Beantwoord

Oplevering en snelheidsproblemen

  • 17 December 2021
  • 96 reacties
  • 1336 Bekeken


Toon eerste reactie
This topic has been closed for comments

96 reacties

Goedemorgen,

In een poging om aan de laatste suggestie van @Waqqas te voldoen door de Zyxel T-50 weer aan te sluiten op de GPON kom ik de oude, verkeerde patchkabel tegen in de verpakking van het modem. Echter: zonder het groene verloopje wat de KPN NetwerkbeheerNL erop gezet heeft. Wat blijkt: deze steekt nog in onder in GPON:

 

 

 

 

ik heb nu dus een patchkabel groen-groen met aan de zijde van de GPON in een groen verloopje zitten.  @Jason / @Waqqas is dit bedoeling of veroorzaakt dit mijn problemen?

Ik kom zo terug op @Waqqas vraag als ik de boel heb aangesloten. 

En is het mogelijk voor een moderator om ‘Beantwoord’ van dit topic af te halen? Volgens mij hebben we nog geen oplossing dus dat ‘steekt’ een beetje. Ik snap dat het leuk staat een groen vinkje in de index, maar wat mij betreft is dit toch echt nog een openstaande issue. 

Met vriendelijke groet, 

Marco

 
 

 

 

@Waqqas, als antwoord op jouw vraag:

 

 

De boel is ondertussen weer afgekoppeld. want uiteraard moest de WiFi weer hersteld zijn voordat zoonlief klaar was met douchen. Maar volgens mij staat daar inderdaad wat jij bedoelde.

Sorry voor de verschillende posts, maar ik ben nog één screenshot vergeten. Die stond nog open in de editor.

Als ik doorklik in de webinterface van de Zyxel T-50, krijg ik onder andere onderstaande info over de WAN aansluiting te zien:

 

 

Is het normaal dat ik twee IP-adressen toegewezen krijg en dat er drie MAC-addressen aan de WAN-aansluiting op de T50 hangen? Ik dacht in eerste instantie dat de informatie van de GPON óók werd weergegeven maar de MAC-addressen zijn oplopend dus dat lijkt me sterk. Overigens krijg ik het tweede IP-adres toegewezen als extern IP-adres. Met mijn eigen router krijg ik een iets ander IP-adres toegewezen, maar de eerste twee octetten blijven het zelfde, dus dat zal waarschijnlijk met het MAC-adres van de WAN-poort van mijn ASUS-router te maken hebben.

Reputatie 7
Badge +5

@MarcoVanWeel 

Onderstaand post ik 3 schermafbeeldingen van speedtests van Ookla.net
Één met Firefox browser, één met Edge als browser en de laatste met de Windows app van Ookla.
Alle testen werden binnen 5 minuten gedaan.

Laat de uitkomsten die getoond worden voor zichzelf spreken. Ik heb net met een zekere interesse een topic dat inmiddels 3 pagina's in beslag neemt doorgelezen en verwonder mij ten zeerste dat de hierboven geplaatste schermdump een speedtest middels een browsertest is waar de uitkomst sterk afhankelijk is van de PC waarop het uitgevoerd is met de daarop draaiende (achtergrond) processen.

Voor goede vergelijkingen is het altijd noodzakelijk de juiste middelen toe te passen indien er conclusies aan verbonden worden.
Om deze reden draait er bij mij op een Windows 10 pc de CLI versie van Ookla Met een simpel taak scriptje wordt dit elke 2 uur uitgevoerd en de uitkomst in een log bestand opgeslagen en na iedere test ook naar Ookla gezonden.
 

Firefox

Edge

Speedtest App (windows10)

 

Reputatie 7
Badge +5

Sorry voor de verschillende posts, maar ik ben nog één screenshot vergeten. Die stond nog open in de editor.

