Beantwoord

IPv6: Wanneer? (De 2021-editie)

  • 4 November 2021
  • 67 reacties
  • 12279 Bekeken

Reputatie 2

Ik kwam vanavond een artikeltje tegen dat Logius, de overheidsinstantie voor IT, aangeeft dat alle overheidsdiensten per 31 december zowel via IPv4 als IPv6 bereikbaar moeten zijn. Ik herinner me diverse topics vanuit het verleden in dit forum die allemaal geen verandering hebben gebracht. Diverse redenen passeerden de revue; het staat nog niet op de planning, de Zyxels hebben moeite met IPv6, ik meen me zelfs een topic te herinneren waarin het werd afgedaan als een ‘luxe feature’.

We zijn inmiddels zo’n 2 jaar verder sinds het laatste topic dat ik me kan heugen. Zeker onder de ‘goed ontwikkelde landen’ beginnen we inmiddels achter te lopen met de adoptie van dit protocol.

De noemer ‘budgetprovider’ - voor zover jullie dat willen uitstralen - is wat mij betreft ook geen excuus meer. Een van de redenen dat Nederland achterblijft is juist omdat er zo weinig gebeurt bij de providers die grote aantallen klanten hebben.

En nee, ik heb het - voor de duidelijkheid - over native IPv6 routering, direct vanuit T-Mobile. Ik weet dat er tunnelbrokers bestaan, maar daar kleven ook nadelen aan.

Om nog een andere vraag voor te zijn: Er zijn inmiddels al hostingproviders die tegen goedkopere tarieven IPv6-only diensten aanbieden. De IPv4-addressen raken op en ja, dat horen we al jaren, maar zeker nu IoT voet aan de grond krijgt is dit vroeg of laat een feit. Er zijn nu al providers die vaste klanten via CG-NAT aansluiten voor IPv4. Dus de vraag ‘waarvoor heb je het nodig’ is niet meer relevant in mijn ogen. Nog daargelaten dat IPv6 efficienter is (en andere voordelen heeft).

Dus opnieuw mijn vraag: wanneer komt dit? Hoe lang gaan jullie dit nog ‘aankijken’? De wereld beweegt, T-Mobile staat stil. Ik wil geen reactie met ‘zodra we meer weten, hoor je het als eerste’. Dat horen we namelijk al jaren.

icon

Beste antwoord door Lisa 5 November 2021, 12:16

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

67 reacties

Reputatie 6
Badge

De prefix 2a02:4250::/32 is volgens mij al wel toegewezen aan t-mobile thuis. Kan toch niet zo moeilijk zijn om deze dan beschikbaar te stellen over de tmobile thuis adressen. 
heb ook mobiel van tm en daar zit wel ipv6 op. Gevolg is dat veel internet niet via wifi maar mobiele data gaat omdat v6 voor v4 gaat 😬

 

Denk dat het iets makkelijker gezegd is dan gedaan ;). 

Je hebt te maken met CPE’s, Wifi punten, STB, DHCP Servers, DNS Servers , TV Systemen, Voice Systemen Peering, Transit en ik kan nog wel even doorgaan. 

Dan heb ik het nog niet eens over de clients bij klanten thuis, niet alles kan met ipv6 overweg. Dus je moet voorzichtig zijn met uitrollen en kijken naar dualstack etc.

Denk dat er vast en zeker over wordt gesproken maar het wat meer voeten in de aarde. Dan iedereen denkt. 

Inderdaad. IPv6 heeft best wel wat support nodig in het netwerk. Maar kan ALLE T-mobile apparatuur er mee overweg? Een missing link in de chain kan alles blokkeren. En vergeet niet dat T-mobile moet leveren over de netwerken van allerlei last mile providers: KPN netwerk, OpenDutchFiber en waarschijnlijk nog een handvol glasvezelboeren met allemaal eigen technologie die ook weer allerlei eigen voorzieningen nodig hebben.

IPv6 support in end user apparatuur is vaak ook niet optimaal. Om redelijk met IPv6 support om te kunnen gaan met een delegation van een /56 of /60 (een enkele /64 heeft geen zin m.i.) moet je in de meeste apparatuur eigenlijk een vaste /56 of /60 range hebben. T-mobile kan al geen vast IPv4 aan, het lijkt me dat er dan ook soortgelijke beperkingen zijn voor IPv6 (dat zou mogelijk grote wijzigingen aan de authenticatie infrastructuur  vereisen).

