[Opgelost] 11-11-2022 Mogelijk 's avonds traag bekabeld Internet

  • 11 November 2022
  • 49 reacties
  • 881 Bekeken

Reputatie 7
Badge +2
  • T-Mobile Moderator
  • 1674 reacties

13:00 - Hi allen,

Het viel mij op dat er een aantal meldingen zijn over traag bekabeld Internet specifiek in de avonduren voor één van de netwerkbeheerders waar wij mee samenwerken. Hiervoor heb ik inmiddels navraag uitgezet met de meldingen die ik tot nu toe heb ontvangen en ik zal hierover updates posten in dit topic.

Mocht je zelf ook problemen ervaren met traag bekabeld Internet specifiek in de avonduren, dan wil ik je graag vragen om een reactie te posten in dit topic zodat ik jouw dossier mee kan nemen in de uitgezette navraag.

Ik ga mijn uiterste best doen om snel meer duidelijkheid te krijgen!

14:30 Update - Hoewel het dezelfde netwerkbeheerder betreft zijn de meldingen die ik tot nu toe heb ontvangen allemaal aangesloten op aparte servers. Hierdoor achten wij de kans zeer klein dat dit een algemeen probleem kan zijn. Ik pak de meldingen die tot nu toe bij mij bekend zijn in de eigen topics op.


49 reacties

Sinds vandaag glasvezel hier in Roosendaal. WiFi via eigen router op de afgesproken 400 Mbs. Maar bekabeld zit ik nog steeds op 90 Mbs., net als het vorige abonnement van 100 Mbs. Hoop dat het nog bijtrekt…...

HI Cal, op jouw advies heb ik de hardware achter de NTU nog eens verwisseld en gereset. Helaas, vanavond was het weer zover. Hele dag geen problemen gehad en tijdens “netflix-tijd” weer enkele keren een paar seconde tot een minuut eruit gelegen. Ikzelf verstookte op dat moment géén data.

Ik begrijp je gedachte over een falende router, maar denk toch dat het een (capaciteits)issue is tussen mijn aansluitpunt en een van jullie servers/proxy’s. Het maakt niet uit wat voor router/gateway ik op de NTU aansluit; Consequent ervaar ik bij elke router/gateway hetzelfde probleem. Het zou ook heel vreemd zijn dat mogelijk labiele hardware alleen ‘savonds hapert. Of vergeet ik iets?

Eigenlijk is het functioneren van mijn hardware niet de verantwoordelijkheid van T-Mobile. T-Mobile levert een verbinding. Deze functioneerd niet altijd naar behoren, dus ik zou graag willen dat T-Mobile dit oplost.

Met de kwaliteit van wat ik geleverd krijg is het niet mogelijk om een avond door te komen zonder een boel pushmeldingen van een domotica systeen, een alarmsysteem, een voip server, etc.. dat de verbinding is verbroken en even later weer is hersteld. Je zou juist zeggen dat glasvezel stabieler moet zijn dan elk alternatief.

Ik hoop dat ik de enige ben met dit probleem. Aan jouw bericht te lezen is dat niet zo? Misschien lukt het je om eea snel helder te krijgen en op te lossen voordat je collegas nutteloos honderden modems gaan verwisselen bij klanten. Gelukkig heb ik de “online gaming” tijd achter me gelaten, want dan was ik minder blij geweest. :)

nog twee gedachten…

  • shielding van mijn kabels. Zou dat een issue kunnen zijn? Kan me bijna niet voorstellen. Maar ik ga ze vervangen!
  • het glasvezelsysteem dat hier ligt is een GPON point-to-mulitpoint systeem. Als ik het goed begrijp betekend dat dat er tocht een bepaalde capaciteit ergens in het netwerk op één punt verdeeld wordt over de eindpunten. En dan is vol dus ook voor iedereen vol, tenzij de prioriteiten goed gemanaged worden. Beetje het coax internet princiepe. Voorbeeld: Naargelang je abonenment zit je maximale cap op 1Gb/s, maar als de hele straat begint te downloaden dan blijft van die 3Gb/s die de straat te verdelen heeft geen fluit over. Gelukkig benut bijna geen mens 1Gb/s, is een beetje snelheid voldoende en ontgaat ons allen dit dus ongemerkt. Want die prioriteiten zijn goed ingeregeld. Ik ben geen expert, maar misschien moet je in die hoek eens zoeken naar het probleem?

