Laat in de avonden nacht vaak zeer traag, of kan niet verbinden met websites, enz.

  • 19 March 2023
  • 3 reacties
  • 85 Bekeken

Reputatie 2

Hallo Allen,

Ik ondervind nogal wat overlast laat in de avonden, of in de nacht met vast internet thuis over glasvezel.

Symptomen:
Het internet is ineens supertraag, zeg een 2 Mbit down en 3 mBit up, 49 mS ping…
En vaker nog heb ik het probleem dat ik websites gewoon niet meer kan openen, of heel traag.
Een paar minuuten helemaal niet, dan weer even met moeite...
Als ik dan speedtest.net open en een test start kan het maarzo zijn dat ik ineens wel de 100 mBit haal (nou ja, 96 mBit vaak), maar het openen van websites en werken over internet is dan niet meer te doen.
Het is vaak na 22:30 uur. Het kan ook zijn dat het pas om 23:30 uur begint, of nog later.
Soms gebeurt het ook niet, en gaat het een nacht goed.

Wat heb ik zelf gedaan?
Ik heb mijn laptop bedraad aangesloten, maar het probleem blijft.
Ik heb een andere PC gebruikt, maar het probleem blijft.
Ik heb de switch tussen de T50 router/modem en mijn apparaten verwijdert.
Ik heb het T50 modem/router verwijdert, incl. de glas mediaconverter voor een MikroTik HAP S router met in de SPF poort meteen de juiste glasinterface.
Dus daarmee heb ik uitgesloten dat T-Mobile van afstand de router aan het updaten is.
Ik heb hier in de buurt veldsterkte’s gemeten om vast te stellen of in interferentie heb op mijn netwerkkabels in het huis, maar dit is niet het geval.
Ik heb met een kabel van 1 meter lang direct bij het modem geprobeerd, zowel op de T50 als MikroTik, maar het probleem blijft.

Ik dur voorzichtig aan de conclusie te trekken dat het niet bij mij in huis zit.
Kan het zijn dat de netbeheerder van het glasnetwerk hier zijn/haar apparatuur aan het afstoffen is om die tijden?

Ik vind het nogal irritant, en moet steeds mijn telefoon als hotspot aanzetten als het zich voordoet.
Als het nou eens een keer in de maand is, oke, prima, snap ik, maar dit is schering en inslag. Als het een dag blijft werken ben ik blij rond die tijden.

Het netwerk is hier ooit aangelegd door de firma Glashard, maar geen idee of die nog bestaan, of wie het netwerk beheerd.
Het gaat om het dorp Aalten in de Achterhoek.

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?

Bij voorbaat dank voor jullie moeite 🙂.

Groet, Niels.

Tommie van Odido 1 jaar geleden

Hi @iPAQ914c, welkom op onze Community! Ik kijk graag met je mee, alleen kan ik geen abonnement vinden op dit e-mailadres. Kan je mij jouw postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je rekeningnummer in een privébericht sturen? Dan kijk ik met je mee.

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hi @iPAQ914c, welkom op onze Community! Ik kijk graag met je mee, alleen kan ik geen abonnement vinden op dit e-mailadres. Kan je mij jouw postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je rekeningnummer in een privébericht sturen? Dan kijk ik met je mee.

Reputatie 2

Hoi @Tommie , ik heb de gegevens gisteren ofzo gestuurd.
Komt er een terugkoppeling via dit topic?

 

Groet, Niels.

Reputatie 7
Badge +9

Hi @iPAQ914c, is het mogelijk om de Zyxel aan te sluiten? Ik krijg op dit moment geen duidelijke lijnmeting. Kan je ook de Media Converter voorzien van een powerflip? Hoor graag van je terug.

Reageer