Nieuw modem T-Mobile Thuis Zyxel Glasvezel



Toon eerste reactie

216 reacties

Hallo T-mobile,

Enige tijd geleden heb ik t-mobile thuis afgesloten.
Hier werd verteld dat er tegenwoordig een zyxel modem wordt geleverd.
Nu blijkt dat dat jullie een huawai modem hebben geleverd.

Graag zou ik deze om willen ruilen voor de beloofde zyxel,

gr,
jordi
Reputatie 1
ok, dank voor het onderzoekje!
Reputatie 7
Badge +2
Heb het even aangezet en wat reboots gedaan, maar blijft stil in IPv6 land 😁
Ja, inderdaad is het modem IPv6 ready en dat zal uiteindelijk ook wel moeten gezien het steeds grotere gebruik van de IPv6 spec.

Voor nu dus nog even volhouden met IPv4 binnen het TMT netwerk.
Reputatie 1
Hoi Pieter, juist, dat is het!
Ik wordt 14 juni aangesloten dus kan het nog niet testen, maar ben alvast benieuwd of het iets doet.
Ik zit nu nog bij Zeelandnet en daar heb ik dual stack. Zou mooi zijn als T-Mobile dit ook gaat implementeren, het modem is er in ieder geval klaar voor zie ik.
Reputatie 7
Badge +2
Denk dat je dit gedeelte bedoeld?



IPv6 is nog niet uitgerold door TMT en er is ook nog geen moment bekend wanneer dit gaat gebeuren.
Zelf heb ik deze optie nog niet gebruikt .. maar zal eens kijken hoe het modem reageert als ik het aanzet ...
Reputatie 1
Ik zag in 1 van de screenshots nog een interessante optie staan: configuratie ipv6 opLAN. Heeft iemand dit werkend gekregen? Of heeft T-Mobile ipv6 nog niet aan staan?
Reputatie 3
@Ultimation

Jouw Screensharing liep niet via Airplay? Dan heb je waarschijnlijk gelijk. Maar bij mij werkt het echt zo dat Handsoff functies en dingen die te maken hebben met connectiviteit en min of meer automatisch dienen te gaan pas na enige tijd weer beschikbaar zijn als mijn netwerk verandert. Het lijkt dan net alsof de verbinding even tijd nodig heeft om door een firewall heen te komen. Maar ook gebeuren sommige processen in een netwerk met een bepaald tijdschema. Om de zoveel seconden of zelf minuten.

En als ik het goed begrijp heb je deze problemen gekregen nadat je netwerk veranderde. Als bij mij de dingen eenmaal werken, werken ze ook onmiddellijk als ik met mijn spullen op stap ga en weer thuiskom. Juist dan is het geen probleem omdat je dan van netwerk hebt gewisseld. Bij mij doet het zich voor op hetzelfde netwerk met dezelfde instellingen maar met een kleine verandering

Maar ja ik stam ook nog uit de tijd waarin je je WiFi netwerk een andere naam moest geven als je een andere router kreeg, omdat TimeMachine anders geen backup via WiFi kon maken op dezelfde back-up schijf die je al had gebruikt en na enige tijd vastliep.

Je hebt zelf geen verklaring voor het wonderlijk herstel?
Reputatie 7
Badge +10
Ik ben blij dat het is opgelost @Ultimation

wil je hier meer over weten dan mag je hiervoor een eigen topic aan maken anders dwalen we te ver af
Op een mac kun je veel leuke dingen doen maar sommige dingen die je zou moeten kunnen, werken soms niet helemaal zoals beloofd. Dat komt volgens mij omdat er vaak enige vertraging optreedt. En veel functies zoals jij omschrijft, werken ook niet als je bluetooth niet hebt ingeschakeld of als je een nieuw apparaat in je netwerk in gebruik neemt. In dat laatste geval werken die apparaten meestal wel als ze een tijdje aan zijn geweest of in de standby hebben gestaan.

