kan mij helpen dit op te lossen?
icon

Beste antwoord door gertach 30 August 2018, 10:33

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Ik heb dezelfde router maar een andere provider. Ik kan in de setup van de Asus nergens een instelling vinden om de WAN poortsnelheid aan te passen. Kun je de Draytek niet naar 1 Gbit forceren? Blijkbaar zijn de Draytek en Asus overeen gekomen dat 100 Mbit de maximaal haalbare snelheid op de WAN verbinding is.
Reputatie 5
Gebruik je de routing van de Draytek? Dan kun je beter routing en DHCP uitzetten op de Asus router en vervolgens de UTP kabel in één van de LAN poorten van de Asus stoppen ipv de WAN poort.

Zou je het kunnen testen en kijken als je dan wel een goede snelheid hebt? Dan werkt de Asus router puur als een AP.
Reputatie 1
Asus router als een AP gebruiken is geen optie omdat vanuit deze router 2 bewakingscamera's, een nas-server en TV (Netflix) via een netwerkkabel verbonden zijn en ik deze buitens huis moet kunnen benaderen.
De Draytek levert de 750Mbps snelheid via de internet poort als ik deze direct op mijn PC aansluit. Het probleem zit dus in de Asus router.
Reputatie 1
Hoofdprobleem gevonden; de connector van de cat6 kabel zijn niet de juiste. (begrijp niet dat de Draytek hier geen problemen mee heeft)
Wan ethernet poort geeft nu 1 Gbps aan, alleen de snelheid blijft hangen op 250 Mbps, terwijl bij een direct aansluiting van de Draytek op de PC 750MBPS wordt gehaald.
Er zit dus nog iets in de instellingen die de snelheid verlaagd.
Reputatie 1
De Nat versnelling op auto gezet en nu de volle snelheid.
Probleem opgelost.
Reputatie 7
Badge +3
De Nat versnelling op auto gezet en nu de volle snelheid.
Probleem opgelost.



@gertach , inderdaad had ik ook dat probleem met mijn ASUS een tijdje terug toen ik overging van 100Mb naar 750Mb.

Onder LAN => Swich Control : NAT Acceleration stond op disabled.
Deze omgezet naar Auto en nu draait het als een zonnetje.
Snelheden hier Down/Up 770/760 Mb
Reputatie 2
Asus router als een AP gebruiken is geen optie omdat vanuit deze router 2 bewakingscamera's, een nas-server en TV (Netflix) via een netwerkkabel verbonden zijn en ik deze buitens huis moet kunnen benaderen.
De Draytek levert de 750Mbps snelheid via de internet poort als ik deze direct op mijn PC aansluit. Het probleem zit dus in de Asus router.



Waarom zou dit niet kunnen als de router in AP modus staat?
Zolang de draytek de routing functie doet kan de ASUS gewoon in AP modus staan. Dan doet deze niks anders dan switchen (laag 2). Sowieso altijd aan te raden om de ASUS in AP modus te zetten en dan de WAN poort niet gebruiken. Alleen de LAN poorten. Hierdoor omzeil je de NAT functie en gebruikt hij puur zijn switching processor. Geen snelheidsverlies. Al is het wel zo dat sommige routers de WAN poort over dezelfde processor laten lopen dus dat je die ook kunt gebruiken. Maar dat verschilt per merk/type. Je zou dus het verschil moeten testen tussen "AP mode WAN gebruiken" en "AP mode WAN niet gebruiken"

Maar nog steeds: Altijd de ASUS in AP mode zetten. Nu heb je altijd ongewenste routeringen/firewall actief die nu sowieso door de draytek worden gedaan. Ook al heb je het uit staan draaien de processen wel.

Reageer