De Zyxel T-50 Odido Glasvezel


Reputatie 7

Vanaf Mei Levert Odido een nieuw modem namelijk de Zyxel VMG8825-T50

In dit topic ga ik je alle ins en outs vertellen van het modem. Ik zal dit topic dan ook regelmatig updaten.
 

cbe7ce5c-409f-4543-bca0-7b1aaeb4bf57.jpg

 


Dit modem is het nieuwe modem van Odido voor glasvezel en DSL.
Bij glasvezel komt een monteur een mediaconverter plaatsen (dit stukje mag je niet zelf doen)

 

De belangrijkste punten:

Any Port Any Service (TV en Internet over de zelfde kabel)
NAT loopback
admin toegang
WiFi code middels QR code
Ook op dit modem is Bridge mode niet mogelijk.
wil je je toch een eigen modem plaatsen kijk dan hier:Je eigen modem bij Odido


WiFi Eigenschappen:
Wave 2 technologie
Dual band: 2.4 Ghz 802.11n met 450Mbps + 5 Ghz 802.11ac met 1733 Mbps
4x4 Multi User MIMO (Meerdere-In, Meerdere Uit)

 

Zo log je in op het modem

Ga naar http://192.168.1.1

cc6c3791-6dcd-4122-93f2-22406356ef53.png


De standaard Gebruikersnaam is admin het wachtwoord kan je vinden op de achterkant.

72c1d307-fe92-4678-8af9-c09e91c28f2e.jpg

 

 

Zo stel je je eigen WiFi naam en wachtwoord in

Login op het modem en ga vanuit het dashboard naar de WiFi instellingen.

6b7e7f41-deb6-4dd4-a135-7826626a9562.png


Geef je eigen naam en wachtwoord op en bewaar de instellingen met de knop opslaan

 

Zo stel je parent control in

TBA

 

Zo stel je portforwarding in

Portforwarding kan je vinden onder Netwerkinstellingen > Nat

03ff4f16-1c53-4e15-93b9-1cb57c1a291b.png


in het tabblad Poortdoorschakelingen staat een overzicht van je huidige doorschakelingen. om een nieuwe aan te maken druk je op Nieuwe regel toevoegen.

3990097c-ebe7-4006-9389-98db7a031e43.png


Actief: hiermee zet je de forwarding aan of uit
Servicenaam: dit is de naam voor je forwarding regel
WAN-interface: deze moet je op standaard laten staan
Startpoort: de eerste poort nummer die je wil doorzetten
Eindpoort: de laatste poort nummer die je wil doorzetten als je 1 poort wil door zetten is deze gelijk aan de start poort
Vertaling startpoort: Als je hem op een ander poortnummer wil laten uitkomen kan dat ook. om het makkelijk te houden laat je deze gelijk
Vertaling eindpoort: Als je hem op een ander poortnummer wil laten uitkomen kan dat ook. om het makkelijk te houden laat je deze gelijk
Server IP-adres: Het interne ip-adres waar je de forwarding op uit wil laten komen.
Protocol: TCP of UDP of TCP en UDP weet je het niet zeker kan je ze allebij gewoon gebruiken.

 

Zo stel je de DMZ in

DMZ kan je vinden onder Netwerkinstellingen > Nat

97982328-986a-417a-ad6d-255f0a2d9d35.png


Vul het interne ipadres is van je apparaat waarop je alle poorten die niet in poortdoorschakeling staan wilt laten uitkomen

 

Zo stel je een vas IP-adres in

TBA

 

Zo stel je de DHCP range in

TBA

 

Zo stel je de DNS in

TBA

 

Zo verbind je de SetTopBox met het modem

TBA

 

Zo zet je WiFi op bepaalde momenten uit

Via het menu Netwerk instellingen > Draadloos onder het tablad wlan planner
https://

 

Q&A

 

Q: Werkt dit modem op DSL en Glasvezel ?
A: Ja, maar net als bij het Huawei modem is een media convertor nodig. (dit is de zelfde media convertor)

Q: Ik heb op dit moment een ander modem, kan ik overstappen naar de Zyxel ?
A: Nee, op dit moment is dat niet mogelijk.

Q: Ik ben een nieuwe klant maar heb een Huawei modem gekregen klopt dit wel ?
A: Ja, er word geen garantie gegeven dat je ook het Zyzel modem krijgt.

Q: Ik kan niets vinden op de site van Zyxel over dit modem.
A: Klopt het modem is nog zo nieuw dat deze nog niet officieel is uitgebracht door Zyzel.

