Beantwoord

Onstabiele internet glasvezelverbinding - veel udhdcp nas10_5 sending discovery meldingen


Sinds vanochtend is onze glasvezel internetverbinding niet vooruit te branden. De router (Zyxel T50) is al meerdere malen herstart. Ik heb zelfs een Fritz.box 7590 geprobeerd, maar met dezelfde symptomen. 

Het lijkt alsof de router intensief bezig is om “udhdcp nas10_5 sending discovery” verzoeken te versturen. En dat er vrijwel geen bandbreedte overblijft. Hier een screenshot van de log file.

Ik zie dit probleem veel voorbijkomen in forums, maar zonder oplossing. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?

Als er meer info nodig is dan hoor ik dat graag.

 

icon

Beste antwoord door Boris 17 March 2022, 11:11

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

37 reacties

Reputatie 7

Hi @Glockenklang,

Goed dat je het bij ons aankaart! Ik denk graag met je mee naar een oplossing. Ik heb daarbij direct de verbinding bekeken en zie dat deze op een nette en stabiele manier binnenkomt op het modem. Als ik kijk naar de aangesloten apparatuur op LAN poort 1, zie ik wel een kleine verstoring. Kan je ons meenemen in jouw set-up? Wellicht dat we daar al wat meer informatie uit kunnen halen. Ook ben ik erg benieuwd naar de DHCP instellingen op het modem zelf. Heb je deze aangepast? Als laatste punt, wil ik alvast een fabrieksreset meegeven. Dit lijkt vaak dé oplossing te zijn bij soortgelijke problemen. Hoe je deze precies doet, vind je op onze Wiki: 

Wil je ons laten weten wat je bevindingen zijn? We horen het graag van je.

Hi @Glockenklang,

Goed dat je het bij ons aankaart! Ik denk graag met je mee naar een oplossing. Ik heb daarbij direct de verbinding bekeken en zie dat deze op een nette en stabiele manier binnenkomt op het modem. Als ik kijk naar de aangesloten apparatuur op LAN poort 1, zie ik wel een kleine verstoring. Kan je ons meenemen in jouw set-up? Wellicht dat we daar al wat meer informatie uit kunnen halen. Ook ben ik erg benieuwd naar de DHCP instellingen op het modem zelf. Heb je deze aangepast? Als laatste punt, wil ik alvast een fabrieksreset meegeven. Dit lijkt vaak dé oplossing te zijn bij soortgelijke problemen. Hoe je deze precies doet, vind je op onze Wiki: 

Wil je ons laten weten wat je bevindingen zijn? We horen het graag van je.

 

Hoi Boris,

Bedankt voor je reactie. Het is behoorlijk gekmakend. Een reset kan natuurlijk, maar ik heb tijdelijk de Zyxel T50 router vervangen door een Fritzbox 7509 en dit gaf precies hetzelfde effect. Dit komt ook in de buurt van een reset.

Vreemd is ook, als ik een speedtest.net uitvoer dan gaat de download gewoon volgens specificaties (al start ‘ie wel pas na enkele seconden met de test), maar de upload begint niet eens en slaat hij over. Elke weer en ook op andere devices. 

De data die naar buiten moet gaan wordt naar mijn mening extreem geremd. Alsof er geen bandbreedte meer over is. Vandaar mijn argwaan bij de extreme hoeveelheid uitgaande “udhdcp nas10_5 sending discovery” verzoeken.

De DHCP instelling heb ik nooit aangepast. Wel heb ik een tweetal computers een vast IP nummer gegeven.

Aan LAN Poort 1 hangen o.a. twee switches met diverse Apple computers, raspberry Pie’s, Grammofon, LG TV, Apple TV 4K.

Ik kan eventueel de kabel uit LAN poort 1 halen en vervolgens via WIFI checken of het probleem blijft.

