Beantwoord

Meerdere MAC-adressen achter modem-poort werken niet meer

  • 19 July 2022
  • 26 reacties
  • 401 Bekeken

Reputatie 1

Aan mijn modem (VMG8825-T50) hangen op 2 poorten een unmanaged switch (Netgear GS105). Hieraan hangen een aantal bedraadde apparaten. Sinds vanochtend (19-7) accepteert de modem-switch echter maar 1 apparaat aan de poort. Het lijkt er op dat single-MAC aan staat op de modem. In de professionele wereld is zoiets nog al eens gewoonte om de ARP-tabel te beschermen tegen overlopen. Ik heb de modem al gereboot, maar dit lost het probleem niet op.
Kent iemand dit probleem en weet hoe dit op te lossen?

icon

Beste antwoord door Sander 29 August 2022, 10:34

Bekijk origineel

26 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Hallo @Jan Stoeten 

Even kijken of ik het begrijp, het probleem wat zich nu voordoet is, dat 1 LAN uitgang (maakt niet uit welke), alleen maar 1 device ziet .. wat de swtich is?

Alles wat achter die switch zit, zie je dus niet en krijgen geen IP vanuit de DHCP pool?

Heb je een reboot of een factory reset gedaan? Als je nog geen factory reset hebt geprobeerd, zou ik voorstellen om dat eens te doen.

Heb je gekeken od de DHCP server nog op enabled staat, wat ik aanneem van wel.

Wel raar dat dit probleem er plotseling in is gekomen, maar kan altijd.

Je hebt meerdere switches, al eens een swap uitgevoerd, of nog mooier een andere switch?

Reputatie 7
Badge +13

Hoi @Jan Stoeten, ik breek eventjes in omdat ik in de lijnmeting zie dat je een wifipunt gebruikt. Heb je hiermee een aantal apparaten verbonden of fungeert deze enkel als versterker zeg maar?

Ook zie ik een lease-time error op verscheidene apparaten, maar dat betreft puur apparaten die op wifi zijn aangesloten dus dat zou het bekabelde verkeerd op de switch(es) niet moeten hinderen. Bovendien zou dat niet verklaren waarom de T50 maar één switch accepteert. 

Kun je uit de voeten met de tips van Pieter_B hierboven? Mocht het niet helemaal lukken, laat het ons weten, dan gaan we verder op zoek naar oplossingen!

Reputatie 1

Hallo @Jan Stoeten 

Even kijken of ik het begrijp, het probleem wat zich nu voordoet is, dat 1 LAN uitgang (maakt niet uit welke), alleen maar 1 device ziet .. wat de swtich is?

Alles wat achter die switch zit, zie je dus niet en krijgen geen IP vanuit de DHCP pool?

Heb je een reboot of een factory reset gedaan? Als je nog geen factory reset hebt geprobeerd, zou ik voorstellen om dat eens te doen.

Heb je gekeken od de DHCP server nog op enabled staat, wat ik aanneem van wel.

Wel raar dat dit probleem er plotseling in is gekomen, maar kan altijd.

Je hebt meerdere switches, al eens een swap uitgevoerd, of nog mooier een andere switch?

Hallo @Pieter_B,

Aan 1 LAN uitgang hangt een switch.
Aan die switch hangen, normaal, een aantal apparaten waaronder de WiFi versterker. 
Zolang ik 1 apparaat actief heb aan de switch gaat het goed.
Op het moment dat een 2e apparaat actief wordt stopt al het netwerkverkeer op die poort.
Ik ga nu als 1e een factory-reset doen, ben benieuwd of het dan werkt.

@Jason ik heb nu de configuratie, hopelijk, tijdelijk verbouwd, want alles moet blijven draaien hè …… 😉. De switches zijn gewoon actief en doen hun werk, maar ik heb ervoor gezorgd dat maar 1 apparaat actief is. Daarom zie je de WiFi versterker nu draadloos in het netwerk.