Q: Waarom staat er TBA
A: Ik ben er nog niet aan toe gekomen om alles toe te voegen aan het topic

Q: Hoeveel stroom gebruikt het modem.
A:

c2084c0e-b277-448d-93c7-072d10fc6c4d.png


(met dank aan Pieter_B)

 


Wil je ook goede WiFi op zolder of achter in de tuin dan raad ik de fritz!1750e repeater aan.
Deze haalt hoge snelheden en heeft mesh ondersteuning zodat je overal maximaal kan genieten van super snelle wifi
(beste resultaat haal je als de repeater bekabeld is aangesloten op het modem)

Changelog

  • WiFi Instellingen toegevoegd
  • Bestel datum toegevoegd
  • Topic makeover
  • Handleidingen toegevoegd
  • Q&A toegevoegd

 


Bekijk ook eens een van mijn andere Topics
Gebruik je eigen modem
Haal alles uit je netflix


Vond je dit topic nuttig en wil je meer van dit soort topics geef dan een Like!
p.s. Ik ben geen Odido medewerker, aan dit topic kunnen geen rechten worden ontleend.

 


227 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Gisteren heb ik nog een update gehad op de Zyxel dus ze zitten zeker niet stil 💪

Reputatie 7
Badge +6

@Waqqas Welke versie staat er nu op? Dan weet ik of mijn voip-guide weer de prullenbak in kan.

Reputatie 7
Badge +15

@TMTV 

Je noemde hem al in je VOIP topic 🙂

V5.50(ABPY.1)b14

 

Reputatie 7
Badge +6

@Waqqas Ik was er al bang voor. Heb je een mail gehad over onderhoud? Op het forum is namelijk niets aangekondigd. Omdat ik zelf officieel niet de Zyxel heb, krijg ik die mails niet.

Reputatie 7
Badge +15

@TMTV

Ik heb geen mail gehad.. (onaangekondigd daar lijkt het op)

Reputatie 7
Badge +7

Hallo @TMTV en @Waqqas ,

 

Is gisteren aangekondigd zie topic: Firmware upgrade Zyxel

Beetje laat, maargoed.

 

Wel jammer dat Bridge modus niet ondersteund wordt.. Wat al bij ~70% van de consumenten-providers in Nederland helaas gebeurd..

Je zou toch denken dat een DSL Kabeltje /catx(x) kabel in je eigen router geen problemen zou moeten geven?

Zit hier een bepaalde reden achter?

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @L. Van Rijn 

De Zyxel kan je wel gewoon vervangen door een eigen geschikte router waarop je de T-Mobile vlan kan instellen of het T-Mobile profiel selecteren.

Wel werkt vaste telefonie van T-Mobile dan niet op je eigen router.

Goeiedag, ik vraag me af hoe je de Zyxel aan bijvoorbeeld de muur hangt?

  • acherop de modem zitten 2 gaatjes voor muur bevestiging
  • achterop zitten ook 2 uitstekende pootjes waardoor de modem niet plat op de muur kan

Is daar een beugel voor ofzo? Of een speciale truuk om die pootjes eraf te halen?

 

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @toonder 

Het klopt inderdaad dat de achterkant 2 gaatjes heeft waarmee deze op twee schroeven opgehangen kan worden. De reden dat de pootjes aan de onderzijde afstand creeren is juist bewust gedaan. Zo kunnen de RJ45 en voedingstekkers, welke aan de achterkant erin geplugd worden, vrij van de muur blijven.

 

Reputatie 7
Badge +15

Ik denk dat het gewoon een kwestie is van de schroeven wat meer uit de muur te laten (de koppen).

Gebruik dan wat langere schroeven zodat ze stevig zijn.

Reputatie 7

Beetje laat, maargoed.

 

Wel jammer dat Bridge modus niet ondersteund wordt.. Wat al bij ~70% van de consumenten-providers in Nederland helaas gebeurd..

Je zou toch denken dat een DSL Kabeltje /catx(x) kabel in je eigen router geen problemen zou moeten geven?

Zit hier een bepaalde reden achter?

Ja. Ondersteuning. Je krijgt op je eigen hardware geen ondersteuning. Dit betekend echter niet dat het niet mogelijk is. Vragen hierover kan je gewoon op het forum stellen en mede gebruikers gaan dit beantwoorden. De belangrijkste is vlan300 instellen op je eigen router

Hallo @L. Van Rijn 

De Zyxel kan je wel gewoon vervangen door een eigen geschikte router waarop je de T-Mobile vlan kan instellen of het T-Mobile profiel selecteren.

