Beantwoord

Oplevering en snelheidsproblemen

  • 17 December 2021
  • 96 reacties
  • 1347 Bekeken


Toon eerste reactie
This topic has been closed for comments

96 reacties

Reputatie 7

Wat betreft je vorige bericht @MarcoVanWeel , hebben onze paden elkaar net gekruist! Omdat er nog een ticket openstond met betrekking tot ons vorige contact, is deze reeds gesloten. Dit hield in dat KPN bij jou is langs geweest om de uiteindelijke patching in orde te making. Excuus voor de verwarring! 

Wat betreft je vorige bericht @MarcoVanWeel , hebben onze paden elkaar net gekruist! Omdat er nog een ticket openstond met betrekking tot ons vorige contact, is deze reeds gesloten. Dit hield in dat KPN bij jou is langs geweest om de uiteindelijke patching in orde te making. Excuus voor de verwarring! 

@Boris

Oké, helder en kan gebeuren.  Dus als ik je goed begrijp wordt er eerst een juiste patchkabel toegezonden en moet ik daarna pas een nieuwe monteursafspraak maken? De monteur die hier de laatste keer binnenkwam (van Guidion) kwam gewoon met patchkabel en al binnen lopen.

Aangezien ik uit andere topics opmaak dat Guidion al voor de tweede week van januari aan het plannen is, kan ik op de één of andere manier aanspraak maken op een (gedeeltelijke) creditnota? Er zou immers 13 december opgeleverd worden (alle info was bij jullie, bij Guidion en bij KPN NetwerkNL bekend) maar dat het tijdstip dat het abonnement zoals geadverteerd wordt aangesloten wordt nu buiten mijn schuld om steeds verder opgeschoven… En ironisch genoeg is de monteursafspraak die voor morgen gepland stond door jullie geannuleerd (zie je eerste post, waarbij je het topic verplaatst hebt)...

@Boris,

Voordat dit topic opnieuw ‘in de krochten van het internet’ verdwijnt (waar kennelijk alleen @Waqqas  ze nog uit op kan diepen) en ik enkel kan hopen dat morgen je oog er nog wel op valt, er staan twee concrete vragen in mijn laatste post waarop ik nog geen antwoord heb gehad (zie onderaan deze post), terwijl ik tegelijkertijd wel zie dat er elders in de community nadien nog wel vragen zijn beantwoord.

Hetzelfde geldt voor eerdere posts, bijvoorbeeld waar je een lijst met uit te voeren opdrachten geeft, maar er nooit meer op terugkomt, terwijl ik er ruim een uur zoet mee ben geweest.

En ondertussen krijg ik een PB van @Lisa dat ik ‘een topper’ ben (waarvoor dank, maar ik heb liever dat mijn aansluiting gewoon conform afspraak opgeleverd wordt en dat ik niet ‘vergeten’ wordt, zeker niet als nieuwe klant). Het ligt er, naar mijn mening,net allemaal iets té dik bovenop, waardoor het afbreuk doet aan een professionele uitstraling en dat vind ik jammer.

En tegelijkertijd is het @Waqqas die nu tot twee keer toe constateert dat er iets misgaat (misschien eens overwegen om 'm een baan aan te bieden?), wat zowel @Lisa  als jij gemist hebben. En dat terwijl ondertussen de T-Mobile Helpdesk na een lijnmeting met enkel de ONT aangesloten roept dat alles dik voor elkaar is en dat ik zonder problemen m'n eigen router direct kan aansluiten.

En als ik nu inderdaad tot de tweede week van januari op een Guidion-monteur moet wachten (om een patchkabel aan te sluiten nota bene) dan is m'n bedenktijd ook voor bij. En dan begin ik me toch serieus af te vragen of ik niet nu aan de noodrem moet trekken, voordat mijn cool-off periode afloopt, met alle gevolgen van dien.

