Beantwoord

Maximale snelheid glasvezelabonnementen


Bij mij in de buurt wordt nu een gloednieuw glasvezel aangelegd door KPN NetwerkNL en ik sta op het punt een Internet provider te kiezen. Nu heeft KPN NetwerkNL een vergelijker, waar T-Mobile natuurlijk ook bij staat. Mij valt op, dat geen enkele aanbieder abonnementen aanbiedt van méér dan 500 Mbit/sec.
Elders in het land zie ik aanbiedingen van 750 Mbit/sec en zelfs 1000.

Concrete vraag: waarom biedt T-Mobile hier geen snellere abonnementen aan? Het gaat om o.a. postcodegebied 9602GM.
icon

Beste antwoord door tmoesel 12 July 2019, 15:42

Bekijk origineel

32 reacties

Reputatie 7
@ahamro

Omdat de providers het signaal inkopen bij KPN.
Als er 750Mbit geleverd word zet T Mobile zelf zijn apparatuur in de wijkkasten en mogen ze zelf bepalen welke snelheid ze bieden.
Mmm, bedankt voor je reactie, Hidden.nld, maar ik denk niet dat het voor mij hiermee echt duidelijk is geworden.
Ik ga ervan uit, dat de techniek niet de beperkende factor is.

Maar wie bepaalt nu welke maximale snelheid wordt aangeboden? KPNNetwerkNL of de providers?
KPNNetwerkNL zegt: "Wij zijn de netwerkbeheerder KPNNetwerkNL en gaan niet over abonnementen. Wij verzoeken u uw vraag neer te leggen bij de provider waar u uw diensten afneemt."
Reputatie 7
Badge +3
Denk dat je ten eerste moet kijken wat je nodig hebt, veel mensen komen heel goed weg met 100 of 200Mb verbindingen.

Klein beetje uitleg wat dit getal 100 / 200 / 500 / 750 nu eigenlijk voorstelt.
Deze waarden zijn getallen voor bandbreedte, maar in de volkmond is dit 'snelheid'.
Maar als je nu eens je verbinding bekijkt bij normaal gebruik, zul je opmerken dat de snelheid van het data transport fluctueerd.

Zo kun je op een 750Mb verbinding snelheden zien tussen de 0Mb en 750Mb, het is maar net hoeveel verbindingen er opern staan.

Ik vergelijk die 'snelheid' altijd als een treinstation, er liggen bijv. 750 lijnen voor maximaal 750 treinen.
Komen er maar 100 treinen binnen, heb je dus een 'overhead' van 650 lijnen.

Jij bent bijvoorbeeld aan het downloaden met 100 treinen, maar nu komen je kinderen en je vriendin online en gebruiken nu voor hun apps 200 lijnen. Totaal heb je nu dus 300 van de 750 in gebruik. Er is dus nog steeds 'overhead'.
Er kunnen dus nog meer mensen gebruik maken van jouw verbinding, voordat die 750 lijnen allemaal in gebruik zijn ... en komt er dan nog iemand bij, ja .. dan zal iedereen iets moeten inleveren.

Dan komt de vraag als snel, maar ik gebruik toch altijd die 750 lijnen?
Nee, want ook aan de andere kant van deze spoorlijk zijn ook geen onbeperkte lijnen beschikbaar.
Kan zijn dat je download uit een station wat maar max 100 lijnen aan kan, dan krijg jij er bijv. maar 10.
Waarom 10 denk je nu, ja .. je bent niet de enige die door dat station wil, dus gaan ze je 'knijpen' om ook ruimte te maken voor overige treinen.

Heb hier een bandbreedte van 750Mb, maar die zie ik alleen maar als ik een speedtest doe.
Voor de rest zweef ik gemiddeld rond de 3Mb - 50Mb met wat ik doe, maar als mijn dochter thuiskomt met haar vrienden piekt het soms naar 550Mb ... maar ik heb daar dus nooit last van .. ik heb 'overhead'.

Wat ik met dit verhaal wil aangeven, kijk je niet blind op die snelheid van maar max 500Mb. Want je zult er achterkomen dat je duur betaald (veel overhead) voor iets wat je nauwelijks tot nooit gebruikt.