Ben benieuwd naar je reactie. :)

 

 

Reputatie 5
Badge

Sinds vandaag glasvezel hier in Roosendaal. WiFi via eigen router op de afgesproken 400 Mbs. Maar bekabeld zit ik nog steeds op 90 Mbs., net als het vorige abonnement van 100 Mbs. Hoop dat het nog bijtrekt…...

Als je WIFI echt die 400Mb haalt maar je bekabelde aansluiting op 100Mb blijft steken klinkt dt naar een slechte kabel. Als je de Zyxel gebruikt, kijk dan eens wat het scherm ziet wat je krijgt als je onder systeeminformatie het pijltje aanklikt. Ik vermoed dat je lan verbinding 100Mb aangeeft. Je kunt dan controleren of alle stekkers van die verbinding goed ingestoken zijn of met een andere kabel proberen.

Het kan zelfs zo zijn dat de PC die is aangesloten maar een 100Mb verbiding heeft.

Ik heb ook een fabrieksreset gedaan en een andere router van hetzelfde model geprobeerd, 's avonds tussen 19:30 en 22:30 is internet ellendig.

Ik heb hier een oplossing voor nodig, want ik wil ook niet de moeite nemen om van provider te veranderen.

Hi Cal, Nog een update? Ik lees op het KPN forum over soortgelijke problemen. T-Mobile huurt de lijn tenslotte van KPN? Het leidt jammergenoeg in géén geval tot een eenduidige oplossing die ook wordt gepost. 

Ik hoop dat dit de juiste aandacht kan krijgen. Het probleem doet zich al voor vanaf het moment dat er hier een paar maanden geleden glasvezel werd aangelegd. Ook afgelopen dagen dus... flink “frustrerend”, want nu heb ik het nodig voor werk. Ik ben er goed klaar mee.

De netbeheerder is het glasvezelnetwerk “aan het uitrollen” in onze wijk Amby in Maastricht. Groot bord met mooie teksten enzo… ik kan je zeggen, het is minder stabiel is dan ADSL en kabel-internet. Als het probleem is opgelost zal ik het ook zeker hier melden. 

Ook ik heb een heel trage vaste verbinding. Alles al een paar keer uitgezet. Maar geen positief resultaat.

Ik kan er aan toevoegen dat de trage bekabelde verbinding 24 uur aanwezig is; kom amper over de 90 Mbs……….

Reputatie 5
Badge

Ik kan er aan toevoegen dat de trage bekabelde verbinding 24 uur aanwezig is; kom amper over de 90 Mbs……….

zie mijn vorige antwoord/vraag. post eens een screenshot:

Als je de Zyxel gebruikt, kijk dan eens wat het scherm ziet wat je krijgt als je onder systeeminformatie het pijltje aanklikt. Ik vermoed dat je lan verbinding 100Mb aangeeft.

Reputatie 7
Badge +2

Hoi @HarryK, leuk dat je nu van glasvezelinternet kan genieten! Geen zorgen, dit is snel opgelost. Ik weet namelijk zeker dat @louisL het aan het rechte eind heeft door te stellen dat je apparatuur gebruikt die een bekabelde begrenzing op 100 Mbit/s heeft. Met de tips van LouisL ben je er vast snel uit, maar laat het ook gerust weten als je meer hulp kunt gebruiken of er niet helemaal uitkomt!

 

Hoi @Zelf, tof dat je zo’n uitgebreid verhaal post, het zijn logische vragen die je oproept!

Ik weet niet in hoeverre het je iets zegt maar destijds had ik al gezien dat de demping op jouw internetlijn aan de hoge kant is. Dit kan ervoor zorgen dat de verbinding flink wordt weggeknepen op drukke momenten waardoor het soort van gerelateerd is aan een capaciteitsissue, maar eerder dat het betekent dat jouw glasvezelverbinding niet de kracht heeft op z’n mannetje te staan tijdens de piekuren. Een fabrieksreset had hier mogelijk verschil in kunnen brengen doordat de verbinding opnieuw opgezet wordt. Echter, omdat het niet heeft geholpen denk ik dat het glasvezel schoongemaakt moet worden en dat mogelijk bedrading en de koppelbuis vervangen moet worden. Daarom verwacht ik ook niet dat de schielding van jouw kabels een probleem zal zijn aangezien dit eerder aan het glasvezel zelf bij jou thuis of in de wijkcentrale ligt.

