Beantwoord

Lan poorten 3 en 4 op HG659 krijgen geen IP adres

  • 11 January 2018
  • 24 reacties
  • 3809 Bekeken

Na een paar avonden gestoeid te hebben met het werkend krijgen van een extra Access Point, kwam ik er eindelijk achter waarom het niet werkte: apparaten die aan de lan poorten 3 en 4 van de HG659 hangen krijgen geen IP adres toegewezen (niet via DHCP, en statische IPs werken ook niet). De lampjes branden wel, de logs op de router zeggen dat er data heen en weer wordt gestuurd, maar ik kan niks pingen.
Dit is geen issue met de randapparatuur die er aan hangt: als ik die op poorten 1 en 2 aansluit dan werkt het wel naar behoren. Maar ja, die zitten al vol 😞.
Ik ben blijkbaar niet de enige: https://nl.hardware.info/forum/threads/lan-poorten-3-4-krijgen-geen-ip-adres-toegewezen-waardoor-er-wel-verbinding-is-maar-geen-internet.283147/ (alhoewel ik op dit forum zo snel niet een soortgelijk issue kon vinden).
Is mijn router stuk?
icon

Beste antwoord door Marcel MCi 13 January 2018, 10:15

Bekijk origineel

24 reacties

Reputatie 2
Geinig dat mijn oude tekeningen worden gebruikt.

Aan met Modem van T-mobile heb ik destijd alleen het Wifi uitgezet omdat ik al WIFI op mijn accesspoints had. Voor de rest niet. Kwestie van inprikken . (wel de instellingen uit de screenshots volgen!)
Reputatie 7
Badge +2
Beste MrNutty,

De poorten 3 en 4 zijn uitsluitend voor de interactieve tv kastjes. Deze poorten zijn dus niet te gebruiken voor internet.

Alleen poorten 1 en 2 zijn voor internet. Indien deze al in gebruik zijn kan je op ėėn van deze twee poorten er een switch tussen zetten.

Mvg. Marcel
Hey MrNutty

Zoals Marcel aangaf zijn poorten 3 en 4 bij ons gereserveerd voor Interactieve TV, apparaten op deze poorten proberen verbinding te krijgen met ons TV netwerk.

Als je meer dan 2 poorten voor internet wil zou je inderdaad een switch kunnen gebruiken.
Reputatie 1
Beste MrNutty,

De poorten 3 en 4 zijn uitsluitend voor de interactieve tv kastjes. Deze poorten zijn dus niet te gebruiken voor internet.

Alleen poorten 1 en 2 zijn voor internet. Indien deze al in gebruik zijn kan je op ėėn van deze twee poorten er een switch tussen zetten.

Mvg. Marcel


vraag ik me een ding af: wat als je een 3e TV kast wil hebben welke poort heb je dan?
Reputatie 7
Hallo Maurice123,

Als je meer dan 2 tv's wil aansluiten dan kan je daar een switch voor gebruiken.
Je krijgt dan automatisch een switch mee gestuurd bij je 3de stb 🙂
Reputatie 2
Beste T mobile,

Bij mijn HG659 router zit ik met een soortgelijk euvel als hierboven aangedragen.
Echter in mijn geval is het zo dat poorten 1 en 2 geen internetsignaal geven. Het lijkt erop dat deze twee poorten een soort van geblokkeerd zijn. Ze krijgen geen IP adres toegewezen (niet via DHCP, en statische IPs werken ook niet). De lampjes branden wel en kabel is nieuw en werkt naar behoren.

Kunnen jullie op afstand in mijn router kijken wat er scheelt?

Groet,
Dennis
Reputatie 7
Hallo Dennis,

Het kan natuurlijk zijn dat de kabel niet goed is kun je eens testen met een andere kabel. Gaan de lampjes wel branden voor lan 1 en lan 2 ?
Als dit niet werkt dan moet je even de resetknop 30sec ingedrukt houden.
Reputatie 2
Hoi,

Het ligt in dit geval niet aan de kabel, we hebben nl. diverse kabels (waarvan we weten dat ze werken) geprobeerd.