Ik heb het bijvoorbeeld als ik mijn router herstart na een update. Dan komen de functies na een tijdje pas weer terug, Handsoff bijvoorbeeld werkt pas na een uur soms langer. Vooral als je dan denkt dat je iets moet veranderen en weer herstart lukt het niet om een en ander werkend te krijgen. Maar met geduld gaat het dan plotseling 'als vanzelf'.


@lemonkid het ging hier enkel om de functionaliteit om door het netwerk te bladeren. Daar heb je geen bluetooth voor nodig en, gezien Apple apparatuur ook in zakelijke netwerken gebruikt wordt, lijkt het mij zeer -maar dan ook zeer- onwaarschijnlijk dat daar een "vertraging" in optreed. Voorheen kon ik met mijn MacBook pro thuis komen, 'm aanzetten en direct met de MacMini communiceren.

Wat het was was het, maar ik vind je opmerking nogal vergezocht. Immers waren de MacBook Pro als de MacMini met dezelfde Airport Express verbonden (nu een Unifi access point). Daar is in principe niets veranderd. Deze heeft al die tijd ook aangestaan terwijl de nieuw (T-Mobile) router werd aangesloten.

Zo heb ik ook de Airport Express kunnen vervangen en kon ik direct met de MacMini communiceren, terwijl ik die dus van accesspoint wisselde.
Reputatie 3
Op een mac kun je veel leuke dingen doen maar sommige dingen die je zou moeten kunnen, werken soms niet helemaal zoals beloofd. Dat komt volgens mij omdat er vaak enige vertraging optreedt. En veel functies zoals jij omschrijft, werken ook niet als je bluetooth niet hebt ingeschakeld of als je een nieuw apparaat in je netwerk in gebruik neemt. In dat laatste geval werken die apparaten meestal wel als ze een tijdje aan zijn geweest of in de standby hebben gestaan.

Ik heb het bijvoorbeeld als ik mijn router herstart na een update. Dan komen de functies na een tijdje pas weer terug, Handsoff bijvoorbeeld werkt pas na een uur soms langer. Vooral als je dan denkt dat je iets moet veranderen en weer herstart lukt het niet om een en ander werkend te krijgen. Maar met geduld gaat het dan plotseling 'als vanzelf'.
@Pieter_B bedankt voor je bericht. Ik probeer dit vanaf het interne netwerk te doen. Ik weet wat het ip adres van de MacMini is, dus dat is het probleem niet.

Maar vandaag lijkt het ineens wel te werken.
Reputatie 7
Badge +2
@Ultimation

Even vooropgesteld, ik heb met deze screen sharing geen ervaring.
Heb dus net even een YT filmpje bekeken en daar zie ik iets van IP-adressen langskomen om met elkaar te sharen.
Doordat er natuurlijk een andere router in het spel is, is de kans erg groot dat je IP-adressen anders zijn uitgedeeld ... tenzij elk device een fixed IP heeft.

Dus ik denk dat je eerst even zeker moet stellen op welk IP adres de devices zitten.
Sinds vrijdag aangesloten! Wat een feest! Ik maak gebruik van in de TS genoemde router. Hiervoor maakte ik gebruik van TechniColor router van Tele2. Ik heb reeds al een eigen draadloze router geconfigureerd staan dus ik heb de draadloze netwerken (2.4 en 5Ghz) van de Zyxel uitgeschakeld.

Helaas kom ik het volgende tegen:

  1. Het is niet langer mogelijk om een sessie te starten via "Screen sharing" met mijn Mac Mini (media center) vanaf mijn MacBook.
  2. Lukt niet om de Mac mini te benaderen via "Netwerk" van de Mac en zo een gedeelde harddisk te benaderen.
  3. Lukt ook niet om een screen sessie te starten via "Chicken of the VNC" .
Ik heb zowel de MacMini als de MacBook meermaals opnieuw opgestart om uit te sluiten dat de services die het mogelijk moeten maken niet zouden draaien. Dat mocht helaas niet baten.

