Beantwoord

Modem advies

  • 24 February 2021
  • 20 reacties
  • 738 Bekeken

  • is een Master Poster
  • 13 reacties

Ik wil graag een simpele modem aanschaffen die ik in bridge modus kan gebruiken.

 

Ik heb T-Mobile Fiber (1000 Mbit/s), geen tv of vaste telefonie. Nu gaat mijn fiberkabel naar een media converter, vanuit daar een thernet kabel naar de Zyxel VMG8825-T50 (wifi staat uit) en deze is verbonden met mijn Google Nest Wifi router. Ik kan de Zyxel niet in bridge mode zetten en dit veroorzaakt problemen. Ik zoek dus naar een simpele modem om de Zyxel te vervangen. Deze modem hoeft geen router te zijn, als dit het wel is moet ik hem wel in bridge mode kunnen zetten, het moet wel 1000 Mbit/s ondersteunen op LAN en moet werken met T-Mobile fiber.

 

Ik heb topics gezien met modem advies, maar niet om de Zyxel te vervangen in het geval van fiber. Tips? 

icon

Beste antwoord door Pieter_B 25 February 2021, 14:50

Bekijk origineel

20 reacties

Zou een switch ook kunnen werken?

 

https://support.google.com/googlenest/answer/9798157?hl=en

Reputatie 7
Badge +15

@Imre81 

Een managed switch is inderdaad een oplossing, wat het probleem is is dat de Zyxel zowel IPTV als internet op elke poort heeft en daar werkt de Google wifi niet op want die ondersteund geen tagged vlans.

Met een managed switch kan je het IPTV en internet signaal splitsen zodat de Google wifi alleen internet krijgt en dan zal hij ook goed werken.

Dank @Waqqas! Is het niet nodig om een modem ertussen te plaatsen? Dus de media converter en switch zijn genoeg voor de Nest wifi router?

Reputatie 7
Badge +15

@Imre81 

Ik ben nu zelf ook een beetje in de war 😅

Je hebt alleen internet en geen tv of vast bellen dus ik weet niet precies of het wel klopt, beter toch maar afwachten op iemand.die het zeker weet.

Lastig he!? Ik snap ook niet precies wat die modem allemaal moet doen, wat de Nest Wifi niet zelf kan, behalve de VLAN splitsen.

Reputatie 7
Badge +15

@Imre81 

Dat de Google nest moeite heeft met vlan tagging dat is zeker maar omdat jij internet only hebt is het de vraag of er dan ook alleen een internet signaal is 🤔

Ik denk zelf dat internet tagged is in de modem zelf maar dat is nog even wachten op wat anderen te zeggen hebben.

Reputatie 7
Badge +6

Ook als je alleen internet afneemt, komt dat getagged (VLAN 300) binnen, maar met de overige VLAN's hoef je dan niks te doen.

Heeft de modem dan nog een andere functie dan het untaggen van de VLAN of zou een switch die VLAN kan instellen voldoende zijn voor de Nest Wifi router, @TMTV ?

Reputatie 7
Badge +3

@Imre81 

De onderstaande setup zou moeten werken, omdat de switch ‘virtueel’ aan een DHCP server van TMT hangt. Hierdoor zal er dus op je Nest WAN een publiek IP worden toegewezen via de switch.

Je moet dus bijv poort 1 op TRUNK zetten en bijv poort 2 op UNTAGGED en die naar je Nest laten lopen.

LET OP: Op deze switch kun je dus geen andere zaken aansluiten, tenzij je daarvoor een eigen VLAN in de switch opzet om ze te scheiden van de rest.

Dit is precies wat ik bedoel @Pieter_B , super. Zou een eenvoudige switch zoals onderstaande voldoende zijn? Deze ondersteunt VLAN en Gigabit snelheid.

 

https://www.amazon.nl/TP-Link-5-poorts-RJ45-poorten-behuizing-TL-SG105/dp/B00A128S24

Reputatie 7
Badge +3

@Imre81

Veel gebruikte managed switches hier binnen TMT zijn i.d.d van TP-Link of Netgear voor eenvoudige VLAN routing.

Degene die je hier aangeeft is trouwens volgens mij een unmanaged switch, je zou moeten kijken naar dit model: 

TL-SG105E V5

Thanks, @Pieter_B . Dit is wel een goeie optie toch?

 

https://www.amazon.nl/5-poorts-LAN-switch-ventilatorvrije-behuizing-VLAN-beheer/dp/B07PHNTV45

Reputatie 7
Badge +3

@Imre81 

Is i.i.g. managed, dus zou het mee moeten lukken

https://tweakers.net/pricewatch/1395904/netgear-gs305e/specificaties/ 

Dank, @Pieter_B. Ik ga het proberen. Ik laat je het resultaat weten.

Ik ben een stapje dichterbij, @Pieter_B . De switch staat nu tussen de Zyxel en de Nest wifi, zodat ik de switch kan configureren. In eerste instantie kreeg hij een IP buiten de range van de Zyxel, waardoor ik de switch niet kon bereiken, maar ik heb het bereik van de zyxel aangepast en nu kan ik de switch wel bereiken.

 

Ik snap dat ik mijn tagged ethernet vanuit de media converter aan de switch moeten hangen en daarna 1 poort untagged moet maken die ik dan verbind met de Nest. Ik snap alleen niet welk deel van de VLAN ik dan moet instellen. Ook weet ik niet of ik rekening moeten houden dat internet VLAN 300 is. 

 

Weet jij in welk van de 3 menu’s ik aanpassingen moet doorvoeren, @Pieter_B ?

 

Reputatie 7
Badge +3

@Imre81

Heb deze switch niet zelf, maar even uitgaande van basis zou je het zo in moeten stellen met Poort 1 als de TRUNK (TAGGED) inkomend vanuit de MC. Poort 2 UNTAGGED VLAN 300, die naar je Nest gaat.

Eerst VLAN 300 toevoegen

 

Daarna TAGGED of UNTAGGED Membership toewijzen voor VLAN 300

Daarna de PVID (Port VLAN identifier)

Zo even uit het blote hoofd, vergeet na elke instelling niet op apply of save te drukken.

@Pieter_B 

Zou het zo werken? VLAN ID 300, poort 1 Tagged (media converter signaal) en poort 2 Untagged (nest wifi)?

Reputatie 7
Badge +3

@Imre81 

Hoe zien de andere 2 schermen eruit?

@Pieter_B - jouw aanwijzingen gevolgd en werkt perfect! Super, enorm bedankt voor je hulp. Ik was bang dat ik een dure router (bridge) moest gaan kopen om mijn dure router (nest) aan het werk te krijgen, maar dit is perfect. Kan de Zyxel lekker wegzetten. 

 

Nogmaals dank!!

Reputatie 7
Badge +3

@Imre81 

Geen dank, daar is de community voor bedoeld.

Het altijd een beetje moeilijk om elke GUI te kennen van elk device, maar gelukkig houden ze benamingen dan nog een beetje hetzelfde.

Veel plezier met je opzet en blij dat het werkt.

Reageer