Beantwoord

Langzamer internet

  • 4 October 2022
  • 18 reacties
  • 256 Bekeken

Deze vraag is al meerdere keren gesteld, maar heb nog geen oplossing. Ik heb sinds 1,5 internet over glas. Ik heb een 1Gb/s snelheid aangevraagd, maar die snelheid wordt niet gehaald. Ik heb 725MB/s down en 725MB/s up. Op zich lekker snel, maar als je 1 GB/s bestelt verwacht je ook in deze buurt te komen. Modem is al uit en aangeweest, andere kabels geprobeerd, ook direct zonder hubs of switches. Met of zonder hardware ertussen, blijft deze snelheid gelijk. Wat kan er nog geprobeerd worden? Deze meting heb ik gedaan via de speedtest app

icon

Beste antwoord door Waqqas 4 October 2022, 23:07

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @NL12358 

Heb je ook met meerdere laptops de snelheid gemeten bekabeld op de T-Mobile router? Test de snelheid ook eens met verschillende testservers in Nederland en zonder dat er wat anders is aangesloten op de router.

Misschien kan je ook eens een fabrieksreset van de router uitvoeren indien dat nog niet is gedaan door het resetknopje achter de router voor ongeveer 10 seconden in te drukken met een paperclip bijvoorbeeld.

Hallo @NL12358 

Heb je ook met meerdere laptops de snelheid gemeten bekabeld op de T-Mobile router? Test de snelheid ook eens met verschillende testservers in Nederland en zonder dat er wat anders is aangesloten op de router.

Misschien kan je ook eens een fabrieksreset van de router uitvoeren indien dat nog niet is gedaan door het resetknopje achter de router voor ongeveer 10 seconden in te drukken met een paperclip bijvoorbeeld.

Heb slechts 1 desktop pc waarmee ik bekabeld kan testen. 1 laptop is van mijn werk en is testen afgeschermd en werkt niet en mijn prive laptop doet het alleen via wifi. Reset gedaan, PC rechtstreeks aangesloten, ander kabels eruit. Via de speedtest van T-mobile en Ziggo kom ik op down rond de 650Mbps en up op 740Mbps. Vial de Ookla speedtest app komt ik op 703Mbps om 726Mbps, dus nog niet voldoende :-(

Reputatie 7

Hi @NL12358, ik help je graag mee om jouw snelheid meer omhoog te krikken! Maak je toevallig ook gebruik van een eigen router of gebruik je enkel de apparatuur van T-Mobile? Zojuist wilde ik jouw verbinding onder de loep nemen, maar aan de hand van jouw e-mailadres kom ik niet op je abonnement uit. Kun je mij een privébericht sturen (door op mijn naam te klikken) met daarin je postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je rekeningnummer? Dan kijk ik met je mee om te zien hoe we dit kunnen verbeteren. 

Reputatie 6
Badge +3

Hi @NL12358

Als je tijdens het testen de taakbeheer (Windows) of Activity Monitor (Mac) opent. Hoe ziet dat er dan uit? Staat de CPU of HDD bijvoorbeeld op 100%. 

Heb je iets van anti virus of anti malware draaien op de PC. is de snelheid het zelfde als je een test doet in veilige modus? 

Hi @NL12358

Als je tijdens het testen de taakbeheer (Windows) of Activity Monitor (Mac) opent. Hoe ziet dat er dan uit? Staat de CPU of HDD bijvoorbeeld op 100%. 

Heb je iets van anti virus of anti malware draaien op de PC. is de snelheid het zelfde als je een test doet in veilige modus? 

Bedankt voor het meedenken, maar de pc i7 is in ruste. CPU 7% en geheugen 21% en er draait niks. Ik ben ITer en er draait vrijwel ook niks in de achtergrond. Antivirus ook al uit gehad, maar maakt niks uit

Reputatie 7

Thanks voor je gegevens @S.Boudroi

Om je snelheid goed te kunnen inschatten en te achterhalen wat er aan de hand is, ontvang ik graag enkele screenshots van snelheidstesten. Zou je onderstaande stappen goed willen volgen? Als de testen niet aan onderstaande eisen voldoen, kunnen we geen onderzoek starten.