Wel werkt vaste telefonie van T-Mobile dan niet op je eigen router.

Er moet nog wel een modem voor aangeschaft worden. Anders kan het DSL signaal niet vertaald worden. De Zyxel combineert router en modem functie toevallig, maar dit is voor niet ISP geleverde apparatuur niet standaard :)

Beetje laat, maargoed.

 

Wel jammer dat Bridge modus niet ondersteund wordt.. Wat al bij ~70% van de consumenten-providers in Nederland helaas gebeurd..

Je zou toch denken dat een DSL Kabeltje /catx(x) kabel in je eigen router geen problemen zou moeten geven?

Zit hier een bepaalde reden achter?

Ik heb zelf de Zyxel niet in gebruik genomen. Toen ik het installatiepakket ontving heb ik slechts even de Zyxel aangesloten om te kijken of mijn DSL lijn al actief was. Toen dit het geval bleek te zijn, heb ik mijn apparatuur aangesloten die ik voorheen al in de plaats van het Tele2 modem gebruikte (daar was ik voorheen klant). Ik heb als modem een Draytek Vigor 130 (nog eentje nieuw op de kop kunnen tikken via bol.com eerder dit jaar) in gebruik, en als router gebruik ik een Huawei AX3 Pro (€59,99, tegelijkertijd met modem aangeschaft). Dit is een wifi 6 router itt de Zyxel van T-Mobile. Dus bij elkaar was ik begin dit jaar voor ongeveer €130 verlost van de ISP apparatuur. Zoals door anderen al aangegeven is het een kwestie van een router vinden die VLAN tagging ondersteund (VLAN op waarde 300 vastzetten doe je bij voorkeur via de router) + voor het optimale zorgen dat je modem in bridge modus staat. In mijn setup is de Vigor 130 ingesteld als transparante bridge, en bouwt mijn router dus de verbinding op dmv VLAN 300 als waarde in te voeren. Er is dus geen sprake van een dubbele NAT, aangezien het modem in bridge modus staat. 
 

Grootste voordeel voor mij is de grotere controle die ik heb over de instellingen van zowel het modem als de router, en dat ik gemakkelijk up to date kan blijven met hardware indien gewenst.

Reputatie 1

Hallo allen,

Ik begrijp dat T-Mobile niet wil helpen bij het port forwarden? Helaas heb ik de guide hier al gevolgd, en ook al gegoogled, maar kom ik nog steeds niet verder. Zoals de meesten wss zeggen: Met mijn vorige router (van KPN) lukte het wel.

Wat nu? Ik moet toch die port forwarding voor elkaar krijgen, en volgens alles wat ik online vind zou het zoals het nu is moeten werken. Ik heb verder nog 0 instellingen veranderd in mijn Zyxel router. Is er mogelijk een instelling die je juist wel zou moeten veranderen, dat niet vermeld word?

Mvg

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @MicaLovesKPOP 

Misschien kan je hier ook eens een screenshot delen van de portforwarding regels die je hebt aangemaakt zodat we kunnen kijken of alles correct is?

Is het server IP adres dus het apparaat waarvoor je de poorten opent ook een statische IP adres?

Reputatie 1

Hallo @MicaLovesKPOP 

Misschien kan je hier ook eens een screenshot delen van de portforwarding regels die je hebt aangemaakt zodat we kunnen kijken of alles correct is?

Is het server IP adres dus het apparaat waarvoor je de poorten opent ook een statische IP adres?

Natuurlijk. Hier zijn de regels die ik heb aangemaakt:

Of het een statisch IP-adres is ik weet ik niet, maar dusver is hij in ieder geval nog correct (telkens gecheckt met ipconfig). Ik heb verder nog maar niet gerommeld met de instellingen.
Bedankt voor de vlotte reactie!

Reputatie 1

Ik vond zojuist informatie dat poort 1024+ gereserveerde poorten zijn, dus ik heb ze inmiddels veranderd naar 122 en 123. Helaas is er nog geen verschil. Poort checkers zeggen ook nog dat ze gesloten zijn.

edit: Misschien juist heel hoog nemen… het zou toch handig zijn als de Zyxel handleiding of T-Mobile deze informatie aangaf.

edit 2: Ik heb inmiddels ook 10022/10023 en 50022/50023 geprobeerd, zonder verandering.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @MicaLovesKPOP 

Het gaat om glasvezel?

