Beantwoord

IP adres in Duitsland

  • 22 December 2022
  • 19 reacties
  • 432 Bekeken

Goedemorgen,
Sinds een week hebben we verschillende problemen met het IP-adres:

• HBO max is niet te bekijken (want niet beschikbaar in deze regio)
• Sommige videos zijn niet af te spelen (kan alleen van NL)
• Sites registreren onze bezoeken standaard van Duitsland (bv. Wikipedia, Amazon, etc).

Router meerdere keren gereset, en verder geen VPN in gebruik. Via 4G geen problemen.

Ook hebben we contact gezocht met HBO Max via chat en mail. Vandaag kregen er een antwoord van HBO, dat luidt als volgt:
‘Je IP adres komt van een server in Duitsland, dit zorgt ervoor dat je niet goed gebruik kan maken van onze service. We willen je dan ook verzoeken contact op te nemen met je provider, zodat zij het IP adres goed kunnen instellen.’

Het vreemde is, als ik op bv. op mylocation.org mijn locatie bekijk, dan is dat wel gewoon Nederland.

Hoe kan dit en wat kan er aan gedaan worden?

icon

Beste antwoord door eric 22 December 2022, 11:52

Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Dan gebruikt HBO blijkbaar een oude database (nog niet geupdate) voor de geo bepalingen. 

Als T-Mobile een nieuw IP blok in gebruik neemt wordt dat gemeld bij Ripe. Alle bedrijven die databases gebruiken voor het bepalen van geo loctaties van ip adressen dienen (uiteindelijk) te synchroniseren met de database van Ripe.  Voer jouw IP adres eens in. Mocht hier gewoon NL uitkomen, dan kun je daar HBO max mee confronteren.

 

Dan gebruikt HBO blijkbaar een oude database (nog niet geupdate) voor de geo bepalingen. 

Als T-Mobile een nieuw IP blok in gebruik neemt wordt dat gemeld bij Ripe. Alle bedrijven die databases gebruiken voor het bepalen van geo loctaties van ip adressen dienen (uiteindelijk) te synchroniseren met de database van Ripe.  Voer jouw IP adres eens in. Mocht hier gewoon NL uitkomen, dan kun je daar HBO max mee confronteren.

 

Dag Eric, dank je voor je antwoord. 

Als ik bij Ripe mijn IP-adres invoer krijg ik gewoon NL als locatie. Echter - en dit geldt voor alles wat via onze wifi / T-Mobile Thuis loopt - geven verschillende sites én HBO aan dat het IP-adres in Duitsland zit.

Bijvoorbeeld Wikipedia 


Dus mijn IP is technisch gezien in NL, maar op onverklaarbare wijze zien sites en video stream kanalen het toch als Duits….

Reputatie 7
Badge +14

Tja, meer dan RIPE updaten kan een eigenaar van IP adressen, zoals T-Mobile niet doen. De bedrijven die gebruik maken van GEO bepalingen op basis van IP adres moeten dit regelmatig synchroniseren. Dat kan bij sommige bedrijven soms tot een paar maanden duren. Meldt het bewijs van de registratie bij RIPE met jouw IP adres bij HBO max en geef aan dat ze hun database niet op orde hebben.

Tja, meer dan RIPE updaten kan een eigenaar van IP adressen, zoals T-Mobile niet doen. De bedrijven die gebruik maken van GEO bepalingen op basis van IP adres moeten dit regelmatig synchroniseren. Dat kan bij sommige bedrijven soms tot een paar maanden duren. Meldt het bewijs van de registratie bij RIPE met jouw IP adres bij HBO max en geef aan dat ze hun database niet op orde hebben.

Maar het gaat dus niet alleen om HBO. Dan zou het duidelijk bij hun kunnen liggen. Het zijn óók sites die ik bezoek, online video’s die ik wil afspelen; die registeren ook een Duitse IP locatie.

Daarbij: dit probleem is er ineens, sinds ruim een week. Hiervoor werkte alles (ook HBO en het afspelen van videos e.d.) al maanden goed.

Ik heb niks veranderd qua instellingen, de router is nog steeds dezelfde en er zit geen VPN tussen.

