Packetloss in het corenetwerk

  • 20 February 2023
  • 21 reacties
  • 377 Bekeken

Reputatie 2
  • is een Master Poster
  • 36 reacties

Beste Lezer,

Sinds zo'n 2 weken heb ik last van packetloss specifiek tussen 18:00 - 23:00 af en toe uitlopend tot 00:00. Telefonisch heb ik al een week lang geprobeerd tot een oplossing te komen, maar helaas valt dit probleem buiten het ‘standaard’ probleem wat binnen de klantenservice niet opgelost kan worden doordat het niet dus niet bekend is. Ook kun je niet doorverbonden worden met de technische afdeling om geen reden. Dus uiteindelijk vandaag opnieuw met een medewerker gepraat en die zei probeer eens de mail en community. Nou daar zijn we dan, kijken of het via hier wel wat serieuzer aangepakt kan worden met een persoon die wel bepaalde Netwerk/infrastructuur kennis heeft.

Mijn netwerk situatie thuis:
Glasvezel converter > CAT7 > Zyxel T50 (ook eigen router geprobeerd) > CAT7 > PC
Op meerdere apparaten zowel bedraad als bedraad ervaar ik packetloss, en op de bekabelde apparaten zijn er ook verschillende UTP kabels geprobeerd.

Ieder apparaat zowel pc’s laptops tot netwerk apparaten zijn opnieuw gestart en fabrieksinstelling gereset.

Zoals ik bovenaan aangegeven heb is dit 100% een capaciteit probleem binnen de switch/corenetwerk van T-mobile in Deventer. Hoop dat dit z.s.m uiteindelijk opgepakt wordt. En zag ook een ander gebruik met het zelfde probleem op het forum waar ik al op gereageerd heb. De gebruiker gaf aan dat die ook in Deventer woont wat het nog overduidelijker maakt dat er was mis is in de corenetwerk binnen Deventer.

Hieronder nog aantal screenshots:

 

PC CAT7 direct aangesloten op de Zyxel t50 zonder switches of iets dergelijks tussen in.

Tracert van google.nl (Willekeurig site, dit probleem doet zich op ieder domein voor) 

Tracert naar google.nl

In deze screenshot zie je niet de packetloss helaas, maar wat je wel ziet dat de corenetwerk(85.144.0.1) te hoge ping heeft waardoor ook dit invloed heeft op de andere sites.

 

Ping naar het corenetwerk van T-mobile

Hierboven is de corenetwerk ping te zien wat normaal gesproken 1ms ping uiterst 2ms moet zijn. In dit geval tussen 18:00 en 23:00 is dit 13-50ms met packetloss wat helaas dus op dit screenshot niet het geval is, dat komt op een ander screenshot)
 

Een langer ping test naar Tweakers.net(naar ieder site na grote aantal sents krijg je uiteindelijk 3%-4% packetloss.





 

Tekes 1 jaar geleden

Nou er is wat nieuws erbij gekomen naast het packet loss probleem. (zie screenshots hieronder).
Nu is het begrijpelijk dat jullie geen problemen vanuit jullie kant zien omdat het probleem zich buiten de t mobile netwerk doet wat op de screenshots te zien is. op 4 verschillende servers te hoog ping en te laag download waarbij upload heel verschillend is. En op jullie eigen t mobile speedtest servers (waarschijnlijk intern gehost) de volledige volle snelheid beschikbaar. Hoop dat jullie met dit verder wat kunnen doen.

externe server 1
externe server 2
externe server 3
externe server 4 + taakbeheer
interne server 5 + taakbeheer

 

 

Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 2

Wat extra screenshots waarbij packetloss duidelijk te zien is:

 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Tekes, bedankt voor de screenshots. Ik heb ze bekeken en een packet loss van 3% is niks mis mee, erg goed zelfs. Als je toch trage verbinding ervaart, kan het misschien zo zijn dat er een outisde agent via een apparaat je netwerk verstoord? Ik heb ook je lijn uitgelezen en dit zit er ook keurig uit. In het andere topic heb ik ook een reactie geplaatst met een verzoek naar speedtests. Wellicht komt daar nog iets tevoorschijn.  Ik refereer naar dit topic: 

 

 

Hoor graag van je terug!