Als ik doorklik in de webinterface van de Zyxel T-50, krijg ik onder andere onderstaande info over de WAN aansluiting te zien:

 

 

Is het normaal dat ik twee IP-adressen toegewezen krijg en dat er drie MAC-addressen aan de WAN-aansluiting op de T50 hangen? Ik dacht in eerste instantie dat de informatie van de GPON óók werd weergegeven maar de MAC-addressen zijn oplopend dus dat lijkt me sterk. Overigens krijg ik het tweede IP-adres toegewezen als extern IP-adres. Met mijn eigen router krijg ik een iets ander IP-adres toegewezen, maar de eerste twee octetten blijven het zelfde, dus dat zal waarschijnlijk met het MAC-adres van de WAN-poort van mijn ASUS-router te maken hebben.

De 10.x.x.x. adresreeks is de zogenaamde management reeks waarin Tmobile het netwerk beheert. Modem updates, uitlezen e.d. 10.x.x.x. is een zogenaamde privat IP range

De 85.x.x.x reeks is jouw externe IP adres gebeuren, Dat de eigen (ASUS) router een ander adres krijgt is een DHCP instelling van de servers van Tmobile die aan “eigen” TmT routers een ander segment toekennen dan aan “eigen” klanten routers zoals de Asus, Unifi, Netgear en de vele anderen die daarvoor geschikt zijn.

Bedankt voor je reactie @yalerta. Met zulke wisselende resultaten, zou ik me oprecht af gaan vragen wat er aan de hand is met je lijn. Je schrijft, waar ik het (nagenoeg) helemaal mee eens ben:

 

Laat de uitkomsten die getoond worden voor zichzelf spreken. Ik heb net met een zekere interesse een topic dat inmiddels 3 pagina's in beslag neemt doorgelezen en verwonder mij ten zeerste dat de hierboven geplaatste schermdump een speedtest middels een browsertest is waar de uitkomst sterk afhankelijk is van de PC waarop het uitgevoerd is met de daarop draaiende (achtergrond) processen.

Voor goede vergelijkingen is het altijd noodzakelijk de juiste middelen toe te passen indien er conclusies aan verbonden worden.
Om deze reden draait er bij mij op een Windows 10 pc de CLI versie van Ookla Met een simpel taak scriptje wordt dit elke 2 uur uitgevoerd en de uitkomst in een log bestand opgeslagen en na iedere test ook naar Ookla gezonden.

 

En voor wat betreft de CLI versie van Ookla, ook deze is 'gewoon’ onderhevig aan de belasting door Windows-achtergrondprocessen, net als de Windows 10 app en net als dat je resultaten per browser kunnnen verschillen. Met alle respect, maar wat jouw screenshots tonen heeft bijzonder veel weg van een ouderwetse ‘klapperende lijn’.

Ik heb de moderators vorige week al voorzien van een bestand met 6 speedtesten met een bedrade laptop via de T-50, elk met 5 minuten tussentijd, op 3 servers (2 testen per server dus). Daarnaast heb ik de CLI versie van Ookla (voor Linux/ARM) op mijn ASUS router draaien (evenals een versie met GUI) die geïntegreerd zijn in de software van Asuswrt en Asuswrt-Merlin. Tevens draait er een script dat op gewenste intervallen met een vaste server speedtests doet en deze toont in een tabel in grafiek, inclusief gemeten ping en jitter. Ook van de Ookla Speedtest op mijn router (met GUI) heb ik 6 screenhots aangeleverd. De resultaten hiertussen zijn zeer consistent, behalve dat er tussen de eigen router van Asus en de router van T-Mobile een wereld van verschil in snelheid zit, ten nadele van de T-50, en zijn mijn resultaten dus op geen enkele manier te vergelijken met wat jij hierboven toont.

Met vriendelijke groet,

Marco

Reputatie 7
Badge +5

@MarcoVanWeel

De resultaten van de Ookla CLI op een Ubuntu server hier zijn niet zo heel verschillend ten opzichte van de redelijk “kale” Windows 10 pc die het nu verwerkt.

Klapperende lijn? Hmmm, het gehoor is aan het minderen, daarom hoor ik het waarschijnlijk niet :kissing_smiling_eyes:

Want mij meer bevreemd is dat “iedereen” schijnt te denken dat een gigabit lijn ook TEN ALLEN TIJDEN die gigabit DOORVOERSNELHEID moet behalen.