Via een ander topic heb ik e.e.a. gevonden.


De fout ligt ook in mijn geval bij de GeoIP database van Maxmind.
Als ik hier mijn IP check dan bevind ik me ineens in München. 

Via https://www.maxmind.com/en/geoip-location-correction een verzoek ingediend om het aan te passen, hopelijk werkt dat.

Tja, meer dan RIPE updaten kan een eigenaar van IP adressen, zoals T-Mobile niet doen.

 

Onzin, een beetje ISP geeft een dergelijke wijziging ook vaak door aan Maxmind en IP2location omdat juist “vooral” die partijen behoren tot de meest gebruikte geoip databases. Deze partijen kennen zowel betalende als gratis gebruikers en worden door grote als kleine partijen gebruikt. Zelfs mensen met een eigen cheap servertje met bijvoorbeeld Configserver & Firewall maken gebruik van de maxmind databases al is het om bepaalde landen of AS's te blokkeren.

Zou een provider dit niet doorgeven dan duurt het soms maanden voordat Maxmind en IP2location deze wijzigingen in hun databases doorgevoerd hebben.

 

Reputatie 7

Hi @Frank.A, heel erg bedankt voor deze aanvulling! Top dat je een verzoek hebt ingediend. Ik hoop dat je daar snel een reactie op binnenkrijgt en natuurlijk de definitieve oplossing. Houd je ons hiervan op de hoogte? Voor nu alvast hele mooie feestdagen! 🎄

Reputatie 7
Badge +5

Hoelang blijft Tmobiel aanmodderen met het bijeen schrapen van IPv4 adressen?

Wanneer durven ze de stap naar IPv6 te zetten.

Deze week al diverse topics zien passeren die over deze tekortkoming gaan.

Een goede internet beleving is bij Tmobiel met dit soort de markt afstropen voor IPv4 adressen niet gegarandeerd.

Reputatie 6
Badge

Hoelang blijft Tmobiel aanmodderen met het bijeen schrapen van IPv4 adressen?

Wanneer durven ze de stap naar IPv6 te zetten.

Deze week al diverse topics zien passeren die over deze tekortkoming gaan.

Een goede internet beleving is bij Tmobiel met dit soort de markt afstropen voor IPv4 adressen niet gegarandeerd.

Een goede support voor IPv6: graag. Wanneer kan ik een /56 (of desnoods een /60) krijgen die stabiel is (dus niet dynamisch zoals bij IPv4), dual stack, dus naast IPv4? Maar IPv6 als vervanging van IPv4? Nee dank je. Dan krijg je met iets NAT achtigs in het netwerk te maken. Dat is nog erger dan de huidige situatie. De handel in IPv4 adressen is een ramp met bovenstaande problemen als gevolg. Maar IPv6 is geen silveren bullet helaas

Goedemorgen,
Sinds een week hebben we verschillende problemen met het IP-adres:

• HBO max is niet te bekijken (want niet beschikbaar in deze regio)
• Sommige videos zijn niet af te spelen (kan alleen van NL)
• Sites registreren onze bezoeken standaard van Duitsland (bv. Wikipedia, Amazon, etc).

Router meerdere keren gereset, en verder geen VPN in gebruik. Via 4G geen problemen.

Ook hebben we contact gezocht met HBO Max via chat en mail. Vandaag kregen er een antwoord van HBO, dat luidt als volgt:
‘Je IP adres komt van een server in Duitsland, dit zorgt ervoor dat je niet goed gebruik kan maken van onze service. We willen je dan ook verzoeken contact op te nemen met je provider, zodat zij het IP adres goed kunnen instellen.’

Het vreemde is, als ik op bv. op mylocation.org mijn locatie bekijk, dan is dat wel gewoon Nederland.

Hoe kan dit en wat kan er aan gedaan worden?



Ik ervaar precies hetzelfde.. 

Wanneer ik via de tv naar verschillende apps wil gaan (Videoland/Netflix/Pathe/Prime/ Viaplay) Ontvang ik een error of kan video niet kijken vanwege je huidige locatie. 