Er is in de aflopen twee werkdagen een monteur aangestuurd door jullie, gecanceld door jullie, nu weer aangestuurd door jullie. Kun je je voorstellen dat dit niet heel erg professioneel overkomt? En ik snap dat jullie een Gigabit aansluiting tegen een budgettarief aanbieden, zeker in combinatie met Klantvoordeel, maar dat wil toch niet per sé betekenen dat een aanvraag zo moet verlopen? Dat biedt namelijk niet heel veel vertrouwen voor de toekomst, het komt over ‘alsof er maar wat gedaan wordt’,

Sorry, écht niet l*llig bedoeld, maar dat is wél de indruk die het bij mij wekt (en, in alle bescheidenheid, na enkele decennia bij verschillende ISPs gewerkt te hebben, durf ik zo onbescheiden te zijn om te denken dat ik enig idee heb waar ik het over heb. Dit is nadrukkelijk niet arrogant bedoeld, maar zo bont heb ik het nog niet meegemaakt, als klant niet en als werknemer niet).

Zou je in ieder geval zo vriendelijk willen zijn om deze twee vragen uit de voorgaande post te beantwoorden:

  1. Dus als ik je goed begrijp wordt er eerst een juiste patchkabel toegezonden en moet ik daarna pas een nieuwe monteursafspraak maken?
  1. Aangezien ik uit andere topics opmaak dat Guidion al voor de tweede week van januari aan het plannen is, kan ik op de één of andere manier aanspraak maken op een (gedeeltelijke) creditnota?

Ik heb Ziggo onnodig lang door moeten betalen (door jullie orderproces dat bleef hangen), ik ben nu al een week zoet in de community waar communityleden (petje af trouwens) zaken wel opmerken die moderators ontgaan en nu kan ik weken wachten voordat iemand een kabel om komt prikken. Het is zou jullie niet misstaan om daar iets ter compensatie tegen over te zetten.

De context van de bovenstaande vind je terug in de voorgaande posts.

Ik hoop iets van je/jullie te mogen vernemen.

 

Met vriendelijke groet,

Marco van Weel

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @MarcoVanWeel  

Op 13 december kwam Guidion dus de installatie doen maar dat kon helaas niet vanwege een beschadigde FTU en toen kwam op 14 december een KPNNetwerk monteur die jouw verbinding online kreeg?

Ookal haal je 600/600, dat is nog steeds erg snel tot de tijd dat je hopelijk tegen de 1 Gbps zit 😉

@Boris gaf volgens mij op 17 december aan dat alles administratief completed is, vanaf dat moment ging je contract ook in en begon je met betalen, Ziggo werd ook opgezegd en je kon klantvoordeel activeren.

Je hebt dus 5 dagen extra betaald voor Ziggo terwijl je helemaal niks voor T-Mobile hebt betaald in die periode, valt mee toch.

Ik las ook dat je een aantal jaren bij een ISP hebt gewerkt, als monteur? Misschien heb je zelf enige ervaring in het installeren van glasvezel 🤪

Hallo @MarcoVanWeel  

Op 13 december kwam Guidion dus de installatie doen maar dat kon helaas niet vanwege een beschadigde FTU en toen kwam op 14 december een KPNNetwerk monteur die jouw verbinding online kreeg?

Ookal haal je 600/600, dat is nog steeds erg snel tot de tijd dat je hopelijk tegen de 1 Gbps zit 😉

@Boris gaf volgens mij op 17 december aan dat alles administratief completed is, vanaf dat moment ging je contract ook in en begon je met betalen, Ziggo werd ook opgezegd en je kon klantvoordeel activeren.

Je hebt dus 5 dagen extra betaald voor Ziggo terwijl je helemaal niks voor T-Mobile hebt betaald in die periode, valt mee toch.

