Lag bij gaming met T-Mobile modem


Reputatie 1

Zou graag willen dat iemand mij kan helpen van T-mobile hier, eventueel kijken naar de (routering)


This topic has been closed for comments

41 reacties

Reputatie 7
Badge +15

@Mobell

Is de modem rechtstreeks aangesloten op het KPN ISRA dus niet via een tweede aansluitpunt? Wat voor een ISRA punt heb je?

Ik heb vroeger ook DSL gehad bij T-Mobile en de FEC errors liepen op tot in de miljoenen maar dat zorgde nooit voor problemen.

Reputatie 1

@TechRacing93 met me eigen modem (tp-link td-w9770 in bridge mode) en router heb ik rond 9ms ping omdat ie ook naar interleaved gaat maar wel veel minder lag alleen het probleem is dat soms me verbinding dr uit gaat tijdens het gamen en zodra ik de T-mobile router (Zyxel) aansluit heb ik gelijk weer verbinding terwijl bijna altijd het modem en de router opnieuw starten de verbinding niet tot stand kunnen brengen meestal pas uren nadat de verbinding (TP-link modem) losgekoppeld is van het aansluitpunt heb ik weer een internetverbinding.

@Waqqas ja het modem is rechtstreeks aangesloten op het ISRA punt (half jaar geleden had een KPN monteur de printplaat dr op vervangen en kabels gecontroleerd) en we hebben maar 1 aansluitpunt in het huis.

 

Reputatie 7
Badge +15

@Mobell

Woon je in een alleenstaande woning, tussenwoning of appartementencomplex?

Bij een appartementencomplex is het nog wel eens zo dat ergens in het pand een centrale ISRA aanwezig is en dat hiervan een kabel naar jouw woning gaat, is dit het geval bij jou?

Reputatie 1

@Waqqas Ja in een appartementen complex, maar zou niet weten waar de centrale ISRA zit en of die dr wel is.

Reputatie 7
Badge +15

@Mobell

Mocht die wel ergens op de begane grond zijn dan kan een monteur misschien ook eens naar de kabel kijken die naar jouw woning gaat.

Reputatie 1

@Waqqas had ik toentertijd aan de monteur gevraagd en die zei van als de kabels niet meer goed zijn dan gaan ze dat niet vervangen "dat doen ze niet bij flats" zei die, ik vond dat ook al beetje vreemd. 

Het is een flat die gebouwd is ergens in 1980 dus de kabels liggen dr waarschijnlijk ook al een tijdje.

 

Reputatie 6
Badge +3

@Mobell Oeff de TP-Link is een oud beestje. Temisnten ik kan de  tp-link td-w9770 nergen vinden maar wel de tp-link td-w9970. 

Zie dat TP-Link vorige jaar een firmware update heeft uitgebracht met een nieuwe xDSL driver. Misschien dat die verbetering brengt. Het is onmogelijk te zeggen waarom de TP-Link de xDSL verbinding verliest. Persoonlijk denk ik dat die, gezien de leeftijd, niet meer lekker werkt met DSLAM’s.

Als je eigen hardware zou willen gebruiken zou ik sowieso een ander xDSL modem aanraden  met VVDSL support, maar dat is meer een persoonlijke keuze. Anders toch alleen de Zyxel blijven gebruiken ipv de TP-Link. Mochten er dan nog problem zijn kan TM naar de verbinding kijken, iets wat niet kan met een eigen modem.

Reputatie 7
Badge +15

@Mobell 

Een moderator zou ook een lijn meting op afstand kunnen doen om te kijken of de lijn er stabiel uitziet.

Reputatie 1

@TechRacing93 ja het is een tp-link td-w9970 V3 met de laatste firmware update maar hij staat ook in bridge mode dus maak ook geen gebruik van alle features heb wel in Dsl settings Bitswap enabled en SRA enabled, zijn dr ook dsl modems waar je zelf kan kiezen of ie interleaved channel of fast channel staat je lijn ?

Reputatie 6
Badge

@TechRacing93 met me eigen modem (tp-link td-w9770 in bridge mode) en router heb ik rond 9ms ping omdat ie ook naar interleaved gaat maar wel veel minder lag alleen het probleem is dat soms me verbinding dr uit gaat tijdens het gamen en zodra ik de T-mobile router (Zyxel) aansluit heb ik gelijk weer verbinding terwijl bijna altijd het modem en de router opnieuw starten de verbinding niet tot stand kunnen brengen meestal pas uren nadat de verbinding (TP-link modem) losgekoppeld is van het aansluitpunt heb ik weer een internetverbinding.