Hi @Glockenklang,

Goed dat je het bij ons aankaart! Ik denk graag met je mee naar een oplossing. Ik heb daarbij direct de verbinding bekeken en zie dat deze op een nette en stabiele manier binnenkomt op het modem. Als ik kijk naar de aangesloten apparatuur op LAN poort 1, zie ik wel een kleine verstoring. Kan je ons meenemen in jouw set-up? Wellicht dat we daar al wat meer informatie uit kunnen halen. Ook ben ik erg benieuwd naar de DHCP instellingen op het modem zelf. Heb je deze aangepast? Als laatste punt, wil ik alvast een fabrieksreset meegeven. Dit lijkt vaak dé oplossing te zijn bij soortgelijke problemen. Hoe je deze precies doet, vind je op onze Wiki: 

Wil je ons laten weten wat je bevindingen zijn? We horen het graag van je.

 

Hoi Boris,

Bedankt voor je reactie. Het is behoorlijk gekmakend. Een reset kan natuurlijk, maar ik heb tijdelijk de Zyxel T50 router vervangen door een Fritzbox 7509 en dit gaf precies hetzelfde effect. Dit komt ook in de buurt van een reset.

Vreemd is ook, als ik een speedtest.net uitvoer dan gaat de download gewoon volgens specificaties (al start ‘ie wel pas na enkele seconden met de test), maar de upload begint niet eens en slaat hij over. Elke weer en ook op andere devices. 

De data die naar buiten moet gaan wordt naar mijn mening extreem geremd. Alsof er geen bandbreedte meer over is. Vandaar mijn argwaan bij de extreme hoeveelheid uitgaande “udhdcp nas10_5 sending discovery” verzoeken.

De DHCP instelling heb ik nooit aangepast. Wel heb ik een tweetal computers een vast IP nummer gegeven.

Aan LAN Poort 1 hangen o.a. twee switches met diverse Apple computers, raspberry Pie’s, Grammofon, LG TV, Apple TV 4K.

Ik kan eventueel de kabel uit LAN poort 1 halen en vervolgens via WIFI checken of het probleem blijft.

 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Glockenklang, bedankt voor je terugkoppeling met info, zo komen we steeds een stap verder! Het vervangen van een modem is niet helemaal hetzelfde als het uitvoeren van een factory reset, hoewel ik je gedachtegang natuurlijk 100 procent snap. Zou je kunnen kijken hoe de verbinding zich gedraagt wanneer de Zyxel een harde reset heeft gehad, alsjeblieft?

Hoi @Glockenklang, bedankt voor je terugkoppeling met info, zo komen we steeds een stap verder! Het vervangen van een modem is niet helemaal hetzelfde als het uitvoeren van een factory reset, hoewel ik je gedachtegang natuurlijk 100 procent snap. Zou je kunnen kijken hoe de verbinding zich gedraagt wanneer de Zyxel een harde reset heeft gehad, alsjeblieft?


Bedoel je een factory reset? Dan ben ik de settings kwijt. Zeker de settings van IP telefonie kan ik waarschijnlijk niet reproduceren. Kan ik de settings dan wel bewaren en restoren na de reset?

Hoi Jason,

Ik heb zojuist een factory reset gedaan nog zonder restore. Met als reden om geen foute instellingen weer te restoren. Het lijkt iets beter, maar de upload speed is erg traag. Als ik het met speedtest.net test, dan is de download snelheid ±600 Mbps (dit was een paar dagen terug nog 800Mbps) en de upload snelheid maar 0.38 Mbps. Bij de test van upload zie je de snelheid in elkaar zakken en is de curve hobbelig. Daar gaat het e.e.a. nog niet goed. De upload snelheid was een paar dagen terug veel hoger.

Ik heb de kabel op LAN poort al een keer los gehad, maar dat gaf geen verbetering.

Ondertussen gaan de “udhdcp nas10_5 sending discovery” verzoeken gewoon door. Is het doorsturen van de log file een idee? Wat kunnen we nog meer proberen?

Update: De upload snelheid zakt steeds verder. Deze zit nu op 0.18 Mbps.