Ik las ook dat je een aantal jaren bij een ISP hebt gewerkt, als monteur? Misschien heb je zelf enige ervaring in het installeren van glasvezel 🤪

 

Grappig dat je dan nét van de enige de je een compliment maakt zo’n reactie krijgt… Je hebt kennelijk T-Mobile roze bloed door je aderen stromen…

Hoewel ik diverse posities heb gehad binnen de wondere wereld van de ISP's, heb ik nooit in het veld gewerkt (ben er wel geweest, om de techniek met eigen ogen te aanschouwen, om DSLAM's van binnen te aanschouwen, maar heb niet als monteur). In het prehistorisch tijdperk waar ik uit afstam konden we alleen nog maar dromen van glasvezel in de woonkamer, maar heb wel de hele uitrol van ADSL van a tot z meegemaakt om maar iets te noemen. Maar geloof me als ik zeg dat ik door ruime ervaring binnen ISP's wel een aardig beeld heb hoe zaken horen te én kunnen verlopen. In de rol van helpdeskmedewerker, technisch specialist tot planner, senior medewerker klachtafhandeling en uiteindelijk security officer.

Je hoort mij niet klagen over de snelheid (hoewel die met de Zyxel wel erg laag ligt), alleen constateren dat de snelheid lager ligt dan geadverteerd. De oplossing daarvoor komt pas in ‘t nieuwe jaar, terwijl de geplande monteur hier vorige week met het juiste kabeltje in de hand in mijn woonkamer stond. om te constateren wat al anderhalf jaar bekend was (met foto's en al). En als je dan elders leest dat de foto's van een andere klant wel toereikend waren, dan vraag je je toch stiekem af wat er is misgelopen. En waarom diverse partijen elkaar blijven tegenspreken.

Ik krijg tegenstrijdige informatie van de helpdesk en de moderators, ik heb twee berichten met excuses dat ze me vergeten waren en moet nu wachten, tot na de bedenktijd, om te kijken of T-Mobile überhaupt kán leveren waar ze mee adverteren, in de hoop dat het allemaal goed komt. Mag ik daar alsjeblieft als kersverse klant wat moeite mee hebben?

En voor wat betreft je opmerking over het werkzaam zijn geweest als glasvezel monteur… ik heb dat nergens geschreven, dus ik weet niet waar je dat op baseert? Ik heb alleen aangegeven dat ik het merendeel van mijn arbeidsverleden voor diverse ISPs gewerkt heb. Dan had ik de mix-up met de connectoren ook zelf wel kunnen constateren, toch? Hoewel het me technisch reuze interessant lijkt ben ik bang dat ik de scootmobiel die ik nodig heb om me te kunnen verplaatsen toch roet in het eten gaat gooien bij een eventuele sollicitatie aangezien ik inmiddels 7,5 jaar mindervalide ben en helaas het arbeidproces al op (te) jonge leeftijd heb moeten verlaten.

 

Nogmaals bedankt voor je hulp @Waqqas , zonder jouw oplettendheid waren we niet zover gekomen.

 

Met vriendelijke groet,

Marco van Weel

Reputatie 7

Hi @MarcoVanWeel, dankjewel voor de aanvullingen! Weet dat jouw vorige topic zeker niet in de vergetelheid is geraakt, dus ik kom hier heel graag op jouw twee eerdere vragen terug. Het is totaal niet de bedoeling dat jij het gevoel hebt dat wij jou niet helpen, dus excuses voor deze ervaring. Ik vind het heel goed dat je dit zo eerlijk aangeeft, want zo hoop ik al jouw twijfel weg te kunnen nemen. Hopelijk kan ik hiermee het vertrouwen weer een beetje terugbrengen, want ik wil niets liever dan dat jij zo goed mogelijk door ons geholpen wordt. Ik kan me voorstellen dat er verwarring bij je is ontstaan over de start van jouw abonnement en baal dan ook dat dit zo is verlopen. Graag kom ik hieronder terug op jouw twee vragen:

