Beantwoord

LAN verbinding valt weg (switch)

  • 29 June 2022
  • 7 reacties
  • 124 Bekeken

Hoi, 

 

Sinds kort is mijn modem vervangen en leek het probleem verholpen. Dit is dus niet het geval. 

 

Het probleem is dat na een tal van dagen mijn verbinding op de switch compleet wegvalt. Stekkers oversteken helpt pas na een tijdje. De switch is een 4 poorts unmanaged. 

icon

Beste antwoord door Pieter_B 29 June 2022, 12:11

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

7 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @NoNoise 

Blijft de internetverbinding op de modem wel gewoon online?

En wat gebeurt er als je de apparaten op de modem aansluit, blijven ze dan werken? Zonder switch.

Dan zou het mogelijk aan de switch kunnen liggen.

Hallo @NoNoise 

Blijft de internetverbinding op de modem wel gewoon online?

En wat gebeurt er als je de apparaten op de modem aansluit, blijven ze dan werken? Zonder switch.

Dan zou het mogelijk aan de switch kunnen liggen.

 

Dat dacht ik dus ook eerst, dus had de switch al omgeruild. Nu ben ik erachter gekomen dat als ik één apparaat van de switch afhaal, alles weer werkt. Dus dat apparaat een reboot gegeven en een static ip gegeven. 

Reputatie 7
Badge +15

@NoNoise 

Welke apparaat was dat en werkt nu alles naar behoren?

Reputatie 7
Badge +3

@NoNoise

Klinkt als een IP conflict, waarbij de DHCP hetzelfde IP probeert uit te geven aan een ander device. Hierdoor ‘crasht’ de DHCP daemon, wat als gevolg heeft dat alles stilvalt.

Als je een static IP toe gaat wijzen, probeer dat dus altijd buiten de actieve DHCP pool te doen.

Hiermee bedoel is, dat als je bijv. een static IP geeft van 192.168.1.10, de DHCP pool verschoven moet worden naar bijv 192.168.1.15 - 192.168.1.200. Belangrijkste is gewoon, dat de DHCP geen IP’s kan uitdelen die in je static range vallen.

Ja achteraf gezien te snel om hulp gevraagd. Maar hoezo zou ik die range moeten aanpassen? 

 

Gezien ik in diezelfde server de apparaten static heb gemaakt zal de DHCP die toch ook niet meer gebruiken? 

Reputatie 7

Goede vraag @NoNoise! Zou jij hier nog op in kunnen haken @Pieter_B? Merci voor het meedenken! 💪

Reputatie 7
Badge +3

@NoNoise 

Het geven en behouden van een fixed IP hangt af waar je het doet, doe je het op het device of doe je het in de router.

De meest optimale fixed IP assignment is die op MAC adres basis, maar veel routers hebben deze optie vaak niet in zich.

Ook zijn veel ‘huis tuin en keuken routers’ minder goed in dit alles, welke keuze we ook maken.

Daarom is mijn advies voor dit soort routers, om de pool iets te verschuiven. Hierdoor ontstaat een ‘vrije range’ aan IP adressen die je dan static toe kan wijzen binnen de router of op het device.

Hierdoor zal de DHCP daemon zich allen bezighouden met die ingestelde pool, dus niet daarbuiten.

Begrijp dat je servers binnen je netwerk hebt draaien, dan is het uiteraard wenselijk dat die een fixed IP hebben voor onderhoud.

Ik weet niet of het een webserver, mailserver of IoT is, maar dan is mijn advies om te kijken naar een router die deze zaken in een eigen subnet kan plaatsen of in hun eigen afzonderlijke VLAN’s.

De reden waarom ik dat aangeeft is, dat dit soort zaken binnen je privé LAN met ‘verkeerd’ verkeer je privé netwerk veiligheid kunnen ondermijnen. Zou heel vervelend zijn als je plotseling merkt dat je niet meer bij je bestanden op je NAS in je LAN zou kunnen komen, omdat men een opening heeft gevonden om je uit te sluiten.

Dit laatste zijn allemaal security tips, zodat je privé en je andere zaken veilig van elkaar gescheiden blijven.