Beantwoord

Login gegevens FTTH

  • 16 September 2018
  • 3 reacties
  • 516 Bekeken

Goedeavond,

Ik heb de vraag wat mijn login gegevens zijn voor de FTTH verbinding.
Want je kreeg 'vroeger' een brief van KPN/Chello met je logingegevens om zodoende je eigen modem aan te kunnen sluiten.

En ja ik weet, Dat word niet ondersteund door T-Mobile, maar dat hoeft ook niet want wij hebben het hier over de gevorderde gebruiker, en niet Jan Modaal die alleen Facebooked en Bankkiert.

Volgens Tweakers zou dit in 2018 al geregeld moeten zijn,
én dit staat ook in de Staatscourant, als besluit van de Regering en EU.

https://tweakers.net/nieuws/132879/kabinet-gebruikers-moeten-in-2018-alternatief-voor-providermodem-kunnen-kiezen.html

Bij deze even de letterlijke tekst:

De Nederlandse overheid is woensdag een internetconsultatie gestart over vrije routerkeuze. Het kabinet wil dat mensen in 2018 een eigen modem moeten kunnen kiezen als alternatief voor het exemplaar dat de provider standaard levert.
Staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken schrijft: "Modems, routers en tv-ontvangers zijn volgens Europese regelgeving onderdeel van het privénetwerk van een consument of bedrijf. Daar hoort bij dat je zelf mag kiezen welke apparatuur daarop het best past bij jouw wensen, bijvoorbeeld op het gebied van privacy. Net zoals dat je zelf kunt kiezen welke mobiele telefoon of welk merk televisie je koopt. Hieraan is behoefte bij consumenten en het stimuleert bovendien dat meer aanbieders van deze apparaten toegang tot de markt hebben."

Uit het gepubliceerde concept van de regeling is op te maken dat elk apparaat dat zich achter het netwerkaansluitpunt bevindt, geen deel uitmaakt van het openbare telecomnetwerk. De regeling definieert dit aan de hand van de stroomvoorziening; komt de stroom voor een dergelijk apparaat niet uit het telecomnetwerk, dan maakt het daar ook geen deel van uit.

Er wordt alleen een uitzondering gemaakt voor apparaten die 'uitsluitend een bij een specifiek openbaar elektronisch communicatienetwerk behorende identificatie-, authenticatie- of beveiligingsfunctie' vervullen. Uit de bijbehorende toelichting blijkt dat daarmee wordt gedoeld op decoderkaarten of simkaarten.
De keuzevrijheid voor modems komt voort uit Europese regelgeving. Toezichthouder ACM publiceerde begin dit jaar informatie over vrije routerkeuze op zijn site ConsuWijzer. Toen was echter nog niet geheel duidelijk of een modem of een gecombineerde modem-router daaronder valt. In de huidige conceptregels is dat wel het geval.

De consultatie is woensdag van start gegaan en loopt tot 15 februari 2018. Burgers en organisaties kunnen op die manier hun mening over de conceptregeling geven. Volgens Keijzer moeten gebruikers vanaf midden 2018 de mogelijkheid hebben om een eigen modem te kiezen als alternatief voor het exemplaar van de provider.
icon

Beste antwoord door Hidden.nld 17 September 2018, 00:39

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +4
vlan300 voor internet en vlan 640 voor tv.
Oke, maar heb je dus geen username en ww op de FTTH lijn zitten?

Lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat het een open lijn betreft?
Reputatie 7
Badge +4
ja dat klopt wel zeker. jou aansluiting word op een specifieke poort gezet, hierdoor weten ze eigenlijk al om welke klant het gaat. als je router IEEE 802.1Q ondersteund is het geen enkel probleem.

Je kan natuurlijk ook mijn andere topic's hier over lezen:
Draytek vervangen met je eigen modem
Huawei HG659 vervangen door je eigen router

Reageer