Beantwoord

ip configuratie mislukt

  • 7 December 2019
  • 52 reacties
  • 4651 Bekeken

Reputatie 3

Sinds vanochtend kan geen enkel WIFI apparaat in huis nog verbinding krijgen met de router.

Netwerk is wel zichtbaar maar blijft steken op ip-adres ophalen.

Ik heb een draytek 2132fvn glasvezel modem en omdat ik al wifi problemen had heeft T-Mobile een FRITZ!WLAN Repeater geplaatst.

Dit werkte prima en had goed en stabiele wifi.

Router en repeater uitzetten en wachten tot de router weer is opgestart en dan pas de repeater aanzetten geeft geen oplossing.

Netwerk vergeten en opnieuw inloggen ook niet.

 

Wat kan ik nog meer proberen?

 

icon

Beste antwoord door Brian 10 December 2019, 16:32

Bekijk origineel

52 reacties

Reputatie 2

@BrianBedankt voor je reactie en dat je mij verder wilt helpen!

V.w.b het vol lopen. Ik denk dat dit toch gebeurd, want ik heb vorige week vrijdag de Draytek een factory reset moeten geven, omdat geen enkel device meer een ip adres kreeg toegewezen (via Draytek en Devolo)…

Het IP conflict is maar 1 keer voor gekomen. Ik check regelmatig de DHCP tabel en het is verder nooit gebeurd. Maar ik heb de screenshot gemaakt en gedeeld omdat ik dacht dat het wellicht zou helpen bij het onderzoeken van het probleem. Het IP conflict is denk ik een eenmalig incident geweest. Ik heb maar 1 apparaat (de Draytek) die adressen uitdeeld. De Devolo kan/doet dit niet en verder heb ik alleen PC’s en telefoons aangesloten (via WiFi). De Devolo had in de screenshot geen adres, omdat ik net de Draytek opnieuw had opgestart (in het desbetreffende screenshot). Nu heeft deze wel een adres, zie nieuw screenshot.

De Devolo is bekabeld aangesloten, dus: Glasvezel => Draytek => Devolo op LAN poort Draytek => via stroomnet 2x Devolo WiFi adapters.

WiFi van Draytek uitzetten is geen optie voor mij, want dan heb ik op de begane grond geen WiFi. De Devolo’s staan op de 1e en 2e verdieping. Ik heb de SSID van Draytek een andere naam gegeven als de Devolo WiFi adapters.

Ter info: Ik gebruik het Devolo Magic 2 WiFi systeeem. Deze heeft geen DHCP server en krijgt alle info qua adressen uit de Draytek. Als er dus op een telefoon of PC de melding komt dat hij geen IP adres krijgt toegewezen, dan lijkt het mij dat dit probleem in de Draytek zit…

Mijn voorstel is eigenlijk om een test te doen met jullie samen. Dus dat een monteur de Zyxel mee neemt, aansluit en test of alle devices dan wel zonder problemen werken. Mocht dit niet helpen, dan mag wat mij betreft de Draytek terug.

Wat mij overigens ook stoort is dat de Draytek alleen op 2.4Ghz werkt, en met alle buren die ook op 2,4Ghz zitten heb ik daardoor een zeer lage snelheid (± 20Mbits direct naast de Draytek). De Devolo (werkt op 5Ghz) is meerdere malen sneller (60/90 Mbits). Ik heb een abonnenment van 100/100Mbits. Via de Draytek haal ik dit niet. Ook bekabeld op de Draytek krijg ik max. 70/70Mbits.

Zie hier onder een screenshot van zojuist. Je ziet de 3 Devolo devices netjes een IP adres krijgen (Meterkast, Verdieping 1 & Verdieping 2)

Nogmaals dank dat je mij wilt helpen. Ik hoop dat dit opgelost kan worden, want met het Devolo systeem heb ik nu een perfecte dekking op de 1e en 2e verdieping (zolang devices een IP adres krijgen toegewezen).

Overigens is het meest voorkomende probleem dat PC’s en telefoons geen IP adres krijgen toegewezen. En daarbij valt het op dat de allernieuwste devices (zoals eenSamsung Galaxy S10) eigenlijk niet of nauwlijks problemen heeft. Maar bijvoorbeeld een Samsung Galaxy S8 bijna continu problemen heeft...

[screenshot verwijderd op verzoek van poster]

Reputatie 7

Hi @jeroenwijnen, bedankt voor de info en de uitgebreide toelichting! Ik heb je zojuist een privébericht gestuurd en ik hoor daar graag van je! :slight_smile:

Reageer