Beantwoord

Nieuw glasvezel verbinding haalt de beloofde snelheid niet

  • 27 October 2022
  • 15 reacties
  • 620 Bekeken

Beste,

Sinds 19-10-2022 is bij mij een geheel nieuwe glasvezelverbinding opgeleverd en aangesloten door Guidion, tijdens het opleveren viel de monteur ook al op dat ik lang niet de volle 1000/1000 haal die mij belooft is. De monteur heeft toen met de ServiceDesk gebeld en ik zou een T54 modem krijgen, hiermee zou het opgelost moeten zijn. Ruim 1 week verder nog geen T54 modem ontvangen maar goed.

Inmiddels de “oude” Zyxel T50 modem er tussenuit gehaald en mijn eigen Netgear R7800 op de GPON aangesloten en vlan 300 ingesteld.

Toch blijft met name de download snelheid erg schommelen soms haal ik 550 en soms 850, echter de uploadsnelheid staat altijd strak op de 200mbps, het lijkt haast wel of deze wordt geknepen. Wanneer ik de Zyxel T50 terug aansluit en daar mijn PC op laptop op aansluit, (via de kabel natuurlijk) haal ik precies dezelfde resultaten wanneer ik een speedtest uitvoer op speedtest.net.

Ik maak gebruik van cat6e sftp kabels, dit zou ruim voldoende moeten zijn qua bekabeling.

Ook heb ik de GPON en de Netgear al diverse malen een herstart gegeven.

 

 

 

icon

Beste antwoord door Thurrock91 21 November 2022, 10:06

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Thurrock91 

Kan je de Ookla speedtest app gebruiken ipv via de site en kan je ook eens testen met verschillende apparaten?

Daarnaast zou een foto van het glasvezelaansluitpunt en ONT misschien ook handig kunnen zijn.

Hallo @Waqqas zie bovenstaande foto.

Wanneer ik de Ookla speedtest app gebruik haal ik maar +- 200down en up. Via chrome haal ik 947down en 211up. Zoals eerder aangegeven heb ik dit getest op een pc en op een laptop, inmiddels meerdere laptops.

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @Thurrock91,

Bedankt voor de uitgebreide informatie, dit is een interessante casus om in te duiken! 

Aangezien het probleem niet aan de oppervlakte lijkt te liggen wil ik graag dieper in het problemen voor je duiken. Om een scherper beeld van het probleem te krijgen zou ik je graag willen vragen om een paar specifieke speedtesten uit te willen voeren met het Zyxel modem:

- Ga via een browser naar www.speedtest.net/apps en download de app voor het device waarop je de speedtest wil uitvoeren
- Sluit alle programma's af voordat je de snelheidstesten start, vergeet niet een eventuele VPN uit te schakelen
- De computer of laptop dient bekabeld te zijn aangesloten, een speedtest van een TV of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken
- Voer de speedtest uit. Voor een goed beeld is het het beste om op verschillende doelservers te testen. Onder de grote GA knop kun je een server kiezen. Is de snelheid ver onder wat het zou moeten zijn? Voer dan nogmaals een speedtest uit op hetzelfde device met minimaal vijf minuten tussen de speedtests.
- Maak minimaal twee screenshots, van speedtesten op verschillende doelservers en zorg dat je hele bureaublad zichtbaar is inclusief je verbindingstype (het is belangrijk om te kunnen zien dat er bekabeld getest is)
- Maak een screenshot van het taakbeheer (Task Manager, op Windows) of activiteitenmonitor (Activity Monitor op iOS):
In Windows vind je deze door op CTRL+ALT+DEL te drukken; kies voor meer details als deze niet direct zichtbaar zijn
In Apple MacOS kan je zoeken op "Activity Monitor" vanuit het Spotlight zoekvenster
- Maak een screenshot van de IPconfiguratie:
Windows: Via de zoekfunctie onder sneltoets “Windows + R", typ in: ‘’cmd’’ en druk op enter (of zoek naar Opdrachtprompt/Command Prompt in het Startmenu). Typ na het openen in: ipconfig/all en druk op Enter
Apple MacOS: Via de Finder of het Spotlight zoekvenster de Terminal app openen. Typ in: /sbin/ifconfig en druk op enter. Dit geeft alle verbindingen weer die het device op dat moment heeft.

 

Hiermee kan ik voor je aan de slag om harder tegen het probleem op te treden, dit komt helemaal goed! 🙂

Hallo @Cal 

Zoals gevraagd 😀

Zoals je ziet zijn de resultaten met de speedtest app verre van ideaal, ik hoor graag van je.

Alvast bedankt.