Wanneer ik op mijn telefoon op 5G wil kijken kan ik alles bekijken. Maar wanneer ik wifi aanzet op mijn telefoon, krijg ik precies hetzelfde probleem als via de tv. 

Super vervelend. 

Ip address bevindt zich in Apeldoorn.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @TDgroenen69, maak je toevallig gebruik van een proxy of VPN? Wanneer jouw IP zich in Apeldoorn gerouteerd bevindt, lijkt het me vrij stug dat er zonder omleiding van een proxy een andere geo-locatie wordt getoond. Maar ik heb hier duidelijk niet genoeg kaas van gegeten, dus schakel graag de deskundigheid in van onze toppers op de Community: @Hidden.nld en @eric hebben jullie een idee hoe dit ontstaat? 

@Jason TDgroenen69 heeft in dit topic 

aangegeven dat bij Ripe zijn locatie op Duitsland staat.

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @TDgroenen69, maak je toevallig gebruik van een proxy of VPN? Wanneer jouw IP zich in Apeldoorn gerouteerd bevindt, lijkt het me vrij stug dat er zonder omleiding van een proxy een andere geo-locatie wordt getoond. Maar ik heb hier duidelijk niet genoeg kaas van gegeten, dus schakel graag de deskundigheid in van onze toppers op de Community: @Hidden.nld en @eric hebben jullie een idee hoe dit ontstaat? 

ALs er nieuwe IP blokken worden toegekend aan T-Mobile thuis DHCP pool, dan worden deze door de betreffende afdeling bij de betreffende registrar, zoals RIPE af/aangemeld. Daarna moet dat als een olievlek worden verspreid naar alle bedrijven die met die informatie diensten, zoals GEO locaties, aanbieden. Daar kan T-Mobile invloe dop uitoefenen door het zelf te doen, maar je zult intern moeten navragen of ze dat ook doen of dat overlaten aan die commerciele bedrijven.

Als iemand “opeens”  zich in Duitsland bevind is het logischer dat hij ander nieuw IP adres heeft gekregen uit de dynamische pool. 

Hoi @TDgroenen69, maak je toevallig gebruik van een proxy of VPN? Wanneer jouw IP zich in Apeldoorn gerouteerd bevindt, lijkt het me vrij stug dat er zonder omleiding van een proxy een andere geo-locatie wordt getoond. Maar ik heb hier duidelijk niet genoeg kaas van gegeten, dus schakel graag de deskundigheid in van onze toppers op de Community: @Hidden.nld en @eric hebben jullie een idee hoe dit ontstaat? 

ALs er nieuwe IP blokken worden toegekend aan T-Mobile thuis DHCP pool, dan worden deze door de betreffende afdeling bij de betreffende registrar, zoals RIPE af/aangemeld. Daarna moet dat als een olievlek worden verspreid naar alle bedrijven die met die informatie diensten, zoals GEO locaties, aanbieden. Daar kan T-Mobile invloe dop uitoefenen door het zelf te doen, maar je zult intern moeten navragen of ze dat ook doen of dat overlaten aan die commerciele bedrijven.

Als iemand “opeens”  zich in Duitsland bevind is het logischer dat hij ander nieuw IP adres heeft gekregen uit de dynamische pool. 



Vind het maar vreemd.. 1,5 week geleden deed alles het nog en sinds vorige week krijg ik de erroy '’ video kan niet bekeken wordt door je huidige locatie'’

 

Ik heb het idee dat er iets mis is met de geografische bepaling.. 

Hi @Frank.A, heel erg bedankt voor deze aanvulling! Top dat je een verzoek hebt ingediend. Ik hoop dat je daar snel een reactie op binnenkrijgt en natuurlijk de definitieve oplossing. Houd je ons hiervan op de hoogte? Voor nu alvast hele mooie feestdagen! 🎄

Hi @Lisa, het verzoek is in behandeling genomen en vandaag - na een week wachten - staat het IP-adres bij Maxmind weer goed en werkt HBO en alle andere video streams weer.

Vraag blijft: hoe kan dit ‘ineens’? Ik heb al bijna 2 jaar T-Mobile Thuis en zelf niks aangepast.