Dat op een system van mij inmiddels een speedtest script draait is opgezet omdat in het begin van 2021 op mijn gigabit aansluiting van de ene op de andere dag maar een max van ongeveer 150mbit gehaald werd. Dit gemeten en verdeeld over verschillende momenten op een dag. Helaas duurde het toen even voordat Tmobile het signaal oppikte en adequaat op reageerde. 500 reacties verder in een topic met daarin de bekende mist zoals modem fabriek-reset en dergelijke. Het heeft toen 3 a 4 maanden geduurd voordat er weer betere waarden getoond werden.
Onderstaand de laatste meting uit de log van de Windows CLI. Krijg ik nu grijze haren omdat mijn ping geen 5 á 6 zoals eerder maar 8 ms blijkt te zijn? Nee voor die haarkleur is een andere oorzaak aan te wijzen. En dat er op dat moment maar 503 Mbits omhoog verstuurd werd maakt mij ook niet veel uit.

 

Tmobile is met zijn gigabit aanbieding dusdanig aan het concurreren ism klantvoordeel dat er veel nieuwe gebruikers bijkomen. Dat toont zich dan in congestie op sommige plaatsen in het netwerk.

Wat veel belangrijker is, is de stabiliteit van “het TmT netwerk” en gelukkig heb ik, op dit moment, in mijn regio weinig last van de stuipjes die groei met zich mee brengt.
 

@Jason / @Lisa KPN NetwerkbeheerNL meldt zich morgenmiddag tussen 12.00 en 17.00 uur weer.

@MarcoVanWeel

De resultaten van de Ookla CLI op een Ubuntu server hier zijn niet zo heel verschillend ten opzichte van de redelijk “kale” Windows 10 pc die het nu verwerkt.

@yalerta Dat bevestigt alleen maar dat er sprake is van een technisch issue. Hetzij je router of een switch waar beide PC's achter hangen, óf er is sprake van een klapperende lijn (ja heus, het bestaat). Ook een technisch issue, maar dan buiten je bereik. Met zulke enorme verschillen in snelheidsmetingen binnen enkele minuten, geloof ik niet dat er sprake is van congestie. Tenzij je samen met iemand in het buitengebied woont en met z'n tweeën samen 1 gigabit moet delen over het zelfde lijntje. Anders kan ik het niet verklaren.

Klapperende lijn? Hmmm, het gehoor is aan het minderen, daarom hoor ik het waarschijnlijk niet :kissing_smiling_eyes:

Ze laten zich ook lastig ‘horen’ (ook zonder grijze haren), maar meetbaar zijn ze des te beter. “In mijn tijd” - ja, de grijze haren zijn mijn ook niet onbekend - een tondeuse en een double blade scheermes doen wonderen - kostte het veel tijd en moeite om ze op te sporen.

Want mij meer bevreemd is dat “iedereen” schijnt te denken dat een gigabit lijn ook TEN ALLEN TIJDEN die gigabit DOORVOERSNELHEID moet behalen.

Ik hoop dat je het me niet kwalijk neemt, maar ik schaar mezelf niet onder “iedereen”. Ik ben echter wel van mening dat een Gigabit aansluiting minus een stukje overhead een ruime 900 Mbit zou moeten kunnen leveren. Dat hoeft niet constant te zijn, en realistisch gezien is zelfs dat niet of nauwelijks nodig (afhankelijk van je toepassing als particulier) maar de realiteit is dat er hier in 14 dagen tijd nog nooit een snelheid (draadloos of bekabeld) gehaald is hoger dan circa 650 Mbit, zelfs tijdens de daluren. Prachtige snelheid, maar niet zoals geadverteerd. De meetresultaten zijn 24 uur per dag consistent - tusseen 600 en 650 Mbit - op mijn eigen router met Ookla's Speedtest geïntegreerd. Het meegeleverde modem komt amper boven de 200Mbit uit met een bedrade aansluiting op een full duplex Gigabit Ethernet poort. Er is dus geen sprake van congestie maar er zit ergens een ‘bottleneck’. Waar? Da’s kennelijk nu aan KPN NetwerkbeheerNL om uit te vinden.