Om je snel hiermee te kunnen helpen heb ik een specialistische monteur van Guidion voor je aangevraagd die ook een kijk kan nemen in het netwerk. Hierover krijg je spoedig een SMS en email met daarin een digitale afspraakomgeving voor Guidion. Hopelijk kunnen ze snel bij je langskomen!

 

Hoi @schoemie, geen zorgen, dit soort problemen zijn zeker op te lossen! Ik zie dat je druk bezig bent in je eigen topic. Wij komen hier vandaag bij je op terug!

 

Hoi @SalPeterS, fijn dat je dit op de kaart zet! Gaat het hier om je bekabelde verbinding of over de Wifi? Als het de bekabelde verbinding betreft: is deze de hele dag door aan de trage kant of juist op specifieke piekmomenten? Zou je in beide gevallen een fabrieks reset op het modem uit kunnen voeren: Factory Reset modem (Fabrieksreset). Ik ben benieuwd naar jouw situatie!

Heb inderdaad in de instellingen van mijn computer kunnen zien dat de snelheid is ingesteld op 100Mbit/s. Als ik het wil wijzigen raak ik het spoor bijster, mede omdat de handleiding aangeeft de benodigde instellingen bij de netwerkprovider aan te vragen…….

Ik moet handmatig configureren; snelheid, Duplex en MTU………….

Kan iemand mij hierin ondersteunen?

 

@Cal Dank voor je uitleg en het inschakelen van hulp. Daar hebben we wat aan. :) 

Reputatie 7
Badge +2

Graag gedaan @Zelf, ik hoop en verwacht dat je snel weer als vanouds kan genieten! 😃

 

Hoi @HarryK, goed dat je hebt achterhaalt dat je PC nu op 100 MBit/s staat ingesteld, hiermee is het duidelijk wat er aangepakt moet worden! Het beste kan ik je adviseren om eerst aan de hand van het model van je PC op te zoeken of je PC ook meer dan 100 MBit/s aankan. Dit kan je vinden onder de technische specificaties die voor elk model online beschikbaar zijn.

Mocht je PC ook meer aankunnen dan 100 MBit/s, dan vind je een vrij snelle uitleg voor het aanpassen van de linksnelheid en duplex op de website van tp-link: how to change the speed & duplex on the computer. Mocht dit niet helpen dan raad ik je aan om ook na te kijken of de internetkabel die je hebt minimaal Cat5e is. Oudere internetkabels kunnen namelijk vaak maximaal 100 MBit/s aan.

Ik ben benieuwd wat de beperkende factor blijkt te zijn!

ja hier ook zelfde probleem tussen 18.00 en 20.00 uur niks dan ellende. Wegvallende verbinding en logboek modem vol met:

Nov 17 07:16:57 daemon.debug udhcpc: Sending discover...
Nov 17 07:16:59 daemon.debug udhcpc: Sending discover...
Nov 17 07:17:01 daemon.debug udhcpc: Sending discover...
Nov 17 07:17:10 daemon.debug udhcpc: Sending discover...
Nov 17 07:17:12 daemon.debug udhcpc: Sending discover...
Nov 17 07:17:14 daemon.debug udhcpc: Sending discover...
Nov 17 07:17:22 daemon.debug udhcpc: Sending discover...
Nov 17 07:17:24 daemon.debug udhcpc: Sending discover...
Nov 17 07:17:26 daemon.debug udhcpc: Sending discover...
Nov 17 07:17:35 daemon.debug udhcpc: Sending discover...
Nov 17 07:17:37 daemon.debug udhcpc: Sending discover...