Reputatie 2

Beste Tommie,

Ik ervaar geen trage verbinding, download en upload is ook allemaal in orde vandaar dat de lijn uitlezing goed uitkomt. maar wordt er ook naast de snelheden gekeken of er packetloss aanwezig is? Want als het voor 18:00 of na 00:00 is uitgelezen is het begrijpelijk dat de lijn 'stabiel’ is omdat ik het Packetloss probleem specifiek tussen 18:00 23:00/00:00  ervaar. En ja dit speelt zich elke dag af sinds de laatste 2 weken. Dus ik kan wel screenshots sturen van speedtesten maar die zijn allemaal in orde.

En dan dit: "een packet loss van 3% is niks mis mee, erg goed zelfs." 
Dit kan toch geen serieus antwoord zijn? Sorry maar als dit als erg goed wordt gezien op een glasvezel verbinding van 1000mb bekabeld ga ik per direct naar een ander provider.

Reputatie 7
Badge +2

Als ik naar onderstaande topic kijk zou het onder de 5% moeten zijn …

Packet loss

Mvg. Marcel

Reputatie 2

In principe is het beter om voor packet loss te kijken over een langer interval, zoals vijf tot vijftien minuten. Het liefste zou je de packet loss willen beperken tot maximaal 5%, al ligt dit gemiddeld een stuk lager.

Ik snap niet waarom ik 2 jaar lang 0% packetloss stabiel internet gehad heb, en opeens afgelopen 2 weken tussen 18:00 - 23:00 constant 3-5% packetloss naar elk server toe.

En hoezo heb ik buiten deze tijden constant 0% packetloss?

Reputatie 2

Nou er is wat nieuws erbij gekomen naast het packet loss probleem. (zie screenshots hieronder).
Nu is het begrijpelijk dat jullie geen problemen vanuit jullie kant zien omdat het probleem zich buiten de t mobile netwerk doet wat op de screenshots te zien is. op 4 verschillende servers te hoog ping en te laag download waarbij upload heel verschillend is. En op jullie eigen t mobile speedtest servers (waarschijnlijk intern gehost) de volledige volle snelheid beschikbaar. Hoop dat jullie met dit verder wat kunnen doen.

externe server 1
externe server 2
externe server 3
externe server 4 + taakbeheer
interne server 5 + taakbeheer

 

 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Tekes, ik heb dit euvel bij onze techneuten neergelegd. Zij gaan hier naar kijken! Ik houd je op de hoogte in dit topic: 

 

 

Omdat jullie het zelfde ervaren combineer jullie cases, zo is het voor mij makkelijker om een terugkoppeling met jullie te delen!

Reputatie 2

Zijn er nog updates vanuit jullie kant of moet ik er zelf weer achteraan gaan? Er is duidelijk wat mis in Deventer specifiek 's avonds bij ieder T-Mobile gebruiker. Waarom wordt er hier niet extra aandacht op gegeven? Hoe kan het zijn dat dit na 3 weken nog niet opgelost kan zijn terwijl dit destijds in aantal dagen was opgelost.

Hoor graag iets hierover

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @Tekes, bedankt voor de uitgebreide informatie die je hebt aangeleverd tot dusver, in ieder geval @Tommie en ik waarderen dat heel erg! Jammer genoeg is het heel lastig om de speld in de hooiberg te vinden. Om het onderzoek zo goed mogelijk te laten verlopen wil ik je graag verzoeken om je apparaten rechtstreeks op het modem aangesloten te laten. Voor de technische dienst is het in haar metingen soms verwarrend wanneer de resultaten verkleurd worden door je aangesloten switch, router of DECO-set.

Ondertussen gaan wij hard door met het onderzoek, ik hoop je zo snel mogelijk een waardevolle update te kunnen geven!