Reputatie 7
Badge +4

Super, bedankt voor de duidelijke screenshots @Thurrock91, hier heb ik een hoop aan! Met deze screenshots heb ik gelijk een onderzoek voor je geopend bij onze technische dienst. Ik wil dit probleem graag goed bij de wortels aanpakken en daarom zullen wij ook het glasvezelnetwerk nakijken. Ik hoop en verwacht dat je in de loop van komende week meer van ons hoort. 

Ik ga er alles aan doen om jouw snelheid snel op te krikken! 💪

Super, bedankt voor de duidelijke screenshots @Thurrock91, hier heb ik een hoop aan! Met deze screenshots heb ik gelijk een onderzoek voor je geopend bij onze technische dienst. Ik wil dit probleem graag goed bij de wortels aanpakken en daarom zullen wij ook het glasvezelnetwerk nakijken. Ik hoop en verwacht dat je in de loop van komende week meer van ons hoort. 

Ik ga er alles aan doen om jouw snelheid snel op te krikken! 💪

Hallo @Cal vandaag heb ik een nieuw modem ontvangen, een T50 trouwens. Deze zojuist aangesloten en een speedtest gedaan. Zoals je kunt zien verre van onder de 1000mbps, ik geloof niet dat het aan de hardware aan mijn kant zit. Mijn buurman die ook op glasvezel van t-mobile zit haalt namelijk wel gewoon de beloofde snelheid.

 

 

Reputatie 7

Hi @Thurrock91, heel goed dat je dit meteen laat weten! Dit is inderdaad zeker niet de snelheid die je met het nieuwe modem zou moeten ontvangen. Ik heb dan ook een nieuw verzoek ingediend bij onze technische dienst, zodat hier verder in gedoken kan worden. Mijn collega's gaan er alles aan doen om jouw snelheid omhoog te krikken. Ik houd het onderzoek voor je in de gaten en laat het aan je weten als er een update uitrolt. Hopelij kan ik je snel verblijden! 😊

Hoi @Lisa 

Na een weekend lang een onstabiele netwerkverbinding te hebben. (elke x rood wereldbolletje op de modem) Krijg ik nu toch de beloofde snelheid:

 

Wat mij betreft hoeft Guidon niet meer voor de snelheidsproblemen langs te komen. Echter wel voor het elke keer een een rood wereldbolletje op de modem. Heb een gevoel dat de Huawei ONT niet helemaal lekker werkt.

 

Reputatie 7

Hi @Thurrock91, wat super om te lezen! Je bent mij voor met jouw berichtje, want ik zie deze ochtend dat mijn collega's net voor het weekend het onderzoek succesvol hebben afgerond en inderdaad Guidion hebben aangestuurd. Je kunt tijdens de afspraak met de monteur het rode wereldbolletje aansnijden, zodat hij daar naar kan kijken tijdens de afspraak. Laat je het weten of hij dit na de afspraak heeft kunnen verhelpen? 💪

Hoi @Lisa De monteur is langs geweest, ik vertelde hem dat na de problemen met het rode wereldbolletje de beloofde snelheid wel wordt behaald. Hij wist mij mede te delen dat er een update van het netwerk is geweest en dat de problemen met het rode wereldbolletje te maken zou hebben gehad met IP problemen in de wijk centrale.

Reputatie 7
Badge +8

@Thurrock91 Super dat je inmiddels wel de juiste snelheid haalt, woehoe! Ik heb voor de zekerheid nog in jouw verbinding gekeken en zo te zien, ziet dit er top in orde uit. Ervaar je dit tot nu toe ook zo? Ik hoor het graag!

@Demi Yes, werkt prima nu.

Reputatie 7
Badge +16

Heel fijn om te zien @Thurrock91, thanks voor het delen van jouw update en veel plezier met jouw snelheid! 😄

Hi @Thurrock91, heel goed dat je dit meteen laat weten! Dit is inderdaad zeker niet de snelheid die je met het nieuwe modem zou moeten ontvangen. Ik heb dan ook een nieuw verzoek ingediend bij onze technische dienst, zodat hier verder in gedoken kan worden. Mijn collega's gaan er alles aan doen om jouw snelheid omhoog te krikken. Ik houd het onderzoek voor je in de gaten en laat het aan je weten als er een update uitrolt. Hopelij kan ik je snel verblijden! 😊

Hallo,

Ik kom vanwege deze vraag op dit onderwerp terecht. Ik zou ook graag de beloofde snelheid ontvangen. Ik werk bedraad rechtstreeks op de standaard meegeleverde router.

Reputatie 7
Badge +5

Hoi @mdeweerd, dat snap ik en daar gaan we zeker voor zorgen! Ik heb je verbinding meteen bekeken, ik meet inderdaad wat ruis. Werk je zowel met ons modem en onze converter, of gebruik je eigen apparatuur? Zo ja, wil je dan eerst onze apparatuur aansluiten en de verbinding opnieuw meten? Ik hoor graag van je!

Reageer