Wij maken alleen gebruik van internet en telefonie. Geen IP TV. Ik lees op het internet dat het niet gebruik maken van IP TV problemen kan opleveren. Kan dit hiermee te maken hebben?

 

Deze post bedoel ik:

 

Reputatie 6
Badge +3

Als je de Fritzbox hebt aangesloten ipv van de Zyxel en hetzelfde problem hebt zit het probleem niet het modem :wink: . Daarbij zijn de DHCP verzoeken die de Zyxel doet totaal niet belastend dat het de verbinding onderuit kan halen. 

Ok, de DHCP verzoeken zijn het waarschijnlijk niet. Ondertussen is het probleem er nog steeds!! Wat veroorzaakt de extreem lage upload snelheid dan wel.

Router (modem) kunnen we eigenlijk wel uitsluiten hoewel volgens het beleid het testen met een niet T-Mobile modem niet geldig is maar eigenlijk lijkt het erop dat het Zyxel vervangen weinig zin heeft.

Je zal het misschien al vaak genoeg gedaan hebben tot zware frustraties toe, maar zou je eens een speedtest kunnen uitvoeren met de Speedtest App van Ookla ?

Je kunt de Speedtest App downloaden voor Windows of MacOS. Wanneer je dit gedaan hebt, is het misschien verstandig om even een paar tests te draaien. Kies in dat geval even voor KPN Amsterdam, i3D.net Rotterdam en XS4ALL Amsterdam.

Als de test is afgerond, kan je als je de speedtest-window open hebt met de CTRL en PRT SCR (print screen) een screenshot maken van alleen het App venster en deze middels CTRL V plakken in een reactie in dit topic.

Ook ben ik eigenlijk benieuwd hoe een traceroute eruit ziet naar bijvoorbeeld 9.9.9.9 of 8.8.8.8.

 

Router (modem) kunnen we eigenlijk wel uitsluiten hoewel volgens het beleid het testen met een niet T-Mobile modem niet geldig is maar eigenlijk lijkt het erop dat het Zyxel vervangen weinig zin heeft.

Je zal het misschien al vaak genoeg gedaan hebben tot zware frustraties toe, maar zou je eens een speedtest kunnen uitvoeren met de Speedtest App van Ookla ?

Je kunt de Speedtest App downloaden voor Windows of MacOS. Wanneer je dit gedaan hebt, is het misschien verstandig om even een paar tests te draaien. Kies in dat geval even voor KPN Amsterdam, i3D.net Rotterdam en XS4ALL Amsterdam.

Als de test is afgerond, kan je als je de speedtest-window open hebt met de CTRL en PRT SCR (print screen) een screenshot maken van alleen het App venster en deze middels CTRL V plakken in een reactie in dit topic.

Ook ben ik eigenlijk benieuwd hoe een traceroute eruit ziet naar bijvoorbeeld 9.9.9.9 of 8.8.8.8.

 

 

 

Bedoel je zoiets? Je ziet dat de uploadsnelheid heel laag is, in elkaar zakt en grillig verloop. De download snelheid is als vanouds. Hoe kan ik de traceroute naar bijvoorbeeld 9.9.9.9 of 8.8.8.8 testen?

 

Bedoel je zoiets?

Klopt, dat is 'm …

Hoe kan ik de traceroute naar bijvoorbeeld 9.9.9.9 of 8.8.8.8 testen?

 

 

→ Druk op Windows-toets + R

→ Type:   cmd   {druk op ENTER of klik op OK}

→ Type: tracert 9.9.9.9   {druk op ENTER}

→ Druk op ENTER

 

Ook hier geldt, een screenshot kan je maken door dezelfde combinatie als eerder vermeld.

 

 

Bedoel je zoiets? Je ziet dat de uploadsnelheid heel laag is, in elkaar zakt en grillig verloop. De download snelheid is als vanouds. Hoe kan ik de traceroute naar bijvoorbeeld 9.9.9.9 of 8.8.8.8 testen?

