De Zyxel T-50 Odido Glasvezel


Reputatie 7

Vanaf Mei Levert Odido een nieuw modem namelijk de Zyxel VMG8825-T50

In dit topic ga ik je alle ins en outs vertellen van het modem. Ik zal dit topic dan ook regelmatig updaten.
 

cbe7ce5c-409f-4543-bca0-7b1aaeb4bf57.jpg

 


Dit modem is het nieuwe modem van Odido voor glasvezel en DSL.
Bij glasvezel komt een monteur een mediaconverter plaatsen (dit stukje mag je niet zelf doen)

 

De belangrijkste punten:

Any Port Any Service (TV en Internet over de zelfde kabel)
NAT loopback
admin toegang
WiFi code middels QR code
Ook op dit modem is Bridge mode niet mogelijk.
wil je je toch een eigen modem plaatsen kijk dan hier:Je eigen modem bij Odido


WiFi Eigenschappen:
Wave 2 technologie
Dual band: 2.4 Ghz 802.11n met 450Mbps + 5 Ghz 802.11ac met 1733 Mbps
4x4 Multi User MIMO (Meerdere-In, Meerdere Uit)

 

Zo log je in op het modem

Ga naar http://192.168.1.1

cc6c3791-6dcd-4122-93f2-22406356ef53.png


De standaard Gebruikersnaam is admin het wachtwoord kan je vinden op de achterkant.

72c1d307-fe92-4678-8af9-c09e91c28f2e.jpg

 

 

Zo stel je je eigen WiFi naam en wachtwoord in

Login op het modem en ga vanuit het dashboard naar de WiFi instellingen.

6b7e7f41-deb6-4dd4-a135-7826626a9562.png


Geef je eigen naam en wachtwoord op en bewaar de instellingen met de knop opslaan

 

Zo stel je parent control in

TBA

 

Zo stel je portforwarding in

Portforwarding kan je vinden onder Netwerkinstellingen > Nat

03ff4f16-1c53-4e15-93b9-1cb57c1a291b.png


in het tabblad Poortdoorschakelingen staat een overzicht van je huidige doorschakelingen. om een nieuwe aan te maken druk je op Nieuwe regel toevoegen.

3990097c-ebe7-4006-9389-98db7a031e43.png


Actief: hiermee zet je de forwarding aan of uit
Servicenaam: dit is de naam voor je forwarding regel
WAN-interface: deze moet je op standaard laten staan
Startpoort: de eerste poort nummer die je wil doorzetten
Eindpoort: de laatste poort nummer die je wil doorzetten als je 1 poort wil door zetten is deze gelijk aan de start poort
Vertaling startpoort: Als je hem op een ander poortnummer wil laten uitkomen kan dat ook. om het makkelijk te houden laat je deze gelijk
Vertaling eindpoort: Als je hem op een ander poortnummer wil laten uitkomen kan dat ook. om het makkelijk te houden laat je deze gelijk
Server IP-adres: Het interne ip-adres waar je de forwarding op uit wil laten komen.
Protocol: TCP of UDP of TCP en UDP weet je het niet zeker kan je ze allebij gewoon gebruiken.

 

Zo stel je de DMZ in

DMZ kan je vinden onder Netwerkinstellingen > Nat

97982328-986a-417a-ad6d-255f0a2d9d35.png


Vul het interne ipadres is van je apparaat waarop je alle poorten die niet in poortdoorschakeling staan wilt laten uitkomen

 

Zo stel je een vas IP-adres in

TBA

 

Zo stel je de DHCP range in

TBA

 

Zo stel je de DNS in

TBA

 

Zo verbind je de SetTopBox met het modem

TBA

 

Zo zet je WiFi op bepaalde momenten uit

Via het menu Netwerk instellingen > Draadloos onder het tablad wlan planner
https://

 

Q&A

 

Q: Werkt dit modem op DSL en Glasvezel ?
A: Ja, maar net als bij het Huawei modem is een media convertor nodig. (dit is de zelfde media convertor)

Q: Ik heb op dit moment een ander modem, kan ik overstappen naar de Zyxel ?
A: Nee, op dit moment is dat niet mogelijk.

Q: Ik ben een nieuwe klant maar heb een Huawei modem gekregen klopt dit wel ?
A: Ja, er word geen garantie gegeven dat je ook het Zyzel modem krijgt.

Q: Ik kan niets vinden op de site van Zyxel over dit modem.
A: Klopt het modem is nog zo nieuw dat deze nog niet officieel is uitgebracht door Zyzel.