Hieronder zie je mijn speedtest bandbreedte ... daar heb ik ook al over de 950 gehad op een 750 verbinding (heel veel overhead dus)

Beste mensen,
Ik waardeer de goedbedoelde reacties zeer, maar daarmee heb ik nog steeds geen antwoord op mijn simpele vraag.
Ik vraag niet wat bandbreedte of internetsnelheid (zoals T-Mobile het zelf ook noemt) betekent, ik heb zeer ruime en langdurige ervaring met (inter)netwerken en staar me ook nergens blind op.

Er ontbreekt op dit moment slechts 1 stukje informatie:

Waarom biedt T-Mobile hier in onze omgeving geen abonnementen sneller dan 500 Mbit/sec aan?

Overigens, zoals ik impliciet al eerder aangaf, geldt dat ook voor KPN en aanverwanten: allemaal maximaal 500 Mbit/sec.

Mijn vraag stelde ik oorspronkelijk bij de enige partij, waarmee ik nu formeel contact heb: KPNNetwerkNL. Die verwijst me naar de providers en ik begin bij T-Mobile.
T-Mobile maakt het me vooralsnog heel moeilijk de vraag rechtstreeks (per e-mail) te stellen en dwingt me naar dit forum.
Reputatie 6
Waarom biedt T-Mobile hier in onze omgeving geen abonnementen sneller dan 500 Mbit/sec aan?
Omdat T-Mobile op die lokatie/omgeving/postcode blijkbaar inkoopt/huurt bij KPN. En KPN WBA heeft maar tot max 500Mbps in het 'assortiment' (momenteel).
Als op die postcode maar weinig T-Mobile klanten zijn of lijken bij te komen, gaat T-Mobile daar niet eigen apparatuur plaatsen. Dat loont dan niet of ze zijn er nog niet aan toe gekomen of ze hebben de mensen niet om het werk uit te voeren. Alleen T-Mobile commercieel intern weet exact de reden, maar zullen ze niet publiek maken.
Reputatie 7
Badge +1
https://tweakers.net/nieuws/154910/kpn-start-met-1gbit-s-glasvezel-bij-aanleg-50000-huishoudens-in-zeeland.html

Bovenstaande link geeft misschien ook enige duidelijkheid, zoals te lezen start KPN nu pas schoorvoetend met hogere download via de glasvezel, de reactie van @tmoesel klopt m.i. volledig ik woon zelf in de Achterhoek waar Reggefiber (nu KPN netwerk) jaren geleden bijna overal glasvezel heeft aangelegd.

Waarom men er toen voor gekozen heeft in de wijkkasten apparatuur te plaatsen welke maar maximaal +- 500mb download aankan is de vraag, misschien was de techniek nog niet zo ver, of KPN kennende mocht het niets kosten, net als jaren daarvoor bij de aanleg van (A)DSL .

In alle plaatsen met WBA glasvezel is KPN de eigenaar van het glasvezelnetwerk, of je daar blij mee moet zijn? denk het niet, de providers huren gewoon bij KPN ruimte om hun diensten aan te bieden helaas zijn ze hierbij afhankelijk van de door KPN gebruikte techniek.
Men is gewoon doorgegaan waar regefiber ophield te bestaan als zelfstandig netwerkbeheerder.
En KPN had toen of zichzelf of een versplinterde kabel als concurent, en men moest anderen op hun netwerk toelaten, dus waarom zou je sneller leveren.

Maar er is hoop, na vol, nouja langzaam aan, in te zetten op de verbetering van adsl naar bounded is het roer om, moeten nu 6500 huizen per week op glas worden aangesloten, en ondertussen zal de boel in de POP ook wel aan vervanging toe zijn, dus dat komt ook wel goed.

Maar mijn ervaring is dat KPN stabieler is dan T-mobile, had ik met KPN een verschil van hooguit 5Mbps per meeting, bij t zit ik tussen de 60/55 en 90/95 te meten.
Moet wel nog een modem probleempje oplossen.
Reputatie 7
Badge +1
Onlangs las ik een artikel dacht ook in de krant dat de vraag naar supersnel internet zeg maar van 500mb+ juist aan het afnemen is en dat diverse consumenten terug gaan naar snelheden van 100 tot 200 mb of lager.