  1. Mijn collega Boris heeft Guidion voor je aangestuurd met het verzoek om de patchkabel te vervangen en om te controleren of de juiste snelheid hierna wordt gehaald. De juiste patchkabel is inderdaad jouw kant opgestuurd. Klopt het dat jij inmiddels al een sms/e-mail hebt ontvangen met daarin onze afspraaktool om een afspraak in te plannen? Ik hoop ontzettend dat er snel een plekje vrij is in de agenda van Guidion. Ik zou je wel echt willen adviseren om wel te wachten tot de monteur langskomt, omdat de vezels en het aansluitpunt bij een Glasvezel abonnement erg kwetbaar zijn en de monteurs hier speciaal voor zijn opgeleid. Zoals Boris ook al aangaf moet de patchkabel op de juiste manier worden ingestoken. De garantie vervalt zodra je hier zelf mee aan de slag gaat.
  2. Ik wil je heel graag laten weten dat ik graag een vergoeding voor je in orde wil maken, zodra jij de juiste snelheid behaalt. Ik had namelijk gehoopt om een vlekkeloze start en wil dan ook graag coulant hierin zijn. Op dit moment kan ik dit nog niet in orde maken, omdat jij recht hebt op een vergoeding over de gehele periode dat jij problemen hebt ervaren. Houd ons daarom vooral op de hoogte in dit topic wanneer de monteur langs kan komen. Dan ga ik dit voor je fixen!

Laat het gerust weten als jij nog andere vragen hebt, want dan ga ik - of één van de mede-moderators - hier verder mee aan de slag. Weet in ieder geval dat je hier alles kan vragen en aangeven. Ik hoop dat jij heel snel van de beloofde snelheid kan gaan genieten! 💪

Reputatie 7
Badge +15

@MarcoVanWeel

Bedankt voor de complimenten, het was gisteren al best laat en wist niet echt wat te zeggen 🤣🤣

Ik las overigens in de tweede reactie van deze topic dat je werkzaam was in de telecom, verder lees ik inderdaad dat ftth toen nog voor je onbekend was en dat stukje had ik dan overgeslagen . In mijn reactie schreef ik ook nog als monteur? Dus het was een vraag 🤪

Is er wellicht een indicatie te geven hoe lang het duurt voordat ik de patchkabel mag verwachten? Ik krijg nu elke dag een herinnerings-sms van Guidion en mijn beschermingsbewinvoerder een herinneringsmail dat er nog steeds een afspraak met Guidion gemaakt moet worden, maar dat mag ik van @Boris en @Lisa pas toen als ik de patchkabel heb ontvangen. Zijn ze bij Guidion bang dat mensen vergeten om een afspraak te maken? Of heeft iemand het vinkje ‘Dementerende cliënt” per ongeluk aangezet?

 

Met vriendelijke groet, 

Marco van Weel 

Reputatie 7

Hi @MarcoVanWeel, goede vraag van je! Ik heb gelijk een kijkje genomen in jouw profiel om te zien of ik hier iets in terug kon zien, maar ik zie enkel de datum waarop de patchkabel jouw kant op is gestuurd. Normaliter is dit pakketje binnen enkele dagen in huis en past het door de brievenbus waardoor je geen Track and Trace ervan krijgt. Wellicht dat jij dus al een afspraak in kunt plannen waarbij je rekening houdt dat het nog een paar dagen kan duren voordat de kabel binnen is, aangezien het aardig druk is bij PostNL op het moment. Haha ik hoop dat ze daar niet speciaal een vinkje voor hebben, maar ze zorgen in ieder geval dat je dit niet vergeet. Laat je het weten als het is gelukt om wat in te schieten? 💪

Patchkabel afgelopen van @Boris uiteindelijk vrijdag binnengekomen en wonder boven wonder had Guidion nog een plekje vanochtend tussen 08:00-10:00 uur door een uitvaller. Helaas is de monteur niet op komen dagen, Guidion gebeld, eeuwigheid in de wacht gehangen, wederom een ronduit klantonvriendelijke medewerker aan de lijn gehad die geen enkel begrip had voor de situatie maar uiteindelijk de de monteur heeft gebeld maar verder niks zinnigs kon kon zeggen óf de monteur en zo ja, hoe laat deze zou komen, alleen dat hij ‘iets’ was uitgelopen. Krijg ik net een SMS-je dat de monteur een uur later hier is dan de geplande eindtijd van het tijdvak. Helaas heb ik dan een andere afspraak en zit er niets anders op dan de monteur onverrichter zaken weg te sturen. @Lisa, stuurt Guidion automatisch een nieuwe uitnodiging of moeten jullie nu opnieuw een monteur aansturen? Dag nummer 14 van de oorspronkelijke opleverdatum...Jullie houden het wel spannend.