Q: Waarom staat er TBA
A: Ik ben er nog niet aan toe gekomen om alles toe te voegen aan het topic

Q: Hoeveel stroom gebruikt het modem.
A:

c2084c0e-b277-448d-93c7-072d10fc6c4d.png


(met dank aan Pieter_B)

 


Wil je ook goede WiFi op zolder of achter in de tuin dan raad ik de fritz!1750e repeater aan.
Deze haalt hoge snelheden en heeft mesh ondersteuning zodat je overal maximaal kan genieten van super snelle wifi
(beste resultaat haal je als de repeater bekabeld is aangesloten op het modem)

Changelog

  • WiFi Instellingen toegevoegd
  • Bestel datum toegevoegd
  • Topic makeover
  • Handleidingen toegevoegd
  • Q&A toegevoegd

 


Bekijk ook eens een van mijn andere Topics
Gebruik je eigen modem
Haal alles uit je netflix


Vond je dit topic nuttig en wil je meer van dit soort topics geef dan een Like!
p.s. Ik ben geen Odido medewerker, aan dit topic kunnen geen rechten worden ontleend.

 


227 reacties

Reputatie 7
Badge +3
@darkfiber en @Hidden.nld

Er is een tweede optie om je Wifi inderdaad alleen maar bepaalde momenten aan te zetten, heb ik gisteren wat mee zitten spelen.
Alleen moest ik het modem wel even een keer PD/PU geven voordat het werkte als beschreven.

Bereikbaar via het rechter 'hamburger' menu icon





Zoals je ziet kun je voor elk afzonderlijk Wifi netwerk, of het nu primair of guest is .. of alles hier regelen waneer het beschikbaar is.
Hallo allemaal,

Sinds vandaag ben ik de (trotse?) eigenaar van de zyxel en 750mbit glasvezel internet. Helaas ben ik tegen een probleem aangelopen en de mevrouw bij de servicedesk kon mij ook zo een twee drie niet helpen. Wellicht zitten er experts hier die mij verder kunnen helpen.

Het probleem:
De lan poorten van de zyxel zijn gecapped op 100mbit én een switch plaatsen werkt niet. Om te beginnen met het eerste probleem (switch buiten beschouwing/de situatie gelaten). Ik heb een cat5e én een cat6 kabel geprobeerd op een computer én een laptop (beide gigabit ethernet controllers, Realtek en Intel). Uiteraard heb ik ook verschillende lanpoorten geprobeerd. Bij alle speedtesten (desktop of website) is de 100mbit cap duidelijk te zien. Ook in de admin omgeving in de modem staat er onder het kopje interfaces duidelijk 'lan 1 aangesloten, 100mbit'. Om een of andere reden weigeren de poorten gigabit door te sturen, terwijl dit bij de WAN wel binnen komt (zie ik in de admin interface). Tevens wordt er een te verwachten snelheid gehaald over wifi, ruim boven de 100mbit. Dit lijkt te betekenen dat het geen administratief foutje is en ik daadwerkelijk 750mbit binnen krijg. Omgekeerde wereld is het wel, wifi beter dan bekabeld. Ik kan nergens in de modem vinden hoe ik de poorten geforceerd op gigabit kan zetten. Mevrouw aan de telefoon kon mijn modem uitlezen en zag het zelfde gebeuren (100mbit cap) maar kon zo snel ook geen oplossing bieden. Misschien heeft iemand hier een briljante ingeving wat ik nog kan proberen?

Daarnaast werkt een switch achter de modem zetten uberhaupt niet. Internet signaal wordt niet doorgegeven... Het is een normale Netgear gigabit switch. Dit is de derde modem waarbij ik hem wil gebruiken, maar de eerste waarbij het niet in een keer werkt. Is er iets bijzonders aan de zyxel waardoor dit niet gewoon moet kunnen?
Edit: ik heb een netgear GS108. Zou het gebrek aan IGMP snooping het probleem kunnen zijn?

Groetjes,
Willem
Reputatie 7
Badge +3
@WillemEHV

Heb hier net even zelf gekeken in het modem, maar hier is wel degelijk de WAN & LAN poort 1Gb.


Zou voorstellen om terug te gaan naar de factory reset, om te kijken of dat iets oplost.
Sinds vrijdag aangesloten! Wat een feest! Ik maak gebruik van in de TS genoemde router. Hiervoor maakte ik gebruik van TechniColor router van Tele2. Ik heb reeds al een eigen draadloze router geconfigureerd staan dus ik heb de draadloze netwerken (2.4 en 5Ghz) van de Zyxel uitgeschakeld.