@Doornekamp33 als T-Mobile in WBA gebieden gebruikt maakt van het netwerk van KPN zou er toch geen verschil mogen zijn, dat KPN andere providers op hun netwerk moeten toelaten zijn ze naar mijn mening heel erg blij mee, nagenoeg iedereen weet dat KPN een bedrijf is dat het € teken behoorlijk hoog heeft zitten.

Dat ze nu na jaren geklungel eindelijk het licht zien is te waarderen, zelf ben ik er van overtuigd dat in de toekomst ADSL gaat verdwijnen om plaats te maken voor glasvezel, in hoge uitzondering zal men nog gebruik maken van VDSL
Tja, dat jij iets tegen KPN hebt is wel duidelijk, maar zij lossen hun zaakjes wel snel op, kijk maar naar drama Guidion, die zijn exit en het word nu door KPN eigen monteurs gedaan, en als de omzetting bij Telfort klaar is is het denk ik echt gebeurd.

En wat betreft hun vaste netwerk, deze is nog steeds de stabielste, niet de nieuwste misschien, en glas is in veel gebieden geen simpel iets om aan te leggen en VDSL is een prima vervanger als de snelheden een beetje te doen zijn.

En ja, T op WBA is net zo goed als Online, tweak of wie dan ook, maakt niks uit, als de providers zelf de boel in de centrale plaatsen heb je wel verschillen omdat alleen het laatste stukje van KPN is.
Reputatie 7
Badge +5
Toch heb ik het idee dat TmT probeert de goede richting op te gaan.
De 750/750 aanbieding is er in mijn gedachte een aanduiding van.

Indien er "eigen" apparatuur is geplaatst word de 750/750 aangeboden. Op diverse scherm dumps van andere gebruikers en de testen op mijn eigen verbinding kom ik daar regelmatig overheen. Er is dus waarschijnlijk gigabit apparatuur geïnstalleerd en rekening houdend met de overhead die @Pieter_B opmerkt in zijn reactie is het verkoop getal op 750/750 gezet.

Dit kan veel gezeur voorkomen van klanten die testen en bijvoorbeeld "maar" 721/732 halen.
Als de verbinding als gigabit verkocht werd kwamen er veel meer klachten.
Dus uit het oogpunt van marketing een slimme aanbieding.

@BeMu
Het omlaag gaan van de afgenomen internet snelheid door de consumenten is in mijn gedachte eerder veroorzaakt door de aanhoudende prijsverhogingen van de ISP-ers. Door de stabiliteit van de netwerken kunnen veel klanten met een lagere, lees goedkopere, verbinding toe.
In de toekomst zal de "gewenste" snelheid wel weer omhoog gaan.
Mijn eerste @home aansluiting circa 20 jaar geleden was een 4mb verbinding maar die zou op dit moment vastlopen op een gemiddelde webpagina door de reclame banners. 😥

Je constatering dat KPN als een kruidenier of zeeuws meisje bezig is onderschrijf ik volledig. Toen ik jaren terug mijn glasvezel aansluiting wilde effectueren werd er standaard 50/50 aangeboden en was de 100/100 een duurdere optie geworden. Nu bieden ze zelfs op glasvezel asymetrisch aan. Hoe gek wil je het hebben.
Het enige voordeel als klant bij KPN bestaat eruit dat ze de afgelopen decennia zoveel op hun kop zijn gezeten door de consumenten organisaties en b.v. TrosRadar en Kassa dat ze "hun" zaakjes redelijk op orde hebben. En ja, dat heeft zijn prijs.
Dat asymetrisch op glas had een logische reden, men wilde niet teveel verschil met ADSL/VDSL klanten, maar geen goede reden in mijn ogen.
Nu kun je wel ipv 50/5 een mooie 200/200 krijgen voor 4.99 per maand extra, dus dat valt te overzien.

En 750/750 is voor 99% van de klanten overbodig, en upload is voor de meeste niet nodig, dus waarom zou je de boel upgraden naar een hogere snelheid als je de klandizie er niet voor hebt en het huidige snel genoeg is, T-M moest de boel later toevoegen, dan neem je natuurlijk het nieuwste wat er is, BTW ook KPN heeft Gb apparatuur staan, maar ze bieden het niet aan om gelijkheid bij de klanten te houden.

