Beantwoord

IPv6: Wanneer? (De 2021-editie)

  • 4 November 2021
  • 67 reacties
  • 12292 Bekeken

Reputatie 2

Ik kwam vanavond een artikeltje tegen dat Logius, de overheidsinstantie voor IT, aangeeft dat alle overheidsdiensten per 31 december zowel via IPv4 als IPv6 bereikbaar moeten zijn. Ik herinner me diverse topics vanuit het verleden in dit forum die allemaal geen verandering hebben gebracht. Diverse redenen passeerden de revue; het staat nog niet op de planning, de Zyxels hebben moeite met IPv6, ik meen me zelfs een topic te herinneren waarin het werd afgedaan als een ‘luxe feature’.

We zijn inmiddels zo’n 2 jaar verder sinds het laatste topic dat ik me kan heugen. Zeker onder de ‘goed ontwikkelde landen’ beginnen we inmiddels achter te lopen met de adoptie van dit protocol.

De noemer ‘budgetprovider’ - voor zover jullie dat willen uitstralen - is wat mij betreft ook geen excuus meer. Een van de redenen dat Nederland achterblijft is juist omdat er zo weinig gebeurt bij de providers die grote aantallen klanten hebben.

En nee, ik heb het - voor de duidelijkheid - over native IPv6 routering, direct vanuit T-Mobile. Ik weet dat er tunnelbrokers bestaan, maar daar kleven ook nadelen aan.

Om nog een andere vraag voor te zijn: Er zijn inmiddels al hostingproviders die tegen goedkopere tarieven IPv6-only diensten aanbieden. De IPv4-addressen raken op en ja, dat horen we al jaren, maar zeker nu IoT voet aan de grond krijgt is dit vroeg of laat een feit. Er zijn nu al providers die vaste klanten via CG-NAT aansluiten voor IPv4. Dus de vraag ‘waarvoor heb je het nodig’ is niet meer relevant in mijn ogen. Nog daargelaten dat IPv6 efficienter is (en andere voordelen heeft).

Dus opnieuw mijn vraag: wanneer komt dit? Hoe lang gaan jullie dit nog ‘aankijken’? De wereld beweegt, T-Mobile staat stil. Ik wil geen reactie met ‘zodra we meer weten, hoor je het als eerste’. Dat horen we namelijk al jaren.

icon

Beste antwoord door Lisa 5 November 2021, 12:16

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

67 reacties

Reputatie 7
Badge +4

@Dirigent Ik begrijp dat je een direct antwoord verwacht wanneer het er is. Ik denk niet dat je die gaat krijgen. Pas op het moment dat het er is zal het kenbaar gemaakt worden. Al dan niet middels een pilot. IPv6 is niet mijn area of expertise. Maar dat komt omdat het er nog niet is 🐓🥚

Reputatie 7
Badge +5

🐓🥚 ...:rofl:

Reputatie 7

Hi @Dirigent, merci voor jouw heldere toelichting! Ik had je echt heel graag een uitgebreid antwoord willen geven, als die er was. Ik kan jammer genoeg geen concreet antwoord op deze vraag geven, aangezien hier momenteel nog geen plannen voor zijn en daardoor is er nog niks over bekend. Ik verwacht dit dus ook niet op de korte termijn. Sorry! Als ik je nog ergens anders bij kan helpen, laat het dan zeker weten. Ik help je namelijk graag! 💪

Reputatie 1

T-Mobile is straks de laatste die IPv6 gaat ondersteunen. De grootste aanbieders hebben deze functionaliteit al (of eigenlijk ook pas) vanaf 1 december. Maar T-Mobile heeft dus nog niet eens plannen en blijft ver achter.

 

Reputatie 1

Ik vind het echt schandalig dat T-Mobile nog steeds geen (publieke) plannen heeft om IPv6 ondersteuning uit te rollen. UPC (nu onderdeel van Ziggo) is al meer dan 10 jaar bezig en ondervond meerdere hobbels op de weg. Wanneer T-Mobile nu zou beginnen met IPv6 implementatie, dan schat ik pakweg 2031 dat het redelijk gaat werken. Dat is niet wat je noemt “op tijd”. Ik hoop daarom ook dat T-Mobile achter de schermen al bezig is met het aanpassen van hun backbone richting IPv6 en dat er testen lopen om ook de klanten over te laten schakelen.

