Beantwoord

OpenVPN instellen op Huawei modem

  • 28 July 2018
  • 4 reacties
  • 1490 Bekeken

Hallo mede forumleden, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met een vraag.

Op dit moment heb ik Ziggo. Het Ziggo modem staat in Bridge modus. Mijn eigen Asus rt ac88u voert alle router taken uit binnen het netwerk. Bovendien draait op deze router 24/7 een OpenVPN cliënt.

Over twee weken ontvang ik mijn T-Mobile thuis pakket. Ik heb ALLEEN internet van t-mobile afgenomen (100/10 pakket) Nu weet ik al dat T-Mobile, de bridge modus niet ondersteund. Gezien het standaard T-mobile modem (Huawei) geen OpenVPN cliënt kan runnen zoek ik een alternatief...

Nu heb ik op dit forum al veel gelezen en volgens mij hebben sommige mensen het voor elkaar gekregen om hun eigen gekochte modem werkend te krijgen met T-Mobile DSL (Eigen modem rechtstreeks op ISRA punt). Graag zou ik horen met welke apparatuur en hoe zij dit werkend hebben gekregen (instellingen). Nog even voor de duidelijkheid: Ik neem dus enkel internet af en geen tv of telefoon.

Wie kan mij helpen, zodat ik toch

  • mijn asus router kan inzetten zoals ik dat nu bij Ziggo heb.
Of
  • Mij adviseren welk modem (eventueel met ingebouwde router) ik moet aanschaffen om op mijn T-Mobile abonnement 24/7 een OpenVPN cliënt te draaien.
Vraag aan T-Mobile: wanneer gaan jullie de vrije modem keuze toepassen, welke wettelijk al lang ingeregeld dient te zijn?! Op het forum vond ik een topic van 1 jaar oud dat jullie aan het onderhandelen waren... die onderhandelingen moeten toch zo langzaam aan wel zijn afgerond? Ik hoor ook graag antwoord op deze vraag.

Alvast iedereen bedankt!
icon

Beste antwoord door Pieter_B 28 July 2018, 16:14

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Welkom @Koning Martin

Zelf heb ik hier danwel glasvezel met de Vigor Draytek, maar daarachter staat de ASUS RT-AC68U met soms openVPN.

Het enige wat ik in de Vigor heb gedaan is de UDP poorten 1701 & 1194 open gezet om openVPN te laten werken.

De configuratie die ik dus heb is NAT over NAT ... daar worden mensen angstig van, maar hier werkt het al vanaf dag 1 probleemloos.

LAN IP van de Vigor is 192.168.1.1 en de ASUS 192.168.2.1.
De Vigor is eigenlijk voor nu nog de omzetter van glas naar UTP en de ASUS voor het netwerk, zoals DHCP en Wifi.
Wifi op de Vigor staat dan ook uit.

Aansluiting vanuit de Vigor (192.168.1.1) is LAN (poort 1) => WAN (blauw) ASUS (192.168.2.1)

Kan een tijdelijke oplossing zijn om niet gelijk te investeren in een eigen modem ... en hou in je achterhoofd, dat als er problemen zijn met je internet ... T-Mobile geen ondersteuning gaat bieden.
Dus ik zou voorstellen om de eerste tijd hun modem te gebruiken en als alles probleemloos werkt, jouw opzet uit te voeren.
@Pieter_B bedankt voor je snelle en vooral duidelijke reactie!

Jouw opstelling had ik ook in mijn achterhoofd zitten. Ik twijfelde echter of dat de OpenVPN cliënt dan nog correct zou werken, vanwege dubbele NAT etc. Maar dit werkt dus bij jou, dan ga ik het hier ook eerst op jouw manier toepassen!

De Huawei zal dan als modem en router met WiFi fungeren waar alleen “gasten” op worden aangesloten. Mijn eigen netwerk (+WiFi) hang ik dan achter de Asus router. (LAN van Huawei naar WAN Asus).
Reputatie 7
Badge +3
Bij mij werkt de openVPN client functie vanuit de ASUS via de Vigor Draytek zonder problemen.
Had aangegeven dat ik daarvoor poorten had open gezet, alleen wist ik niet meer of dat echt zou moeten.
Leek erop dat ik tegen een probleem was aangelopen ofzo dat ik dat gedaan had.
Heb ze dus eens verwijderd en het werkt ook nog gewoon ... had die zeker ergens anders voor opengezet.
hou niet van onnodig poorten open zetten ... is net zoiets als een pijl met bordje bij de bloempot zetten ... hier ligt de huissleutel 😄

Wat ik je wel kan aanraden is proberen om je ASUS een vast IP vanuit de Huawei te geven en je DHCP range zo in te stellen dat de DHCP niet dat IP kan uitdelen. En bij een reboot van de Huawei krijgt hij dan ook altijd weer hetzelfde IP toegewezen ... zeker handig als je wel eens een webserver draait o.i.d. en je port forwarding / port open hebt ingesteld naar het betreffend IP van je ASUS WAN.

Bijv ASUS IP 192.168.1.10 in de Huawei en je DHCP range laten lopen van 192.168.1.11 t/m 192.168.1.120

Hoop dat je voldoende informatie hebt om met een positief gevoel de overgang in te gaan, mochten er toch nog vragen opkomen dan zitten wij als andere klanten op dit forum om elkaar te helpen.

Er zijn ook een aantal moderatoren van T-Mobile aktief, die willen ook nog wel eens aanschuiven in een topic als dat nodig lijkt.

Van harte welkom bij de thuis familie zal ik maar zeggen.
Bedankt @Pieter_B, ik ga in mijn Huawei een statisch IP (buiten de scoop) toewijzen aan de Asus.

In de toekomst wil ik de OpenVPN ook op de Synology instellen. Dan zou ik theoretisch gezien ook de DHCP in mijn Huawei uit kunnen schakelen en hem middels LAN-LAN verbinden met mijn Asus. Het enige waarom dat nu nog niet kan is omdat ik geen kill switch werkend krijg op mijn Synology (wel op mijn Asus). Als die zou bestaan zou mijn probleem ook opgelost zijn 😁

Nogmaals dank voor de hulp!

Reageer