@Waqqas ja het modem is rechtstreeks aangesloten op het ISRA punt (half jaar geleden had een KPN monteur de printplaat dr op vervangen en kabels gecontroleerd) en we hebben maar 1 aansluitpunt in het huis.

 


Deze hele discussie herinnert me aan de problemen die mijn zoon pas had bij een andere provider. Zijn Fritxbox begon ook ineens een slechte verbinding te vertonen. De KPN monteur die toen langskwam liet een KPN box achter die was afgeschreven. Sinds die tijd een perfecte verbinding. Ik verdenk een update van de DSLAM software als de oorzaak. Je verbinding lijkt net sub-optimaal. Je oude modem probeert waarschijnlijk iets minder snel te corrigeren door inschakelen van de interleaving en verliest de verbinding, de Zyxel corrigeert iets agressiever met interleaving en geeft meer latency. Input van T-mobile over de lijnkwaliteit zou leuk zijn. Maar laat zeker eens ALLE statistieken uit je modem eens zien?

Reputatie 6
Badge +3

@TechRacing93 ja het is een tp-link td-w9970 V3 met de laatste firmware update maar hij staat ook in bridge mode dus maak ook geen gebruik van alle features heb wel in Dsl settings Bitswap enabled en SRA enabled, zijn dr ook dsl modems waar je zelf kan kiezen of ie interleaved channel of fast channel staat je lijn ?

Nee niet dat ik ooit heb gezien. Vaak is dat iets wat is afgesteld in de xDSL modem code. En niet iets wat je handmatig wilt doen omdat het meer problemen kan geven als het verkeerd is insteld bij mindere lijnen. 

Reputatie 1

@louisL welk oud modem bedoel je ? En welke statistieken precies moet ik neerzetten ?

@TechRacing93 het enige wat verkeerd zou kunnen gaan is een wegvallende/niet tot stand komende verbinding, de setting veranderen en dan opnieuw verbinding opbouwen.

Ik weet wel dat als alles op fast channel staat dat me gameplay vloeiend loopt en ik geen lag/haperingen ervaar bij het gamen en het zal niet aan die 5ms verschil liggen maar meer omdat het niet meer synchroon is dan ofso precies zo voelt het.

Reputatie 6
Badge

@louisL welk oud modem bedoel je ? En welke statistieken precies moet ik neerzetten ?

@TechRacing93 het enige wat verkeerd zou kunnen gaan is een wegvallende/niet tot stand komende verbinding, de setting veranderen en dan opnieuw verbinding opbouwen.

Ik weet wel dat als alles op fast channel staat dat me gameplay vloeiend loopt en ik geen lag/haperingen ervaar bij het gamen en het zal niet aan die 5ms verschil liggen maar meer omdat het niet meer synchroon is dan ofso precies zo voelt het.


je TP-link, 3 jaar is oud…. Ik was benieuwd naar de informatie over interleaved/fast mode, snelheid etc., alle info onder System Monitor > xDSL Statistics. ik vraag me af wat met de “actual delay” gebeurt tussen reboot en na een tijdje als de verbinding meer latency vertoont.

Laat ook de output van Network Setting > Broadband > Advanced eens zien (als het T-mobile modem dat niet heeft disabled). Je zou eens met de settings daar kunnen spelen.

 

 

Reputatie 1

@louisL network>settings>broadband staat disabled in de Zyxel.

Heb nu de tp-link met de Netduma r2 geeft een ping van rond de 9-10ms en veel beter met gaming minder lag en haperingen, alleen hopen dat de verbinding niet weer disconnect.

Dit was de Zyxel aangaf in de statistieken.

 

Reputatie 6
Badge

zo te zien zit je op een marginale lijn. Ik weet niet of je op de centrale zit of op de buitenring, maar je  snelheid (51Mb/14Mb) laat zien dat je lijn te lang is om 100Mb te halen. Signal/noise ratio zit er netjes uit. Ik ben bang dat wat je nu hebt het maximale haalbare is. Je geeft aan dat je binnenbedrading is gecontroleerd (een platte telefoonleiding is uit de boze, maar die heb je zo te horen niet).  Je zulthier waarschijnlijk mee  moeten leven

Reputatie 1

Zijn begonnen met graven hier in de wijk voor glasvezel zal waarschijnlijk rond December van de glasvezel verbinding kunnen genieten.