 

Reputatie 1

@Pieter_B en @Jason ,

Het voorstel van Pieter heeft gewerkt. Alles is weer aangesloten als voorheen, alle bekabelde apparaten zitten weer op z’n plek. Wat mij alleen ontzettend stoort is waardoor zoiets kan gebeuren.
@Jason heb jij daar een verklaring voor?

Beiden bedankt voor het snelle, en vooral ook werkende, antwoord!

Met vriendelijke groet,

Jan Stoeten 

Reputatie 1

@Jason vandaag, 18 augustus rond 18:30, heb ik weer hetzelfde probleem als ik in mijn originele post heb beschreven. De poorten van het Zyxel-modem accepteert maar 1 MAC-adres. M.a.w mijn gehele bedraadde netwerk stopt met functioneren en dit zonder aanleiding.

Terugzetten naar fabrieksinstellingen werkt ook deze keer, maar 1 keer is leuk, een 2e keer wordt vervelend. Kan ik dit probleem ergens aanhangig maken zodat er serieus naar wordt gekeken? Ik wil graag kunnen rekenen op mijn netwerk en niet verrast worden.

Ik hoor graag jullie reactie.

Met vriendelijke groet,

Jan Stoeten

Reputatie 7
Badge +4

Hi @Jan Stoeten, merci voor deze aanvulling! Ik kan me voorstellen dat het niet prettig is om meermaals een factory reset uit te voeren. Ik wil dan ook heel graag vragen of @Pieter_B wellicht nog een andere workaround/truc in petto heeft? In mijn optiek is de enige oplossing hiervoor het uitvoeren van een factory reset, dus ik hoop dat hier toch nog een andere tip voor is! 🤞

Reputatie 7
Badge +2

Hi @Jan Stoeten, merci voor deze aanvulling! Ik kan me voorstellen dat het niet prettig is om meermaals een factory reset uit te voeren. Ik wil dan ook heel graag vragen of @Pieter_B wellicht nog een andere workaround/truc in petto heeft? In mijn optiek is de enige oplossing hiervoor het uitvoeren van een factory reset, dus ik hoop dat hier toch nog een andere tip voor is! 🤞

Modem omruilen?

Reputatie 7
Badge +4

Heel erg bedankt voor het meedenken @yalerta! Ik wacht nog heel even af of @Pieter_B nog een gouden tip heeft. Anders lijkt het mij zeker het proberen waard. 

Reputatie 7
Badge +2

@Jan Stoeten en @Lisa 

Kan er ook niet goed de vinger achter krijgen waarom zoiets zou kunnen ontstaan, ander dan dat er iets ‘overloopt’ of ‘vastloopt’ in Hardware of Software .. of een combinatie daarvan.

Zit dan ook eigenlijk wel op wat @yalerta al aangaf, toch eens nieuwe hardware proberen.

@Jan Stoeten, had je ook nog iets geprobeerd met een andere switch. Dit omdat een switch zijn registratie van aangesloten devices doet op MAC adres.

 

Dus weet je ook 100% zeker dat de switch in je netwerk niet de oorzaak is?

Wat dan wel weer vreemd is, dat een factory reset wel de oplossing is … je zit dus niet aan die switch … maar toch.

Reputatie 1

​​​​@Pieter_B ,

De configuratie functioneert al 4 jaar en is ongewijzigd. Voorheen was ik Ziggo klant en heb dit soort problemen nooit ervaren. Om even mijn eigen kennis te schetsen: ik was tot mijn pensioen, vorig jaar, IT-architect en vanuit die functie verantwoordelijk voor grote netwerken. Ik durf dus te stellen dat ik wel iets begrijp van netwerken. Het gedrag zoals ik hierboven beschrijf lijkt mij een software bug in het OS van het modem. Merkwaardig is dat het zich alleen maar voordoet op het bedraadde deel van het netwerk. Het draadloze deel blijft gewoon functioneren. Ik ben het dan ook met Peter eens die denkt aan het feit dat er ergens een tabel volloopt. @Lisa is er wellicht een update beschikbaar voor het modem?