Reputatie 7
Badge +4

Hi @vjslof, ik wil je graag laten weten dat we jou in jouw eigen topic verder gaan helpen:

In een ander topic heb ik je zojuist ook aangegeven dat het tegen de huisregels in is om in meerdere topics aan te kloppen met dezelfde inhoud. Weet dat één reactie al voldoende is en zo word je juist nóg sneller geholpen! 😊

Graag gedaan @Zelf, ik hoop en verwacht dat je snel weer als vanouds kan genieten! 😃

 

Hoi @HarryK, goed dat je hebt achterhaalt dat je PC nu op 100 MBit/s staat ingesteld, hiermee is het duidelijk wat er aangepakt moet worden! Het beste kan ik je adviseren om eerst aan de hand van het model van je PC op te zoeken of je PC ook meer dan 100 MBit/s aankan. Dit kan je vinden onder de technische specificaties die voor elk model online beschikbaar zijn.

Mocht je PC ook meer aankunnen dan 100 MBit/s, dan vind je een vrij snelle uitleg voor het aanpassen van de linksnelheid en duplex op de website van tp-link: how to change the speed & duplex on the computer. Mocht dit niet helpen dan raad ik je aan om ook na te kijken of de internetkabel die je hebt minimaal Cat5e is. Oudere internetkabels kunnen namelijk vaak maximaal 100 MBit/s aan.

Ik ben benieuwd wat de beperkende factor blijkt te zijn!

Allereerst: ik heb geen pc, maar een iMac computer, dus qua settings heel anders.

Dan heb ik inmiddels 3 andere kabels (cat 5e) geprobeerd, maar geen verbetering.

Ook in de settings diverse veranderingen doorgevoerd, maar telkens met resultaat dat de verbinding verbreekt…….

Ik wil er nog iets aan toe voegen; Na de Zyxel modem heb ik mijn eigen router in gebruik; Linksys Velop Mesh 6600. Hierna komt dan de TP Link Switch.

Reputatie 5
Badge

Graag gedaan @Zelf, ik hoop en verwacht dat je snel weer als vanouds kan genieten! 😃

 

Hoi @HarryK, goed dat je hebt achterhaalt dat je PC nu op 100 MBit/s staat ingesteld, hiermee is het duidelijk wat er aangepakt moet worden! Het beste kan ik je adviseren om eerst aan de hand van het model van je PC op te zoeken of je PC ook meer dan 100 MBit/s aankan. Dit kan je vinden onder de technische specificaties die voor elk model online beschikbaar zijn.

Mocht je PC ook meer aankunnen dan 100 MBit/s, dan vind je een vrij snelle uitleg voor het aanpassen van de linksnelheid en duplex op de website van tp-link: how to change the speed & duplex on the computer. Mocht dit niet helpen dan raad ik je aan om ook na te kijken of de internetkabel die je hebt minimaal Cat5e is. Oudere internetkabels kunnen namelijk vaak maximaal 100 MBit/s aan.

Ik ben benieuwd wat de beperkende factor blijkt te zijn!

Allereerst: ik heb geen pc, maar een iMac computer, dus qua settings heel anders.

Dan heb ik inmiddels 3 andere kabels (cat 5e) geprobeerd, maar geen verbetering.

Ook in de settings diverse veranderingen doorgevoerd, maar telkens met resultaat dat de verbinding verbreekt…….

heb je alle kabels tussen de Zyxel en de Velop en switch vervangen? Ieder van die verbindingen kan slecht zijn en een fallback naar 100Mb veroorzaken.  Het beste is de iMac direct aan de Zyxel te testen, en als dat goed werkt de iMac aan het volgende apparaat aan te sluiten en opnieuw te testen. Die iMac  kan echt wel 1Gb aan. Gewoon even een gestructureerd zoeken waar de problemen optreden. Ik vemoed tussen de iMac en de switch (ik neem aan dat de iMac daar aansgesloten is?)

Heb je al eens getest me Wifi? Normaal niet aanbevolen omdat Widi ook snelheid kost, maar ik vermoed dat Wifi al meer snelheid biedt...

Ben wat verder; kabel rechtstreeks uit Zyxel naar iMac geeft wel 1000Mbps. Dus moet het in de switch zitten. Wel raar, want die kan gewoon 10/100/1000 Mbps aan…….Ik ga proberen via support van TP Link verder te komen…….

