[Opgelost] 11-11-2022 Mogelijk 's avonds traag bekabeld Internet

  • 11 November 2022
  • 66 reacties
  • 1576 Bekeken

Reputatie 7
Badge +4

13:00 - Hi allen,

Het viel mij op dat er een aantal meldingen zijn over traag bekabeld Internet specifiek in de avonduren voor één van de netwerkbeheerders waar wij mee samenwerken. Hiervoor heb ik inmiddels navraag uitgezet met de meldingen die ik tot nu toe heb ontvangen en ik zal hierover updates posten in dit topic.

Mocht je zelf ook problemen ervaren met traag bekabeld Internet specifiek in de avonduren, dan wil ik je graag vragen om een reactie te posten in dit topic zodat ik jouw dossier mee kan nemen in de uitgezette navraag.

Ik ga mijn uiterste best doen om snel meer duidelijkheid te krijgen!

14:30 Update - Hoewel het dezelfde netwerkbeheerder betreft zijn de meldingen die ik tot nu toe heb ontvangen allemaal aangesloten op aparte servers. Hierdoor achten wij de kans zeer klein dat dit een algemeen probleem kan zijn. Ik pak de meldingen die tot nu toe bij mij bekend zijn in de eigen topics op.


66 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Zelf, IT-Guru's hebben we zeker! @TMTV, @louisL, @Waqqas en @Jason. Zouden jullie hier misschien een bekwame blik op werpen?     

Reputatie 6
Badge

Hi @Zelf, IT-Guru's hebben we zeker! @TMTV@louisL@Waqqas en @Jason. Zouden jullie hier misschien een bekwame blik op werpen?     

Doe eens een traceroute naar een public IP adres als 8.8.8.8

De eerste 2 adressen na je eigen router (de eerste is de gateway van je router) de tweede in het T-mobile netwerk (10.x.y.z)

Maak eens een log van de ping tijden van die adressen en hetzelfde public IP.  Neem wel een voldoende lang interval (> 120 sec) tussen alle ping attempts (om er zeker van te zijn dat ARP entries vervallen)

Als je een lange ping ziet in de eerste stappen heb je een punt

Als je die lange ping tijden wel in de ping voor het public IP ziet maar niet in de eerste stappen dan kun je de tracing opzetten voor de latere 10.x.y.z adressen. Ik ben benieuwd wat hier uitkomt.

@louisL, @Tommie, Dank jullie wel, ik ga ermee aan de slag. Kan even duren voordat ik de resultaten terugkoppel. 

@louisL, @Tommie, Er wordt inmiddels wat gelogd. maar volgens mij vinden “de eerste twee IP adressen na mijn router” het niet zo leuk om gepingt te worden. Ik krijg in ieder geval geen ping tijden terug.

Als ik “de kabel er even uit trek” dan krijg ik alleen “Request timeout...”, geen “Communication prohibitie...” Dus ik kan wel “iets” zien, maar een “latency” meting lukt niet. TIPS? :)

Request timeout for icmp_seq 20
05:06:00.889067 76 bytes from 1-32-157-94.ftth.glasoperator.nl (94.157.32.1): Communication prohibited by filter
Vr HL TOS Len ID Flg off TTL Pro cks Src Dst
4 5 00 5400 8704 0 0000 3f 01 d486 10.10.0.10 10.10.12.1
Request timeout for icmp_seq 1
01:02:50.096873 76 bytes from 1-32-157-94.ftth.glasoperator.nl (94.157.32.1): Communication prohibited by filter
Vr HL TOS Len ID Flg off TTL Pro cks Src Dst
4 5 00 5400 07da 0 0000 3f 01 5379 10.10.0.10 10.10.12.57

 

Iemand al een idee hoe ik de ping tijden van 10.10.12.1 en 10.10.12.57 gemeten krijg? Of zijn er nog andere IP adressen die ik kan meten? Het doel is om te onderzoeken waar in de keten van mijn verbinding tot 8.8.8.8 de latency optreed. (@TMTV, @louisL, @Waqqas@Jason ?)

Reputatie 6
Badge

Iemand al een idee hoe ik de ping tijden van 10.10.12.1 en 10.10.12.57 gemeten krijg? Of zijn er nog andere IP adressen die ik kan meten? Het doel is om te onderzoeken waar in de keten van mijn verbinding tot 8.8.8.8 de latency optreed. (@TMTV@louisL@Waqqas@Jason ?)