→ Druk op Windows-toets + R

→ Type:   cmd   {druk op ENTER of klik op OK}

→ Type: tracert 9.9.9.9   {druk op ENTER}

→ Druk op ENTER

 

Ook hier geldt, een screenshot kan je maken door dezelfde combinatie als eerder vermeld.

 

Ik heb geen Windows computers. Misschien vanuit de router?

 

 

Bedoel je zoiets? Je ziet dat de uploadsnelheid heel laag is, in elkaar zakt en grillig verloop. De download snelheid is als vanouds. Hoe kan ik de traceroute naar bijvoorbeeld 9.9.9.9 of 8.8.8.8 testen?

→ Druk op Windows-toets + R

→ Type:   cmd   {druk op ENTER of klik op OK}

→ Type: tracert 9.9.9.9   {druk op ENTER}

→ Druk op ENTER

 

Ook hier geldt, een screenshot kan je maken door dezelfde combinatie als eerder vermeld.

 

Ik heb geen Windows computers. Misschien vanuit de router?

 

 

 

Zoiets? Lijkt ok, toch!

 

Traceroute ziet er goed uit, ook tussen PC en router (modem)…

Dit heeft niets te maken heeft met de router (modem) vooral omdat je ook getest hebt vanaf een andere router en dus de T50 er tussenuit gehaald had met precies het zelfde resultaat. Daarmee kan je de router (modem) uitsluiten alleen is het beleid over het algemeen dat de Zyxel zal moeten worden vervangen.

Denk dus dat dit zal moeten worden doorgezet door één van moderators.

Ik heb geen Windows computers. Misschien vanuit de router?

Vanaf de T50 weet ik niet zeker of dit kan.

Ik ben geen Mac gebruiker, maar vanuit MacOS kun je dit vanuit de terminal doen, deze staat als het goed is onder Toepassingen → Voorzieningen.

Mocht tracert niet als commando werken, dan is het commando traceroute.

 

Via de Terminal lukt het

Via de Terminal lukt het

Beide screenshots van de traceroute zijn goed.

Ik ben bang dat dit op de infra ligt en een router (modem) swap onvoldoende is.

We zijn nu een week bezig. De download snelheid is prima. Het gaat vooral om de upload snelheid. De trage uploadsnelheid zorgt ervoor dat de internetverbinding nu vrijwel onbruikbaar is voor normaal gebruik. Websites werken niet goed. Dit is erg frustrerend allemaal. Ik zit nu op m’n mobiele internet te draaien. 

Wat is nu de volgende stap? Kan ik nog iets doen om de infra te checken?

 

Reputatie 7

Hi @Glockenklang ,

Ik laat dit graag uitzoeken door onze technische specialisten, zodat jij weer gebruik kan maken van je verbinding. Om ervoor te zorgen dat zij dit op de juiste manier oppakken, wil je het volgende voorstellen.

Om je snelheid goed te kunnen inschatten en te achterhalen wat er aan de hand is, ontvang ik graag enkele screenshots van snelheidstesten. Zou je onderstaande stappen goed willen volgen? Als de testen niet aan onderstaande eisen voldoen, kunnen we geen onderzoek starten.

