Beantwoord

Oplevering en snelheidsproblemen

  • 17 December 2021
  • 96 reacties
  • 1347 Bekeken


Toon eerste reactie
This topic has been closed for comments

96 reacties

Goedemorgen @Boris,

Ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt. Het topic is niet door spamfilter 'gevangen’ zoals met één van de reacties in dit draadje het geval was, ik kan gewoon vanaf de community homepage géén nieuwe topics posten. Zie ook het eerste bericht in dit door jou gecreëerde topic. Ik ben niet in staat om zelf een topic te openen, ik kan uitsluitend reageren op bestaande topics, vandaar het verzoek om dit naar een apart topic te verhuizen om verwarring te voorkomen. Ik kan een post tikken, een categorie kiezen maar de knop Plaatsen werkt simpelweg niet. Als er op geklikt wordt zie ik een korte animatie van 3 bolletjes en dan verschijnt “Plaatsen” weer en is het topic niet gecreëerd.

Voor wat betreft de data voor technische oplevering, ik geloof zondermeer dat jullie de 17de hebben staan, dit was ook de dag dat het lukte om de order administratief op completed te zetten, echter heeft Ziggo uitsluitend 9 december ontvangen op de dag dat de aanvraag nummerportering van Vodafone naar T-Mobile goedgekeurd werd (en tevens de datum waarop het pakket T-Mobile + Thuis werd aangevraagd). Daarna hebben zij niets meer vernomen (aldus Ziggo, ik kan dit niet controleren) en hebben zij 9 december gehanteerd, wat sowieso nergens genoemd is in de hele aanvraag als gewenste opleverdatum voor internet, want dit kon niet eerder dan 13 juni om bovengenoemde reden. Ziggo geeft aan dat zij in de communicatie nooit een een geplande opleverdatum gezien hebben van de 13de of een gerealiseerde oplevering van de 17de december. Waar dit misgaat? Geen idee. Ik vind het attent dat je de vraag terug bij mij legt maar volgens mij is dit iets wat in de orderprocessen en communicatie tusssen Ziggo en T-Mobile misgaat. Ik heb een klacht ingediend bij Ziggo en zal moeten afwachten hoe coulant men hier mee omgaat. Maar dat er kennelijk iets niet loopt in de Overstapservice, zoals het bedacht is, dat lijkt me iets voor jullie om uit te zoeken.

Met vriendelijke groet,

Marco van Weel

Reputatie 7

Hi @MarcoVanWeel ,

Dank voor de uitleg en voor de feedback. We willen natuurlijk dat iedereen graag zijn vraag kan stellen, en neem daarom ook jouw verhaal mee, zodat we dit kunnen oplossen. Ook wil ik je bedanken voor het sturen van de uitleg betreft de overstap. Ik ben het volledig met je eens dat dit soepeler had kunnen verlopen, maar ben ook van mening, en dat is ook precies hoe we het terug zien in het dossier, dat er vanuit moet worden gegaan van de opleverdatum die wij hebben doorgegeven. Wil je me daarbij op de hoogte houden over de klacht die bij Ziggo is neergelegd? Mocht daar iets of niets uitkomen, kan ik altijd meekijken naar een oplossing vanaf onze kant. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een tegemoetkoming voor de problemen die je hiervan hebt ondervonden. Ik hoor het graag van je. 

Hi @MarcoVanWeel,

Dank je wel voor de update en voor het ons op de hoogte stellen. Ik had graag gewild dat de datum eerder zou zijn, en heb daarom een verzoek ingediend om je op de spoedlijst te zetten. Mocht er dan een eerder gaatje zijn, zal Guidion contact met je opnemen om de afspraak te vervroegen, zodat we met de laatste check het boek mogen sluiten. Ik hoop echt heel erg dat dit via deze weg eerder kan. Wil je ons op de hoogte houden? Alvast heel erg bedankt. 

Hallo @Boris,

Ik heb nog niets van Guidion vernomen, dus ik ga er vanuit dat de afspraak gewoon op 17 januari plaatsvindt (Ik heb eerder per abuis zaterdag 15 januari vermeld maar zag in de bevestiging dat het maandag 17 januari tussen 08:00-10.00 uur is) en dat er dus geen plek op de spoedlijst is (of dat ik niet urgent genoeg ben omdat de aansluiting techisch opgeleverd is).