Helaas kom ik het volgende tegen:

  1. Het is niet langer mogelijk om een sessie te starten via "Screen sharing" met mijn Mac Mini (media center) vanaf mijn MacBook.
  2. Lukt niet om de Mac mini te benaderen via "Netwerk" van de Mac en zo een gedeelde harddisk te benaderen.
  3. Lukt ook niet om een screen sessie te starten via "Chicken of the VNC" .
Ik heb zowel de MacMini als de MacBook meermaals opnieuw opgestart om uit te sluiten dat de services die het mogelijk moeten maken niet zouden draaien. Dat mocht helaas niet baten.

Aan de setup van mijn netwerk is niets veranderd (anders dan het router dat vervangen is). De MacMini en de MacBook zijn verbonden op 't draadloze router (Airport Express) op 't zelfde netwerk zelfs. Dat kan de 2.4Ghz of de 5Ghz zijn.

Ik moet verder nog onderzoek doen naar de instellingsmogelijkheden van de firewall of de port instellingen van de router. Ligt dit aan de firewall die is ingeschakeld op de Zyxel of moet 't ergens anders zoeken?
Reputatie 7
Badge +3
@Ultimation

Even vooropgesteld, ik heb met deze screen sharing geen ervaring.
Heb dus net even een YT filmpje bekeken en daar zie ik iets van IP-adressen langskomen om met elkaar te sharen.
Doordat er natuurlijk een andere router in het spel is, is de kans erg groot dat je IP-adressen anders zijn uitgedeeld ... tenzij elk device een fixed IP heeft.

Dus ik denk dat je eerst even zeker moet stellen op welk IP adres de devices zitten.
@Pieter_B bedankt voor je bericht. Ik probeer dit vanaf het interne netwerk te doen. Ik weet wat het ip adres van de MacMini is, dus dat is het probleem niet.

Maar vandaag lijkt het ineens wel te werken.
Reputatie 3
Op een mac kun je veel leuke dingen doen maar sommige dingen die je zou moeten kunnen, werken soms niet helemaal zoals beloofd. Dat komt volgens mij omdat er vaak enige vertraging optreedt. En veel functies zoals jij omschrijft, werken ook niet als je bluetooth niet hebt ingeschakeld of als je een nieuw apparaat in je netwerk in gebruik neemt. In dat laatste geval werken die apparaten meestal wel als ze een tijdje aan zijn geweest of in de standby hebben gestaan.

Ik heb het bijvoorbeeld als ik mijn router herstart na een update. Dan komen de functies na een tijdje pas weer terug, Handsoff bijvoorbeeld werkt pas na een uur soms langer. Vooral als je dan denkt dat je iets moet veranderen en weer herstart lukt het niet om een en ander werkend te krijgen. Maar met geduld gaat het dan plotseling 'als vanzelf'.
Op een mac kun je veel leuke dingen doen maar sommige dingen die je zou moeten kunnen, werken soms niet helemaal zoals beloofd. Dat komt volgens mij omdat er vaak enige vertraging optreedt. En veel functies zoals jij omschrijft, werken ook niet als je bluetooth niet hebt ingeschakeld of als je een nieuw apparaat in je netwerk in gebruik neemt. In dat laatste geval werken die apparaten meestal wel als ze een tijdje aan zijn geweest of in de standby hebben gestaan.

Ik heb het bijvoorbeeld als ik mijn router herstart na een update. Dan komen de functies na een tijdje pas weer terug, Handsoff bijvoorbeeld werkt pas na een uur soms langer. Vooral als je dan denkt dat je iets moet veranderen en weer herstart lukt het niet om een en ander werkend te krijgen. Maar met geduld gaat het dan plotseling 'als vanzelf'.


@lemonkid het ging hier enkel om de functionaliteit om door het netwerk te bladeren. Daar heb je geen bluetooth voor nodig en, gezien Apple apparatuur ook in zakelijke netwerken gebruikt wordt, lijkt het mij zeer -maar dan ook zeer- onwaarschijnlijk dat daar een "vertraging" in optreed. Voorheen kon ik met mijn MacBook pro thuis komen, 'm aanzetten en direct met de MacMini communiceren.

Wat het was was het, maar ik vind je opmerking nogal vergezocht. Immers waren de MacBook Pro als de MacMini met dezelfde Airport Express verbonden (nu een Unifi access point). Daar is in principe niets veranderd. Deze heeft al die tijd ook aangestaan terwijl de nieuw (T-Mobile) router werd aangesloten.