- Ga via een browser naar www.speedtest.net/apps en download de app voor het device waarop je de speedtest wil uitvoeren
- Sluit alle programma's af voordat je de snelheidstesten start, vergeet niet een eventuele VPN uit te schakelen
- De computer of laptop dient bekabeld te zijn aangesloten, een speedtest van een TV of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken
- Voer de speedtest uit. Voor een goed beeld is het het beste om op verschillende doelservers te testen. Onder de grote GA knop kun je een server kiezen. Is de snelheid ver onder wat het zou moeten zijn? Voer dan nogmaals een speedtest uit op hetzelfde device met minimaal vijf minuten tussen de speedtests.
- Maak minimaal twee screenshots, van speedtesten op verschillende doelservers en zorg dat je hele bureaublad zichtbaar is inclusief je verbindingstype (het is belangrijk om te kunnen zien dat er bekabeld getest is)
- Maak een screenshot van het taakbeheer (Task Manager, op Windows) of activiteitenmonitor (Activity Monitor op iOS):
In Windows vind je deze door op CTRL+ALT+DEL te drukken; kies voor meer details als deze niet direct zichtbaar zijn
In Apple MacOS kan je zoeken op "Activity Monitor" vanuit het Spotlight zoekvenster
- Maak een screenshot van de IPconfiguratie:
Windows: Via de zoekfunctie onder sneltoets “Windows + R", typ in: ‘’cmd’’ en druk op enter (of zoek naar Opdrachtprompt/Command Prompt in het Startmenu). Typ na het openen in: ipconfig/all en druk op Enter
Apple MacOS: Via de Finder of het Spotlight zoekvenster de Terminal app openen. Typ in: /sbin/ifconfig en druk op enter. Dit geeft alle verbindingen weer die het device op dat moment heeft.

Wil je mij de screenshots in één keer toesturen en ervoor zorgen dat bovenstaande punten worden gevolgd?

Hoi Boris,

Bedankt voor je reactie, maar het is niet meer nodig. 

We wonen in een oud huis met houten vloeren. Na grondig onderzoek van de UTP kabel van het ISRA punt naar de WAN poort van de router ben ik erachter gekomen dat er een muis aan de kabel heeft zitten knagen. De router hangt een verdieping hoger dan de meterkast. Precies in de houten vloer zat het aangevreten deel. En was dus niet meteen zichtbaar. Wie verzint dit!!!

De 4 aderparen zijn nog intact. Echter de afscherming is gedeeltelijk weg. Ik ga de kabel vervangen. Het verleggen van de kabel zorgt er al voor dat de upload snelheid nu ±832 Mbps is.

Opgelost dus. Bedankt voor de jullie moeite.

Hoi Boris,

Bedankt voor je reactie, maar het is niet meer nodig. 

We wonen in een oud huis met houten vloeren. Na grondig onderzoek van de UTP kabel van het ISRA punt naar de WAN poort van de router ben ik erachter gekomen dat er een muis aan de kabel heeft zitten knagen. De router hangt een verdieping hoger dan de meterkast. Precies in de houten vloer zat het aangevreten deel. En was dus niet meteen zichtbaar. Wie verzint dit!!!

De 4 aderparen zijn nog intact. Echter de afscherming is gedeeltelijk weg. Ik ga de kabel vervangen. Het verleggen van de kabel zorgt er al voor dat de upload snelheid nu ±832 Mbps is.

Opgelost dus. Bedankt voor de jullie moeite.

 

Reputatie 7

Hoi @Glockenklang ,

Thanks voor je terugkoppeling! Fijn dat de oorzaak boven water lijkt te zijn, dan kan daar zeker aan worden gewerkt. Je geeft aan dat het hierbij om de kabel van het ISRA-punt gaat, maar merk op dat je zelf gebruik maakt van Glasvezel, waarbij dit niet de aansluiting is. Het kan natuurlijk wel zijn dat dit verstoring gaf, maar ben erg benieuwd naar de huidige situatie. Zoals gezegd, wel heel erg fijn dat het lek boven lijkt. 

Hoi @Glockenklang ,

Thanks voor je terugkoppeling! Fijn dat de oorzaak boven water lijkt te zijn, dan kan daar zeker aan worden gewerkt. Je geeft aan dat het hierbij om de kabel van het ISRA-punt gaat, maar merk op dat je zelf gebruik maakt van Glasvezel, waarbij dit niet de aansluiting is. Het kan natuurlijk wel zijn dat dit verstoring gaf, maar ben erg benieuwd naar de huidige situatie. Zoals gezegd, wel heel erg fijn dat het lek boven lijkt. 

Ik zeg ISRA, maar ik bedoel eigenlijk de mediaconverter in de meterkast waar de glasvezel verbinding overgaat naar UTP.