- Ga via een browser naar www.speedtest.net/apps en download de app voor het device waarop je de speedtest wil uitvoeren
- Sluit alle programma's af voordat je de snelheidstesten start, vergeet niet een eventuele VPN uit te schakelen
- De computer of laptop dient bekabeld te zijn aangesloten, een speedtest van een TV of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken
- Voer de speedtest uit. Voor een goed beeld is het het beste om op verschillende doelservers te testen. Onder de grote GA knop kun je een server kiezen. Is de snelheid ver onder wat het zou moeten zijn? Voer dan nogmaals een speedtest uit op hetzelfde device met minimaal vijf minuten tussen de speedtests.
- Maak minimaal twee screenshots, van speedtesten op verschillende doelservers en zorg dat je hele bureaublad zichtbaar is inclusief je verbindingstype (het is belangrijk om te kunnen zien dat er bekabeld getest is)
- Maak een screenshot van het taakbeheer (Task Manager, op Windows) of activiteitenmonitor (Activity Monitor op iOS):
In Windows vind je deze door op CTRL+ALT+DEL te drukken; kies voor meer details als deze niet direct zichtbaar zijn
In Apple MacOS kan je zoeken op "Activity Monitor" vanuit het Spotlight zoekvenster
- Maak een screenshot van de IPconfiguratie:
Windows: Via de zoekfunctie onder sneltoets “Windows + R", typ in: ‘’cmd’’ en druk op enter (of zoek naar Opdrachtprompt/Command Prompt in het Startmenu). Typ na het openen in: ipconfig/all en druk op Enter
Apple MacOS: Via de Finder of het Spotlight zoekvenster de Terminal app openen. Typ in: /sbin/ifconfig en druk op enter. Dit geeft alle verbindingen weer die het device op dat moment heeft.

Wil je mij de screenshots in één keer toesturen en ervoor zorgen dat bovenstaande punten worden gevolgd?

 

Reputatie 7

Hi @NL12358, hartstikke bedankt hiervoor! Kun je nog bij mij aangeven of je ook gebruikmaakt van een eigen router of gebruik je enkel de apparatuur van T-Mobile? Ook wil ik graag dubbelchecken of je deze zelfde snelheid haalt als je een ander LAN-poort op het modem probeert. Het handige aan het Zyxel modem is dat alle vier de LAN-poorten geschikt zijn voor internet. Kun je aangeven of je hierin een verschil merkt? Dan weet ik of ik de technische dienst voor jou dien aan te sturen of dat Guidion langs zal moeten komen. We gaan dit hoe dan ook fixen! 

Ik heb een extra router die alleen dienst doet als switch, maar om deze uit te sluiten heb ik ook al een keer getest met de pc direct op de Zyxel zonder iets ertussen. Dit maakte geen verschil. Snelheid bleef exact gelijk. Ik ga alleen nog even de andere poorten proberen en kom erop terug

Ik heb alle 4 de lan-poorten getest direct op mijn pc met alle poorten exact hetzelfde resultaat. Bij een server in A’dam rond de 700Mbps en bij een server in Eindhoven rond de 225Mbps, dus ronduit teleurstellend. Ik heb alles ook even 10 sec van stroom afgehaald en heb uiteindelijk de Zyxel router een factory reset gegeven, maar de meetresultaten bleven exact hetzelfde. Ik zal de resultaten toevoegen.

  

Hi @NL12358, hartstikke bedankt hiervoor! Kun je nog bij mij aangeven of je ook gebruikmaakt van een eigen router of gebruik je enkel de apparatuur van T-Mobile? Ook wil ik graag dubbelchecken of je deze zelfde snelheid haalt als je een ander LAN-poort op het modem probeert. Het handige aan het Zyxel modem is dat alle vier de LAN-poorten geschikt zijn voor internet. Kun je aangeven of je hierin een verschil merkt? Dan weet ik of ik de technische dienst voor jou dien aan te sturen of dat Guidion langs zal moeten komen. We gaan dit hoe dan ook fixen! 