Dat is op zich geen probleem, al hoop ik wel dat we het daarmee kunnen afsluiten. @Lisa heeft me gevraagd om me dan te melden voor compensatie.

Van Ziggo heb ik een halve terugkoppeling gehad. Hoewel de Mediabox Next en de router tegelijkertijd verstuurd zijn (in twee verschillende verpakkingen, met 2 verschillende track & trace codes, geeft men aan alleen de router te hebben ontvangen. Track & trace laat echter zien dat beide dozen tegelijkertijd zijn afgeleverd, dus ik denk (hoop) dat dat met een sisser afloopt.

Voor als de Guidion monteur maandag komt, wat voor afspraken hebben jullie over het bevestigen van het GPON/ONT? Ik heb dit nu zelf provisorisch met dubbelzijdig tape op de FTU geplakt, maar dat begint nu al los te laten, waarschijnlijk door de warmte, en ik vindt het geen prettig idee omdat los op de grond te laten liggen met een reusachtig kitten in huis (Main Coone x Noorse Boskat, 8 maanden, 4 kilo). Zijn er afspraken met jullie installatiepartner over hoe de aansluiting opgeleverd dient te worden (bijvoorbeeld aan de muur gemonteerd, om maar eens wat te noemen) of is dat tegenwoordig aan de gebruiker zelf? In het laatste geval moet ik de vrijwilligerscentrale bellen want ik ben fysiek niet in staat om een boormachine te bedienen en ik zou het wel fijn vinden als het netjes achtergelaten wordt.

Hoor het graag.

Vriendelijke groet,

Marco

Ps. Is er ondertussen al iets meer bekend over het feit dat ik zelf geen nieuw topic kan starten?

 

Reputatie 7

Hi @MarcoVanWeel ,

Thanks voor je bericht en update. Ik had graag gewild dat de Guidion afspraak eerder zijn doorgang kon vinden, maar begrijp dat het op dit moment drukker dan normaal is bij onze monteurs. Mijn excuses voor het ongemak. Wat betreft de installatie, zal de ONT inderdaad achter het modem worden gehangen, zoals dit nu het geval is. Mocht de wens er zijn om dit anders te doen, dan kan er samen met de monteur gekeken worden naar een oplossing. De monteur doet altijd de basis-installatie, maar kan tegen betaling ook extra werkzaamheden doen. Check onze website voor meer informatie hierover: Extra werkzaamheden.

Wil je mij een privébericht sturen wanneer de installatie is voltooid? Dan kan ik samen met je kijken hoe we je het best tegemoet kunnen komen. Ik zie je bericht graag tegemoet.

@Boris, ik heb nu zelf de ONT met dubbelzijdige (verwijderbare) tape op de FTU geplakt omdat zowel de Guidion monteur als de KPN Netwerkmonteur deze los op de grond hadden laten liggen. Ik ben niet op zoek naar afwerking tegen een meerprijs, ik ben op zoek naar de antwoord op de vraag hoe dit in de eerste plaats achtergelaten had moeten worden? Ik neem toch aan, dat dit net als vroeger met de oude NT's met kappen gewoon netjes opgehangen hoort te worden? De FTU zit vastgeschroefd, maar de ONT dus niet en de tape begint, zoals hierboven beschreven, los te laten. Kan ik (zonder meerprijs) van de monteur vragen dat ‘ie die nog even netjes tegen de muur aan schroeft?

@Lisa heeft me ook gevraagd om haar een bericht te sturen als alles afgewikkeld is voor compensatie. Wie van de twee moet ik nu een bericht sturen?

