Beantwoord

Pre-migratie problemen; geen internet

  • 13 October 2021
  • 82 reacties
  • 1041 Bekeken

Reputatie 2

Goedenavond,

Een aantal weken geleden heb ik een upgrade gevraagd van onze bestaande internet verbinding van 500 Mbit naar 1 Gbit. Er gebeurde eerst helemaal niets vanuit de kant van T-Mobile; na twee weken de helpdesk gebeld met de vraag of er überhaupt iets in werking was gesteld. Ik kreeg te horen dat e.e.a. was "vastgelopen" en dat het proces nu weer doorgezet zou worden. En ja hoor, prompt drie dagen later kregen we de nieuwe apparatuur binnen; een Zyxel T-50 modem en een Huawei media converter. Ook een afspraak gepland met een monteur voor 15 oktober a.s. (overmorgen dus).

Deze week begon de ellende; sinds maandag ontvingen we alleen nog maar Nederland 1, 2 en 3 en alle andere zenders gingen op zwart. Ik had al een vermoeden dat dit te maken had met de switch naar het andere netwerk en ons gezin kijkt niet heel erg veel tv dus daar kon ik nog mee leven.

Maar sinds vanmiddag hebben we ook geen internet meer, de WAN verbinding is simpelweg verdwenen. Bij de helpdesk hebben ze geen idee of het met de migratie te maken zou hebben, maar we kregen wel een voucher voor Unlimited internet op onze mobiele telefoons (al zit dat al in mijn abonnement). Het is volgens de helpdesk geen algemene storing in onze Amsterdamse buurt.

Aangezien ik toch niets te verliezen heb, heb ik vanavond de nieuwe apparatuur maar aangesloten. Ik ben behoorlijk technisch (Senior devops engineer / consultant / Linux nerd) dus ik heb de glasvezel kabel op de media converter aangesloten en de UTP kabel richting het modem op de WAN poort. Maar helaas knippert er een groen lampje op de media converter, dus de fiber verbinding lijkt ook met de nieuwe apparatuur niet te werken.

Nu werken mijn vrouw en ik full-time vanuit huis en is een snelle verbinding een must. Tot overmaat van ramp is mijn vrouw vorige week een nieuwe baan begonnen en kan ze nu haar klanten niet optimaal of helemaal niet bedienen.

Mijn vraag is nu: moet er nog iets geprovisioned worden door de Gidion monteur of zou alles bij installatie meteen moeten werken? Hoe lang duurt de "migratie" normaal gesproken en is er nog iets wat ik doen om weer internet te krijgen?

En ik begreep ook dat als we op het nieuwe modem zitten de aparte vlans op mijn switches niet meer nodig zijn, klopt dat?

Bij voorbaat dank.

icon

Beste antwoord door Brian 20 October 2021, 11:12

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

82 reacties

Reputatie 7
Badge +15

ONT is de witte Huawei converter maar ik denk niet dat resetten nut heeft, je kunt de stroom er eens even af halen en na een halve minuut ofzo weer aansluiten.

Reputatie 2

ONT is de witte Huawei converter maar ik denk niet dat resetten nut heeft, je kunt de stroom er eens even af halen en na een halve minuut ofzo weer aansluiten.

Ik heb de converter vandaag al een keer of vijf uit- en aangezet. Helaas.
Wat bedoel je met "misschien kan er morgen iemand meekijken?"

Reputatie 7
Badge +15

Een moderator die wellicht eea kan controleren aan zijn kant.

Reputatie 2

 

Reputatie 4

Nog even een paar dagen wachten… 

Catastrofe!

Reputatie 2

Ik heb maar weer contact gehad met de helpdesk, het feit dat de status “op aanvraag" staat schijnt normaal te zijn omdat de lijn simpelweg nog niet werkt. Er wordt een onderzoek gestart door de technische dienst en ik kan niets anders doen dan afwachten. Fijn weekend allemaal!

