Beantwoord

Langere glasvezelkabel (5 meter) mogelijk?

  • 17 November 2022
  • 7 reacties
  • 320 Bekeken

Ik had een vraag over het aansluiten van mijn internet op glasvezel

Op 16-12-2022

Om dat ik voor dat jullie komen

De modem en toebehoren zelf al ga neerhangen

Zo dat de monteur niet zoveel tijd nodig heeft

Daarom had ik graag een langere glasvezel kabel gehad

Dit mede omdat de modem niet in de meterkast komt

Graag deze keer wel een reactie hier op

icon

Beste antwoord door Waqqas 17 November 2022, 13:58

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @jan000000 

Wat ook een optie is, is om de mediaconverter in de meterkast te laten naast het glasvezelaansluipunt (zorg ook voor een stopcontact) en vanaf de mediaconverter kan je een internetkabel aanleggen naar de plaats waar je de router wilt, met een CAT6 kabel mag de kabel tot wel 100 meter lang zijn.

Mocht je de mediaconverter ook ergens anders willen dan is het belangrijk dat we weten welke glasvezelaansluitpunt je hebt en welke mediaconverter zodat we weten welke glasvezelkabel je nodig hebt 

Hallo @jan000000 

Wat ook een optie is, is om de mediaconverter in de meterkast te laten naast het glasvezelaansluipunt (zorg ook voor een stopcontact) en vanaf de mediaconverter kan je een internetkabel aanleggen naar de plaats waar je de router wilt, met een CAT6 kabel mag de kabel tot wel 100 meter lang zijn.

Mocht je de mediaconverter ook ergens anders willen dan is het belangrijk dat we weten welke glasvezelaansluitpunt je hebt en welke mediaconverter zodat we weten welke glasvezelkabel je nodig hebt 

dat is niet het antwoord op mijn vraag dus aan zo'n antwoord heb ik dus helemaal niks

dat is geen antwoord op mijn vraag dus aan dat antwoord heb ik dus helemaal niks

 

Reputatie 7

@jan000000 het antwoord van @Waqqas is helaas wel het correcte antwoord.  Vanaf de aansluiting gaat het naar de olt (Mediaconvertor) deze glasvezel kabel hou je zo kort mogelijk omdat deze makkelijk breekt. Hiervandaan kan je makkelijk met utp verder (max 100m) en daar je modem plaatsen. zo voorkom je breuken en eventueel schade aan de aansluiting. Wil je wel een glasvezel kabel er tussen leggen is het je eigen risico, ook bij een storing.  Een os2 simplex kabel met de juiste connectors kan je online bestellen.

Reputatie 7
Badge +14

De (verplichte) installatie door een T-mobile monteur bij een glasvezel abonnement is inclusief het plaatsen van een ONT kastje en router. Tussen kabel de ONT en het glasvezel aansluitpunt is een Glasvezel. De kabel tussen ONT en Zyxcel router is een ethernetkabel, zoals Waqqas al benoemd heeft.

Na deze installatie zal de monteur e.e.a. administratief aanmelden waardoor je aansluiting gaat werken en wat testen uitvoeren. Na deze oplevering kun je zelf de installatie gaan aanpassen met eigen kennis en kunde. Echter, mocht je een storing ervaren, dan zal de originele installatie eerst hersteld moeten worden voordat T-mobile een onderzoek kan starten.

In dit kader kun je dus ook de glasvezel verlengen, en daarmee de ONT verplaatsen. Het risico hierbij is groter dan het verlengen van de Ethernet kabel tussen ONT en router. Glasvezels zijn veel gevoeliger en ook het aansluiten op het glasvezel kastje is eigenlijk werk voor een professional. Schade hieraan veroorzaken zal je zelf moeten betalen.

Reputatie 7
Badge +15

@jan000000

Een langere internetkabel gebruiken is dus de betere optie maar zoals @Hidden.nld ook aangeeft moet je bij een glasvezelkabel wel de juiste glasvezelkabel hebben anders ga je problemen ervaren met de verbinding.

@jan000000 

Om te beginnen wordt het afgeraden om aan de glasvezel te zitten.

En bij een defect kosten bij u in rekening kunnen gebracht worden.

Wat betreft de glasvezel verlengen is geen enkel probleem. die patch kabel is gewoon te koop.

Zorg eerst dat de monteur de aansluiting opleverd.

Ik zelf had de aansluiting al klaar gemaakt voordat de monteur kwam.

Als je maar weet wat je doet.

Gebruik een glasvezel schoonmaak pen.

En juiste patchcover en kabel met juiste stekkers.

Zoals de mensen in dit topic al aangeven is het makkelijker een utp/ftp kabel te gebruiken vanaf cat5e 100% koper.

Zie wat fotos hoe ik het heb bij mijn Fritzbox.

Ps Ik gebruik ook glasvezel tussen mijn switches.

 

Reageer