En ja idd, KPN heeft zijn zaakjes best op orde, de boel is redelijk stabiel met weinig storing en als je TV afneemt gaat dit niet ten koste van je internet snelheid maar gaat dit via een aparte stream, opnemen kost ongeacht het aantal ontvangers 5 euro, en je kunt het overal terug zien, dus heeft T-M nog een stuk te gaan.
Reputatie 7
Badge +5
Dat asymetrisch op glas had een logische reden, men wilde niet teveel verschil met ADSL/VDSL klanten

Dus een kruideniers gedachte. Omdat KPN om de centjes stopte met investeren in glas en goedkoper het bestaande koper wilde uitmelken

En ja idd, KPN heeft zijn zaakjes best op orde ...


Bij KPN heeft de omslag van staats- (ambtenaren) bedrijf naar een bedrijf in de privaat sector ook jaren geduurd en is het op sommige niveaus nog niet helemaal afgerond. Er werken per slot van rekening mensen. Een wereld van verschil vooral door de achterliggende "bedrijfsoptiek"

Dus voorlopig heeft TmT bij mij het voordeel dat ik best een tijd kan (en moet) wachten om te zien of er verbeteringen komen. Nadeel is dat T-mobile (Deutsche Telekom) een mondiaal bedrijf is waar net als eerder bij KPN nogal wat dikkoppen in de organisatie verweven zijn die alleen maar uit zijn op winst maximalisatie (uitmelken) en niet volledig beseffen dat ze in tegenstelling tot vroeger tijden haast moeten maken. Klanten komen te voet maar vertrekken vaak te paard.
Reputatie 7
Badge +1
Dit soort discussies vind ik altijd leuk om te lezen, zelf denk ik dat zeker aangaande KPN men iets verder in het verleden moet kijken, KPN heeft het nadeel dat het als onderneming decennia lang een zeer slechte leiding (lees c.e.o. en bestuurders heeft gehad) denk hierbij aan het fiasco UMTS waarvoor miljarden zijn betaald aan een lachende overheid.

Ook E-Plus en andere overnames en deelnemingen waren nou niet bepaald een succes en wat te denken van de enorme daling van de beurswaarde na de internetbubbel, en als ik het goed heeft is KPN van alle telecombedrijven veruit de meeste boetes gehad van de toezichthouders.

Dat ze nu eindelijk het beleid gaan omgooien is alleen maar te waarderen, in de toekomst waarin de eisen voor (snel) internet alleen maar hoger worden is m.i. alleen glasvezel of coax in staat hier aan te voldoen, daarom denk ik dat de DSL techniek in de toekomst wel zal gaan verdwijnen net als eerder het inbellen.

Dat KPN zeker op tv gebied het beter voor elkaar heeft dan T-Mobile is zonder meer waar zo kun je met hun tvbox veel meer heeft het voor sommigen leuke ingebouwde apps en opnemen in de cloud, zelf neem ik nooit wat op dus welke techniek wordt gebruik is voor mij niet van belang, zou ik nu naar KPN over gaan dan schiet ik me zelf in de voet nu heb ik zolang ik bij T-Mobile blijf gratis 3 zenderpaketten, dus zonder tijdslimiet.
Reputatie 6
@Doornekamp33 Dat je tv van de internet snelheid afgaat, komt puur omdat je op een EoF aansluiting zit. Dit is bij KPN precies hetzelfde, spreek uit ervaring. Pas als je een abonnement hoger dan 100 Mbit pakt kom je op een GoF aansluiting en gaat je tv niet meer van de internet snelheid af. Tegenwoordig komen nieuwe aansluitingen automatisch op een GoF aansluiting.

KPN is inderdaad verder, maar alles werkt wat moet werken. Zie het vanzelf wel een keer veranderen.
Ik zatp 50/50 bij Telfort, en met 2 tv ontvangers aan of uit lachend 55/55 stabiel.
Hier heb ik 80/90 schommelend met niks aan en zet ik beide ontvangers aan gaat die zo 25 Mbps naar beneden, dus ergens gaat er iets niet goed dan bij Telfort.

Net nog even gekeken of ik terug ga, denk het wel als men zo doorgaat bij KPN, prijs valt me nog reuze mee ook als je mobiel erbij pakt, scheelt maar een paar euro, met korting zelfs goedkoper.
Reputatie 7
Badge +1
Bij mij gaat de tv echt niet van de internet snelheid af, ik heb 100mb via de glasvezel (WBA gebied) en krijg via WIFI bij speedtest.net gemiddeld 96mb tot 98mb down en up.