Helemaal mee eens. Zelfs de overheid(!), die nou niet bekend staat om haar snelle innovaties, begint langzaam al ipv6 in gebruik te nemen: https://tweakers.net/nieuws/191078/overheid-nl-gaat-standaard-ipv6-activeren-voor-e-mailverkeer-via-exchange-online.html

Reputatie 3

Ik hoop voor iedereen dat 2022 dan het jaar wordt waarin we dan eindelijk ipv6 gaan krijgen..  10 jaar na introductie (volgens https://www.worldipv6launch.org/ ) 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @cris77, ik hoop van ganse harte met je mee! We hebben echter nog geen updates hierover jammer genoeg.

Reputatie 1

Ik ben net bij t-mobile binnengestroomd via a leugen van t-mobile.

ik vroeg 2 dingen voor ik een abbo ging nemen bij deze aanbieder, gedege upstream en een IPv6 adres

de jonge dame van de helpdesk  zij JA  we hebben IPv6, met het gloedje nieuwe glasvezel bij u ken dat!

nu heb ik gemiddeld 700Mbps  (redelijk) en het 30 jaar oude IPv4.

het draait allemaal om geld    vedienen aan mensen die een statisch IP willen en niet investeren in iets wat geen geld opleverd. in india hebben ze bijna geen geld om te eten of een dak boven hun hooft  maar ze hebben wel IPv6 op hun mobiel.

Reputatie 7
Badge +4

@pahtriac er zijn niet veel providers die een static IP aanbieden. Voor zover ik weet zijn dat Tweak en Freedom voor consumenten. (Word nog aangeboden via DHCP) maar gelukkig is er dyndns zodat je ip-adres elke minuut word geüpdate mocht die veranderen.

Snelheden van 1000Mbps zijn lastig te meten, en hangt van vele factoren af zoals de test server die je gebruikt even goed de hard en software.

Als ik test met de speedtest.net desktop app dan kom ik niet boven de 930Mbps maar download ik een spel via strak dan trekt ie 987Mbps terwijl ik nog Videoland aan het kijken ben.

 

Voor IPv6 zie ik niet op korte termijn verandering. T-Mobile groeit hard ook kwam eigen netwerk, elke week komt er wel een nieuwe pop bij. Ook kwa netwerk zijn er veel aanpassingen de laatste tijd door het samen voegen van Tele2 met meerdere ASN's. Voor providers is IPv6 niet urgent genoeg. Het was beter geweest als er globaal was afgesproken dat ipv4 werd uitgeschakeld. Nu is het meer de kip en het ei verhaal geworden 🐓🥚

Reputatie 1

Zakenlijke accounts hebben vaak een optie voor een statisch IP (tegen extra kosten)

Wat betreft de snelheid, ik wist dat ik tussen de 7 en 9 honderd zou komen.
Als ik niet op hun eigen speeds test zou kijken dat is.

Ben reeds blij, mijn game servertjes draaien.  Alles beter dan de 50 van Z**** 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @pahtriac, dat klopt inderdaad! T-Mobile Zakelijk biedt ook Internet aan voor ondernemers en daarbij wordt gebruikgemaakt van een statisch (vast) IP-adres:

 

Mocht dat voor jou interessanter zijn, dan kun je daar ook eens naar kijken natuurlijk. Houd er echter wel alsjeblieft rekening mee dat Zakelijk Internet niet vanuit T-Mobile voor thuis ondersteund wordt, maar een aparte sectie is (zie telefoonnummer in het topic).

Reputatie 3

" momenteel nog geen plannen voor zijn " moet echt onzin zijn, zeg dan dat je het niet weet.

 

Je gaat mij niet vertellen dat in een organisatie als T-Mobile waarbij netwerken hun core business is een onderwerp als IPv6 niet op de roadmap staat.

 

Absolute onzin.

Reputatie 4

https://tweakers.net/nieuws/192314/sidn-impact-eventuele-routeerbaarheid-127000-8-reeks-is-enorm.html ipv6 begint tijd te worden

Ik heb vernomen dat T-Mobile glasvezel gaat aanleggen in Den Haag Moerwijk. Op dat moment was ik enthousiast, maar dit is toch wel een grote teleurstelling. Ik zal nog geen gebruik gaan maken van jullie diensten totdat dit in orde is.