IPv6 is interessant voor de wat meer ervaren techneut. Maar dat is niet de doelgroep voor T-mobile thuis: T-mo is een budget provider met bijbehorende beperkingen gericht op de gewone gebruiker. Pas als er grote IPv6 only websites komen wordt IPv6 voor de gewone gebruiker relevant.

Overheids websites moeten OOK IPv6 supporten maar blijven voor iedereen voorlopig over IPv4 bereikbaar. Daaraan gerelateerde argumenten zijn m.i. daarom kompleet bogus.

 Maar er is nog een beperking en dat is support. T-mobile kan de uitbreiding van het netwerk over IPv4 al niet aan, zie al de problemen die ze daar mee hebben. Hoe graag ik ook zou zien dat T-mo IPv6 zou leveren, ik begrijp dat ze dat nu niet kunnen voorlopig.

En ja, ik heb al heel wat jaren IPv6. Voor 2010 had ik al een IPv6 tunnel bij Xs4all, daarna native. Ook bij mijn huidige provider heb ik native IPv6. Als het T-mobile ooit lukt mijn verbinding te activeren ga ik IPv6 doen via een HE tunnel. Echt niet ideaal, maar ik begrijp de beperkingen van T-mobile. Als je wel IPv6 wilt zul je een andere provider moeten zoeken die dat wel support. Gezien het feit dat ik alleen Open
Dutch Fiber kan krijgen voor glasvezel hier en dus alleen T-mobile (zo open is dat netwerk van ODF niet) ben ik veroordeeld tot T-mobile en dus tot een HE tunnel.

 

 

Is er inmiddels al iets bekend over ipv6 support?

Reputatie 7

Hi @dvoijen, hier is op dit moment nog niks over bekend - sorry! Maar als hier ontwikkelingen over zijn, dan laten we dat uiteraard aan jullie weten. 

Hey people,

I would like to say there is an elegant solution for all legacy devices with poor IPv6 support - thats opt-in.

I’ve had that with my previous ISP, and it worked great.

Just add small checkbox in account setting to enable IPv6, and voila. That’s <2 weeks of developer work.

This way you can save yourself from extra questions from tech-unsavvy users, while having this feature tested by advanced users.

Reputatie 3

Duurt wel eeeerrrrggggg laaaaannnnngggg T-Mobile NL

Heb je er last van? Ik zie het probleem nog niet zo, ik heb wel IPv6 maar merk er niks van, kwam er toevalig achter dat het geactiveerd was, (Ziggo geen T-Mobile)

Wanneer (IPV6) T-Mobile Team..? 🤔😒

 

📱📲

 

Grt, 🙏

H.U,

📝

Reputatie 1

Stichting IPv6 heft zichzelf op https://www.stipv6.nl/2023/02/stichting-ipv6-nederland-heft-zich-op/ omdat de kennis van IPv6 en de ondersteuning van apparatuur tegenwoordig geen reden meer is om het niet te implementeren. Ziggo en KPN lukt het wel al. Anderen die het niet lukt moeten toch langzamerhand met het schaamrood op de kaken …

Staat het ondertussen bij jullie op de roadmap?

Reputatie 7
Badge +9

Hey @pierrekeb, ik kan hier nog niks over kwijt. Dit is nog niet bekend bij ons. Als hier wel wat over bekend is, zal er uiteraard een melding van komen. Zo brengen wij in één keer iedereen op de hoogte!

Hoi ! 👋

 

Nou..? 🤔

 

Eingenlijk, heeft @pierrekeb wel helemaal gelijk hoor hierop! en absoluut terechte! vraag over gesteld met dit (IPV6) ondersteunings onderwerp, want volgens mij zoals in het topic verleden wel allemaal behoorlijk best veel vertelt is en uitgelegd met alle nuttigen verdachten vragen van onze klanten aan T-Mobile zijn ze wel echter het hele jaren nog steeds mee bezig geweest hoor zo te zien of vaak gehoord ofzo, terwijl het sowieso voor die andere (ISP) in het korte tijd of termijnen binnenkort wel mogelijk was geweest om die nieuwe uitgevonden (IPV6) technology te kunnen bieden als support aan alle vele gebruikers bij T-Mobile Thuis, maar ah ja wel een appeltje eitje was om het te gaan kunnen toepassen\uitbreiden of uitrollen natuurlijk vanuit hun zelfs..?