Reputatie 5
Badge

Ben wat verder; kabel rechtstreeks uit Zyxel naar iMac geeft wel 1000Mbps. Dus moet het in de switch zitten. Wel raar, want die kan gewoon 10/100/1000 Mbps aan…….Ik ga proberen via support van TP Link verder te komen…….

Is de switch managed? In dat geval kun je in de interface van de swithc kijken wat die aan snelheid ziet op de interface naar de Zyxel en die naar de iMac. Anders zijn er waarschijnlijk lampjes die laten zien wat de snelheid per interface is. Waarschijnlijk is het een van de kabels die gaar is.

 

@Cal Vanochtend is er een monteur langs geweest. Hij heeft de glasvezeluitgang “gepoetst” met een soort pen. Vervolgens heeft hij contact gezocht met een “centrale” via een service-monteur hulpnummer van KPN? Er werd aan de andere kant van de lijn gezegd dat “het dempingsniveau goed was”.

@Cal Ik moet deze avond helaas weer constateren dat mijn verbinding nog steeds regelmatig wegvalt en weer hersteld tijdens “nationaal-Netflix-tijd”. 10 keer in de laatste 45 minuten (het is nu 21:27) waarvan 3 keer duidelijk merkbaar.

@Cal Gelukkig kan ik nog steeds overstappen op mijn smartphone hotspot om normaal te kunnen werken… maar het probleem is dus nog niet opgelost. Misschien was de diagnose “goed” in de ochtend niet “goed genoeg” in de avond? Graag je hulp...

Reputatie 7
Badge +2

​​Hoi @Zelf, goed dat je dit kan terugkoppelen, hier wil ik voor je op doorpakken! Eén van de logische stappen is inderdaad dat de Guidion monteur de vezel schoonmaakt met een zogenaamde 'lichtpen.’ Het dempingsniveau zou hier een inderdaad beter van moeten worden, maar door de tijdelijke aard vermoed ik dat we toch moeten gaan zoeken in het glasvezelnetwerk. Ik heb namelijk de huidige situatie doorgemeten en ook nu zie ik dat de demping nog te hoog ligt.

Daarom ga ik een onderzoek voor je laten openen bij onze én de technische dienst van de netwerkbeheerder KPN NetwerkNL. Omdat het glasvezel al is nagekeken moet hier hoogstwaarschijnlijk gemonitord worden voordat we de oorzaak vinden. Daarom verwacht ik dat we je begin volgende week meer kunnen vertellen.

Ik ga alle bevindingen bundelen en een uitgebreid verslag voor je doorzetten. Ik ga hier druk op zetten in de hoop om snel een doorbraak voor je te forceren!

Edit: Terwijl ik het onderzoek voor je aan het openen ben zie ik dat de Guidion monteur aanraadt om het Zyxel modem aan te sluiten in plaats van je eigen modem. Zou je kunnen uittesten of dit verschil maakt? Ik ben benieuwd!

Edit 2: Zou je het Zyxel modem ook gedurende het onderzoek aangesloten kunnen houden? Als ik het onderzoek doorzet naar de netwerkbeheerder zullen zij namelijk gaan klagen dat er een ander modem is aangesloten dan waarvoor de verbinding bedoeld is. Geef het gerust aan zodra het is gelukt, dan kan ik het onderzoek alsnog voor je doorzetten.

@Cal Blij me je voorgenomen acties! Het Zyxel modem hangt nu in de XGSPON NTU van KPN.

Reputatie 7
Badge +4

Hi @Zelf, helemaal top dat je deze handeling hebt verricht - merci voor jouw medewerking! Merk je met het Zyxel ook een (positief) verschil? We komen er zo snel mogelijk bij jou op terug als we een update hebben doorgekregen van het onderzoek. 

@Lisa Wisselen van router maakt nog streeds geen verschil. Hoop dat de netwerkbeheerder het probleem snel kan opsporen en oplossen. Anders moet ik terug naar ADSL of kabel. Dit is geen doen zo ‘s avonds.

Reputatie 7
Badge +4

Hi @Zelf, dankjewel voor de aanvulling! Dat kan ik me helemaal voorstellen. We gaan er dan ook alles aan doen om dit voor jou te fixen. Excuses voor het ongemak! 🍀

Reageer