Reputatie 7

Als je de kabel uit de draytek zo in de Huawei gedaan heb is er best kans dat deze beschadigd is geraakt. Dat is namelijk niet de juiste kabel

Reputatie 2

Als je de kabel uit de draytek zo in de Huawei gedaan heb is er best kans dat deze beschadigd is geraakt. Dat is namelijk niet de juiste kabel

Ik denk dat dat wellicht de reden is dat er een nieuwe kabel meegeleverd wordt.

Reputatie 2

Gaat er iets fout bij het registreren van de ONT? Of is het normaal dat hier een lege string staat? Wellicht wordt er op een andere manier geauthenticeerd?

Reputatie 4

Hetzelfde probleem?

 

 

Reputatie 2

Hetzelfde probleem?

 

 

Jep, geen enkele verandering. Weer de helpdesk gebeld, maar die zeggen dat het "waarschijnlijk vandaag wel opgelost" wordt. Al weten ze niet wat de status is, of KPN eraan werkt of niet. Men weet alleen dat er een ticket aangemaakt is.

Reputatie 7

Hi @LordChaos We hebben inmiddels al contact via privébericht en ik verwacht dat het morgen opgelost wordt. Excuses voor de vertraging!

Reputatie 4

@LordChaos 

Verder hoort er bij jou onder “TX Optical Power” ook een waarde te staan. Die ONT kan zichzelf gewoonweg niet aanmelden op de OLT. 

Reputatie 2

@LordChaos

Verder hoort er bij jou onder “TX Optical Power” ook een waarde te staan. Die ONT kan zichzelf gewoonweg niet aanmelden op de OLT. 

Thanks! Laatste keer dat ik keek stond daar ook een waarde, dus dat is goed.

Reputatie 4

Nou hopelijk schud @Brian aan de juiste boom bij T-Mobile. Heeft lang genoeg geduurd nu.

Ook zeer benieuwd waar dit echt op hangt cq. is mis gegaan maar die transparantie zal wel achterwege blijven.

Reputatie 2

Goedemiddag,

Ik heb een mail ontvangen met het verzoek om een afspraak te maken met een Guidion monteur. Verder geen enkele communicatie. De eerstvolgende mogelijkheid voor een bezoek van een monteur is op zijn vroegst over een week. Ik heb geen idee wat een monteur zou moeten doen in mijn meterkast om e.e.a. weer aan de gang te krijgen; volgens de vorige monteur is alles goed aangesloten en zit het probleem elders.

 

Als jullie het niet erg vinden, ga ik niet nog een week wachten op een eventuele oplossing.

Kan iemand van T-Mobile wellicht contact met me opnemen en me vertellen wat hier nu aan de hand is? @Brian wellicht?

Reputatie 2

@Waqqas @J33Bee @daveflash bedankt voor jullie suggesties & hulp, het mocht helaas niet baten.

Reputatie 7
Badge +15

@LordChaos

Jammer dat het zo lang moet duren maar het is zeker begrijpbaar met het werken vanuit huis..

Reputatie 2

@LordChaos

Jammer dat het zo lang moet duren maar het is zeker begrijpbaar..

Ja, ik kan het me echt niet permitteren om nog een week offline te zijn. Ik vind het ergens ook wel jammer, sinds 2017 altijd tevreden geweest over de verbinding maar ik moet ergens een streep trekken en weer verder.

Reputatie 4

Begrijp ik hieruit dat je opgezegd hebt? Of is Guidion nog steeds niet geweest?

 

Wat een drama ook hier weer...

Reputatie 2

Gisteravond een aantal mensen gesproken van de helpdesk, de eerste helpdesk medewerker meldde me dat Guidion moest komen om de boel te komen installeren. Ik gaf aan dat dat al gebeurd was en aangegeven dat ik niet nog een week ging wachten op een monteur (of welke oplossing dan ook), want ik heb zo het vermoeden dat T-Mobile geen enkel idee heeft wat hier aan de hand is (men stuurt een monteur van Guidion, dan zijn ze weer een paar dagen van het probleem af). Volgens de eerste helpdesk medewerker zou er nu "een andere monteur" gestuurd worden, want "het lag aan de lijn".