Reputatie 7
Badge +14

Heeft jouw meterkast een houten montageplaat? Dan wordt ie gewoon met een schroefje vastgezet. Als het alleen beton is, dan gaat men daar niet standaard in boren. Dat valt dan denk ik  onder “boor werkzaamheden”

 

Heeft jouw meterkast een houten montageplaat? Dan wordt ie gewoon met een schroefje vastgezet. Als het alleen beton is, dan gaat men daar niet standaard in boren. Dat valt dan denk ik  onder “boor werkzaamheden

Mijn meterkast zit buiten de woning, ik woon in een aangepaste portiekflat en alle meterkasten zitten in de algemene ruimte (centraal portiek) naast de voordeur per flat, ‘ver’ van de woonkamer. De FTU zit echter in de wonnkomer, de glasvezelkabel loopt vanaf de straat rechtstreeks de woonkamer in en daar heeft de onderaannemer van KPN NetwerkbeheerNL ook de FTU op de muur geschroefd nadat hij twee gaten geboord had. Ik zou het op zich wel zo netjes vinden als Guidion de NTU er dan even naast hangt in plaats van de ONT met opgewikkelde patchkabel los op de grond onder te leggen, of ben ik nou te kritisch? Vandaar dat ik benieuwd  ben wat T-mobile met Guidion, hun hof-installateur, hier voor afspraken over gemaakt heeft zodat ik weet wat ik van de monteur kan en mag vragen. De reden dat de monteur van Guidion komt was sowieso dat de monteur van KPN NetwerkbeheerNL (zelf, geen onderaannemer) van mening was dat Guidion “een ‘houtje-touwtje’ installatie heeft achtergelaten had, waarbij het wachten is op de eerstvolgende storing (..) (dat zijn overigens KPN's NetwerkbeheerNLs woorden, niet de mijne), vandaar dat ik helder probeer te krijgen wat ik mag verwachten en wat ik van ze mag vragen.

Reputatie 7

Hi @MarcoVanWeel ,

Terechte vraag, zeker wanneer je je vorige ervaring meeneemt. Normaliter wordt de ONT of Media Converter er altijd los achter gehangen, zodat de verbinding netjes werkt. Nu zijn daar geen directe afspraken over, maar weet ik dat de Guidion monteurs te beroerdste niet zijn en graag met je meedenken aan een oplossing wanneer jij dit bij de monteur aankaart. Dat moet helemaal goed komen. 

Betreft het privébericht, laat ik de keuze aan jou. Zowel @Lisa als ik zijn op de hoogte van de situatie en kunnen je daarbij helpen. 

Hi @MarcoVanWeel ,

Terechte vraag, zeker wanneer je je vorige ervaring meeneemt. Normaliter wordt de ONT of Media Converter er altijd los achter gehangen, zodat de verbinding netjes werkt. Nu zijn daar geen directe afspraken over, maar weet ik dat de Guidion monteurs te beroerdste niet zijn en graag met je meedenken aan een oplossing wanneer jij dit bij de monteur aankaart. Dat moet helemaal goed komen. 

Betreft het privébericht, laat ik de keuze aan jou. Zowel @Lisa als ik zijn op de hoogte van de situatie en kunnen je daarbij helpen. 

@Boris Wat bedoel je precies met “er los achter gehangen”? Los achter de Zyxel T50? Ik heb sowieso een eigen router, dus ik hoop dat men bereid is om de ONT gewoon even netjes naast de FTU te hangen.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @MarcoVanWeel, Boris refereert aan de manier waarop de converter weggewerkt/geïnstalleerd wordt bij het FTU. De converter zal nooit los op de grond worden gelegd, tenzij er echt geen andere mogelijkheid is om het op een andere manier weg te werken. 

Hoi @MarcoVanWeel, Boris refereert aan de manier waarop de converter weggewerkt/geïnstalleerd wordt bij het FTU. De converter zal nooit los op de grond worden gelegd, tenzij er echt geen andere mogelijkheid is om het op een andere manier weg te werken. 