Aan de setup van mijn netwerk is niets veranderd (anders dan het router dat vervangen is). De MacMini en de MacBook zijn verbonden op 't draadloze router (Airport Express) op 't zelfde netwerk zelfs. Dat kan de 2.4Ghz of de 5Ghz zijn.

Ik moet verder nog onderzoek doen naar de instellingsmogelijkheden van de firewall of de port instellingen van de router. Ligt dit aan de firewall die is ingeschakeld op de Zyxel of moet 't ergens anders zoeken?
Reputatie 7
Badge +2
@WillemEHV

Heb hier net even zelf gekeken in het modem, maar hier is wel degelijk de WAN & LAN poort 1Gb.


Zou voorstellen om terug te gaan naar de factory reset, om te kijken of dat iets oplost.
Hallo allemaal,

Sinds vandaag ben ik de (trotse?) eigenaar van de zyxel en 750mbit glasvezel internet. Helaas ben ik tegen een probleem aangelopen en de mevrouw bij de servicedesk kon mij ook zo een twee drie niet helpen. Wellicht zitten er experts hier die mij verder kunnen helpen.

Het probleem:
De lan poorten van de zyxel zijn gecapped op 100mbit én een switch plaatsen werkt niet. Om te beginnen met het eerste probleem (switch buiten beschouwing/de situatie gelaten). Ik heb een cat5e én een cat6 kabel geprobeerd op een computer én een laptop (beide gigabit ethernet controllers, Realtek en Intel). Uiteraard heb ik ook verschillende lanpoorten geprobeerd. Bij alle speedtesten (desktop of website) is de 100mbit cap duidelijk te zien. Ook in de admin omgeving in de modem staat er onder het kopje interfaces duidelijk 'lan 1 aangesloten, 100mbit'. Om een of andere reden weigeren de poorten gigabit door te sturen, terwijl dit bij de WAN wel binnen komt (zie ik in de admin interface). Tevens wordt er een te verwachten snelheid gehaald over wifi, ruim boven de 100mbit. Dit lijkt te betekenen dat het geen administratief foutje is en ik daadwerkelijk 750mbit binnen krijg. Omgekeerde wereld is het wel, wifi beter dan bekabeld. Ik kan nergens in de modem vinden hoe ik de poorten geforceerd op gigabit kan zetten. Mevrouw aan de telefoon kon mijn modem uitlezen en zag het zelfde gebeuren (100mbit cap) maar kon zo snel ook geen oplossing bieden. Misschien heeft iemand hier een briljante ingeving wat ik nog kan proberen?

Daarnaast werkt een switch achter de modem zetten uberhaupt niet. Internet signaal wordt niet doorgegeven... Het is een normale Netgear gigabit switch. Dit is de derde modem waarbij ik hem wil gebruiken, maar de eerste waarbij het niet in een keer werkt. Is er iets bijzonders aan de zyxel waardoor dit niet gewoon moet kunnen?
Edit: ik heb een netgear GS108. Zou het gebrek aan IGMP snooping het probleem kunnen zijn?

Groetjes,
Willem
Reputatie 7
Badge +2
@darkfiber en @Hidden.nld

Er is een tweede optie om je Wifi inderdaad alleen maar bepaalde momenten aan te zetten, heb ik gisteren wat mee zitten spelen.
Alleen moest ik het modem wel even een keer PD/PU geven voordat het werkte als beschreven.

Bereikbaar via het rechter 'hamburger' menu icon





Zoals je ziet kun je voor elk afzonderlijk Wifi netwerk, of het nu primair of guest is .. of alles hier regelen waneer het beschikbaar is.
Reputatie 7
Badge +10
@Pieter_B Bedankt voor de uitvoerige metingen! - Veel betere info als van de leverancier (of provider).

