Beantwoord

nieuw huis, van Draytek naar Mediaconverter + zyxel

  • 2 February 2023
  • 11 reacties
  • 380 Bekeken

Goedenavond!

 

Wij zijn verhuisd en zijn met tmobile mee overgestapt.

Op het oude adres hadden wij een Draytek setup waar een SFP direct het modem in ging.

Deze Draytek heb ik een jaar geleden ontmanteld en er een UniFi Dream Machine voor in de plaats gezet, ik heb daarbij de SFP van Draytek direct in de Dream Machine gestopt, VLAN 300 ingesteld en gaan.

 

Op het nieuwe adres hebben wij een Mediaconverter gekregen die het signaal omzet naar UTP.

echter is de fiber connectie hetzelfde als die in het oude huis. 
 

Maar als ik nu de fiber in diezelfde Draytek SFP stop in de dream machine, krijg ik geen verbinding.

 

is dit bekend? Heb ik nu een ander type SFP nodig?

Kan ik überhaupt zonder mediaconverter te werk?

 

 

icon

Beste antwoord door peter-keetfm 4 February 2023, 17:32

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @Str00pwafel ,

Is de Guidion monteur al op het nieuwe adres langsgeweest. Naast dat die eest fysiek de lijn aansluiten op de standaard t-mobile apparatuur doen zij ook administratieve handelingen waarna de lijn pas gaat werken.

Hoi @Str00pwafel ,

Is de Guidion monteur al op het nieuwe adres langsgeweest. Naast dat die eest fysiek de lijn aansluiten op de standaard t-mobile apparatuur doen zij ook administratieve handelingen waarna de lijn pas gaat werken.

Ja de lijn werkt prima met tmobile hardware en het werkt ook prima als ik de mediaconverter op m’n Dream Machine aansluit. 
 

mocht het ook moeten werken met directe SFP connectie sluit ik een kapotte SFP niet uit. Alleen weet ik niet hoe dit type SFP benoemd wordt. 

Reputatie 7
Badge +5

en

 

en

 

Dit is de huidige SFP die ik van de DrayTek geleend heb. Met deze krijg ik helemaal geen verbinding op de Dream machine.

 

Graag zou ik willen weten of deze nog ondersteund wordt, of dat ik een ander type moet bestellen.

Ah ik zie net dat dat linkjes zijn die je stuurde.

sorry, nieuw op het forum ;) 

Reputatie 7
Badge +5

Tmobiel heeft 2 typen fiber aansluitingen. Aon en gpon

de sfp die je hebt is voor de aon netwerken. 
Het is mij niet bekend of die gaat werken op een gpon netwerk

Als je een Huawei converter hebt is dat een Gpon netwerk en daar kun je gegevens van in de geposte links vinden.

Tmobiel heeft 2 typen fiber aansluitingen. Aon en gpon

de sfp die je hebt is voor de aon netwerken. 
Het is mij niet bekend of die gaat werken op een gpon netwerk

Als je een Huawei converter hebt is dat een Gpon netwerk en daar kun je gegevens van in de geposte links vinden.

Ik heb inderdaad een Huawei converter, maar het is voor mij nog onduidelijk welke SFP ik zou moeten hebben. De link naar UniFi staat iets dat uitverkocht is en kan met mijn beperkte kennis niet zo snel een vervanger vinden op bijvoorbeeld fs.com.

Is er iemand die zo snel een linkje zou hebben? Zou dus gaan om het GPON netwerk.

@Str00pwafel

Sluit NOOIT een AON module op een GPON glaslijn aan.

Je gooit dan die GPON splitter dicht zeg maar.

Alle klanten op die GPON splitter gaan offline door jou AON module.

Je zal een GPON SFP module moeten gebruiken.

Ik zelf gebruik dat met een Fritzbox 5590.

Als ik jou was gewoon die Huawei ONT er tussen laten.

En er komt bij dat je het geregistreerde serienummer van de Huawei ONT moet klonen.

In mijn geval in de Fritzbox.

 

@Str00pwafel 

En als U het rechtstreeks naar de UDM wil zie dit draadje.

Er komt wel het een en ander bij kijken.

Link

@Str00pwafel

En als U het rechtstreeks naar de UDM wil zie dit draadje.

Er komt wel het een en ander bij kijken.

Link

Dank u zeer, wat leesvoer ;)

misschien ben ik een zeur maar zo’n converter is toch weer een kastje wat in principe overbodig is. 

 

Dank u zeer, wat leesvoer ;)

misschien ben ik een zeur maar zo’n converter is toch weer een kastje wat in principe overbodig is. 

Nee hoor ik heb ook deze opstelling al wat jaar.

Eerst met een Fritzbox 5490 fiber bij Kpn AON.

Later een Fritzbox 5590 fiber bij Kpn AON module.

Nu bij T-mobile de Fritzbox 5590 met de GPON module.

Mijn punt is vooral het wat netter weg werken.

 

 

Reageer