Hoewel IPv4 nu nog lijkt te voldoen, zijn die adressen langzaam maar zeker op aan het raken (lees hier meer). Het gevolg hiervan is dat er allerlei end-to-end communicatie langzaam stuk zal gaan doordat er CGNAT nodig is om IPv4-verbindingen overeind te houden.

IPv6 bestaat al lang en XS4ALL (nu Freedom Internet) had het bijvoorbeeld in 2012 al in orde… Ziggo heeft het recent voor iedereen beschikbaar gemaakt, nu jullie nog!

Reputatie 1

@pahtriac er zijn niet veel providers die een static IP aanbieden. Voor zover ik weet zijn dat Tweak en Freedom voor consumenten. (Word nog aangeboden via DHCP) maar gelukkig is er dyndns zodat je ip-adres elke minuut word geüpdate mocht die veranderen.

 

 

https://tweakers.net/nieuws/189562/ziggo-gaat-vanaf-december-ipv6-ondersteunen-bij-modems-in-bridgemodus.html

 

KPN  mobiel ( en aanbieders via kpn ) hebben IPv6
 

 

Reputatie 2

Door wat vage omschrijvingen in de vrije modem keuze-informatie gisteravond weer wat zitten spelen met IPv6 configuratie op mijn TPlink Deco router.

Ik lijk nu via 6to4 tunnel instellingen een ipv6 adres toegewezen te krijgen ( 2002: xxxxx…. )

Tmobile glasvezel (PON)

Regio Haarlem

 

Zijn er anderen die dit kunnen bevestigen?

Reputatie 7
Badge +14

Door wat vage omschrijvingen in de vrije modem keuze-informatie gisteravond weer wat zitten spelen met IPv6 configuratie op mijn TPlink Deco router.

Ik lijk nu via 6to4 tunnel instellingen een ipv6 adres toegewezen te krijgen ( 2002: xxxxx…. )

Tmobile glasvezel (PON)

Regio Haarlem

 

Zijn er anderen die dit kunnen bevestigen?

Wat voor soort aansluiting heb jij? DSL, glasvezel WBA of eigen t-mobile glasvezel ?

Reputatie 2

T-mobile glasvezel 1Gbit (PON)

Reputatie 7
Badge +14

ah ok, ik zit op WBA en heb dit nog niet gezien.

Door wat vage omschrijvingen in de vrije modem keuze-informatie gisteravond weer wat zitten spelen met IPv6 configuratie op mijn TPlink Deco router.

Ik lijk nu via 6to4 tunnel instellingen een ipv6 adres toegewezen te krijgen ( 2002: xxxxx…. )

Tmobile glasvezel (PON)

Regio Haarlem

 

Zijn er anderen die dit kunnen bevestigen?

Wat voor soort aansluiting heb jij? DSL, glasvezel WBA of eigen t-mobile glasvezel ?

Zelfde ervaring met glasvezel verbinding en TP-link router hebben we nu ipv6 via 6to4 tunnel.

Reputatie 3

Door wat vage omschrijvingen in de vrije modem keuze-informatie gisteravond weer wat zitten spelen met IPv6 configuratie op mijn TPlink Deco router.

Ik lijk nu via 6to4 tunnel instellingen een ipv6 adres toegewezen te krijgen ( 2002: xxxxx…. )

Tmobile glasvezel (PON)

Regio Haarlem

 

Zijn er anderen die dit kunnen bevestigen?

IPv6 IP via DHCPv6? Wat is de prefix delegation size? /127 of groter?

Reputatie 3

dubbel

Reputatie 2

Door wat vage omschrijvingen in de vrije modem keuze-informatie gisteravond weer wat zitten spelen met IPv6 configuratie op mijn TPlink Deco router.

Ik lijk nu via 6to4 tunnel instellingen een ipv6 adres toegewezen te krijgen ( 2002: xxxxx…. )

Tmobile glasvezel (PON)

Regio Haarlem

 

Zijn er anderen die dit kunnen bevestigen?

IPv6 IP via DHCPv6? Wat is de prefix delegation size? /127 of groter?

DHCPv6

/48 op WAN zijde

/64 op LAN

DHCPv6

/48 op WAN zijde

/64 op LAN

Hier vooralsnog niets vanuit de DHCPv6 server, dus nog even geduld hebben.

Hoe is de performance via v6 ?