Reputatie 7
Badge +15

@MarcoVanWeel

Volgens mij krijg je niet automatisch nog eens een uitnodiging, of een moderator weer een monteur moet aansturen of zelf bellen voor een nieuwe afspraak, dat kan een moderator je beter uitleggen.

Indien de monteur toch nog komt dan kun je hem toch gewoon het kabeltje laten vervangen?

Monteur geweest, kabeltje laten vervangen, doet echter alleen snelheidstest via de Wifi van zijn mobiel, dus daar hebben we niet zo veel aan. Zelf in aanwezigheid van monteur bedraad getest, met laptop op Zyxel en met Ookla Speedtest geintegreerd in eigen router, snelheid nog steeds te laag, max 630 Mbit. Of ik T-Mobile nog eens wilde bellen… zucht.

Reputatie 7
Badge +15

@MarcoVanWeel 

En met de Zyxel? Dus daar een laptop bekabeld op aansluiten?

@MarcoVanWeel

En met de Zyxel? Dus daar een laptop bekabeld op aansluiten?

 

Dat was nou precies wat ik bedoelde met “ Zelf in aanwezigheid van monteur bedraad getest, met laptop op Zyxel :grin:

Bedraad met de Zyxel kom ik alleen maar lager uit dan via de router:

 

 

 

Inmiddels T-Mobile gebeld. Doordat mijn order in eerste instantie bleef hangen, blijk ik ik nog 4 dagen respijt te hebben om me te bedenken. Dat zou jammer zijn, want na zoveel inspanning van alle betrokken partijen (en @Waqqas ;-) ) zou het toch wel erg fijn als dit gewoon gaat werken zoals geadverteerd.

Ik kreeg een bijzonder lieftallige techneut(e) aan de lijn die duidelijk wél wist waar ze over sprak en gelijk de boel heeft door gezet naar KPN NetwerkNL. Op hoop van zegen...

 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @MarcoVanWeel, een kleine update van onze kant: het ticket is zojuist aangekomen bij de netbeheerder. Zij zullen dit, normaliter, binnen één dag oppakken om vervolgens met herstelwerkzaamheden aan de slag te gaan zodat de snelheid weer richting het maximum gaat. Succes in de tussentijd en mocht er aan jouw kant iets wijzigen, wil je ons dan inlichten, alsjeblieft? Thanks alvast! 😊

Hoi @MarcoVanWeel, een kleine update van onze kant: het ticket is zojuist aangekomen bij de netbeheerder. Zij zullen dit, normaliter, binnen één dag oppakken om vervolgens met herstelwerkzaamheden aan de slag te gaan zodat de snelheid weer richting het maximum gaat. Succes in de tussentijd en mocht er aan jouw kant iets wijzigen, wil je ons dan inlichten, alsjeblieft? Thanks alvast! 😊

 

@Jason , bedankt voor je reactie en de update. En mijn complimenten aan je lieftallige collega-techneut. Als er hier iets wijzigt laat ik het uiteraard weten en ik hou jullie op de hoogte van de activiteiten rond KPN NetwerkbeheerNL.

Ik moet overigens wel eerlijk bekennen dat ik me verbaas dat een Guidion medewerker een snelheidstest met z'n mobieltje doet. Is dit de nieuwe standaard of een uitzondering. “In mijn tijd” werden snelheidstesten altijd bedraad gedaan in verband het beperking van omgevingsfactoren.

Voordat hij de kans kreeg om het aan m'n router te wijten heb ik mijn laptop (met Gbe adapter) aangesloten op de Zyxel T-50, om te laten zien dat de resultaten via het Zyxel modem nog bedroevender zijn (zie screenshot hierboven, rechtsonderin is te zien dat er sprake is van een bekabelde aansluiting - van een 0,5 meter + 0,5 meter naar de GPON) en WiFi staat uitgeschakeld tijdens de snelheidsmeting. Helaas heeft hij dát dan weer niet opgenomen in de werkbon, alleen mijn eigen router wordt op de werkbon genoemd.