Zo heb ik ook de Airport Express kunnen vervangen en kon ik direct met de MacMini communiceren, terwijl ik die dus van accesspoint wisselde.
Reputatie 7
Ik ben blij dat het is opgelost @Ultimation

wil je hier meer over weten dan mag je hiervoor een eigen topic aan maken anders dwalen we te ver af
Reputatie 3
@Ultimation

Jouw Screensharing liep niet via Airplay? Dan heb je waarschijnlijk gelijk. Maar bij mij werkt het echt zo dat Handsoff functies en dingen die te maken hebben met connectiviteit en min of meer automatisch dienen te gaan pas na enige tijd weer beschikbaar zijn als mijn netwerk verandert. Het lijkt dan net alsof de verbinding even tijd nodig heeft om door een firewall heen te komen. Maar ook gebeuren sommige processen in een netwerk met een bepaald tijdschema. Om de zoveel seconden of zelf minuten.

En als ik het goed begrijp heb je deze problemen gekregen nadat je netwerk veranderde. Als bij mij de dingen eenmaal werken, werken ze ook onmiddellijk als ik met mijn spullen op stap ga en weer thuiskom. Juist dan is het geen probleem omdat je dan van netwerk hebt gewisseld. Bij mij doet het zich voor op hetzelfde netwerk met dezelfde instellingen maar met een kleine verandering

Maar ja ik stam ook nog uit de tijd waarin je je WiFi netwerk een andere naam moest geven als je een andere router kreeg, omdat TimeMachine anders geen backup via WiFi kon maken op dezelfde back-up schijf die je al had gebruikt en na enige tijd vastliep.

Je hebt zelf geen verklaring voor het wonderlijk herstel?
Reputatie 1
Ik zag in 1 van de screenshots nog een interessante optie staan: configuratie ipv6 opLAN. Heeft iemand dit werkend gekregen? Of heeft T-Mobile ipv6 nog niet aan staan?
Reputatie 7
Badge +3
Denk dat je dit gedeelte bedoeld?



IPv6 is nog niet uitgerold door TMT en er is ook nog geen moment bekend wanneer dit gaat gebeuren.
Zelf heb ik deze optie nog niet gebruikt .. maar zal eens kijken hoe het modem reageert als ik het aanzet ...
Reputatie 1
Hoi Pieter, juist, dat is het!
Ik wordt 14 juni aangesloten dus kan het nog niet testen, maar ben alvast benieuwd of het iets doet.
Ik zit nu nog bij Zeelandnet en daar heb ik dual stack. Zou mooi zijn als T-Mobile dit ook gaat implementeren, het modem is er in ieder geval klaar voor zie ik.
Reputatie 7
Badge +3
Heb het even aangezet en wat reboots gedaan, maar blijft stil in IPv6 land 😁
Ja, inderdaad is het modem IPv6 ready en dat zal uiteindelijk ook wel moeten gezien het steeds grotere gebruik van de IPv6 spec.

Voor nu dus nog even volhouden met IPv4 binnen het TMT netwerk.
Reputatie 1
ok, dank voor het onderzoekje!
Reputatie 1
Hallo T-mobile,

Enige tijd geleden heb ik t-mobile thuis afgesloten.
Hier werd verteld dat er tegenwoordig een zyxel modem wordt geleverd.
Nu blijkt dat dat jullie een huawai modem hebben geleverd.

Graag zou ik deze om willen ruilen voor de beloofde zyxel,

gr,
jordi
Reputatie 7
Badge +3
Hallo @Jordi14

Alles hangt af van de datum van je aanvraag/bestelling.

Nieuwe klanten die NA 08-05-2019 12:00 besteld hebben krijgen de Zyxel, heb je voor 08-05-2019 12:00 besteld krijg je het Huawei modem.


Daar valt en staat het allemaal of je een Huawei krijgt of het nieuwe Zyxel modem.
Reputatie 1
Hallo @Jordi14


Alles hangt af van de datum van je aanvraag/bestelling.


Nieuwe klanten die NA 08-05-2019 12:00 besteld hebben krijgen de Zyxel, heb je voor 08-05-2019 12:00 besteld krijg je het Huawei modem.
Daar valt en staat het allemaal of je een Huawei krijgt of het nieuwe Zyxel modem.

