Lenovo Iomega EZ Media and Back-up Center (NAS) in Wireless netwerk

  • 5 November 2017
  • 9 reacties
  • 366 Bekeken

  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties
Beste mensen,

Sinds kort ben ik klant van T-Mobile Thuis en heb nu ook m'n NAS weer van stal gehaald (de Iomega EZ Media and Back-up Center). Voorheen (bij Ziggo inclusief hun modem/router) kon ik zonder al te veel configuratie via een IP-adres mijn bestanden draadloos raadplegen via de browser. Ook via de bijgeleverde software werd de inhoud van mijn NAS gevonden. Dit lukt nu niet meer, want het oude IP-adres werd niet gevonden. Na wat lezen in de handleiding en verbinding te maken via de ethernetkabel heb ik het nieuwe IP-adres wel gevonden. Iemand tips of ideeën?

Wat ik al heb geprobeerd:
- poorten openzetten in de router instellingen, zoals aangeraden door Michael van T-Mobile (50500 en 443)
- macbook via thunderbolt-ethernet met de router verbinden, in dat geval kan ik de NAS wel openen en werkt alles zoals het hoort (de NAS is ook via een ethernetkabel aan de router verbonden)
- alles aan- en uitzetten
- en toen hield mijn kennis en google-kunde op

Ik lees in meerdere topics dat de router van T-Mobile (Huawei HG659) beveiligd is voor dit soort verbindingen maar dat je het wel moet kunnen configureren, mij lukt het helaas niet.

This topic has been closed for comments

9 reacties

Heb je toevallig "Enable AP Isolation" aangevinkt staan bij je WiFi instellingen in de router? Poorten openen hoeft alleen als je van buiten wilt verbinden, sluit ze als je dat niet gaat doen.
Hoi Banned Customer,

Daar staat (helaas) geen vinkje. Andere suggesties?
P.S. De poorten moesten open om m'n NAS ook buiten m'n netwerk te kunnen benaderen volgens de handleiding.
Reputatie 7
Hi Maiic, allereerst van harte welkom bij T-Mobile Thuis! We hebben een uitgebreid topic over het instellen van je NAS, het is veel informatie maar waarschijnlijk kom je hier een flink eind mee. Ik hoor graag of het gelukt is!
Hoi Brian, na eerst nog even wat friemelen met de USB poort van de Huawei modem, besloot ik toch je advies te volgen. Het topic waar je naar verwijst beschrijft echter een ander modem. Na stap 1) kan ik op geen enkele manier mijn NAS meer bereiken (dus ook niet met de ethernetkabel).

Ik heb de volgende stappen nog wel geprobeerd uit te voeren (DTZ en poorten openen) maar dit biedt geen soelaas. Dat de stappen voor een andere modem zijn, helpt ook niet echt.

Ik ben nu dus nog verder van huis ...

EDIT: Mijn Lenovo app zegt als ik het nieuwe, vast ip-adres wil toevoegen dat het op een ander subnet zit en niet kan worden omgeleid.
Reputatie 7
Hey Maiic, ik heb voor je gezocht en ik kom twee gevallen tegen waarbij een fabrieksreset van de NAS de oplossing was (toevallig beide van Synology) hier en hier. Mocht het nog niet lukken plaats hier dan even de screenshots van je instellingen, dan kunnen we op het forum met je mee kijken of we dit op kunnen lossen!
Hoi Brian, ik heb een fabriekreset gedaan waardoor ik via de ethernet kabel wel weer toegang heb tot mijn NAS, maar ik wil 'm juist via de wifi kunnen benaderen ... Dus mijn eerste probleem bestaat nog steeds en durf eigenlijk niet weer zelf aan de slag te gaan met de instellingen van de modem
Reputatie 7
Hi Maiic, je hoeft in principe niet bang te zijn dat er iets "mis" gaat, in ieder geval wat de modem betreft. Met een fabrieksreset wordt deze weer terug gezet naar de standaard instellingen. Ik moet eerlijk bekennen dat mijn kennis over NAS opstellingen niet toereikend is (onze ondersteuning houdt in principe officieel op bij de modem en een goed werkende internetverbinding) maar gelukkig hebben we wel wat knappe koppen op dit forum! Als je screenshots van de modeminstellingen en je NAS door kan sturen dan kunnen we er misschien achter komen waart het op vastloopt!
Ik ben niet zo bang voor m'n modem, die is geloof ik toch feitelijk niet van mij. De gegevens op m'n NAS zijn wel iets heiliger. Kun je misschien aangeven waar ik screenshots van moet maken, de modem heeft nogal wat instellingen..
Reputatie 7
Hi Maiic, het gaat dan voornamelijk om de poorten die je open hebt gezet en de overige port forward instellingen zoals DMZ. Wat er exact nodig is om de NAS ook van buitenaf bereikbaar te maken durf ik niet met zekerheid te zeggen maar ik denk graag met je mee of we een oplossing kunnen vinden!