 

Dat op een system van mij inmiddels een speedtest script draait is opgezet omdat in het begin van 2021 op mijn gigabit aansluiting van de ene op de andere dag maar een max van ongeveer 150mbit gehaald werd. Dit gemeten en verdeeld over verschillende momenten op een dag. Helaas duurde het toen even voordat Tmobile het signaal oppikte en adequaat op reageerde. 500 reacties verder in een topic met daarin de bekende mist zoals modem fabriek-reset en dergelijke. Het heeft toen 3 a 4 maanden geduurd voordat er weer betere waarden getoond werden.
Onderstaand de laatste meting uit de log van de Windows CLI. Krijg ik nu grijze haren omdat mijn ping geen 5 á 6 zoals eerder maar 8 ms blijkt te zijn? Nee voor die haarkleur is een andere oorzaak aan te wijzen. En dat er op dat moment maar 503 Mbits omhoog verstuurd werd maakt mij ook niet veel uit.

 

Tmobile is met zijn gigabit aanbieding dusdanig aan het concurreren ism klantvoordeel dat er veel nieuwe gebruikers bijkomen. Dat toont zich dan in congestie op sommige plaatsen in het netwerk.

Wat veel belangrijker is, is de stabiliteit van “het TmT netwerk” en gelukkig heb ik, op dit moment, in mijn regio weinig last van de stuipjes die groei met zich mee brengt.
 

Daar heb ik ook begrip voor, maar mijn situatie ligt denk ik toch iets anders. Ik kan me voorstellen dat T-Mobile met deze tarieven enorm groeit. Maar ik zit letterlijk 80 meter van de wijkkast af in een dorp waar destijds fors in bandbreedte geïnvesteerd is in (toen nog) Reggefiber en heb begrepen dat de wijkkast kast voldoende ruimte heeft om een groeiend aantal gebruikers aan te kunnen. Helaas hebben velen, waaronder ik zelf, door een FTTH instabiel netwerk de overstap terug naar coax (Ziggo) gemaakt. Dat snelheid fluctueert is inherent aan het medium en de toepassing. Maar ‘all over the place’, zoals bij jou het geval is allesbehalve een stabiele verbinding te noemen. Dat lijkt meer op het (inmiddels antieke) ‘oude’ netwerk van Ziggo, van voor alle upgrades (inclusief fibre) waarbij Youtube begon te stotteren als je buurman de pc aanzette en z'n torrent client opstartte…

Fijne avond!

Groet,

Marco

Reputatie 7

Hi @MarcoVanWeel, heel fijn dat je ons zo goed op de hoogte houdt! Dankjewel voor alle aanvullingen. Wat betreft jouw vragen over de kabel, dit antwoord moet ik je schuldig blijven. Ik heb dit met één van mijn andere collega's overlegd, maar ons advies is om de afspraak met KPN van vandaag af te wachten. Hopelijk hoor jij dan wat exact de oorzaak van de problemen is/was en kunnen zij dit direct voor je verhelpen. Ik kijk uit naar een terugkoppeling van je, zodra KPN vanmiddag bij je is langsgekomen. Ik ga in ieder geval duimen dat jij hierna weer van een juiste snelheid kan genieten. Laat je dit hier weten? Mocht jij tot die tijd nog andere vragen hebben, schroom dan niet om die aan mij te stellen. Wat betreft jouw punt over het beste antwoord, ik snap je volkomen. Weet dat zodra het issue is opgelost, wij dit aanpassen naar het antwoord wat daadwerkelijk de oplossing bleek te zijn! 😊

 

@Lisa Bedankt voor je reactie.

 

Iets anders: Er hangt van mij sinds gisteren al een reactie in afwachting van goedkeuring. Zodra ik de post bewerkte en de tekst FTTH toevoegde, kreeg ik een melding “Waiting for moderator approval’ maar dat is tot op heden niet gebeurd? Zou je daar bij gelegenheid even naar willen kijken?

