Modem (Zyxel T50) herstart automatisch bij inkomend VOIP-gesprek

  • 30 March 2023
  • 5 reacties
  • 65 Bekeken

Vanuit mijn werk maken wij gebruik van VOIP-telefonie en komen telefoongesprekken binnen op mijn werklaptop. Helaas is het zo dat de Zyxel T50 dat niet altijd even leuk vindt. 

Ben ik snel genoeg met opnemen, dan is er niks aan de hand. Duurt het wat langer of komt er een tweede gesprek binnen, dan vindt het modem dat hij moet gaan herstarten. Logging is compleet weg en kan ook dus ook niet zien, wat de oorzaak van het herstarten is. 

Heeft iemand dit weleens meegemaakt? 

 

Ter info: 

1GB glasvezel up-and-down. 

Zyxel T50-modem. 

Modem is al gereset naar fabrieksinstellingen, maar biedt geen uitkomst. 

Tommie van Odido 1 jaar geleden

Hi @MichelvanT, welkom op onze Community! Ik ben meteen voor je gaan kijken en heb een lijnmeting gestart. Ik zie dat het ONT al meer dan 100 dagen online staat, zou je een volledige powerflip kunnen uitvoeren? Dit doe je zo:  

 

  • Powerflip
  1. Haal de stekker van het modem en ONT uit het stopcontact.
  2. Wacht minimaal 10 seconden
    • Sluit eerst je ONT weer aan en laat die 30 seconden opstarten. Sluit daarna pas het modem weer aan op de stroom.
  3. Doe de stekker terug in het stopcontact van de modem en laat alles volledig opstarten
  4. Controleer of de verbinding stabiel is.

 

Ook zie ik dat je een switch hebt aangesloten op het modem, ervaar je dit probleem ook zonder dat de switch op het modem is aangesloten? Hoor graag van je terug!

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @MichelvanT , welkom bij de community.

Voor de router is een applicatie op jouw werklaptop gewoon een datapakketje. Voor de router is geen verschil tussen of je over internet browsed, een youtube filpmje kijkt of via een voip applicatie belt. Al helemaal dat het goed gaat behalve als de de applicatie langer belt…   Het enigste waar de router een actieve rol heeft is als je de VOIP / bel dienst van T-Mobile neemt waarbij je een analoog toestel op de router aansluit.

 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @MichelvanT, welkom op onze Community! Ik ben meteen voor je gaan kijken en heb een lijnmeting gestart. Ik zie dat het ONT al meer dan 100 dagen online staat, zou je een volledige powerflip kunnen uitvoeren? Dit doe je zo:  

 

  • Powerflip
  1. Haal de stekker van het modem en ONT uit het stopcontact.
  2. Wacht minimaal 10 seconden
    • Sluit eerst je ONT weer aan en laat die 30 seconden opstarten. Sluit daarna pas het modem weer aan op de stroom.
  3. Doe de stekker terug in het stopcontact van de modem en laat alles volledig opstarten
  4. Controleer of de verbinding stabiel is.

 

Ook zie ik dat je een switch hebt aangesloten op het modem, ervaar je dit probleem ook zonder dat de switch op het modem is aangesloten? Hoor graag van je terug!

Reputatie 7
Badge +6

@MichelvanT Neem je zelf ook telefonie af van T-Mobile? De enige relevante instelling die ik kan bedenken is onder Netwerkinstelling > NAT > ALG en dan SIP ALG aan- of uitzetten (afhankelijk van hoe het nu staat).

Is die werklaptop bekabeld verbonden of via wifi? Een tijdje geleden waren er meer meldingen van spontaan herstartende T50's. In sommige gevallen moest het modem omgeruild worden, anderen hadden baat bij een firmware-update. Welke versie staat er nu op?

Hi @MichelvanT, welkom op onze Community! Ik ben meteen voor je gaan kijken en heb een lijnmeting gestart. Ik zie dat het ONT al meer dan 100 dagen online staat, zou je een volledige powerflip kunnen uitvoeren? Dit doe je zo:  

 

  • Powerflip
  1. Haal de stekker van het modem en ONT uit het stopcontact.
  2. Wacht minimaal 10 seconden
    • Sluit eerst je ONT weer aan en laat die 30 seconden opstarten. Sluit daarna pas het modem weer aan op de stroom.
  3. Doe de stekker terug in het stopcontact van de modem en laat alles volledig opstarten
  4. Controleer of de verbinding stabiel is.

 

Ook zie ik dat je een switch hebt aangesloten op het modem, ervaar je dit probleem ook zonder dat de switch op het modem is aangesloten? Hoor graag van je terug!

Ik zal hem vanavond even herstarten conform je procedure. Kan het morgen pas weer testen en zal het dan laten weten of het afdoende is. 

Ook zonder switch, via Wifi gaat het fout. 

@MichelvanT Neem je zelf ook telefonie af van T-Mobile? De enige relevante instelling die ik kan bedenken is onder Netwerkinstelling > NAT > ALG en dan SIP ALG aan- of uitzetten (afhankelijk van hoe het nu staat).

Is die werklaptop bekabeld verbonden of via wifi? Een tijdje geleden waren er meer meldingen van spontaan herstartende T50's. In sommige gevallen moest het modem omgeruild worden, anderen hadden baat bij een firmware-update. Welke versie staat er nu op?

We hebben inderdaad ook telefonie van T-Mobile. SIP staat nu aan onder die opties. 

Ga eerst de powerflip testen en dan kan ik de SIP-instelling nog omzetten. 

Versie van de firmware is: V5.50(ABPY.1)b16_20210525

Reageer