Lag bij gaming met T-Mobile modem


Reputatie 1

Zou graag willen dat iemand mij kan helpen van T-mobile hier, eventueel kijken naar de (routering)


This topic has been closed for comments

41 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Mobell, graag help ik je met alle vragen omtrent de routering en dergelijke! Voordat we zover zijn, heb ik eerst een paar vragen voor jou:

  1. Bij welke game(s) ervaar je dit?
  2. Hoe hoog is je ping en latency? 
  3. Wat heb je al geprobeerd om het op te lossen?
  4. Heb je een eigen router achter het T-Mobile modem staan?
  5. Gebruik je verder eigen apparatuur op het thuisnetwerk?
  6. Game je op een gaming console of op je PC/laptop?
  7. Welk merk en type laptop/PC gebruik je?
  8. Is deze PC/laptop bekabeld op het modem aangesloten?

Alvast bedankt voor alle antwoorden! 😄👍

Reputatie 1

 

@Jason 

Vooral Call of duty, Fortnite Fifa 22

Ping is rond 15ms maar in games is het heel merkbaar

Heb nieuwe cat6a Draka sftp kabels direct aangesloten van jullie modem naar de PlayStation 5

Heb nu alleen jullie modem aangesloten verder niets,  had hiervoor een tp-link modem met een Netgear gaming router dr achter werkte perfect met een ping van rond de 8ms alleen de verbinding viel af en toe weg (dat is best irritant mid-game 😔 speel ook competitive matches soms dan wil je dat niet hebben)

Game op een PlayStation 5 bekabeld aangesloten op het Zyxel T-50 modem met een statisch ip, in de Dmz gezet en Upnp uitgeschakeld, Open nat 

 

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Mobell 

Een PlayStation moet je nooit in de DMZ van de Zyxel zetten, dit is niet veilig.

Reputatie 1

@Waqqas 

Waarom niet ?

Denk dat het nog wel een paar jaar duurt voordat de PS5 gekraakt is of langer, en het enige wat ik dr op doe is gamen.

 

Reputatie 7
Badge +15

@Mobell 

De DMZ is een portforwarding van alle poorten naar je PlayStation. Verstandig is om alleen apparaten die over een firewall beschikken in de DMZ te zetten, je zou eventueel de benodigde poorten kunnen openzetten.

Reputatie 1

@Waqqas 

Denk dat het voor een console niet onveilig is om in dmz te zetten, heel andere situatie dan een PC bijvoorbeeld waar ik het wel zou afraden.

Reputatie 7
Badge +16

Zou je wellicht een traceroute kunnen aanleveren? Ik ben benieuwd of ik in de routing ergens een afwijking kan spotten. Ik zou je overigens wel willen adviseren om een gaming console niet in de DMZ te plaatsen inderdaad, zoals @Waqqas aangeeft. Hiermee zet je de toegang enigszins open voor kwaadwillende mensen die in jouw netwerk willen komne. 

Reputatie 1

@Jason 

Hi, 

Dank je wel dat je voor me ff wil kijken en helpen. Hieronder een paar traceroutes, mocht je nog verder wat nodig hebben laat het me weten.

 

Reputatie 7

Hi @Mobell, super dat je gelijk een traceroute door kon zetten! Ik zie eigenlijk geen enkele afwijking, maar wat ik wel zie is dat je de Google DNS gebruikt. Jouw routing loopt nu niet via T-Mobile, maar via Google. Hier kan ik je dan ook niet mee verder helpen. Mijn advies is dan ook om onze DNS te testen. Kun je hiermee uit de voeten? Dan kijk ik graag nog eens met je mee! 😊

Reputatie 1

@Lisa

Hi, dat klopt niet hoor, ik gebruik de Google DNS niet.

Ik stuur nog een keer een paar traceroutes door met de DNS van T-mobile 

Reputatie 1

@Lisa @Jason 

Hier nog een keer de traceroute met de DNS op de router ingesteld hoe het standaard komt dus via T-mobile.

 

Reputatie 7

Hi @Mobell, ik heb hier nog eens goed naar gekeken! Er zijn helemaal geen afwijkingen in het screenshot te zien. Ik dacht dat we wellicht via de traceroute konden zien wat er mis gaat, maar hier zijn geen rare dingen op te zien. Hebben jullie heel misschien nog een tip in petto @Waqqas of @Pieter_B? 💪

Reputatie 1

Hi, @Lisa @Jason 

Ik zag ook in de Zyxel dat de downstream channel op Interleaved zat en de upstream op fast channel, maar ik had geen optie om de downstream om te zetten naar fast channel (wat resulteert in een lagere ping).

Kunnen jullie dat regelen ?

Reputatie 7
Badge +16

@Mobell Je gaf eerder aan dat je de DNS niet op die van Google hebt lopen, in je eerste tracert zie ik echter dat de DNS op 8.8.8.8 staat en dat je bij twee hops via die DNS komt. Dit kan natuurlijk zorgen voor een ander resultaat dan wanneer je de DNS op default hebt, maar ik ga uit van jouw antwoord! 😉

Wij kunnen de downstream niet op fast zetten, dat is allemaal automatisch geconfigureerd en gebaseerd op hoe de down- en upload zich gedragen in het netwerk. Wat je wel nog kunt proberen, zijn de tips die @Cal geeft in zijn artikel: Latency, ping, jitter, packet loss, lag en frame rate | T-Mobile Community. Mocht het hiermee ook nog niet lukken, dan wachten we op de hulp van deskundigen zoals Waqqas en Pieter.

