Beantwoord

Nieuw Zyxel router, 2.4 Ghz en 5 Ghz frequentie handmatig instellen

  • 17 March 2020
  • 5 reacties
  • 17044 Bekeken

Reputatie 1
  • is een nieuwe Poster
  • 3 reacties

Recent is bij mij de Zyxel router geïnstalleerd. Meeste dingen werken. Wifi snelheid op 2Ghz is beter dan voorheen maar de 5Ghz mode kan ik pas zien als ik de router reset. Het gaat dan een dag goed maar vervolgens is de 5Ghz variant van mijn router niet meer in het overzicht van Wifi netwerken te vinden en kan ik er ook handmatig geen verbinding mee maken.

Hoe kan ik dit probleem oplossen?

icon

Beste antwoord door Waqqas 18 March 2020, 12:18

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hi @johpie 

Maak 2 netwerken aan. 2,4 GHz en 5 GHz dan heb je 2 netwerken en kun je kiezen met welke je verbindt.

Log in in de modem interface, ga naar het menu, netwerkinstellingen, draadloos en ha naar het tabblad Easy mesh. Schakel deze uit en klik op toepassen. Ga naar het tabblad algemeen en haal het vinkje bovenaan weg, selecteer er onder kanaal 1, 6 of 11 bij 2,4 GHz en klik op toepassen. Selecteer nu bij band 5 GHz en selecteer kanaal 36, geef voor 5 GHz ook een andere SSID bijvoorbeeld door 5G er achter te zetten en klik op toepassen. Nu heb je 2 netwerken in de wifi lijst.

Vaste kanalen werken wat beter dan automatisch volgens mij.

Reputatie 7

Hi @johpie, voor wat context bij het bericht van @Waqqas Waqqas, de Zyxel wisselt standaard automatisch tussen 2.4 Ghz en 5 Ghz en kiest zelf het beste signaal. Dit kan je eventueel uit zetten en je kan beide kanalen dan een verschillende naam geven zoals Waqqas beschrijft om ze handmatig te scheiden. :slight_smile:

Reputatie 1

Beste @Waqqas en @Brian, bedankt voor jullie reactie. Ik had wat duidelijker moeten zijn. Omdat ik graag wilde kunnen kiezen welk netwerk ik voor wat gebruik heb ik bij installatie meteen de automatische keuze van 2 of 5Ghz laten uitzetten zodat ik twee aparte banden met een aparte naam heb. Het punt is dat de 5Ghz band ineens niet meer zichtbaar is en dus niet meer gekozen kan worden. Als ik de router reset gaat het even goed en dan is de band ineens weer niet zichtbaar.

Wat kan ik hieraan doen?

 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @johpie, goed dat je het aangeeft en bedankt voor de opheldering! Ik heb direct een lijnmeting gedaan om te checken of 5 Ghz wel aan onze kant naar voren komt en het hoort te werken. Is de 5 Ghz band weer zichtbaar aan jouw kant? Geen zorgen, we komen tot een oplossing samen! :smile:

Reputatie 1

Hallo @Jason. Ik heb het advies van @Waqqas gevolgd en “Easy mesh” uitgeschakeld in de Zyxel. Vervolgens bij zowel de 2Ghz en 5Ghz een kanaal gekozen  op basis van wat ik hier in de buurt zie aan kanalen die mensen gebruiken in plaats van “Automatisch”. Daarna heb ik de Zyxel opnieuw gestart via de software. Sindsdien is het de 5Ghz band met gekozen naam zichtbaar. Nu maar hopen dat het zo blijft al begrijp ik het niet.

Reageer