Heb je een aangemaakte regel voor statische DHCP onder menu, netwerkinstellingen, thuisnetwerk, statische DHCP?

Indien niet ga dan eens op dezelfde pagina naar het tabblad LAN configuratie en onder DHCP verander begin naar 192.168.1.40 bijvoorbeeld zodat alle IP adressen daaronder statische IP adressen zijn.

Reputatie 1

Hallo @MicaLovesKPOP 

Het gaat om glasvezel?

Er ligt hier glasvezel weet ik, dus ik neem aan dat het daar om gaat? In het geval van niet; ik heb maar een 50/50 abonnement, met in de praktijk snelheden tussen de 60-100mb/s op download en upload. Op speedtest.net piekt het over de 500mb/s op beiden.

 

​​​Heb je een aangemaakte regel voor statische DHCP onder menu, netwerkinstellingen, thuisnetwerk, statische DHCP?

Indien niet ga dan eens op dezelfde pagina naar het tabblad LAN configuratie en onder DHCP verander begin naar 192.168.1.40 bijvoorbeeld zodat alle IP adressen daaronder statische IP adressen zijn.

Ik heb geen aangemaakte regel voor statische DHCP. Ik heb zojuist je voorstel van 192.168.1.40 onder DHCP ingevuld. Dit heeft nog geen verandering opgebracht.

Reputatie 7
Badge +15

@MicaLovesKPOP

Na het toepassen ook eens een herstart van het modem gedaan?

Btw voor de portforwarding regels kan je de 2de verwijderen en de eerste wijzigen naar start port 1222 en end port 1223.

Reputatie 1

@MicaLovesKPOP

Na het toepassen ook eens een herstart van het modem gedaan?

Btw voor de portforwarding regels kan je de 2de verwijderen en de eerste wijzigen naar start port 1222 en end port 1223.

Ik heb een restart van het modem gedaan, waarna de grapjas gelijk de DHCP van 192.168.1.30 naar 192.168.1.226 gezet had. Ik heb nu dus maar een statische opgezet, en het werkt nu ineens.

Het is mij niet helemaal duidelijk wat het nu geweest is, maar misschien inderdaad wel gewoon de restart… In ieder geval hartelijk bedankt voor je hulp!

Ik heb de portforwardingregels trouwens bewust niet gecombineerd, maar bedankt voor de tip! Ik weet dat de 1223 poort maar één van de twee (TCP óf UDP) hoeft te zijn, maar welke van de twee het ook alweer is wilde ik testen nadat ik het werkende kreeg :)

edit: klopt het dat er hier geen systeem is waarmee ik je een +1tje oid kan geven?

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @MicaLovesKPOP 

Die functie is er niet maar de community is ervoor bedoeld om je vragen te stellen en vervolgens geholpen te worden 🙂

Die begin van DHCP kan je beter terugzetten naar 192.168.1.30/40/50 bijvoorbeeld.

Nu is je DHCP range niet zo groot en dus kunnen er problemen optreden als er veel apparaten met je modem zijn verbonden.

Reputatie 7
Badge +3

@MicaLovesKPOP

Neem aan dat je dit topic ook had gevonden?

Wat krijg je binnen je LAN als je via nmap het volgende commando ingeeft

nmap -p 1222-1223 192.168.1.30

Mocht je nmap niet op je machine hebben staan, dan kun je hem hier downloaden voor diverse OS-en

EDIT: Lees nu net in je laatste topic dat de aanwijzing van een reboot wel een werkende poort forwarding heeft opgeleverd.

Hoi @Hidden.nld,

Zover een super fijne omschrijving over de Zyxel en je andere topics voor je eigen modem toepassen! Ik wil dus de Zyxel vervangen voor een TP-Link Archer AX50 (AX3000) en heb met jou instructies dit ook afgelopen donderdag voor elkaar gekregen :muscle_tone2:

Nu merk ik alleen dat het draadloos en vast internet (tegelijk) soms tijdelijk niet meer werkt. Na een herstart van de AX50 werkt het even maar dan valt die weer weg. Soms werkt die ineens weer maar kan ook even duren voordat het weer werkt. Tijdens werk of series kijken is dit wel storend uiteindelijk.. 

Is het beste om de AX50 helemaal te resetten en als nieuw via “Auto-Detectie” op de mediaconverter te installeren? Ik had hem eerst achter de Zyxel zitten en hierdoor een vast ip van 192.168.2.1 gegeven. Ik heb me al suf gezocht naar een oplossing of gelijke situatie maar helaas geen resultaat.

Reageer