Bij een DSL verbinding gaat tv inderdaad van je internetsnelheid af, zeker bij lage snelheden is dat een groot nadeel
Reputatie 7
volgens mij heeft @Doornekamp33 nog niet zo lang een verbinding van tmt en heeft volgens mij een huawei. het kan dus zijn dat de verbinding tussen media convertor en modem slechts 100mbit is. dit is te controleren door de jumpers op de mediaconvertor. dezen horen op 3/4 te staan en niet op 1/6
Reputatie 6
volgens mij heeft @Doornekamp33 nog niet zo lang een verbinding van tmt en heeft volgens mij een huawei. het kan dus zijn dat de verbinding tussen media convertor en modem slechts 100mbit is. dit is te controleren door de jumpers op de mediaconvertor. dezen horen op 3/4 te staan en niet op 1/6
https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/lan-huawei-maar-100-mbps-ipv-1-gb-312981?postid=1504137
Jammer genoeg is het dat niet, ik heb gewoon 1Gb tussen MC en Modem, maakt ook niet uit of ik zoals nu de Genexis blijf gebruiken of de MC van T-Mobile er tussen zet.
De snelheid op de Lan Poorten is dus het probleem, die wil niet meer dan 100Mbps Full Duplex trekken op alle 4 de poorten, en ook met verschillende apparaten alleen aangesloten.

Maar bij mij schommelt de verbinding best wel, de metingen zonder de Asus er tussen, dus alleen op de huawei bedraad wijzen dat ook uit, ik schommel zeker een 23 Mbps gedurende de dag.
Reputatie 6
@BeMu Dat komt omdat jij wel op een GoF aansluiting zit.

EoF= Ethernet over Fiber (100Mbit)
GoF= Gigabit over Fiber(1Gbit)
En waarom zou ik dan op een EoF zitten volgens jou @Glassertje , ik heb een 100/100 verbinding en kan tot 750 afsluiten als ik dat zou willen, alleen moet dan wel het modem gaan meewerken en niet over de 4 lan poorten 100Mbps gooien ipv 1Gb. zolang dat niet is opgelost ga ik ook niet hoger afsluiten en betalen voor iets wat intern hier word afgeknepen.
Reputatie 6
@Doornekamp33 Normaal als je met een 100Mbit verbinding met tv uit op 94Mbit uitkomt, zit je gegarandeerd op een EoF verbinding. Nu het probleem van je modem is genoemd, wat ik helaas vergeten was, kan het wel zijn dat je op een GoF zit, dan was mijn aanname verkeerd, sorry daarvoor. Je ziet ook altijd als je met een 100Mbit abonnement op een GoF poort zit, dat je down en upload over de 100Mbit zit. Vooral bij KPN heb ik in het forum gezien dat de upload fors hoger is. T-Mobile geen idee.

In de tijd dat 100Mbit max. te bestellen was stond je automatisch op een EoF aansluiting. Toen de snelheden omhoog gingen, zijn alleen de nieuwe aansluitingen op GoF gezet en werden de EoF klanten die hoger wilden overgezet naar GoF. Als je op EoF zit kun je gewoon alle abonnementen bestellen, ze moeten je alleen ompluggen. Vandaar dat je dan leest dat het 2 weken kan duren voor de wijziging is doorgevoerd.
Maar ik ben nieuwe klant, als ze die dan op EoF aansluiten zou ik het vreemd vinden.

Als ik eerlijk kijk naar de verbinding ben ik met de "gratis" snelheidsverhoging nog niks opgeschoten, op 50/50 had ik ook rond de 80/90 op de lijn staan met schommelingen naar 55/60up en 70/80down.
Zal eens bellen morgen met de klantenservice of het al doorgevoerd is, zou nu na 3/4 weken wel gelukt moeten zijn.
Kan ik gelijk dat modem ook aankaarten.
Reputatie 7
T Mobile heeft op odf uitsluitend gof.
op wba kan het wel eof en gof zijn. kan je zo na vragen waar je op zit.
Reputatie 6
@Hidden.nld Bedankt, dat wist ik niet.

Reageer