Beantwoord

Non stop problemen met LAN


Beste T-Mobile,

Ik ben sinds vorige week donderdag klant bij jullie en ik heb nog geen 2 dagen stabiel internet gehad. Ik woon in Eindhoven en heb een 100/100 glasvezel abonnement, voorheen met KPN altijd een perfecte verbinding gehad.

Donderdag zijn ze het komen aansluiten, aardige monteur, en het werkte allemaal prima. Tot zaterdag avond. Toen viel opeens op mijn PC die bekabeld is aangesloten de verbinding weg. LAN poort gaf aan "geen internetverbinding". Op de WiFi had ik verder nog gewoon verbinding. Modem (Draytek Vigor 2132F) maar eens uit en aan gezet en toen deed de LAN verbinding het weer voor 10 minuten, waarna deze er weer mee ophield.

T-Mobile gebeld, en heeft de mevrouw van de klantenservice mijn modem gereset. Vond ik nogal vreemd dat dat zou werken aangezien het (zover ik mag aannemen) een gloednieuw modem was. Maar in mee gegaan, maar na 1,5 dag jawel hoor, weer geen internet verbinding op de LAN.

Toen Guidion gebeld, welke voor mij een monteur hebben ingepland. Deze is gisteren langs geweest, nieuw modem opgehangen. Maar vandaag jawel hoor, weer geen internet op de LAN.

Ik heb al andere kabels geprobeerd, ander apparaat. Aan mijn kant ligt het niet. Ik doe erg veel via de PC voor werk en andere zaken, zonder stabiel internet ga ik gewoon lekker terug naar KPN want dit is gruwelijk irritant.
icon

Beste antwoord door leroy98ecker 4 November 2017, 20:43

Bekijk origineel

100 reacties

Reputatie 6
@iWilco In het laatste bericht van Brian in deze thread
https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/internet-valt-vaak-weg-306926
wordt 'reproduceren' genoemd. Dat suggereert dat men weet waardoor het probleem veroorzaakt wordt. Ik heb wel zo'n vermoeden waar het probleem ligt in vrij algemene zin, maar heb zelf alleen maar TMO 4G, kan verder niet zelf iets reproduceren of inzien, maar ben wel benieuwd naar de kern van het probleem.
Llekker ben jij.
Tmobile kan het ook oplossen maar die kwam veels te laat!.
Het probleem is gewoon de modem. punt.
Ze kunnen ook een Huawei modem van adsl aanbieden met media converter
Dit deden ze achteraf !

Noem me maar idioot maar heb nu stabiel internet en geen gezeik meer!
Reputatie 7
Badge +4
@Menno874

Dat is een interessante ontdekking. het vreemde is dat dit probleem niet reproduceerbaar is en slechts bij een handje vol klanten gebeurd. zowel op linux als op windows. het lijkt er op dat de interne lan switch vast loopt waardoor deze niet meer werkt, maar de wifi wel gewoon blijft werken. wat wel bekend is dat de problemen zijn opgelost met een ander modem. het lijkt dus een combinatie te zijn met modem, hardware, en software.
Hallo,

Ik heb mijn probleem weten op te lossen.

Bij het updaten van mijn programma kwam ik toevallig erachter dat mijn log's vol foutmeldingen zat. Bij het netwerk gedeelte van een van mijn server programma's kreeg ik exeptions van < winsock2.h > . deze behoren %SystemRoot%\system32\mswsock.dll

De log files kon ik exact over mijn Wireshark traces heen leggen en zag dat wanneer ik een exeption kreeg binnen winsock, de dhcp-server van de router een paar seconde later uitviel. via wifi ook getest: blijft gewoon werken.


Oplossing Winsock Resetten (Windows 7 / 8 / 10 / server 2016)

Helaas wordt winsock niet zomaar gerest wanneer je op oplossen klikt of wanneer je je driver opnieuw installeert. dit moet je handmatig doen via command line:

Reset WINSOCK:
code:
netsh winsock reset catalog


Reset TCP/IP stack (voor de zekerheid)
code:
netsh int ipv4 reset reset.log


Hierna was mijn probleem opgelost.

Hoe mijn winsock corrupt is geraakt (gok windows update) en waarom de draytec hier zoveel moeite mee heeft op de LAN weet ik helaas niet. *WIFI werkt het gewoon! *Andere routers (2) die ik heb werken ook gewoon!