Je ziet ze wel met een traceroute, gewoon de resultaten daarvan gebruiken?

@louisL, heeft “traceroute” functies om elke 120 seconde opnieuw te meten en de resultaten ergens weg te schrijven? Ik kan t niet vinden.

Ik wil graag data verzamelen waarmee ik meetresultaten over tijd kan plotten.

Reputatie 6
Badge

@louisL, heeft “traceroute” functies om elke 120 seconde opnieuw te meten en de resultaten ergens weg te schrijven? Ik kan t niet vinden.

Ik wil graag data verzamelen waarmee ik meetresultaten over tijd kan plotten.

die traceroute kun je toch gewoon vanaf je PC doen met een redirect naar een file? (traceroute 8.8.8.8 » logfile). Zo zou ik het doen onder linux in ieder geval, is volgens mij ook onder Windows mogelijk. Alleen jammer dat je meer moeite moet doen om het resultaat te parsen (voor een programmeur niet te moeilijk). Ik heb helaas niet de energie en tijd om dat op dit ogenblik te doen

 

Reputatie 6
Badge

@louisL, heeft “traceroute” functies om elke 120 seconde opnieuw te meten en de resultaten ergens weg te schrijven? Ik kan t niet vinden.

Ik wil graag data verzamelen waarmee ik meetresultaten over tijd kan plotten.

Heb ik het goed begrepen dat je een Mac ter bechikking hebt?

Probeer dan het volgende script:

#!/bin/sh
while : 
do
    traceroute 8.8.8.8 >> trace.out
    sleep 1
done

sla bovenstaande op in een file. Doe daarna een:

chmod u+x <filenaam>

en run dat script:

./filenaam

Reputatie 6
Badge

@louisL, heeft “traceroute” functies om elke 120 seconde opnieuw te meten en de resultaten ergens weg te schrijven? Ik kan t niet vinden.

Ik wil graag data verzamelen waarmee ik meetresultaten over tijd kan plotten.

Heb ik het goed begrepen dat je een Mac ter bechikking hebt?

Probeer dan het volgende script:

#!/bin/sh
while : 
do
    traceroute 8.8.8.8 >> trace.out
    sleep 1
done

sla bovenstaande op in een file. Doe daarna een:

chmod u+x <filenaam>

en run dat script:

./filenaam

oops: verander de sleep 1 in sleep 120. Vergeten de timer aan te passen na het testen van het scipt

Reputatie 2

Ik heb dit zelfde probleem, alleen op een later tijdstip.
Situatie hier is steeds het zelfde qua hoe mijn netwerk is, en gebruik er van.

Meestal met 23:30 uur is het raak.
Dan word het moeilijk, soms even internet, dan weer niet, men met 00.00 uur is er niks meer mogelijk bijna.

Het is nu 00:53 uur en ben overgestapt naar 4G via hotspot op de mobiel.

Dit is bijna elke avond / nacht zo.

In het dorp Aalten, geen idee wie de netbeheerder is, destijds door Glashart aangelegd.

Ik heb een abonnement 100MB download en 30MB upload. Overdag is het internet stabiel, maar elke avond is het al wekenlang de uploadsnelheid onder de 5MB. Ik ben het zat. Graag dit zo snel mogelijk oplossen!

Reputatie 3

Ik heb overdag 700mb uploadsnelheid en avond uren 400mb heb nog nooit kunnen boven 900mb behalen . Downloaden geen probleem. Ik wordt gevraagd dat ik aantal testen moet doen en opsturen.als het aan mij kant ligt dan kon ik niet downloaden 900 behalen . Test aub jullie eigen netwerk ook een keer

Reputatie 3

Wordt het gecheckt waar het  aan ligt

Reputatie 7
Badge +9

Hoi @E.Uyar, ik ben gelijk voor je gaan kijken en heb een lijnmeting uitgevoerd. Hierop is te zien dat je een Archer hebt aangesloten. Zou je de verbinding kunnen testen zonder dat je deze hebt aangesloten? Ik kan namelijk geen stabiele verbinding garanderen met eigen apparatuur.

 

@GS1905GS, er is al antwoord gegeven op je eigen topic! Graag ontvang ik daar alle speedtesten zodat we het kunnen onderzoeken.

 

Reputatie 3

Ik gebruik alleen T-Mobile ont en modem 

Reageer