Met vriendelijke groet,

Marco

 

Reputatie 7
Badge +16

@MarcoVanWeel Een snelheidstest met de mobiele telefoon zou zeker niet mogen, ik dien meteen een klacht in hiervoor. Er dient altijd bekabeld op een laptop getest te worden, daarom neemt Guidion immers altijd een laptop mee - althans zo zou het horen. 

Het heeft geen enkel nut om te testen op een mobiele telefoon. Het resultaat is niet betrouwbaar. Dit komt door achtergrondapplicaties, andere software, een wisselvallige wifi-verbinding et cetera. Bovendien dient er altijd getest te worden met een LAN-verbinding en niet via de wifi. Ik kan me nog indenken dat de monteur een test uitvoerde op de smartphone om de dekking van de wifi te checken, dit doen ze namelijk ook altijd. Dan is overigens alsnog vergeten om bekabeld te testen, sorry daarvoor. Ik geef dit signaal meteen door zodat hier terechte feedback voor beschikbaar is. 

De complimenten aan de vriendelijke dame geef ik zeer zeker door! Bedankt dat je de activiteiten in de gaten houdt.

Reputatie 7
Badge +15

@MarcoVanWeel 

Weet je nog welke snelheid er via de WiFi gemeten was? Hier had de KPN monteur bij de gpon installatie ook enkel via WiFi gemeten op mobiel, 200 Mbps via WiFi met een 200 Mbps abonnement en verder zij hij bekabeld zal wel goed zijn. Overigens had hij geen laptop bij, enkel een klein kistje met wat gereedschap.

De meeste monteurs gebruiken tegenwoordig denk ik een RJ45 naar type-c adapter om zo op mobiel bedraad te meten.

Ik ben wel benieuwd als je op de Zyxel web interface inlogt zie je dan in het overzicht achter WAN status 1000?

@MarcoVanWeel

Weet je nog welke snelheid er via de WiFi gemeten was? Hier had de KPN monteur bij de gpon installatie ook enkel via WiFi gemeten op mobiel, 200 Mbps via WiFi met een 200 Mbps abonnement en verder zij hij bekabeld zal wel goed zijn. Overigens had hij geen laptop bij, enkel een klein kistje met wat gereedschap.

De meeste monteurs gebruiken tegenwoordig denk ik een RJ45 naar type-c adapter om zo op mobiel bedraad te meten.

Ik ben wel benieuwd als je op de Zyxel web interface inlogt zie je dan in het overzicht achter WAN status 1000?


Hij sprak over zo'n 600 Mbit, dus dezelfde snelheden die ik met mijn bedrade eigen router haal. Hij heeft geen kabeltje gebruikt, alleen draadloos gemeten.

Ik heb de Zyxel de hele ochtend aangesloten gehad voor het monteursbezoek maar uiteindelijk heeft hij er geeneens gebruik van gemaakt, maar ik heb ik er op gestaan om zelf met de Zyxel een bedrade speedtest te doen, maar als je naar het screenshot hierboven kijkt, dan zie dat daar alleen maar nog lagere snelheden worden gehaald dan met mijn eigen router. Weliswaar iets hoger dan met de vorige kabel, want met de oude kabel kwam ik niet eens boven de 100Mbit uit. Ondertussen heb ik de Zyxel voor de zoveelste keer weer ingepakt, want ik wil dat die gewoon als nieuw blijft aangezien ik 'm toch niet ga gebruiken. Aangezien ik mindervalide ben aan o.a. mijn handen en voeten kost me dat telkens veel energie en levert dat de nodige pijn op (want ik moet ervoor op de vloer zien te gaan zitten), en ik kan met mijn rollator (ja ja, 46 jaar jong, het bestaat) al moeilijk in de hoek bij de FTU en GPON komen, dus als je het niet heel erg vindt, sluit ik 'm vandaag niet nog een keer aan… Als ik er morgen de fut voor heb zal ik een poging wagen om 'm nóg een keer uit de doos te trekken. Waar moet ik dan kijken? Waar vind ik dat overzicht? Dat zo'n monteur daar niet naar kijkt trouwens.