Hopelijk hebben jullie hier iets aan.

Met vriendelijke groet,


Ryan
Reputatie 7
Badge +4
@ryan991205

dat is een mooie vonst. alleen lijkt mij resetten niet voldoende dan zou het ook weer naar een reboot moeten werken. je zou dus winsock moeten vervangen om te kunnen zien dat het probleem daarmee is verholpen. is winsock de oorzaak van het laten crachen van de router of is de router de oorzaak van de exceptions in winsock?
Reputatie 7
Badge +4
@ryan991205

Bij een Huawei modem is het probleem opgelost en je komt hier voor in aanmerking. als je dat wil moet je het even aangeven. als je liever opzegt dan begrijp ik dat ook. (denk aan je contract periode)
Reputatie 7
Badge +4
@Sander, kan jij een huawei regelen voor @ryan991205
@tmoesel Je hebt gelijk, ik kan het eventueel allemaal zelf kopen. dan ben ik wel van de problemen af. helaas ben ik nog student en woon ik in een studentenwoning. daarom zie ik het nut er nu niet in om daar geld aan uit te geven.

@Sander Dankjewel voor je hulp ! Heb het nieuwe modem nu ophangen icm media converter! wat een verschil, zeer tevreden.
Reputatie 7
@ryan991205, whoopwhoop! 🙂
Reputatie 7
Badge +2
Als de LAN wegvalt, heb je op dat moment dan ook haperingen met de WiFi en televisie?
Is de PC rechtsteeks op LAN poort 1 of 2 van het modem aangesloten, of zit daar nog iets tussen? (Switch, eigen router, adapters, splitters, koppelblokje enz.)
Als de LAN wegvalt, heb je op dat moment dan ook haperingen met de WiFi en televisie?
Is de PC rechtsteeks op LAN poort 1 of 2 van het modem aangesloten, of zit daar nog iets tussen? (Switch, eigen router, adapters, splitters, koppelblokje enz.)


PC zit rechtstreeks op LAN poort 1, en WiFi en TV werken gewoon prima. Heb al een andere kabel, andere PC geprobeerd, maar niks werkt. Er is niks in mijn setup veranderd sinds ik ben overgestapt van KPN naar T-Mobile, geen nieuwe apparaten, geen nieuwe kabels, etc.
Reputatie 7
Badge +4
Hallo s1h4d0w,

Wat raar dat het niet goed werkt. zou je de output van ipconfig /all eens willen posten hier ?
je moet dit even doen door het programma CMD te openen.

De foutmelding die je geeft lijkt mij een probleem met de DNS server namelijk.
Het lijkt er op dat er een DNS server in staat welke niet (meer) werkt.
Hallo s1h4d0w,

Wat raar dat het niet goed werkt. zou je de output van ipconfig /all eens willen posten hier ?
je moet dit even doen door het programma CMD te openen.

De foutmelding die je geeft lijkt mij een probleem met de DNS server namelijk.
Het lijkt er op dat er een DNS server in staat welke niet (meer) werkt.


Bedankt voor de hulp, ik vond het zelf ook al vreemd. Wanneer het net stopt met werken en ik een website probeer te bezoeken geeft Chrome ook 2-3 seconden aan dat er een DNS probleem is, waarna hij op de "Er is geen internetverbinding beschikbaar" error springt met het dinosaurusje. Ik heb verder zelf geen DNS ingesteld, alles automatisch.

Ik heb voor de grap even de Google DNS in mijn IPv4 adapter gezet, maar dat maakte niks uit, en daarna even IPv6 in mijn adapter uit gezet en IP, default gateway, subnet mask en DNS die mijn WiFi automatisch kreeg toegewezen handmatig ingevoerd in IPv4 in mijn adapter (nadat ik mijn WiFi adapter heb uitgeschakeld natuurlijk), maar dat leverde ook niks op. Daarna alles weer netjes terug op automatisch gezet

Onderstaande output is met enkel mijn LAN adapter ingeschakeld, aangezien ik normaal de WiFi adapter van mijn PC ook uitgeschakeld heb.

code:
Windows IP Configuration

Host Name . . . . . . . . . . . . : Nick-PC
Primary Dns Suffix . . . . . . . :
Node Type . . . . . . . . . . . . : Mixed
IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No

Ethernet adapter Local Area Connection:

Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Realtek PCIe GBE Family Controller
Physical Address. . . . . . . . . : D0-50-99-A6-D5-9A
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::5db2:d35a:9cf3:151a%11(Preferred)
Autoconfiguration IPv4 Address. . : 169.254.21.26(Preferred)
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.0.0
Default Gateway . . . . . . . . . :
DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 248533145
DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-1F-07-3C-74-D0-50-99-A6-D5-9A
DNS Servers . . . . . . . . . . . : fec0:0:0:ffff::1%1
fec0:0:0:ffff::2%1
fec0:0:0:ffff::3%1
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled
Reputatie 1
Ik gebruik google dns en dat gaat altijd goed en lekker snel , ik zie hier IPV6 IP's staan.
Ik had altijd problemen met deze dns ip's.
Je kan proberen deze aan te passen naar 8.8.8.8 en 8.8.4.4
Ik gebruik google dns en dat gaat altijd goed en lekker snel , ik zie hier IPV6 IP's staan.
Ik had altijd problemen met deze dns ip's.
Je kan proberen deze aan te passen naar 8.8.8.8 en 8.8.4.4


Ik heb het wel al geprobeerd door IPv6 uit te zetten in mijn LAN adapter en de Google DNS te gebruiken, maar helaas nog steeds "Geen internet toegang".

Reputatie 7
Badge +4
Hallo s1h4d0w,

Dit is Wird zeg. zo te zien heb je een probleem met DHCP. maar dan weer niet op de wifi dus.
Kan je de volgende instellingen eens proberen in je netwerk settings ?
IP: 192.168.1.222
Subnetmask: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.1.1

[edit]
Ik ben dit probleem wel vaker tegen gekomen bij windows systemen. het bleek toen dat er een update geĂŻnstalleerd moest worden.
Zal even kijken of ik die kan vinden.
Reputatie 5
Wel raar dat je een 169.* ip adres krijgt. Dat betekent feitelijk dat je geen IPadres over DHCP van het modem krijgt. Aangezien andere apparaten wel werken, lijkt het er op dat je netwerkadapter toch ergens iets onthouden heeft van je KPN modem. Ik zou nog als advies meegeven om je hele ethernetadapter te verwijderen uit apparaatbeheer (via configuratiescherm), de pc te rebooten en je netwerkadapter automatisch opnieuw te laten detecteren door Windows.

Optie 2 zou zijn dat de poort niet goed geconfigureerd staat op het modem (onwaarschijnlijk), of dat je toch een IPTV poort gebruikt op het modem. Dat kan ik hier niet uit opmaken.
Hallo s1h4d0w,

Dit is Wird zeg. zo te zien heb je een probleem met DHCP. maar dan weer niet op de wifi dus.
Kan je de volgende instellingen eens proberen in je netwerk settings ?
IP: 192.168.1.222
Subnetmask: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.1.1

[edit]
Ik ben dit probleem wel vaker tegen gekomen bij windows systemen. het bleek toen dat er een update geĂŻnstalleerd moest worden.
Zal even kijken of ik die kan vinden.


Geprobeerd, kreeg even "Identifying..." maar daarna helaas weer "No internet". Zou graag die update wel eens willen proberen!

Wel raar dat je een 169.* ip adres krijgt. Dat betekent feitelijk dat je geen IPadres over DHCP van het modem krijgt. Aangezien andere apparaten wel werken, lijkt het er op dat je netwerkadapter toch ergens iets onthouden heeft van je KPN modem. Ik zou nog als advies meegeven om je hele ethernetadapter te verwijderen uit apparaatbeheer (via configuratiescherm), de pc te rebooten en je netwerkadapter automatisch opnieuw te laten detecteren door Windows.

Optie 2 zou zijn dat de poort niet goed geconfigureerd staat op het modem (onwaarschijnlijk), of dat je toch een IPTV poort gebruikt op het modem. Dat kan ik hier niet uit opmaken.


Mocht ook helaas niet baten. Het lijkt mij ook niks dat "onthouden" is van mijn KPN modem of dat ik in een IPTV poort zit. De verbinding werkt namelijk een 10 minuten wanneer ik mijn modem uit en weer aan zet. Daarnaast heb ik een andere PC ook geprobeerd die hier nog nooit op het netwerk heeft gezeten, die krijgt ook geen internet verbinding. Het 169.* IP heb ik ook nog nooit gezien, KPN had 192.168.0.1.