Hallo Pieter,

Dat had ik begrepen ja. Echter hebben ze bij het afsluiten verteld dat ik een zyxel modem zou krijgen. Anders had ik namelijk nog even gewacht met overstappen naar t-mobile. Is er een mogelijkheid om deze om te ruilen?
Reputatie 7
Badge +3
@Jordi14

Erg vervelend dat ze je bij het afsluiten op het verkeerde been hebben gezet, door te zeggen dat je het Zyxel modem zou krijgen als je afsluit VOOR 08-05-2019 12:00.

Helaas is er geen optie om alsnog dit modem te krijgen door omruilen, men heeft de bovenvermelde datum/tijd gesteld.
Daar houden ze zich dan ook aan, net zoals bestaande klanten op dit moment geen omruil kunnen doen van hun oude modem.
Binnenkort krijgen we internet & tv van Tmobile. Als het goed is met de zyxel modem (besteld op 22 mei). Van meterkast naar woonkamer ligt een utp cat6e kabel. Deze kabel wordt in de woonkamer verdeeld via een switch (Netgear GS108). Klopt het dat ik straks de cat6e kabel op de zyxel kan aansluiten en dan het internet en tv signaal op alle poorten van de switch krijg? Zo niet, wat moet ik dan aanpassen om het werkend te krijgen?
Reputatie 7
Hallo @87rob87,

Dat klopt je kan elke poort gebruiken voor tv en internet.

Hallo @Jordi14

Dit komt binnenkort ook op de Huawei modem.
lost dat je probleem op ?
Reputatie 1
Hallo @87rob87,

Dat klopt je kan elke poort gebruiken voor tv en internet.

Hallo @Jordi14

Dit komt binnenkort ook op de Huawei modem.
lost dat je probleem op ?

Dat is een van de dingen. Bedankt
Reputatie 4
Ik kwam wel een bizarre gebeurtenis tegen... Ik test de modem zonder mijn hudige AP omdat die best wel veel stroom verbruikt en deze modem lijkt wel een betere WiFi te hebben. Zelfs band steeting lijkt prima te werken,

Maar ineens na restart wou mijn telefoon (S10e) niet verbinden en zowel mijn laptop als mijn andere telefoon (Pixel 2XL( bleven vast hangen aan de 2,4Ghz netwerk.

ga ik dus kijken en modem heeft automatisch de kanaal 161 uitgekozen... deze kanaal is niet echt standaard DFS kanaal, staat voor SRD met maximale uitstraling van 25mW... geen enkele andere modem of AP die ik gebruikt heb die geschikt is voor de EU gaat deze kanaal vrijwillig selecteren. Daarnaast werken veel clients niet mee.

Reputatie 1
Vraag, ik stap binnenkort over van Ziggo naar T-Mobile.
Wanneer ik het modem van T-Mobile heb gekregen, kan ik dan mijn Ziggo modem in bridge laten zetten en de lan 1 poort van de ziggo modem op de wan poort aansluiten van de Zyxel? Dan kan ik al het een en ander voor configureren en hoeft de installateur minder te doen, alleen maar de oude KPN mediaconverter van de muur halen en vervangen voor de t-mobile variant. T-Mobile internet erin en gaan met die banaan... of doet het modem nog wat meer?
het zijn namelijk allemaal mooie woorden en jullie komen heel geloofwaardig over maar zo is het NIET . ik ben namelijk een nieuwe klant sinds 31-05-2019 en ik krijg in eerste instantie een doos binnen van T-Mobile met daarin en gebruikte huawei modem ontvangen en geen zyxel modem zoals hier staat. maar dat is nog niet het aller ergste na 1 dag als nieuwe klant is de modem ermee gestopt nou ik bellen met T-Mobile terwijl ik wist dat de modem niet werkt alleen het pouwer lichtje brand heb van alles geprobeerd hij werkt niet. T-Mobile kan er niks aan doen want volgens hun systeem en van wat hun zagen is dat de modem gewoon werkt naar hun mening uiteindelijk wouden ze toch een monteur sturen aan huis maar ja dat kan pas na 2 weken. ik zat lekker 2 weken zonder internet en uiteindelijk na het bezoekje van de monteur is de oude modem vervangen door een huawei modem en geen zyxel terwijl ik dat wel aangaf . ik wil 1 ding begrijpen waaarom maken jullie beloftes die jullie niet na kunnen komen?????? de service aan te telefoon die kan er ook wat van begrijpen niks van wat er afspeelt en zeggen dat de modem werkt terwijl dat niet zo is geen geduld absoluut niet klantvriendelijk!!!!!


Reageer