Sinds mijn eerste melding zijn er 30 dagen verlopen waarin het netwerk prima heeft gefunctioneerd. Er zijn ook in die tijd geen, bedraadde, apparaten bijgekomen.

Reputatie 7
Badge +2

@Jan Stoeten 

Helemaal duidelijk Jan, dan is onze eenvoudige uitleg over netwerken natuurlijk overbodig als voormalig IT specialist.

Denk dat we dan zeker kunnen stellen, dat je gewoon een nieuw device zou moeten kunnen proberen. Weet niet of @Lisa dat in werking kan zetten, zodat je kunt kijken of dat het probleem oplost.

Weet niet precies wat voor aansluiting je bezit, maar als je glasvezel hebt, heb je dan al eens gekeken om daarop een eigen device aan te sluiten?

Als dat kan, heb je alle controle in eigen handen, behalve het aanleveren op je device natuurlijk. Maar binnenshuis kun je dan veel krachtigere setups maken, zeker gezien beveiliging en scheidingen (mocht dat nodig zijn).

Zelf heb ik al jaren eigen devices op de aansluiting zitten,  waarbij we nu werken met pfsense. Hiermee heb ik alles uit elkaar getrokken en gescheiden via VLAN’s, zoals guest LAN netwerk (+Wifi), webservers, VoIP en private LAN’s.

Kijk eens naar die optie als dat mogelijk is bij je.

Reputatie 1

@Jan Stoeten

Helemaal duidelijk Jan, dan is onze eenvoudige uitleg over netwerken natuurlijk overbodig als voormalig IT specialist.

Denk dat we dan zeker kunnen stellen, dat je gewoon een nieuw device zou moeten kunnen proberen. Weet niet of @Lisa dat in werking kan zetten, zodat je kunt kijken of dat het probleem oplost.

Weet niet precies wat voor aansluiting je bezit, maar als je glasvezel hebt, heb je dan al eens gekeken om daarop een eigen device aan te sluiten?

Als dat kan, heb je alle controle in eigen handen, behalve het aanleveren op je device natuurlijk. Maar binnenshuis kun je dan veel krachtigere setups maken, zeker gezien beveiliging en scheidingen (mocht dat nodig zijn).

Zelf heb ik al jaren eigen devices op de aansluiting zitten,  waarbij we nu werken met pfsense. Hiermee heb ik alles uit elkaar getrokken en gescheiden via VLAN’s, zoals guest LAN netwerk (+Wifi), webservers, VoIP en private LAN’s.

Kijk eens naar die optie als dat mogelijk is bij je.

@Pieter_B 

Technisch gezien heb je helemaal gelijk, maar gezien het feit dat er steeds nieuwere technieken op de markt komen wil ik eigenlijk geen compleet eigen netwerk (buiten dan wat switches en kabels) opbouwen. De provider zou mij toch iets moeten kunnen leveren wat goed functioneert. En voor de goede orde: het werk ook naar tevredenheid, uitgezonderd het bovenstaand geschetste probleem. Privé heb ik niet zulke hoge eisen, maar het moet wel werken ….. 😉 @Lisa : zou het mogelijk zijn het modem om te ruilen voor een ander type? Of verwachten jullie dat een exemplaar van hetzelfde modem het probleem zou kunnen oplossen.

@Pieter_B en @Lisa alvast dank voor het actief meedenken!

met vriendelijke groet,

Jan Stoeten

Reputatie 7
Badge +2

@Jan Stoeten 

Was of is het geen warme dagen issue?

In het mooiste geval zou Tmobile een Zyxel T54 kunnen wisselen.
(Verwacht niet dat zoiets gebeurt)

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Jan Stoeten,

 

Goede vraag en een lastig probleem. We leveren het nieuwe T54 modem alleen uit bij nieuwe bestellingen, niet ter vervanging van andere modems. Toch ga ik eens vragen naar de mogelijkheden en/of uitzonderingen. Ik kom bij je terug!