Goedemorgen @Jason. Dat is nou precies de aanleiding voor mijn vraag. In mijn geval is de ONT aangesloten door een onderaannemer van KPN NetwerkbeheerNL, die de ONT los op de grond heeft achtergelaten, aangesloten met een foutieve patchkabel met een verloopje. De patchkabel is inmiddels vervangen, het verloopje moet er nog steeds uit én op verzoek van een monteur van KPN NetwerkbeheerNL zélf komt Guidion maandag de aansluiting afwerken zoals hij opgeleverd had moeten worden. Dáár probeer ik dus juist duidelijkheid over te krijgen, omdat de (verwijderbare) Powerstrips waarmee ik de ONT nu zelf provisorisch op de ONT heb geplakt, alleen dat houdt dus niet. Enerzijds omdat er ‘voetjes’ aan de achterkant van de ONT zitten, zodat hij zijn warmte kwijt kan, maar daardoor is de afstand te groot en zorgt juist de warmte ervoor dat de strips loslaten. En daardoor hangt de ONT nu op ‘half zeven’:

 

Als Guidion de ONT gewoon naast de FTU hoort te monteren, ongeacht de ondergrond, dan is mijn vraag beantwoord, maar van de opmerking van je collega “ Normaliter wordt de ONT of Media Converter er altijd los achter gehangen” word ik nog niks wijzer. Ik zou graag willen dat we het maandag na vijf weken af kunnen sluiten, dus vandaar mijn vraag “Wat mag ik van Guidion verwachten als het gaat om de montage van de ONT?". Als ik het zelf had gekund, dan had ik allang twee gaatjes geboord en twee pluggen en schroeven erin gedraaid, maar dat gaat dus niet vanwege fysieke beperkingen.

 

 

Reputatie 7

Hi @MarcoVanWeel ,

Ik begrijp dat de monteur inmiddels bij je is langs geweest en was erg benieuwd hoe het bezoek is verlopen. Heb je misschien een update voor ons? 

Goedemorgen @Boris@Jason@Cal  en @Lisa,

Je bent me nét voor want ik stond op het punt om een (laatste, hopelijk) terugkoppeling te geven.

De monteur die gisteren kwam, was verbaasd over hoe de onderaannemer van KPN NetwerkbeheerNL de FTU achtergelaten had, heeft het koppelstuk verwijderd, een ontbrekende kap over de FTU heen geklikt die hij (gelukkig) in de auto had liggen en daar de patchkabel in vast geklikt.

Ik heb hem gevraagd of hij de ONT op de links van de FTU op de muur wilde zetten (ik heb het zelfs nog aangewezen), zodat het geheel niet op de grond zou liggen, de patchkabel niet gedraaid hoefde te worden en vrij van de grond zou hangen. Daar was hij best toe bereid, alleen het eindresultaat was niet helemaal wat ik verwacht c.q. gehoopt had. Dat zag ik pas na vertrek, want op dat moment kwam helaas de thuiszorg langs (die laten zich helaas slecht plannen) dus heb ik zijn werkzaamheden even niet kunnen volgen, maar hij kwam als snel melden dat hij de ONT op de muur had gemonteerd en of ik nog even wilde krabbelen voor zijn bezoek. En binnen enkele minuten was hij vertrokken.

Tot mijn grote verbazing had hij echter enkel de schroef van de kabelhouder die de binnenkomende oranje glasvezelkabel op z'n plek moet houden, iets losgedraaid en daar vervolgens op één punt de ONT schuin aan opgehangen. Zie foto's hieronder:

 

 

Aangezien ik een robotstofzuiger, had ik 'm specifiek gevraagd of hij de kabel hoog genoeg wilde hangen (8cm) zodat de stofzuiger niet elke nacht tegen de connecter en tegen de patchkabel zelf aan zou komen. Kennelijk was het teveel moeite om even twee schroefjes in de muur te draaien (de muren blijken zo zacht, hij had niet eens hoeven boren) en 'm op de gewenste plek te monteren.  De patchkabel hing net vrij, op de netwerkkabel stond spanning.

 

Alleen heb ik dat pas geconstateerd toe hij weg was en de thuiszorg klaar met hun werkzaamheden. Beetje jammer, want hoewel ik weet ik vrij kritisch ben, maar ik had de aansluiting zo niet opgeleverd en zeker niet als ik wist dat het klant al weken zit te wachten op een monteur… Daar komt bij dat de snelheid na zijn komst, met name de downstream, met zo'n 200Mbit is teruggevallen, ik haal nu zo'n 600 down en 800 up, bedraad. Ik weet niet of glasvezel ook met 'settelen’ maar dat zal ik even in de gaten houden en anders meld ik me wel weer.