En, hoe kan dit in de toekomst voorkomen worden? Ik zie namelijk dit probleem bij meer klanten (zie o.a. hieronder) en ook dat zich dit na een X-aantal maanden kan herhalen...

Hoi @TDgroenen69, maak je toevallig gebruik van een proxy of VPN? Wanneer jouw IP zich in Apeldoorn gerouteerd bevindt, lijkt het me vrij stug dat er zonder omleiding van een proxy een andere geo-locatie wordt getoond. Maar ik heb hier duidelijk niet genoeg kaas van gegeten, dus schakel graag de deskundigheid in van onze toppers op de Community: @Hidden.nld en @eric hebben jullie een idee hoe dit ontstaat? 

ALs er nieuwe IP blokken worden toegekend aan T-Mobile thuis DHCP pool, dan worden deze door de betreffende afdeling bij de betreffende registrar, zoals RIPE af/aangemeld. Daarna moet dat als een olievlek worden verspreid naar alle bedrijven die met die informatie diensten, zoals GEO locaties, aanbieden. Daar kan T-Mobile invloe dop uitoefenen door het zelf te doen, maar je zult intern moeten navragen of ze dat ook doen of dat overlaten aan die commerciele bedrijven.

Als iemand “opeens”  zich in Duitsland bevind is het logischer dat hij ander nieuw IP adres heeft gekregen uit de dynamische pool. 



Vind het maar vreemd.. 1,5 week geleden deed alles het nog en sinds vorige week krijg ik de erroy '’ video kan niet bekeken wordt door je huidige locatie'’

 

Ik heb het idee dat er iets mis is met de geografische bepaling.. 

Hi @TDgroenen69 dat was hier ook ineens het geval. Exact hetzelfde verhaal. In dit topic kreeg ik niet het juiste antwoord, maar hier wel:
https://community.t-mobile.nl/bekabeld%2Dinternet%2D492/wan%2Dip%2Dadres%2Dwordt%2Dniet%2Dals%2Dnederlands%2Dgezien%2D346107

IP-adres overal gewoon in NL, behalve uiteindelijk dus bij de geo-locatie van Maxmind. Daar zou je ‘t even kunnen checken en via https://www.maxmind.com/en/geoip-location-correction een verzoek indienen als het niet klopt.

@Lisa TDgroenen69 heeft al aangegeven dat zijn ip bij RIPE op Duitsland staat. Kan een klant bij Ripe zijn land ook goed zetten, of kan alleen t-mobile dat doen? En betekend dat dus dat het door t-mobile verstrekte IP aan @TDgroenen69 dan niet juist aangemeld is bij RIPE, of dat er wellicht een probleem bij RIPE speelt waardoor het land niet goed staat? Ik zie dat er bij RIPE nog wel eens storingen zijn of achterstanden.

Reputatie 7

Hi @Frank.A, super fijn om te lezen dat je weer probleemvrij bent! 😊 Om op jullie vragen terug te komen @Frank.A en @Shilka, wil ik graag de expertise inschakelen van @TechRacing93 en @eric. Kunnen jullie hier meer over vertellen en hierbij helpen? Ik denk zelf niet dat T-Mobile het IP-adres bij een externe partij zoals Ripe kan laten deblokkeren. De geo-locatie is alleen in dat specifieke geval anders, want onze pools worden gerouteerd via Amsterdam en Rotterdam, dus dat het op Duitsland staat is dan enkel bij Ripe zo. 

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @Lisa ,  Ik zie niet veel vragen van @Frank.A nog open staan? Misschien deze nog? 

“Vraag blijft: hoe kan dit ‘ineens’? Ik heb al bijna 2 jaar T-Mobile Thuis en zelf niks aangepast".

Of Frank heeft een nieuw IP adres gehad wat pas recent door T-Mobile bij Ripe als T-mobile is geregistreerd of het stond bij RIPE wel altijd goed maar heeft de betreffende Geo-locatie aanbieder een fout in de database gekregen. Dat zijn commerciele bedrijven met een eigen technische oplossing waar ISP's geen bemoeienis mee hebben.

Reageer