 

🍎🥚

 

Tja..? 🤨

 

Ik verwacht wel eingenlijk heel serieus een spoedige uitbreiding van T-Mobile bedrijf met deze behoorlijke grote vragen aan jullie algemeen, want dit slaat echter helemaal nergens meer op dan alleen maar zoals het meerdere keren steeds vermelden of zeggen tegen klanten van excuses voor het ongemak we hebben nog geen plannen over deze (IPV6) onderwerp, want dat klinkt wel een beetje onnuttige antwoord alsof ze echter niet veel behoeften aan willen besteden of waarschijnlijk geen aandachten voor hebben een tijdje helaas en jammer genoeg, maar mischien verzinnen ze wel een beetje soort van een bekenden smoezen weer hoor om iedereen voor het gek te houden terwijl het ook wettelijk vooral voor hun hopelijk verplicht moeten zijn binnenkort met die achterlopenden - achterstanden van hun zelfs ofzo eingenlijk natuurlijk..? 

 

ಠ⁠︵⁠ಠ

 

Zie! ook (a.u.b) hier het bewijs met mijn gevonden informatie's bij de hand dankzij via het (Google) zoekmachine heel toevallig met die verplichtingen erin gelukkig natuurlijk.. 👇

 

📝

 

https://www.communicatierijk.nl/vakkennis/rijkswebsites/verplichte-richtlijnen/internet-protocol-versie-6#:~:text=Ja%2C%20dit%20is%20verplicht.,lijst)%20van%20het%20Forum%20Standaardisatie.

 

🤝

 

(A.U.B), 🙏

 

Fix it Pls ! ✅

 

Werkze nog ! 💪🛠️

 

Grt,  👋

 

ಠ⁠_⁠ʖ⁠ಠ

 

Reputatie 1

Hey @pierrekeb, ik kan hier nog niks over kwijt. Dit is nog niet bekend bij ons. Als hier wel wat over bekend is, zal er uiteraard een melding van komen. Zo brengen wij in één keer iedereen op de hoogte!

Eigenlijk wel erg dit antwoord: Geen visie en geen (openbaar) idee of producten op de  roadmap staan. Daar word ik als potentieel klant warm van. 

 

Dit is natuurlijk niet op de moderator gericht, maar op het bedrijf.

Hey @pierrekeb, ik kan hier nog niks over kwijt. Dit is nog niet bekend bij ons. Als hier wel wat over bekend is, zal er uiteraard een melding van komen. Zo brengen wij in één keer iedereen op de hoogte!

Eigenlijk wel erg dit antwoord: Geen visie en geen (openbaar) idee of producten op de  roadmap staan. Daar word ik als potentieel klant warm van. 

 

Dit is natuurlijk niet op de moderator gericht, maar op het bedrijf.

 

Klopt..! 👍

 

Daar ben ik weer helemaal met je eens geworden @pierrekeb tuurlijk maar hopelijk gaan ze nog wel wat dingen proberen te uitzoeken en toevoegen (A.U.B), bij die bedrijfs organisatie om deze (IPV6) toch wel verplicht te kunnen laten geven en bieden wettelijk aan die T-Mobile Thuis gebruikers, want zo komen ze echt niet goed genoeg ontwikkeld verder naast die andere providers hoor en want wie weet staan ze dan alsnog mischien toevallig op die aller laatste lijst van Nederland of zelfs ook algemeen bij het hele wereld als ze zo door gaan tenminste juist natuurlijk hoor waarschijnlijk..? 

 

😤😒

 

Grt, nog ! 👋

 

😉

 

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @Huyar_1970 

Dat dikgedrukt en onderstreept leest heel moeilijk op een forum. Je gewaardeerde bijdragen dragen beter bij aan de discussies als ze leesbaar zijn. Nu moet ik echt 2 of 3 keer door de tekst heen om het te begrijpen wat je schrijft.

Hoi @Huyar_1970 

Dat dikgedrukt en onderstreept leest heel moeilijk op een forum. Je gewaardeerde bijdragen dragen beter bij aan de discussies als ze leesbaar zijn. Nu moet ik echt 2 of 3 keer door de tekst heen om het te begrijpen wat je schrijft.