@Lisa / @Jason Monteur KPN NetwerkbeheerNL langsgeweest, had voor zijn komst al mijn aansluiting in de wijkkast omgepatcht, aangezien de poort defect bleek. Speedtest op Zyxel T-50 levert nu snelheden rond 950 Mbit op zoals gehoopt. Er wordt alleen door KPN NetwerkbeheerNL opnieuw een terugkoppeling naar T-Mobile gegeven dat Guidion opnieuw aangestuurd moet worden, om de bekabeling tussen GPON en FTU fatsoenlijk af te werken (zie foto in deze post (pagina 3, eerste post)) aangezien dit, en ik citeer ‘een houwtje-touwtje oplossing is die zal leiden tot steeds meer signaalverlies). Doordat er een overbodig verloop op zit waaiert er binnen de connector licht uit en aangezien de verloopjes kennelijk niet zo'n lang beschoren zijn voorziet hij problemen voor die toekomst, die ik liever bij aanvang opgelost zie. Als de Guidion monteur van eergisteren het groene blokje verwijderd had wat er in de FTU zat dan hadden we 'm nu waarschijnlijk af kunnen sluiten, maar nu zie ik de mail en sms van Guidion voor het volgende huisbezoek wel weer tegemoet. Kortom, jullie zijn nog niet helemaal van me af (maar 't einde is in zicht).

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @MarcoVanWeel 

Kon de KPNNetwerk monteur het niet even weghalen? 😅

Maar super dat je nu van de volle snelheid kan genieten 💪

Reputatie 7
Badge +5

@Lisa@Jason Monteur KPN NetwerkbeheerNL langsgeweest, had voor zijn komst al mijn aansluiting in de wijkkast omgepatcht, aangezien de poort defect bleek. Speedtest op Zyxel T-50 levert nu snelheden rond 950 Mbit op zoals gehoopt. Er wordt alleen door KPN NetwerkbeheerNL opnieuw een terugkoppeling naar T-Mobile gegeven dat Guidion opnieuw aangestuurd moet worden, om de bekabeling tussen GPON en FTU fatsoenlijk af te werken (zie foto in deze post (pagina 3, eerste post)) aangezien dit, en ik citeer ‘een houwtje-touwtje oplossing is die zal leiden tot steeds meer signaalverlies). Doordat er een overbodig verloop op zit waaiert er binnen de connector licht uit en aangezien de verloopjes kennelijk niet zo'n lang beschoren zijn voorziet hij problemen voor die toekomst, die ik liever bij aanvang opgelost zie. Als de Guidion monteur van eergisteren het groene blokje verwijderd had wat er in de FTU zat dan hadden we 'm nu waarschijnlijk af kunnen sluiten, maar nu zie ik de mail en sms van Guidion voor het volgende huisbezoek wel weer tegemoet. Kortom, jullie zijn nog niet helemaal van me af (maar 't einde is in zicht).

 

FIjn dat de te halen max er is. Hopelijk blijkt het ook een “stabiele” verbinding te zijn. Geen rare TmT fratsen zoals routeren via DTAG of Tracert verbergen of rerouten.

[mijmermodus-filosofeermodus]
Het Outsourcen bij TmT van veel basis diensten schijnt modern maar vooral kosten besparend te zijn. Misschien dat het management eens wat meer aan het ophogen van de servicegraad gaat denken. De NL ontslag en ziekte wetten zijn al deels aangepast. En wil men betrokken personeel aan het werk hebben gedijt dit vaak het beste “in vaste dienst”
[/mijmermodus-filosofeermodus]

Personeel van derden is vaker bezig met kwantiteit dan met kwaliteit. Jammer.

Het einde in zicht? Inderdaad, 29 december, 2021 al bijna voorbij ….

Reputatie 7

Hi @MarcoVanWeel ,

Thanks voor je bericht en supermooi nieuws betreft de snelheid! Ik zie de terugkoppeling van de monteur terug in ons systeem en zal zodanig worden opgepakt door onze technische dienst om middels een aansturing van een Guidion monteur de laatste hand te leggen. Het gaat dus helemaal de goede kant op en heb goede hoop dat we hiermee deze saga mogen afsluiten.

Met betrekking tot je eerdere bericht, zie ik dat deze terecht is gekomen in onze spamfilter, waarvoor excuses. Omdat ik niet zie waarom, heb ik 'm meteen vrijgegeven. 

@Boris Bedankt voor de update.