Reputatie 1

@Sander 

Hoi Sander,

Ik ben sinds juni (glasvezel) klant bij t-Mobile. Het heeft bij mij bijna 4 maanden geduurd tot de verbinding actief werd. Al die tijd had ik het aansluitpakket in huis. In de tijd van mijn aanmelding bij jullie heeft de wijziging naar het T54 modem plaats gevonden. Als je het voor elkaar kunt krijgen dat mij zo’n ander type wordt toegestuurd zou ik dat erg op prijs stellen. Maar een andere oplossing is ook oké, als het probleem maar wordt opgelost.

Met vriendelijke groet,

Jan Stoeten

Reputatie 7
Badge +6

Hi @Jan Stoeten,

 

Ik heb het besproken en het is akkoord. Bij wijze van uitzondering stuur ik het T-54 modem jouw kant op. Zou jij het modem niet naar de gebruikelijke plek willen sturen, maar naar ons hoofdkantoor? Dan kan de techneut het modem nog eens doorlichten en wellicht de oorzaak achterhalen. Je mag het modem sturen naar:

T-Mobile tav webcare Sander

Waldorpstraat 60

2521 CC

Den Haag

 

Ook nog wat verwachtingsmanagement: het T-54 modem heeft vrijwel (maar niet helemaal) dezelfde firmware. Het is dus lang niet gezegd dat de problemen hiermee verholpen zijn. Ik ben dus erg benieuwd wat het resultaat is met het T-54 modem. Houd je ons op de hoogte? 😎

 

Reken op een weekje voordat het modem bij je arriveert. 

 

Reputatie 1

Hoi @Sander ,

Alvast hartelijk dank voor je inspanning voor het vervangende modem. Zodra het is gearriveerd zal ik het installeren en testen.

Natuurlijk zal ik het oude modem naar jullie opsturen (of zelfs langsbrengen als dat voor jullie mogelijk is tijdens 1 van mijn fietstochten). Mocht ik het versturen, moet ik dan voor de frankering zorgen of komen de kosten voor jullie rekening? In dat geval is denk ik een antwoordnummer handig ……

Dus: wordt vervolgd …..

Met vriendelijke groet,

Jan

Reputatie 7
Badge +6

Hi @Jan Stoeten,

 

Antwoordnummer hebben we voor de Waldorpstraat niet. Ik zal het vergoeden op je factuur. Als je mij via een privébericht laat weten wat de kosten zijn, maak ik een correctie aan. 

Reputatie 5
Badge +2

Hoi @Jan Stoeten 

Ik heb het modem binnen, via @Sander, waarvoor dank. Ik ga er naar laten kijken. 

Heb je al een eerste bevinding voor ons? Laat de T-54 ander gedrag zien dan het modem dat nu op m'n bureau staat? Ik hoor het uiteraard graag 😊

 

edit: Ik zie je brief in de doos nu 😂 bedankt. fijn dat het nieuwe modem werkt. We gaan er mee aan de slag!

Reputatie 1

Hallo Jaap,

Het nieuwe modem werkt, tot op heden, goed. Wel zie ik ander gedrag wat ik niet kan verklaren: s’ochtends als ik mijn iPad boven gebruik, is deze “spontaan” niet (meer) verbonden met de WiFi. Dit zou kunnen liggen aan het feit dat de iPad s’avonds is verbonden met de radio in de woonkamer en dat hij in de ochtend de wissel maakt naar de radio van het modem in de meterkast. Enfin ik ben nog bezig met de analyse. Is een nieuwe uitdaging. Hebben de Zyxel apparaten (DX5401 en WAP6807) soms een soort powersafe? Wordt vervolgd