 

Hoi, @eric 

 

Haha..😂

 

 

 

Sory, voor deze hele grote tekst @eric maar dit waren wel een beetje mijn uitgevonden schrijfstijl soorten met teksten speciaal als auteurs eigenschappen maar oké! dan zal ik daar even mee ophouden was leuk geweest natuurlijk.. 😅

 

 

 

Tja, dit had ik sinds vroeger ook wel een tijdje geleden ofzo gemerkt met deze aanhalingstekens toevallig in deze T-Mobile community systeems, daarom was ik wel een beetje toch veel verslaafd aan om te gaan kunnen gebruiken meestal zo iets tuurlijk..

 

( B I U ) 😄

 

Maar, ik snap het ook niet waarom dit voor jullie nou eingenlijk echter zo moeilijk te lezen en begrijpen is, want opzicht was het heel duidelijk geworden en simpel voor mezelf en daar hebben ook sommigen moderators geen last\moeite of problemen mee gehad gelukkig @eric tja laat het maar zitten dan volgende keer probeer ik dat minder te doen juist..? 🤔

 

 

Lol ! 😜

 

Grt- 😁

 

Huyar, 🙂

 

(⁠θ⁠‿⁠θ⁠)

 

Reputatie 1

2 weken geleden per email de vraag aan de klantenservice gesteld wat de visie van T-mobilethuis op IPv6 is. Staat het op de roadmap?

Na 12 dagen krijg je een mail terug waarin het ticketnummer staat, en dat je de klantenservice hierover even moet bellen. Tegen beter weten in de klantenservice maar eens gebeld. Je wordt 3 keer doorverbonden naar een andere persoon, ticketnummer wordt genoteerd incl adresgegevens, volgende persoon kan tickets niet inzien en bij de derde persoon is het ticketnumer verloren gegaan. Of mijn vraag over Wifi6 gaat? nee over IPv6. Zegt haar niks. Na korte tijd in de wacht heeft ze geen antwoord en ik moet maar op de community kijken. Desgevraagd kijkt ze en ziet dat daar inderdaad nog geen antwoord is. Duh. ALs je niet per mail wil communiceren wat de raodmap is, maar via de klantenservice dit telefonisch wel wilde vertellen hadden ze dat antwoord in het ticket moeten opnemen.

Toch maar eens verder kijken. T-mobilethuis.nl is geregistreerd door de duitse telekom papa. Geen DNSSEC op dit domein. De mx verwijst naar mx.glasoperator.nl (weer zonder DNSSEC) met een reverse dns mismatch. hmm

De mailservers zijn dan weer wel via IPv6 bereikbaar…. Tenminste dat lijkt zo in de DNS want de backupserver reageert niet op zijn IPv6 adres. Door gebrek aan DNSSEC zijn hier ook weer dingen te onderscheppen. Een DMARC policy is niet aanwezig, een dns record hiervoor was te veel werk. DKIM doet men ook niet aan, SPF is gelukkig wel gelukt. Van allerlei mechanismen om spam te voorkomen worden er toch een paar gemist.

De mailserver configuratie mag men ook wel eens checken. StartTLS ondersteuning is hun gelukkig ooit gelukt, maar verouderde TLS versies, Ciphers, key-exchange parameters geeft aan dat er echt onder de maat onderhoud plaats vindt.

Management en de IT-afdeling moeten echt eens nadenken of dit het niveau is dat men voor een steeds belangrijker internetconnectiviteit ook voor de consumentenmarkt met alle thuiswerkers wil bieden. Als je dan ziet hoe traag men met verbindingsstoringen omgaat waarbij men gerust 5 dagen op een monteur mag wachten, is men echt niet meer van deze tijd.

 

Ja langzaam wordt het echt tijd voor ipv6

 

Als je verbinding wilt maken met een Nest Protect, controleer dan of je router het internetprotocol IPv6 ondersteunt. De Nest Protect gebruikt een IPv6-adres om te communiceren en verbinding te maken met andere Nest Protects.

 

Heb ook nest Protect thuis. En er begint er al.

 

In 2023 kun je wel een ipv6 verwachten 

Ja langzaam wordt het echt tijd voor ipv6

 

Als je verbinding wilt maken met een Nest Protect, controleer dan of je router het internetprotocol IPv6 ondersteunt. De Nest Protect gebruikt een IPv6-adres om te communiceren en verbinding te maken met andere Nest Protects.

 

Heb ook nest Protect thuis. En er begint er al.

 

In 2023 kun je wel een ipv6 verwachten 

 

🐓+🥚...? 🤔 ❔