De lampjes van Lan 1 en 2 branden en ook m'n docking geeft aan dat er een verbinding is. Enkel komt er geen data over de verbinding. Tevens ook al wel gereset, maar zal eens proberen met de aangegeven 30 seconden.
Reputatie 7
Hi Dennis, poort 3 en 4 zijn gereserveerd als 'TV aansluitingen', je kan hier dus bijvoorbeeld geen PC op aansluiten via een netwerkkabel, alleen onze TV Boxen. Krijgt ook de TV Box geen signaal? Laat het dan zeker weten, dan kijk ik graag met je mee!
Ik heb een gelijke situatie: Poort 3 & 4 voor TV en 1 & 2 voor internet. Ik heb in het verleden alle ouderwetse coax laten verwijderen en UTP kabel in een buis laten aanbrengen door een installateur.
Super handig 1 kabel naar een Switch en verder splitsen naar PS4 Appel TV, TV en Kodi-kastje. Nu wil het zo zijn dat ik over deze kabel alleen nu een TV signaal kan krijgen. Zo-ook voor mijn andere Switch. Ik heb mijn beveiliging en NAS server op draaien (Camera's e.d) waar ik nu geen gebruik van kan maken. Ik vind dit een zeer kwalijke zaak. Ik ben daar niet vooraf van op de hoogte gebracht!)

Wat is de oplossing. (die poorten openzetten en IP adressen toekennen. Ik snap zo wie zo niet wat de voordeel hiervan is)
Reputatie 7
Badge +3
@GeNeRaL ,

Het trekken van 1 UTP kabel is bij de meeste providers ook geen probleem, omdat de VLAN tagging en de herkenning daarvan plaatsheeft in de ontvanger voor de TV ... dus eigenlijk aan de achterkant.

T-Mobile doet dit aan de voorkant, in je modem/router en reserveren hiervoor dus uitgangen 3 & 4.

De oplossing om toch over 1 UTP kabel zowel TV als internet te krijgen staat uitgebreid hier beschreven
Wel een kleine investering van jou kant nodig .. dat helaas wel, maar dan is het wel weer geregeld.
Met deze oplossing kom ik er niet uit.

Baal er ontzettend van dat ik allelij dingen moet gaan uitvoeren om iets normaal werkend te krijgen.
Reputatie 7
Badge +3
@GeNeRaL

Ja het is inderdaad wel even iets anders dan 'en je stopt de stekker erin' , dat klopt.

Een andere oplossing is een Homeplug setje aan te schaffen, waarbij je internet via je stopcontact gaat.
Dat is dan wel redelijk plug en play, maar dat werkt niet altijd even optimaal.
Bij de ene werkt het probleemloos, terwijl de ander allerlij problemen tegenkomt.



Weet niet hoe lang je al klant bent, maar deze opzet met 2 LAN's internet en 2 LAN's TV van T-Mobile stamt al uit de tijd dat we nog Vodafone Thuis waren.
Op dit forum is het ook een veelgehoord probleem, je bent de tweede al die vandaag een oplossing zoekt voor TV&internet over 1 UTP kabel.

Je had nog een opmerking wat voor voordeel aan hun opzet zat.
De kans is groot, dat je minder storing tegen zult komen als je ze gaat scheiden op apparte LAN uitgangen.
Voor mij zijn deze kastjes geen optie. Ik vind dat een oplossing van niets en heb deze in het verleden gehad. Wifi viel steeds weg en de snelheid was erg belabberd. Geen fijne werking storingen met streamen zo kan ik wel even doorgaan.

Ik heb 2 switches thuis een GS105E en een GS110TP. Ik weet niet of het daarmee kan?

Bij mijn vorige provider had ik daar geen storingen mbt allemaal "open" poorten.


Ik heb geen flauw idee hoe ik dit moet gaan aansluiten. Ik ben geen IT-er. Via klanten service krijg je ook allerlei IT oplossingen. Dit wordt vooraf niet verteld. 😞.
1 Switch heb ik bij de TV kast (GS105E) de ander in de meter kast. Op mijn slaap kamer heb ik nog niets op dit moment kan ik daar bv geen netflix / Youtube kijken omdat er geen internet is. Oplossing is 2 signalen over 1 kabel zoals elke provider.....zucht.
Reputatie 7
Badge +3
@GeNeRaL ,

Beide genoemde switches zijn managed switches, dus hiermee kun je apparte VLAN's opzetten.
In mijn genoemde topic werkt men met een iets andere switch, maar ik denk dat met die basis die daar is gelegd zou je denk ik wel iets kunnen proberen.

