Beantwoord

Na oplevering en installatie een rood “wereldbolletje”

  • 11 December 2021
  • 11 reacties
  • 294 Bekeken

Hoi, heb voor m’n 82-jarige moeder op 10 december een 50/30 Mbit verbinding TM met bellen/tv bij haar thuis opgeleverd gekregen.

Is in de plaats gekomen voor een werkende 10/1 Mbit verbinding Tele2 met bellen/tv.

(zie foto hieronder)

Alles 1 op 1 overgenomen op de Zyxel T50 modem met daaraan het verbindingsblokje van TM  met blauw/rood vanaf het ISRA punt. Kabeltje vanuit ISRA is rood/groen en gaat over in rood/blauw op het verbindingsblokje TM. De met “DSL” gelabelde grijze kabel van TM afgemonteerd op de grijze poort van de Zyxel.

(zie foto hieronder)
 


Eerste 2 lampjes op groen, derde (wereldbolletje) op rood en de volgende twee (WiFi) ook op groen. Dus intern WiFi en modem is benaderbaar, maar gèèn connectie naar het www.

(zie foto hieronder)

 

Wat tot nu gedaan:

 

Factory reset (resetbutton 10 sec ingedrukt houden tot alléén powerled nog brandt) en daarna loslaten en laten opstarten.

Zowel opgetuigd mét als zònder groene telefoonkabeltje (met telefoon) van TM plus UTP kabels van het LAN.

Alles weer teruggezet naar oude Tele2 situatie (en werkte direct weer als voorheen)

Krijg nu op 23 dec pas een monteur langs!!!🤯

 

Herkent iemand dit probleem en weet de oplossing hierop? Alvast bedankt namens m’n moeder, wil graag eerder dan de 23e online zijn.

icon

Beste antwoord door RemkoHa 11 December 2021, 20:06

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

11 reacties

Als het oude Tele2 modem nog steeds zonder problemen werkt dan moet het probleem bij het nieuwe TM modem liggen. Mogelijk in combinatie met het signaal dat binnen komt.
Al het fysieke vanaf het ISRA-punt tot en met het telefoonkabeltje die de dsl poort in gaat is in ieder geval uitgesloten. Anders had het oude modem ook niet gewerkt.

Een overgang van 10/1 naar 50/30 klinkt als een overgang van ADSL naar VDSL.
En als het oude modem nog steeds werkt dan heeft die omzetting waarschijnlijk niet (correct) plaats gevonden.
Daarnaast had Tele2 voorheen andere ADSL instellingen dan TM heeft en dus in hun modem heeft staan. Ik weet niet of dat na de overname misschien anders geworden is, maar als dat nog steeds verschilt dan kan het TM modem ook niet als ADSL modem fungeren.

Aangezien TM het internet gedeelte van het modem dichtgespijkerd heeft kun je daarvan de instellingen niet zien en aanpassen.
Er zit dus weinig anders op dan wachten op de monteur vrees ik.
Tenzij iemand van TM eerder laat controleren of alles in de wijkcentrale wel goed staat (waar het probleem vrij zeker zal zitten).

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Mikeu001 

Wat bedoel je met wil graag eerder dan de 23e online zijn en heb je het installatiepakket op 10 december ontvangen?

T-Mobile is pas actief op de installatiedatum die in je T-Mobile thuis account staat 

Gezien Tele2 nog actief is lijkt T-Mobile nog niet actief.

.

 

Hoi @RemkoHa 

Tsja, nu je het zo zegt..Er is dus geen sprake meer van ADSL (= Max 1024Kb up toch?)

Wat je zegt “Tenzij iemand van TM eerder laat controleren of alles in de wijkcentrale wel goed staat (waar het probleem vrij zeker zal zitten).” zou ik dus moeten vragen. Ik kan mij idd voorstellen dat met de voortschrijdende techniek na ADSL en SDSL, VDSL ook weer met andere specificaties werkt. De Zyxel is dus VDSL modem, is dus niet aan te sturen met een ADSL signaal als ik je goed begrijp.

👍 dank je voor je reactie

@Waqqas

Bedankt voor de reactie..