---

Even daarbuiten, mijn WiFi adapter krijgt gewoon netjes een 192.168.1.x adres, maar mijn LAN heeft nu weer opeens 192.168.73.x als IP adres. Het subnet mask is dan ook 255.255.0.0. Maar dit alles handmatig correct invoeren werkt ook niet.
Reputatie 7
Badge +4

Even daarbuiten, mijn WiFi adapter krijgt gewoon netjes een 192.168.1.x adres, maar mijn LAN heeft nu weer opeens 192.168.73.x als IP adres.


Heb je de instellingen van het modem aangepast ?
Welke apparaten heb je aangesloten op je modem ? routers switches reporters acesspoints computers ect.

Even daarbuiten, mijn WiFi adapter krijgt gewoon netjes een 192.168.1.x adres, maar mijn LAN heeft nu weer opeens 192.168.73.x als IP adres.


Heb je de instellingen van het modem aangepast ?
Welke apparaten heb je aangesloten op je modem ? routers switches reporters acesspoints computers ect.


Niks aangepast in het modem buiten WiFi SSID en wachtwoord ingesteld. Verder geen andere netwerk apparatuur aangesloten. LAN 1 gaat naar mijn PC en LAN 3 naar mijn tv ontvanger, en dan nog mijn telefoon via WiFi verbonden.

Na mijn vorige post heb ik op mijn modem IPv6 uit gezet, en na een reboot van het modem deed internet op de LAN verbinding het opeens weer. Normaal werkte dit ook altijd weer even voor een 10-20 min na een reboot van het modem maar na 45 min lijkt de verbinding (in ieder geval nu) nog steeds te werken.

Eens afwachten en kijken of dit de problemen op heeft gelost.
Reputatie 5
Ik ben heel benieuwd s1h4d0w. Alhoewel de modems IPV6 nog niet lekker ondersteunen (heeft met achterliggende compatibiliteit te maken), zou het geen belemmering in de verbinding mogen zijn.
Helaas, na ongeveer 2 uur hield de internet verbinding op LAN er weer mee op. Lijkt dus gewoon te maken hebben gehad met de reboot van het modem.

Ik hoop dat Guidion snel belt want ik ben net 8 dagen klant en heb nog niet langer dan 2 dagen verbinding gehad. Ik begin langzaam spijt te krijgen dat ik ben overgestapt terwijl ik al jaar en dag tevreden mobiele klant ben.

Ga ik in de Windows Event Viewer kijken zie ik ook niet meteen iets raars, alleen een hoop errors over timeouts en dns failures omdat de verbinding dan plots niet meer werkt.
Reputatie 7
Badge +4
Hmm ik vermoed dat Guidion alleen een nieuw modem gaat plaatsen en controleren of de verbinding dan werkt.
Hmm ik vermoed dat Guidion alleen een nieuw modem gaat plaatsen en controleren of de verbinding dan werkt.

Daar ben ik ook bang voor. Het lijkt er op dat de firmware van de Draytek gewoon niet klopt, want ik krijg verkeerde IP adressen uitgedeeld met verkeerde subnet masks.

Nu 3 dagen later nog steeds niks terug gehoord van klantenservice, en dus alweer 4 dagen zonder internet. Ik ben zo ongeveer klaar om weer terug te gaan naar KPN.
Reputatie 6
@s1h4d0w
Ik neem aan dat je WiFi adapter van de betreffende PC hebt uitgezet tijdens de pogingen om via LN langdurige verbindng stabile te krijgen?
Verder zou ik IPv6 zowel in modem als PC's weer kompleet uitzetten. Bij een provider die nog niet formeel IPv6 ondersteunt kan dit tot veel problemen leiden is mijn ervaring.

Verder kan het zijn dat er ergens nog een DHCPserver actief is, waar dan ook, die nu i.c.m. niuewe netwerk/provider de kop op steekt, kan ook gewoon de windows eigen IP implementatie zijn die om 1 of andere reden ergens een timeout ziet en dan zichzelf een local adres gaat toekennen.

Ikzelf zou wireshark draaien op de betreffende PC om te zien in detail wat er aan de hand is, e.v.t. in eerste instantie op een extra andere linux PC op b.v. LAN2 of via switch op LAN1

Probeer anders ook een simple duurapplicatie te laten lopen waarvan je in detail kan zien wat er gebeurt als die z'n TCP/IP connectie verliest, wellicht streaming audio player o.i.d.

Reageer