Reputatie 7
Badge +16

Bij nader inzien was mijn eerste statement een beetje kort door de bocht; je hebt natuurlijk de tracert naar een bekend IP-adres gedaan om te kijken of daar een afwijking in zit, excuses!

Kun je een route afleggen naar bijvoorbeeld een bekende domeinnaam zoals tweakers.net? Eens controleren of we daar iets uit kunnen halen.

@Gerrit078 Bedankt voor de top ideeën het spar-momentje! Dankzij jou komen we altijd een stapje verder! 😁👍

@Mobell - Ik vind die 2e hop in de traceroutes eigenlijk al best aan de hoge kant. 10ms naar de T-Mobile Gateway (vanaf de Zyxel). Bij glasvezel zou deze eigenlijk wat lager moeten zijn als ik zo terug kijk naar eerdere traceroutes die op de community voorbij komen.

Misschien een reset van de Zyxel en de kabel tussen de Zyxel en mediaconverter vervangen? Ook al is deze dan misschien gloednieuw, is het misschien toch even een idee dit te proberen.

Reputatie 1

Hi, @Jason de tips zijn wel handig van @Cal maar ben het niet eens met veel dingen daar zoals dat een ping van 200ms nog acceptabel wat totaal niet zo is, zodra ik game op een N-A Eastcoast server merk ik dat al gelijk dan is de ping rond de 90ms, terwijl op EU servers zit ik tussen de 20-40ms. Ook wat betreft de fps ik merk, voel en zie het verschil gelijk tussen 60fps en 120fps. 

Het gaat mij niet alleen dr om dat ik me ping wil verlagen om de downstream op fast te krijgen maar ik merk dat als ik het modem reset me ping 5ms is omdat ie dan de downstream nog op fast heeft staan en me game ook vloeiend loopt en speelt, zodra de DS op interleaved channel (meestal een 30 min later) gaat speelt het niet meer lekker (haperingen, delayed gevoel in-game) lijkt wel alsof me verbinding dan niet meer synchroon loopt met de game waar ik in zit.

@Gerrit078 het is een VDSL2 verbinding zodra ik de Zyxel reset is me ping naar 8.8.8.8, 1.1.1.1 of andere rond de 5ms, kabels en de rest wat ik gebruik zijn allemaal recent aangeschaft en van goede kwaliteit.

@Jason ja geen probleem ga een tracert naar tweakers doen zo

 

Reputatie 6
Badge

Is dit een  DSL of een glasvezelverbinding? Je referentie naar fast mode lijkt op DSL te duiden?

Als dit VDSL is:

  • Je beschrijving past bij een matige DSL lijn met wat storing
  • Controleer de verbinding tussen je modem en de KPN lijn eens. Zit daar alles goed? De met het modem meegeleverde kabel gebruikt?
  • Post de lijn statistieken uit het modem eens?
Reputatie 1

@louisL 

Ja het is een VDSL lijn zoals hierboven al gezegd.

De verbinding met het modem is goed en al gecontroleerd ook,  de kabel is de met het modem meegeleverde die is aangesloten dr op.

 

Reputatie 1

@Jason hier is de traceroute naar tweakers.net

 

Reputatie 7

Hi @Gerrit078 en @TechRacing93, mag ik vragen of jullie hier nog tips voor hebben? Merci, toppers! 😁

Reputatie 6
Badge

@louisL

Ja het is een VDSL lijn zoals hierboven al gezegd.

De verbinding met het modem is goed en al gecontroleerd ook,  de kabel is de met het modem meegeleverde die is aangesloten dr op.

 


hier kun je nog steeds niet genoeg zien. Ik ken de Zyxel niet (jarenlange ervaring met Fritzboxen), maar ik vemoed dat je modem vanwege wat storingen van fast mode naar interleaving gaat. Kijk eens of op de status pagina daar iets over te vinden is en vergelijk de waarden voor het geval waar je ping goed is en wanneer de pingtijd omhoog gaat? Als ik gelijk heb zit het probleem op de DSL layer, en kun je aan een traceroute hooguit zien dat de ping tijden omhoog gaan als het modem/ DSLAM  interleaving overeen komen

Reputatie 6
Badge +3

@Mobell Kan je eens de volledige xDSL stats delen. Ik gok dat er op fast te veel errors komen waardoor die schakelt naar interleaved om stabieler te zijn. 

Reputatie 1

@louisL ja dat klopt wanneer de Downstream en Upstream op fast channel zitten is de ping rond 5ms naar 8.8.8.8, 1.1.1.1, 9.9.9.9 en wanneer de Downstream channel op Interleaved zit en de Upstream op fast channel (de Upstream blijft altijd op fast channel) zijn het de resultaten zoals hierboven in de screenshots.

@TechRacing93 ben nu niet thuis, maar weet wel dat de verhouding 2000:1 is in errors en alleen FEC errors 

Dus Near-end interleaved channel (is de DS) dan heb ik daar bijvoorbeeld Near-end FEC error interleaved: 200000

En dan bij Far-end fast channel (is de US) dan staat daar Far-end FEC error: 100

Verder geen HEC of CRC errors 0

Reputatie 6
Badge +3

Hi @Mobell

Iets wat mij nu pas opvalt, je meldt het in onderwerp “ Lag bij gaming met T-Mobile modem” Heb je het probleem niet als je je eigen modem/router aansluit ipv van de Zyxel.