Nog even een aanvulling. Ik heb een laptop kunnen lenen om te kijken of mijn pc toch niet de oorzaak is. De laptop is moderner en haalt een hogere up en down. Down max 850Mbps en up 920Mbps. De server in Eindhoven (zie plaatjes hierboven) haalt 450Mbps down en 920Mbps up, dus wel beter maar niet de beloofde 1Gbps

Reputatie 7

Hi @S.Boudroi, dankjewel voor de aanvulling! Zojuist heb ik voor de zekerheid Guidion voor jou aangestuurd. Binnen enkele minuten ontvang je een sms/e-mail met daarin onze afspraaktool. Ik hoop heel erg dat zij de snelheid na het bezoek tot het hoogste punt kunnen krijgen. Geef je ons een korte terugkoppeling na afloop? 😁

 

Hi @S.Boudroi, dankjewel voor de aanvulling! Zojuist heb ik voor de zekerheid Guidion voor jou aangestuurd. Binnen enkele minuten ontvang je een sms/e-mail met daarin onze afspraaktool. Ik hoop heel erg dat zij de snelheid na het bezoek tot het hoogste punt kunnen krijgen. Geef je ons een korte terugkoppeling na afloop? 😁

Guidion is geweest en heeft met zijn eigen apperatuur aangetoond is dat de snelheid wel gehaald wordt tot het modem maw het ligt aan mijn pc. Nu ben ik ITer, maar begrijpen doe ik het niet. Nergens loopt de pc tegen een grens aan qua performance, er draait geen software, maar ik zal me erbij moeten neerleggen

Reputatie 7

Hi @NL12358, dank voor je terugkoppeling! Ik moet zeggen dat ik daar ook lichtelijk verbaasd over bent, we hebben immers bovenstaande gegevens daarom uitgevraagd. Wat ik dan nog kan meegeven is een eventuele netwerkkaart, maar ook een firewall/anti-virus die problemen bezorgen. Draai je één van bovenstaande programma's?

Hi @NL12358, dank voor je terugkoppeling! Ik moet zeggen dat ik daar ook lichtelijk verbaasd over bent, we hebben immers bovenstaande gegevens daarom uitgevraagd. Wat ik dan nog kan meegeven is een eventuele netwerkkaart, maar ook een firewall/anti-virus die problemen bezorgen. Draai je één van bovenstaande programma's?

Alleen Windows defender draait, maar uitzetten helpt ook niet, dus ik weet het niet. De man van Guidion deed ook een draadloze test met zijn telefoon en kwam toen ook met 950Mbps. Heb het met dezelfde app gedaan op mijn iPhone 10 (hij had android) en ook hier kwam ik op slechts rond de 650Mbps. Ik dacht alles al een keer gezien of meegemaakt te hebben in IT. Ik weet vaak wel waar ik het zoeken moet, maar snap hier niks van

Reputatie 6
Badge

Voor de Iphone X is dat niet verwonderlijk: volgens Apple zelf (https://support.apple.com/nl-nl/guide/deployment/dep268652e6c/web) haalt die Iphone op  5Ghz een phy rate van 866 Mb max. Na aftrek van alle overhead is die 650 Mbs nog best goed. De monteur had waarschijnlijk een moderner telefoon die een hogere snelheid kan halen.

Bij je PC kunnen allerlei issues spelen. Netwerkcard problemen zou kunnen. Veel IT-ers willen geen Realtek kaarten omdat die minder van kwaliteit zijn (hoewel ik daar zelf nooit problemen mee gehad). Virus scanners geven soms ook problemen vooral als ze realtime scanning doen.

Bij je PC kunnen allerlei issues spelen. Netwerkcard problemen zou kunnen. Veel IT-ers willen geen Realtek kaarten omdat die minder van kwaliteit zijn (hoewel ik daar zelf nooit problemen mee gehad). Virus scanners geven soms ook problemen vooral als ze realtime scanning doen.

Ik had hier nog nooit van gehoord, maar naar enig gegoogle zag ik idd dat sommigen performance problemen hadden met Realtek. Die gok wilde ik wel wagen, dus een 2,5GB netwerkkaartje gekocht van Asus (die en daar kwam ik net achter ook een Realtekchip heeft), maar dat was dus wel het issue. Allen bedankt voor het meedenken.

 

Reputatie 7

Hi @S.Boudroi, wat super om te lezen dat je nu weer van de perfecte snelheid geniet! 😁 Heel fijn dat je hier zo goed geholpen bent. 

Reageer