Beantwoord

kabel tussen glasvezelaansluitpunt en router vervangen door een langere kabel

  • 28 July 2022
  • 7 reacties
  • 430 Bekeken

L.S.

Binnenkort krijgen wij een glasvezelaansluiting, de kabelaansluiting komt in de meterkast, maar de router wil ik in de huiskamer hebben, momenteel zitten we nog bij Ziggo, hun modem staat in bridge mode, en in de huiskamer heb ik een TP-link Archer ac3200 router met een TP-LINK
TLSG105E netwerkswitch daar op aangesloten als uitbreiding dit werkt redelijk ( gemiddeld 70 mbit)

maar wat is de beste optie, glasvezel verlengen naar huiskamer, of een cat 6 utp kabel van het glasvezelaansluitpunt naar de Zytel DX504 router aanleggen, ( ik wil de kabel door de oude PTT telefoonleidingen trekken ).

Alvast mijn dank voor jullie reactie's

icon

Beste antwoord door Waqqas 28 July 2022, 13:15

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

7 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Electriekertje 

Een internetkabel CAT6 vanaf de meterkast naar de woonkamer lijkt mij het beste omdat dit ook veel beter is voor de WiFi en je kan vanuit de router in de woonkamer aansluiten.

Met een CAT6 kabel mag de kabel tot wel 100 meter lang zijn en indien je liever je eigen router wilt gebruiken dan kun je de TP-LINK aansluiten op de mediaconverter.

Bij LAN > IPTV kun je dan VLAN 300 invullen voor internet, mocht je tegen een probleem aanlopen bij het instellen deel dan een screenshot van de instellingen in de TP-LINK.

Hoi Waqqas, bedankt voor je snelle reactie, Mijn tp linkie is al 6 jaar oud en kan dus niet met wifi 6 omgaan, daarom leek het mij het beste om de nieuwe T-mobile router in de plaats van de oude router te zetten, omdat deze betere eigenschappen heeft als de oude, (alleen was de oude een tri band ipv dual band bij de zyxel dx 504), en daar dan de switch weer aan te hangen, ik heb de tv, stereo, printer en 2 pc's allemaal met utp aangesloten vandaar de extra switch.

Maar begrijp ik nu dat ik niet verplicht ben om de t-mobile router te gebruiken, maar ook een eigen router kan gebruiken, en zo ja scheelt dat dan ook in de abonnement prijs van een t-mobile abonnement als ik deze niet hoef te hebben?

grttz Leon

Reputatie 7
Badge +15

@Electriekertje

Je mag de Zyxel vervangen door een eigen router met VLAN ondersteuning, dit zorgt niet voor een korting op de abonnementskosten omdat je de Zyxel in bruikleen hebt dus je betaald er niet voor.

De Zyxel heb je wel nodig als er bijvoorbeeld problemen zijn met de verbinding.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Electriekertje, welkom op de Community! 🙋‍♂️

Mocht je de handige tip van Waqqas gebruiken en een eigen modem willen aansluiten, gebruik dan de tips in onze handige artikelen: Eigen modem: veelgestelde vragen | T-Mobile Community en Eigen modem: wat zijn de vereisten? | T-Mobile Community.

Veel succes en indien je hulp kunt gebruiken, laat het ons weten! 

Hoi @Electriekertje, welkom op de Community! 🙋‍♂️

Mocht je de handige tip van Waqqas gebruiken en een eigen modem willen aansluiten, gebruik dan de tips in onze handige artikelen: Eigen modem: veelgestelde vragen | T-Mobile Community en Eigen modem: wat zijn de vereisten? | T-Mobile Community.

Veel succes en indien je hulp kunt gebruiken, laat het ons weten! 

Hoi Jason, bedankt voor je reactie, ik heb n.a.v. de glasvezel aanleg bij ons in Roosendaal besloten om over te stappen naar T-mobile, ook om op de toekomst voorbereid te zijn, wij zijn geen extreme gamers, maar willen in ons huis gewoon goede wifi(6) verbinding hebben en geen blokkerig beeld op tv hebben. ik heb al een Chromecast voor google tv, aan de tv hangen ('n kromme samsung 65 “ van 4 jaar oud), en ik hoop dat het geleverde modem, ( hoogst waarschijnlijk Zyxel t54) doet wat hij moet doen als ik 'm in de huiskamer plaats met een cat 6 utp kabel, ik heb op de 1e verdieping nu een wifi extender van tp link RE-360 in een wcd zitten, ik neem aan dat ik die ook gewoon kan connecten.

het kan nog zo'n 4 tot 6 weken duren voordat ze komen knutselen, maar ben graag voorbereid op de toekomst / hekel aan verrassingen.

Reputatie 7

Hoi @Electriekertje,

Supertof om te zien dat je de eigen set-up al een beetje klaar hebt staan! Met de tips gedeeld door Jason moet dat ook helemaal lukken. Alvast heel veel plezier! 

Reputatie 7
Badge +15

@Electriekertje 

Ik heb hier zelf al een aantal maanden een glasvezel abonnement met de Zyxel-T54 en verder geen eigen apparatuur zoals een router of versterker, de Zyxel-T54 doet wat hij moet doen en alles werkt naar behoren. Een versterker erbij zou geen probleem moeten zijn.