@yalerta Het vrijgegeven bericht hierboven is een reactie van eergisteren op een post van jou. Beetje mosterd na maaltijd, maar dan moet je de bitterballen er maar even bijdenken.

 

@Boris@Lisa@Jason Ik ben nog in afwachting van een nieuwe link om een afspraak met Guidion te kunnen maken voor de 'finishing touch'. Nu had ik van @Boris al wel begrepen dat het verzoek van KPN NetwerkbeheerNL wel eergisteren bij jullie is binnengekomen, maar vooralsnog lijkt Guidion (nog) niet opnieuw aangestuurd door jullie Technische Dienst. Nu realiseer ik me dat er een hoop mensen vrij zijn tussen Kerst en Oud & Nieuw, maar is er niemand in de gelegenheid geweest om de order vast door te zetten naar Guidion? Dan kan ik tenminste vast een afspraak gaan maken en het geheel ook gaan afsluiten.

 

Bij voorbaat dank voor alle genomen moeite en iedereen een fijne jaarwisseling en gezond 2022 toegewenst.

 

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @MarcoVanWeel,

Top om te zien dat er al een hoop is gebeurd, dat maakt een goed begin aan 2022 mogelijk. :wink: Zojuist heb ik een aanvraag gedaan bij Guidion en binnen de kortste keren zal je van hen de digitale agenda ontvangen. 

Jij ook bedankt voor de fijne medewerking en ik wens jou ook nog een heel mooi 2022 toe!

Hoi @MarcoVanWeel,

Top om te zien dat er al een hoop is gebeurd, dat maakt een goed begin aan 2022 mogelijk. :wink: Zojuist heb ik een aanvraag gedaan bij Guidion en binnen de kortste keren zal je van hen de digitale agenda ontvangen. 

Jij ook bedankt voor de fijne medewerking en ik wens jou ook nog een heel mooi 2022 toe!

 

Beste @Cal, ik heb je mail zojuist ontvangen, waarvoor dank. Ik wacht de uitnodiging van Guidion om een afspraak met hen te plannen. Ook voor jullie de beste wensen, blijf verstandig en bovenal gezond in 2022!

 

Met vriendelijke groet,

Marco van Weel

Ik heb de afspraak met Guidion ingepland, helaas laat de monteur nog tot 15 januari op zich wachten. Eerder heeft Guidion geen plaats meer. Ik ben blij dat ik ondertussen in ieder geval hogere snelheden kan halen, maar vind het wel jammer dat het allemaal zo ontzettend lang moet duren. Ik denk dat met alle monteursbezoeken van verschillende partijen en de tijd die T-Mobile er zelf in heeft moeten steken T-Mobile Thuis het eerste jaar weinig zal verdienen (als dat überhaupt het geval is) aan m'n aansluiting. Sec genomen niet mijn probleem, maar als de eerste monteur nou z'n werkbon had gelezen dat had het een hoop tijd en extra werk gescheeld voor een heleboel mensen, nog los van de frustratie en alle momenten dat ik thuis moet blijven voor een monteur. Als het allemaal werkt loopt 't ongetwijfeld als een zonnetje, maar voordat je dat punt bereikt hebt...

Reputatie 7

Hi @MarcoVanWeel,

Dank je wel voor de update en voor het ons op de hoogte stellen. Ik had graag gewild dat de datum eerder zou zijn, en heb daarom een verzoek ingediend om je op de spoedlijst te zetten. Mocht er dan een eerder gaatje zijn, zal Guidion contact met je opnemen om de afspraak te vervroegen, zodat we met de laatste check het boek mogen sluiten. Ik hoop echt heel erg dat dit via deze weg eerder kan. Wil je ons op de hoogte houden? Alvast heel erg bedankt. 

Hi @MarcoVanWeel,

Dank je wel voor de update … Wil je ons op de hoogte houden? Alvast heel erg bedankt. 


Jij ook bedankt, @Boris.

Als er iets nieuws te melden is dan laat ik het jullie weten. 
 

Met vriendelijke groet, 

Marco van Weel 

 

 

 

@Boris en collega's, dit is off-topic, maar ik kan nog steeds geen nieuwe topics aanmaken. Zou iemand eens kunnen kijken waarom niet?

