Beantwoord

Omvormer aansluiten op Vigor 2132F

  • 3 September 2018
  • 8 reacties
  • 708 Bekeken

Naar aanleiding van mijn overstap naar T-mobile een nieuwe router gekregen. Echter kan ik nu mijn waardes van de omvormer van de zonnepanelen niet meer zien. Op welke poort moet ik deze aansluiten?
Hij zit nu op de 2de echter is deze oranje gekleurd. Gaarne hulp!
Alvast bedankt,
P. Trapman
icon

Beste antwoord door Pieter_B 6 September 2018, 14:55

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 3
Beste @petertrapman

Ik zie dat je inmiddels fantastisch geholpen wordt door @Tim86, @UmbertoR en @Pieter_B en ik heb daar eerlijk gezegd niets aan toe te voegen.

Ik heb goede hoop dat het met hun suggesties en hulp gaat lukken. En anders zitten we voor jou klaar.

Groeten van Edwin
Reputatie 7
Badge +3
@petertrapman @UmbertoR

Als je inlogt op de Vigor dan kun je in het LAN-gedeelte zien dat de 4 LAN-poorten gescheiden zijn.
192.168.1.XXX
192.168.2.XXX
192.168.3.XXX
192.168.4.XXX
Als je de omvormer aansluit op een switch die in LAN1 gaat zodat alle bedrade netwerk via LAN1 gaat
LAN1 en LAN2 zijn voor internet, maar zitten niet in dezelfde IP-range


LAN 1 en LAN 2 zitten wel degelijk in hetzelfde Subnetwerk, omdat alleen LAN 1 enabled staat.
Hiermee is LAN2 automatisch gekoppeld in hetzelfde Subnetwerk.

LAN 1 zit op 192.168.1.1 en zolang je LAN 2 niet aktief maakt om een ander Subnetwerk op te zetten .. zal deze LAN 1 volgen.

Belangrijk is om te weten welk IP adres en poort er is toegewezen aan de Solarmax 4200S.
Je moet dit namelijk configureren onder Settings op het toestel zelf.


Deze details zijn van belang om uit de settings te halen

  1. IP adres
  2. Poortnummer
Reputatie 1
Update:
Ik lees net de reactie en zie dat ik me vergist heb waardoor het niet werkt

Als je geen bedrade componenten heb sluit de omvormer eens aan op LAN1 en test
Als je in de VIGOR LAN1 en LAN2 wilt koppelen, kun je als je er niet uit komt even op het forum rond kijken of vragen.
  • Volgens mij in je VIGOR --> LAN -->General Setup -->
  • vinkje "Force router to use......" -->
  • Kies "LAN" in dropdown -->
  • vinkje verticale LAN2 in kolom LAN2 zetten.
Vraag dit voor de zekerheid ff na
Ik weet niet of je al een switch in je bedrade deel hebt zitten, zo ja sluit je omvormer daar eens op aan.


  • vinkje verticale LAN2 in kolom LAN2 zetten.

Moet zijn:
  • vinkje verticale LAN2 in kolom LAN1 zetten.
Reputatie 1
Als je inlogt op de Vigor dan kun je in het LAN-gedeelte zien dat de 4 LAN-poorten gescheiden zijn.
192.168.1.XXX
192.168.2.XXX
192.168.3.XXX
192.168.4.XXX
Als je de omvormer aansluit op een switch die in LAN1 gaat zodat alle bedrade netwerk via LAN1 gaat
LAN1 en LAN2 zijn voor internet, maar zitten niet in dezelfde IP-range

Volgens mij kun je LAN1 en LAN2 wel koppelen in de VIGOR

Als je geen bedrade componenten heb sluit de omvormer eens aan op LAN1 en test
Als je in de VIGOR LAN1 en LAN2 wilt koppelen, kun je als je er niet uit komt even op het forum rond kijken of vragen.
  • Volgens mij in je VIGOR --> LAN -->General Setup -->
  • vinkje "Force router to use......" -->
  • Kies "LAN" in dropdown -->
  • vinkje verticale LAN2 in kolom LAN2 zetten.
Vraag dit voor de zekerheid ff na
Ik weet niet of je al een switch in je bedrade deel hebt zitten, zo ja sluit je omvormer daar eens op aan.
Vandaag weer even bezig geweest en ingelogd op het modem. Deze is oranje en niet groen zoals 1. Op 2 zit de omvormer. Omvormer is trouwens een Solarmax 4200S. Krijg lan 2 niet op groen....
Ik denk dat je mogelijk wat dingen moet controleren. Mijn omvormer gaat via Wifi, en daar moest ik eerst met een laptop met wifi naar verbinden, waarbij je daarna middels een webpagina in de omvormer kon aangeven met welk wifinetwerk de omvormer kan verbinden om op internet te komen, dus wellicht probeert de jouwe nog met de IP configuratie van UPC te verbinden.

Als je nog weet wat het IP adres was dat de omvormer eerst had, kan je de laptop direct aansluiten, je laptop een IP geven dat het laatste cijfer 1 hoger geeft, en via de browser proberen te verbinden met het adres van je omvormer.

Ik verwacht dat in de handleiding van je omvormer meer te vinden zal zijn. Laat anders even weten welk merk/type omvormer het is? Dan kunnen we eventueel die handleiding eens nakijken.
Hoi Tim86,

Bedankt voor je reactie! Omvormer werkte prima op de router van UPC. IS de omvormer direct op een laptop aansluiten een optie?
Deze zou op 1 van de eerste 2 poorten aangesloten moeten worden. Is de omvormer niet toevallig verkeerd geconfigureerd? met een vast IP dat niet in de range van de draytek valt?

Reageer