Gelukkig kwam er vanmorgen een bevriende aannemer een kop koffie doen, die binnen een tijdsbestek van enkele minuten twee schroefjes in de muur gedraaid had en de ONT op de gewenste plek naast de FTU heeft opgehangen. En nu ziet het er zo uit:

 

 

Ik hoop dat het jullie goedkeuring kan wegdragen, maar het is helaas niet dankzij jullie partners, sorry. De aannemer in kwestie komt binnenkort nog even de netwerkkabels voor me wegwerken in kabelgootjes, dus dan kunnen we het hoofdstuk definitief afsluiten.

Met vriendelijke groet,

Marco

Reputatie 7

Hi @MarcoVanWeel ,

Thanks voor het delen van je ervaring en voor het delen van een update. Goed om te horen, ondanks dat de monteur wellicht niet geheel aan alle wensen kon voldoen, dat het aansluitpunt en daarmee de aansluiting nu netjes is weggewerkt en werkend is achtergelaten. Ondanks dat daar ook een bevriende aannemer bij aan te pas is gekomen, zit de ‘constructie’ er prachtig uit! 

Wat betreft de snelheid, wil ik dit graag met je in de gaten houden. Mocht deze zo blijven, wil ik hier graag voor je mee aan de slag. Wel zo fijn om natuurlijk de snelheden te halen die je behoort te halen. Wil je ons op de hoogte houden? Dan kunnen we eindelijk het boek sluiten en verwacht ik een privébericht, waarin ik samen met jou een tegemoetkoming kan bewerkstelligen. Ik hoor het graag.

Zojuist een aantal snelheidsmetingen gedaan en die is, zowel up als down, inmiddels weer ruim boven de 800Mbit, dus wat mij betreft kunnen we het boek sluiten. @Boris, ik stuur je een DM.

Reputatie 7

Kijk @MarcoVanWeel , superfijn! Ik zie je privébericht ook al terug. Ik ga direct broeden op een gepaste tegemoetkoming en zal je daarover privé berichten. Mocht je onverhoopt nog ergens tegenaan lopen, laat het vooral weten. De Community zit natuurlijk voor je klaar. 

Langs deze weg wil ik @Boris en zijn collega's bedanken voor de geboden oplossingen en de compensatie. Ondanks een wat moeizame start hebben jullie er een tevreden klant met een snelle en stabiele verbinding bij :thumbsup_tone1: .

Met vriendelijke groet,

Marco

Reputatie 7

Hi @MarcoVanWeel ,

Dat houden we graag zo! Het is mij een waar genoegen. Mocht je onverhoopt ergens tegenaan lopen, laat het vooral weten. We zitten hier voor je klaar! 🙌

Zou één van de moderators wellicht contact op kunnen nemen? De toezegde creditnota is wel aangemaakt en zou eind februari aangemaakt worden, maar dat is niet gebeurd. Nu heb ik de nota van maart even afgewacht om te zien of de credit wellicht hiermee verrekend zou worden, maar dit blijkt niet het geval. Ik heb vier dagen gelden een bericht gestuurd naar de moderator die creditnota heeft toegezegd, maar helaas geen reactie ontvangen. Is er wellicht iemand anders die me kan helpen?

 

Bij voorbaat dank, 

Met vriendelijke groet, 

Marco van Weel 
 

 

Reputatie 7

Hi @MarcoVanWeel ,

Goed dat je aan de bel trekt en mijn excuses dat je privébericht niet eerder is opgepakt. Omdat het hier om gaat om persoonlijke gegevens, pak ik het graag via dat kanaal ook verder met je op. Spreek ik je daar verder? 

Hi @MarcoVanWeel ,

Goed dat je aan de bel trekt en mijn excuses dat je privébericht niet eerder is opgepakt. Omdat het hier om gaat om persoonlijke gegevens, pak ik het graag via dat kanaal ook verder met je op. Spreek ik je daar verder? 

Prima!