Met vriendelijke groet,

Jan

Reputatie 1

Hallo Jaap,

Het nieuwe modem werkt, tot op heden, goed. Wel zie ik ander gedrag wat ik niet kan verklaren: s’ochtends als ik mijn iPad boven gebruik, is deze “spontaan” niet (meer) verbonden met de WiFi. Dit zou kunnen liggen aan het feit dat de iPad s’avonds is verbonden met de radio in de woonkamer en dat hij in de ochtend de wissel maakt naar de radio van het modem in de meterkast. Enfin ik ben nog bezig met de analyse. Is een nieuwe uitdaging. Hebben de Zyxel apparaten (DX5401 en WAP6807) soms een soort powersafe? Wordt vervolgd

Met vriendelijke groet,

Jan

@Jaap (vergeten je te taggen) ….. 😀

Reputatie 5
Badge +2

Hi Jan,

De hardware heet geen powersave actief waarbij wifi uitgezet wordt. Wel opmerkelijk dat de iPad het probleem geeft. Ik wou je een privébericht sturen, maar die optie heb ik helaas niet. Ik heb vanuit het modemteam de vraag of je met de T-50 hetzelfde mac probleem had zonder die box er tussen op de poort. Ik hoor het graag.

Reputatie 7
Badge +3

@Jan Stoeten Welke firmware-versie heeft de WAP6807? Er was ooit een probleem met Apple-devices waarbij de verbinding wegviel in stand-by. Dat is al lang geleden opgelost, maar als de WAP om een of andere reden nooit geüpdatet is, zou het nog kunnen voorkomen.

Reputatie 1

Hi Jan,

De hardware heet geen powersave actief waarbij wifi uitgezet wordt. Wel opmerkelijk dat de iPad het probleem geeft. Ik wou je een privébericht sturen, maar die optie heb ik helaas niet. Ik heb vanuit het modemteam de vraag of je met de T-50 hetzelfde mac probleem had zonder die box er tussen op de poort. Ik hoor het graag.

Hoi @Jaap,

Het probleem met de meerdere MAC-adressen deed zich alleen voor op bedraadde aansluitingen, niet met WiFi. Wat betreft het probleem met de WAP6807: ik had ondertussen vastgesteld dat wanneer een apparaat contact maakt met deze AP er weliswaar een netwerkconnectie ontstaat naar de AP, maar dat er geen verkeer gaat lopen. Ik krijg dus alleen een radio verbinding, maar zelfs geen IP-adres. Gisteravond heb ik de WAP6807 gereset en nu lijkt het goed te gaan. Ook de handover tussen de T54 en het AP gaat nu actiever (een WiFi aangesloten apparaat wisselt nu duidelijk sneller van AP).

So far so good, ik houdt het in de gaten en zal jullie blijven informeren.

@TMTV : de firmware versie van de WAP6807: V1.00(ABTB.2)b22W

Met vriendelijke groet,

Jan   

Reputatie 1

Hi Jan,

De hardware heet geen powersave actief waarbij wifi uitgezet wordt. Wel opmerkelijk dat de iPad het probleem geeft. Ik wou je een privébericht sturen, maar die optie heb ik helaas niet. Ik heb vanuit het modemteam de vraag of je met de T-50 hetzelfde mac probleem had zonder die box er tussen op de poort. Ik hoor het graag.

Hoi @Jaap,

Het probleem met de meerdere MAC-adressen deed zich alleen voor op bedraadde aansluitingen, niet met WiFi. Wat betreft het probleem met de WAP6807: ik had ondertussen vastgesteld dat wanneer een apparaat contact maakt met deze AP er weliswaar een connectie ontstaat naar de AP, maar dat er geen verkeer gaat lopen. Ik krijg dus alleen een radio verbinding, maar zelfs geen IP-adres. Gisteravond heb ik de WAP6807 gereset en nu lijkt het goed te gaan. Ook de handover tussen de T54 en het AP gaat nu actiever (een WiFi aangesloten apparaat wisselt nu duidelijk sneller van AP).

So far so good, ik houd het in de gaten en zal jullie blijven informeren.

@TMTV : de firmware versie van de WAP6807: V1.00(ABTB.2)b22W

Met vriendelijke groet,

Jan   


Tekstuele correcties  …… 😉

Reageer