Geen IT-er? ... met alles wat je hebt aangesloten ben je al aardig onderweg 😄 .. zeker gezien dat SG110TP beest.

Als je er 1 x een SG105E bijkoopt , kun je die in je slaapkamer neerzetten en daar eens proberen dan die VLAN's op te zetten?
Allright, ik heb dus blijkbaar 2 manageden switches, Netgear ProSAFE GS110TP PoE Switch en een Netgear GS105E 5-Poorts ProSafe Plus Switch. Wat moet ik doen, ik heb gezocht naar een , howto, ik gaf al aan dat ik weinig kaas van instellingen heb gegeten. Ik heb daarnaast zo'n DraytTek Vigor2132 modem.

Wie kan me helpen met 2 VLANS opzetten. De GS105 heb ik bij mijn beneden Tv staan, De GS110TP in de meterkast naast mijn modem, ik begrijp dat ik weer in de buidel moet voor een derde switch voor de TV boven.

Op mijn Switch heb ik natuurlijk een NAS server staan. Daarnaast werken ook de 2 camera's nog steed niet. Beide zijn ze gekoppeld via WIFI.

Wie o wie kan helpen? Ik snap er nl geen zak van! Langleve T-Mobile Thuis!
Reputatie 7
Badge +3
@GeNeRaL ,

Heb binnen een ander topic wat info gevonden hoe je met Netgear's managed switches VLAN's kunt opzetten.
Kijk een bij deze schrijver @Gekkemuis die ook Netgear gebruikt, die in dit topic m.b.v. plaatjes redelijk veel info deelt over zijn opzet en config.

Voor de rest staan er in dit topic redelijk veel info om, denk ik, tot iets werkends te komen.
Ok hoe die kabels lopen is me duidelijk. Echter weet ik niet wat de instellingen van de modem zelf moet zijn.
Of is het een kwestie kabels erin klikken en klaar?
Reputatie 7
Badge +3
@GeNeRaL

Aan de instelling van het T-Mobile modem/router ga je niets wijzigen, want internet zit op poort 1 & 2 en TV zit op poort 3 & 4.
1 van de poorten 1 of 2 van je modem gaan nu naar de ene VLAN en 1 van de poorten 3 of 4 gaan naar de andere VLAN.
Bedoel je het volgende? :

Van LAN 1 (-TV) naar bv Poort 1 van de Switch
En Van LAN 3 (Internet) naar Poort 2 van de Switch
Daarna de laatste poort (Poort 5 van mijn Netgear GS105E van de Switch naar de laatste poort van de andere Switch GS110TP? ) Dit heet trunk meen ik.

Daarna de tvkast aansluiten op Poort 1 vd Switch en internet op de resterende poorten
Reputatie 7
Badge +3
Daarna de laatste poort (Poort 5 van mijn Netgear GS105E van de Switch naar de laatste poort van de andere Switch GS110TP? ) Dit heet trunk meen ik.


Dat hoeft niet de laatste poort te zijn, maar elke poort welke je TAGGED maakt.
UNTAGGED is een enkele VLAN, TAGGED is samengevoeging van alle VLAN's

Dus maakt je poort 1 & 4 UNTAGGED en 2 TAGGED, is poort 2 een TRUNK waar alle ingestelde VLAN's op aanwezig zijn
Reputatie 7
Wow, @Pieter_B en @GeNeRaL

Dit gaat de goede kant op, bedankt voor alle uitleg, Pieter! We hebben inderdaad de VLAN's opgesplitst in het modem om zodoende een stabielere verbinding te kunnen maken, zowel voor Internet als TV. Je kunt het oplossen door de uitleg van Pieter te volgen. Ik ben heel benieuwd hoe het er nu voor staat! Houd je ons op de hoogte?

Reageer