Een vermogen van iets boven de 8,5 W (volgens de 3de regel) is waarschijnlijk het gemiddelde per dag.
Kan je de WiFi misschien tijdgestuurd aan- en uitzetten?

als het goed is wel. ga ik even voor je na kijken
Als de nieuwe modems zowel internet als TV via de LAN uitgang verstuurd, dat ik dan met 1 kabel naar de woonkamer kan en die vervolgens met een switch kan opdelen? En dan de mediabox op de switch kan aansluiten voor TV en rand apparatuur voor het internet?
Goede ontwikkelingen!
Reputatie 7
Badge +2
@Laura van Eck

Helaas, ook dit nieuwe modem kan niet in de Bridged mode worden gebracht met de huidige TMT-Firmware.
Hou er wel rekening mee, dat men is afgestapt van het idee om LAN uitgangen specifiek te reserveren voor bijv. Internet of IPTV.
Dit is een modem met all services op alle LAN poorten, waarbij het dus niet meer uitmaakt op welke LAN uitgang je bijvoorbeeld je TV-Box hangt.
Hoe krijg ik dit modem in bridge mode?
Reputatie 7
Badge +2
@darkfiber

Bij normaal idle, gebruikt hij nu inderdaad zo rond de 8,5W.

Wifi blokkeren kan via ouderlijk toezicht;



@Pieter_B Bedankt voor de uitvoerige metingen! - Veel betere info als van de leverancier (of provider).

Een vermogen van iets boven de 8,5 W (volgens de 3de regel) is waarschijnlijk het gemiddelde per dag.
Kan je de WiFi misschien tijdgestuurd aan- en uitzetten?
Reputatie 7
Badge +2
@Pieter_B Je hebt dus al een Zyxel VMG8825-T50 ter beschikking. Kan je misschien de energieopname meten - het liefst onder verschillende bedrijfscondities?

@darkfiber

De resultaten van mijn meting vandaag


Metingen van de Wifi zijn gedaan op een iPad (5th generation) met OS 12.2 Model: MP262NF/A.

De Wattmeting is gedaan met een X4-LIFE Inspector III

Reputatie 4
@Sander Ja dat kan ik begrijpen. De daytrek functioneert goed maar ik wil ook graag mee gaan met de tijd natuurlijk. Gebruik kunnen maken van het 5 Ghz 802.11ac en daarbij MU-MIMO, zou wel lekker zijn zeg.

Dan hoop ik stiekem maar dat de daytrek het binnenkort begeeft haha.

Maar even zonder dollen. Mijn T-mobile thuis abonnement is verlopen afgelopen maand. Kunnen we hierin niet iets regelen waardoor ik verleng bij jullie en dat ik dat dan die nieuwe modem krijg? #durftevragen

Dat laatste had ik ook gevraagd bij verlengen, maar daar kreeg ik ook een dikke nee op.
Reputatie 4

Mooie ontwikkeling voor de nieuwe klanten.

Als bestaande klant met een daytrek zou ik hem ook graag willen. Is het in de toekomst mogelijk om hem om te ruilen? Of is hier nog helemaal niets over bekend?
Hoi @KiwiMc,

Goede vraag! Het belangrijkste is dat onze klanten een goed functionerend modem hebben. En er is helemaal niets mis met het Draytek en Huawei modem. Sterker nog, dit zijn superstabiele modems! We gaan geen modems omruilen omdat er andere specs bij een ander modem gelden. Mocht je dus issues ervaren met je modem, dan horen we het graag, maar ruilen voor het ruilen gaan we niet doen.

Daar ben ik het helemaal niet mee eens. 5ghz internet is toch een belangrijke optie en wat je al lang kreeg bij andere providers, daar liepen jullie erg achter op. Als ik nog lang met die daytrek moet, ga ik toch wat anders zoeken.

Ook blijf ik het raar vinden dat nieuwe klanten het wel krijgen en toen ik het vroeg bij verlengen kreeg ik ook een dikke nee. Als ik weer een nieuwe klant werdt kreeg ik de nieuwste modem wel, maar dan wordt je lijn afgesloten enzo en daar had ik toen echt geen zin in.

Reageer