Overigens, @Jason, ben ik waarschijnlijk al gebeld door KPN NetwerkbeheerNL, maar vanwege mijn beperkingen moet ik ‘s middags slapen (anders kom ik de dag gewoon niet door) en heb ik de oproep gemist, ik heb drie keer teruggebeld maar dan kom je in een wachtrij terecht en uit als je uiteindelijk aan de beurt bent (denk je) wordt de verbinding telkens verbroken, dus ik hoop dat ze nog een keer bellen. Na drie keer heb ik het opgegeven. Wel vreemd om een IVR te plaatsen als het nummer niet bedoelt is om terug te bellen, tenzij iemand er gewoon van baalt dat hij of zij tussen kerst en oud & nieuw moet werken.

Reputatie 7
Badge +16

Excuses: ik heb het volledig verkeerd begrepen, ik dacht dat de monteur op locatie was sec om de snelheid te testen, my bad! Bij een installatieafspraak wordt inderdaad enkel de wifi-snelheid getest, daar komt geen bekabelde test aan te pas. 

Excuses: ik heb het volledig verkeerd begrepen, ik dacht dat de monteur op locatie was sec om de snelheid te testen, my bad! Bij een installatieafspraak wordt inderdaad enkel de wifi-snelheid getest, daar komt geen bekabelde test aan te pas. 

@Jason Er moest een patchkabel verwisseld worden (omdat KPN Netwerk met verloopjes aan 't klooien was geweest) en er moest getest worden of de geboden snelheid dan wel gehaald werd. Een Gigabit zou hier volgens de postcodecheck gewoon haalbaar zijn (ik zit 80 meter van de wijkkast af). Ik weet niet met wat voor mobieltjes de jongens van Guidion mee rond lopen, maar als er getest moet worden of er inderdaad een Gigabit geleverd moet worden en je constateert als monteur (letterlijk): “Via wifi haal ik de 600 dus dan moet bedraad zeker 950 Mbit lukken”, dan heb je toch niet getest of er een gigabit op de lijn geleverd wordt of ben ik nou heel erg kritisch?

Edit: het was dus geen installatieafspraak, die was de 13de al. En de 14de was KPN Netwerkbeheer hier om een FTU en ONT te plaatsen. En de verkeerde kabel aan te sluiten. Dus is er door @Boris een nieuwe kabel opgestuurd en moest ik wachten tot deze binnen was om de patchkabel te laten wisselen door Guidion en te laten testen of er nu wel een gigabit geleverd werd.

Reputatie 7
Badge +15

@MarcoVanWeel 

600 Mbps via de Zyxel WiFi is wel heel mooi en daarmee mag je zeker verwachten dat de snelheid bedraad ook goed is, maar waarom bedraad lager is snap ik niet 😅

Verwacht zeker geen 950 Mbps over de WiFi 😉

600 Mbps is ook een prachtige snelheid over WiFi, maar die haalde ik ook met met mijn iPhone 12 en mijn eigen router (802.11ac) met de ‘verkeerde’ kabel, maar dit zegt absoluut niets over de maximaal haalbare bedrade snelheid. Daar moet ik toch echt even corrigeren. 
 

Ik snap wel dat die aanname gedaan wordt, maar ik kan hier thuis tussen mijn router en één van mijn nodes ‘gewoon’ ruim 1,5 gigabit verbindingen opzetten hoor, omdat ze uitgerust zijn met 802.11ac en gebruik kunnen maken van 160Mhz bandbreedte. Dus dat zou in principe ook met mijn mobiel moeten lukken, aangezien de is uitgerust met 802.11ac en 160Mhz. Is het nodig? Nee, dat absoluut niet. Maar leuk wel :-)

 

 Leesvoer voor je: https://www.allesoverdraadloosinternet.nl/wifi/wifi-80211ac/