Ik heb toen aan deze medewerker gevraagd wat ik moest doen om op te zeggen, waarop ik door werd verbonden met een andere medewerker, Patrick.

Ook nu weer kunnen ze me niet vertellen wat de oorzaak kan zijn of waar het probleem ligt. Is er iemand in de wijkcentrale gaan kijken? Geen idee. Is de lijn doorgemeten? Geen idee. Is er enige vorm van communicatie hierover? Nee.

Ik heb Patrick nog eens het hele verhaal uitgelegd en hij heeft mij beloofd om met Guidion en de "technische dienst" te gaan zitten deze ochtend en mij voor het middaguur terug te bellen met een voorstel. Als ik straks niet gebeld wordt en/of ik ben niet tevreden met het voorstel dan stap ik op inderdaad. Dan maar een paar tientjes meer betalen per maand voor een betrouwbare verbinding.

Wat me nog het meeste stoort is dat men helemaal niet communiceert of men weet simpelweg niet wat hier speelt. Bij de helpdesk is het altijd: "Tsja, ik kan niet zien wat KPN heeft gedaan. U zult morgen wel weer internet hebben". En als het te lang duurt sturen ze Guidion. Ik heb ook niet het gevoel dat het iemand iets interesseert bij T-Mobile eerlijk gezegd. Ik heb bijvoorbeeld één reactie van @Brian gehad dat hij e.e.a. voor me uit zou zoeken...daarna niets meer gehoord.

Ik begrijp ook wel dat als ik zo meteen de overstapservice activeer van KPN dat ik wellicht nog een week zonder internet zit, maar ik heb meer vertrouwen in KPN dat ze het probleem op zullen lossen.

Reputatie 7
Badge +15

@LordChaos

Wat ik denk is dat Guidion nog eens moet komen maar als ze pas over een week komen snap ik dat je dat niet wilt.

Je hebt al nagevraagd of de patch is gedaan en afgemeld en dit was al gedaan op de dag van oplevering dus daar zou het probleem niet liggen.

De ONT kreeg wel een signaal binnen maar kon geen verbinding opzetten, dat wijst erop dat deze niet kan registreren en hiernaar gekeken moet worden.

Reputatie 4

@LordChaos

Wat ik denk is dat Guidion nog eens moet komen maar als ze pas over een week komen snap ik dat je dat niet wilt.

Je hebt al nagevraagd of de patch is gedaan en afgemeld en dit was al gedaan op de dag van oplevering dus daar zou het probleem niet liggen.

De ONT kreeg wel een signaal binnen maar kon geen verbinding opzetten, dat wijst erop dat deze niet kan registreren en hiernaar gekeken moet worden.

En dat moet lokaal? Dat is toch allemaal softwarematig na te gaan alsin remote troubleshooten?

TS kan gegevens aanleveren alsin SN nummers etc indien nodig…

Het slaat gewoonweg nergens op dit hele gezeik.

Reputatie 2

Goh...we hebben internet nu? Zooooo benieuwd wat het nu was. :sunglasses:

Reputatie 7

Hi @LordChaos Ik heb er zojuist samen met een collega van onze back office/technische dienst naar gekeken en de verbinding is nu inderdaad online! De registratie van de ONT bleek niet goed te zijn gegaan. De laatste opdracht voor Guidion was een fout aan onze kant, een nieuwe collega had een verkeerde actie uitgezet naar aanleiding van de melding van de monteur. Excuses hiervoor, we gaan dit met de betreffende collega bespreken en de opdracht is geannuleerd.

Hopelijk kan je nu zonder zorgen van je nieuwe verbinding genieten en excuses voor de stroeve overgang, dit is niet zoals we het graag willen zien.