De verbinding was al op 9 dec opgeleverd..maar om mijn probleem op te lossen is er op z’n vroegst een monteur beschikbaar op 23 dec..

Vandaar dat ik niet zo amused ben. Internet en alles wat daarmee samenhangt is juist voor iemand van mijn moeders leeftijd belangrijk. 

De Zyxel modems zijn geschikt voor zowel VDSL als ADSL2+ (en worden ook voor glasvezel gebruikt).

In theorie zou het modem dus ook moeten kunnen werken wanneer nog ADSL actief is in plaats van het nieuw aangevraagde VDSL. Ware het niet dat dan wel de juiste instellingen daarvoor in het modem aanwezig moeten zijn.

Ik vermoed dat de instellingen voor Tele2 ADSL afwijken van TM ADSL en het Zyxel modem daarom geen verbinding kan maken. Dus tot de omzetting van Tele2 naar TM (en daarmee ook de omzetting van ADSL naar VDSL) is voltooid zal het TM modem niet werken.

Ik betwijfel dus ook zeer of de verbinding wel op 9 december is opgeleverd. Als dat het geval was geweest zou het Tele2 modem nu nooit gewerkt hebben.

Reputatie 7

@Mikeu001 zolang het Tele2 modem werkt zal het modem van T Mobile niet werken. Er kan namelijk maar 1 provider actief zijn op de verbinding. Er zal fisiek een omzetting plaat vinden van ADSL naar VDSL. Ook moet de de ADSL splitter er tussen uit halen. Controleer ook de kabels. Deze zijn mogelijk niet geschikt voor VDSL.

@RemkoHa Tsja, heb zo het idd het idee dat administratief de verbinding wel is overgenomen, maar dat het gewoon technisch niet is uitgevoerd. Ik zie het nut ook niet zo van een monteur ook niet op locatie. De lijn werkt gewoon op basis van Tele2, dat blijkt..(en zo schets jij het ook al) .

Het lijkt mij dat is een monteur geen toegevoegde waarde is. Deze zal terug moeten gaan naar de wijk centrale van KPN om daar de aanpassingen te doen van de tele2 instellingen naar de T-Mobile instellingen.

@Hidden.nld Tele2 is al overgenomen in 2019 door T-Mobile. Alle oude kabels zijn vervangen met de kabels van het nieuwe T-Mobile pakket. Ook de oude splitter zit er dus al niet meet tussen. Nu wel weer, omdat de “oude” Tele2 (lees TM nu) weer draait, wat nog werkt met een splitter. 
Thanx..

Reputatie 7

Hi @Mikeu001 ,

Ik wil graag via jouw account meekijken naar de verbinding en naar welke aansturing er is gedaan, om je meer duidelijkheid te geven. Normaliter doe ik dit via jouw opgegeven e-mailadres, maar deze lijkt niet te zijn gekoppeld met je account bij T-Mobile Thuis. Ben je in de mogelijkheid mij een privébericht te sturen met je postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je rekeningnummer? Dan kan ik je verder helpen en eventueel bijsturen. Ik hoor het graag van je! 

Reputatie 7

@Hidden.nld Tele2 is al overgenomen in 2019 door T-Mobile. Alle oude kabels zijn vervangen met de kabels van het nieuwe T-Mobile pakket. Ook de oude splitter zit er dus al niet meet tussen. Nu wel weer, omdat de “oude” Tele2 (lees TM nu) weer draait, wat nog werkt met een splitter. 
Thanx..

 

Dat T-Mobile Tele2 heeft overgenomen zegt niets over de infrastructuur. Technisch is Tele2 en T-Mobile nog gescheiden van elkaar. Een overname duurt jaren voor dat het volledig is afgerond.

Het overzetten van Tele2 naar T-Mobile is een fysieke handeling in de centrale wat door KPN word uitgevoerd.

Een splitter was vroeger nodig om de vaste pstn lijn van KPN te blijven gebruiken. Nu gebruiken de meeste mensen geen telefoon meer of zijn overgezet naar VoIP wat via het modem werkt. Dat maakt het gebruik van een splitter dus bijna overbodig. Zonder splitter moet het dus ook gewoon werken.