Reputatie 2

Bedankt voor de update, betreft de extra apparaten die je noemde is er inderdaad achter de zyxel een acces point. Maar zonder accesspoint heb ik aan de ander kant van de huis geen wifi signaal. Uiteraard heb ik ook paar dagen alleen de zyxel aangesloten om te kijken of de accesspoint het misschien veroorzaakte, maar dat is het in dit geval niet wat ik aantal weken geleden al  had aangeven aan de telefoon.

Dus de metingen van mijn LAN is eigenlijk zinloos aangezien dit probleem zich ook voordoet bij andere gebruikers in Deventer tijdens de zelfde avond tijdstippen.

Kunnen de personen van technische dienst naast de metingen van de gebruikers ook eens even de switches in de centrale controleren. Want ik heb het gevoel dat er bij de verkeerde plek wordt gekeken.

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @Tekes, fijn dat je dit toelicht! Het lastige is dat wij tot nu toe maar twee meldingen in Deventer hebben ontvangen en dat ook nog eens op twee aparte wijkcentrales. Hoewel het nog steeds kan zouden wij veel meer meldingen moeten krijgen als grote delen van Deventer hier last van hebben.

Ik heb hier vandaag meer contact over gehad met onze technische dienst en zij vermoeden dat er ook interferentie met de netgear router kan zijn. Daarom willen ze je graag aanraden om de netgear router en alle andere apparaten af te koppelen, het modem kort van het stroom af te halen, en vervolgens een directe bekabelde test door te sturen inclusief de ipconfiguratie. Zoals je zelf aangeeft werkt het ook zonder de netgear router niet, alleen is het ook van belang om het modem kort van het stroom af te halen op errors die er al in zitten uit te krijgen. Graag wil ik je namens de technische dienst vragen om dit naar ons op te sturen als de stappen het probleem niet verhelpen.

Met een meting die zichtbaar vanaf het modem is gedaan kan de technische dienst indien nodig dit ook naar een volgende fase voor je escaleren.

Ik hoop en verwacht dat je hiermee snel progressie kan boeken, ik zie je graag snel weer genieten!

Reputatie 2

Beste @Cal, wel fijn dat ik eindelijk wat uitgebreider antwoorden krijg wat ik aantal weken niet kreeg. Maar wat je nu allemaal boven hebt beschreven, geldt dat ik daardoor dan specifiek alleen tussen 18:00 - 00:00 dit problemen zou ervaren? Dat zou toch vreemd zijn dat ik andere tijdstippen helemaal probleemloos mijn volle download en upload behaal en geen packetloss. En zodra het avonduur aantikt (18:00-00:00) begint de problemen zich voor te doen voor 3 weken nu al.

En hoe ik het zo begrijp moet er per se meerdere meldingen worden ontvangen om pas echt 'actie’ te ondernemen of er inderdaad een probleem is. Dus er zijn maar 2 meldingen in Deventer, zal vast wel een gebruiker probleem zijn. Vindt dat wel een beetje vreemd aanpak van een probleem dat zich duidelijk binnen dit topic heeft laten zien. Blijkbaar zijn er in Deventer veel 'normale’ gebruikers die waarschijnlijk op een bankje maar youtube zitten te kijken waarbij de kwaliteit op 360p geforceerd wordt en 1 minuut moeten wachten totdat een filmpje geladen is "wifi is weer traag vandaag is vast wel weer morgen over”. Maar goed ik zou mijn Netgear accespoint er uithalen en kijken of het probleem verdwijnt. 

Reputatie 2

Nou de netgear/accesspoint helemaal uit het netwerk, dit zijn de resultaten met alleen de zyxel en direct aan mijn pc waar een cat7 tussen zit. Ook met een cat6 kabel geprobeerd en een ander pc, zelfde resultaten. (zie hieronder voor de screenshots)

 

Reputatie 2

Dit probleem is al zo 3 weken aanwezig wat ik ook direct heb gemeld, maar vanuit jullie kant wordt ik maar niet echt geholpen. Als ik uiterlijk deze week geen oplossing krijg ga ik naar een alternatief provider zoeken inclusief voor mijn mobiele abonnementen aangezien ik liever bij een provider zit die wel wilt helpen. 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Tekes, bedankt voor alle snelheidstesten. Ik zie alleen overal een handmatig geselecteerde server. Zou je de test willen uitvoeren op de automatisch geselecteerde server? Speedtest pakt namelijk de dichtsbijzijnde en snelste server automatisch. @Cal heeft een extra notitie aan het ticket toegevoegd, op dit moment wacht ik onze techneuten af op antwoord hierover. We zijn er mee bezig, ik houd het ticket in de gaten. Zodra ik meer weet, laat ik het direct weten!