Wil jij het onderstaande verhuizen naar een eigen topic:

Overstapservice: Fout in orderproces T-Mobile + Thuis.

tag #overstapservice

Er lijkt een fout in het orderproces te zitten voor nieuwe klanten die overstappen naar T-Mobile Thuis én een telefoonnummer mee nemen naar T-Mobile.

Ik heb op 9 november een aanvraag gedaan voor T-Mobile + Thuis. Er zat een maand opzegtermijn op het mobiele abonnement, dit is keurig op 9 december over gezet van Vodafone naar T-Mobile.

Als gewenste opleverdatum voor T-Mobille Thuis heb 13 december opgegeven, de dag nadat het Formule 1 seizoen 2021 ten einde kwam.

Ik was verbaast dat ik op 30 november al retourdozen voor de mediabox en de router van Ziggo in huis had, maar heb er verder geen aandacht aan geschonken. Nu krijg ik een boete van Ziggo voor het niet tijdig terugsturen van de apparatuur omdat Ziggo aangeeft 9 december (dus de datum van de nummerportering van het mobiele abonnement naar T-Mobile) als technische opleverdatum heeft doorgekregen van T-Mobile. Dat klopt dus niet… Nu ben ik zelf ook erg laat door omstandigheden, maar van de data die bekend zijn bij Ziggo klopt geen barst.

In alle communicatie staat volgens mij vermeld dat je niet bang hoeft te zijn voor dubbele abonnementskosten omdat T-Mobile je oude provider informeert wanneer de nieuwe aansluiting technisch gereed is. In mijn geval zou hiervoor waarschijnlijk 17 december voor doorgegeven moeten zijn. Vanaf dat moment zou de 14 dagen terugzendtermijn in moeten gaan en had ik dus tot 31 december moeten hebben voor terugzending. Helaas heb ik dat niet gehaald, doordat mijn zoon in nauw contact is geweest met iemand die positief getest werd en ik het niet aan durfde om de router en de mediabox al naar een PostNL servicepunt te brengen.

Hoe kan ik nu op 30 december al een mail krijgen dat ik te laat ben met terugsturen van de producten als mijn aansluiting pas 17 december (op z'n vroegst, toen waren de problemen niet verholpen, maar lukt het voor het eerst om de aansluiting administratief op Completed te zetten) technisch gereed was.

Mis ik hier iets of gaat er iets mis in het orderproces? Waarom wordt er uberhaupt op voorhand een datum dat de 'vorige’ provider akkoord geeft voor nummerportering (wat geheel los staat van wanneer je internetaansluiting werkend wordt opgeleverd) als technische opleverdatum van de internetaansluiting doorgeven terwijl jullie communiceren dit pas ná de oplevering te zullen doen? Ziggo geeft aan dat zij op 9 november al 9 december als technische opleverdatum hebben doorgekregen en dat betekent dus dat ik nóóit op tijd mijn spullen had terug kunnen sturen omdat mijn cool-down periode pas 31 december was afgelopen.

 

Met vriendelijke groet,

Marco van Weel

 

 

Reputatie 7

Hoi @MarcoVanWeel ,

Ik heb het direct gecheckt en zie geen nieuwe topics in de spamfilter. Waar gaat het precies mis? Dan kunnen wij het eventueel oppakken vanaf onze kant. Voor nu beantwoord ik je vraag graag hier. Een wonderbaarlijke situatie en eentje waar ik graag meer duidelijkheid over geef. Ik heb daarvoor direct het overstapsdossier erbij gepakt en zie terug dat wij in het dossier hebben aangegeven jou op 17 december aan te sluiten, netjes volgens afspraak. Dit dient ook voor Ziggo de datum te zijn om zich daar aan te houden en je abonnement tot op dát moment door te laten lopen. Ik betreur dat dit niet zodanig is gebeurd, maar weet dat 17 december netjes is aangehouden. Ik wil je dan ook adviseren om toch contact op te nemen met Ziggo, om er vanuit te gaan dat het met betrekking tot eventuele dubbele kosten of het te laat terugsturen, goed is gegaan. Mocht je in de tussentijd vragen hebben, laat het vooral weten.