Reputatie 2

Best @Tommie  De eerste speedtest is namelijk al de automatisch gekozen server, daarnaast wilde ik gewoon aantonen dat dit probleem zich voordoet bij andere servers. Stel als de eerste server een goed resultaat zou geven, waarom geven alle andere servers een slecht resultaat.

Betreft het automatische server selectie, speedtest kiest niet de snelste speedtest server maar wel de dichtbij zijnde server in dit geval Deventer.

Gister was ik ook nog aan de telefoon met één van jullie collega's, die zeiden dat jullie beter een KPN monteur kunnen sturen richting mij aangezien dit duidelijk een probleem buiten mijn huis is.

Dus nogmaals, laten we niet steeds herhaling uitvoeren van speedtesten, modem/router resetten, andere kabel proberen want ik heb het probleem overdag en in de middag NIET, Maar in de avonduren tussen 18:00 - 00:00 WEL. Dus het kan niet aan mijn zijde zitten, laten we dit eindelijk nou is begrijpen in plaats van dat ik allerlei apparaten binnen mijn netwerk eruit moet halen.

Stuur eens een monteur na 18:00-19:00 al is het buiten zijn werktijd, dan kan ik garanderen dat het probleem zich 100% voordoet en heeft de monteur het zelf ook gezien.

Reputatie 7
Badge +9

@Tekes het ticket staat nog open bij onze techneuten. Zij moeten dit doorzetten, zodra hier een update over is. Zal ik je het laten weten.

Reputatie 2

Vandaag is er om ongeveer 16:00 een glastechniek monteur/ KPN monteur langs geweest die mijn glasvezel lijn heeft gecontroleerd op hoge dempingen en voor de zekerheid in de centrale een port switch gedaan. Uit de controles kwamen alle resultaten perfect dus geen vreemde waardes tevoorschijn gekomen. Ik gaf aan dat het internetsnelheid probleem alleen tussen 18:00/19:00 - 23:00/00:00 voordoet en andere tijdstippen strak 950 down en up. Nadat ik dat aan had gegeven zei die zelf al eigenlijk dat de wijzingen wat die uitgevoerd heeft waarschijnlijk niet gaat helpen maar meer dan dit kan/mag die niet doen. Het gaat hier om een capaciteit probleem aangezien het alleen tijdens deze specifieke tijdstippen (18:00/19:00 - 23:00/00:00) zich voordoet.

Dus conclusie, na een monteur van Guidion zo’n 1,5 weken geleden heeft niks geholpen en gaf ook aan na een controle dat in mijn huis alles in orde is. Hetzelfde kreeg ik van de glastechniek monteur/ KPN monteur vandaag te horen die het ook nog eens uitgebreider op mijn lijn gecontroleerd zoals bovenaan aangegeven. 

Wat voor mogelijkheden op een oplossing staat er nog bij jullie open? Want als jullie geen oplossing hebben geef het dan eerlijk aan, dan verdoe ik mijn tijd ook niet meer en stap ik over naar een ander provider bijv. KPN wat het probleem oplost.

Hieronder nog wat nieuwe speedtesten na de wijzingen vanuit de kant van de monteur wat bovenaan de tekst was beschreven:

 

 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Tekes, bedankt voor de update. Ik heb dit bij onze techneuten aangegeven en de nieuwe testen opgeleverd. Zij gaan dit verder voor je onderzoeken. To be continued... 

Reputatie 2

We zijn weer paar dagen verder… Is er wat nieuws vanuit de techneuten?

Hoor het graag

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Tekes, ik heb nog geen nieuwe update van de techneuten. Zodra er een update is, geef ik dit meteen aan je door.  

Reageer