Probleem Gamen op Glasvezel, eventueel hulp met Instellingen Glasvezel PON voor een Asus AX88U router

  • 9 November 2022
  • 24 reacties
  • 465 Bekeken

Goedemiddag, 

Ik ben reeds een tijdje klant bij jullie maar blijf een soort van hapering ondervinden tijdens het spelen van games online. Dit gebeurd vooral bij Fifa waarin het lijkt alsof mijn verbinding niet synchroon loopt met de gameserver. Een vriend van mij woonachting hier 5 km vandaan heeft nergens last van. 

Stappen welke ik reeds heb ondernomen om dit probleem op te lossen: 

Overstappen van Xbox (series 😵 naar Playstation (5) en weer terug naar Xbox x.

Compleet nieuw account aangemaakt voor de game. 

Diverse beeldschermen en t.v's gekocht.

Verschillende controllers geprobeerd. 

Diverse Routers ( jullie eigen Zyxel t50, Asus ax88u ( nu in gebruik met Merlin WRT) , Fritzbox 7590 , Netduma R2). 

Diverse DNS servers geprobeerd (merk wel een verschil maar goed krijg ik het niet)

Via wifi en via lan kabels geprobeerd.

Zoals jullie je kunnen voorstellen begint het best vervelend te worden als je iets niet (normaal) kan spelen wat je graag speelt.

Waarden binnen het glasvezel modem lijken goed te zijn. Iemand nog ideeën wat er nagekeken of geprobeerd kan worden? ( denk zelf aan eventueel een routering probleem of te weinig capaciteit op de wijkserver). 

Daarnaast wou ik ook even zeker weten dat mijn instellingen op de Asus router correct zijn, misschien is er daarvoor ook iemand aanwezig die eens met mij mee kan kijken.

Mvg Nelson

 

P.s tevens wil ik eraan toevoegen dat ik net op het forum meerdere posts over Ip renew heb gelezen en een verkeerde setting in de DHCP vanaf T-Mobile. Wat vaker problemen met games en video technologie zou veroorzaken. Dat zou volgens mij ook bij mij aan de hand kunnen zijn, zie onderstaande log: 

19 Nov 9 13:41:56 daemon info dhcpc udhcpc: nas10_4 lease of 143.177.220.91 obtained, lease time 3600
20 Nov 9 13:41:47 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
21 Nov 9 13:41:47 daemon info dhcpc udhcpc: nas10_3 lease of 10.73.103.139 obtained, lease time 3600
22 Nov 9 13:12:10 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
23 Nov 9 13:12:10 daemon info dhcpc udhcpc: nas10_5 lease of 10.115.138.61 obtained, lease time 3600
24 Nov 9 13:11:56 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
25 Nov 9 13:11:56 daemon info dhcpc udhcpc: nas10_4 lease of 143.177.220.91 obtained, lease time 3600
26 Nov 9 13:11:47 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
27 Nov 9 13:11:47 daemon info dhcpc udhcpc: nas10_3 lease of 10.73.103.139 obtained, lease time 3600
28 Nov 9 12:42:10 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
29 Nov 9 12:42:10 daemon info dhcpc udhcpc: nas10_5 lease of 10.115.138.61 obtained, lease time 3600
30 Nov 9 12:41:56 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
31 Nov 9 12:41:56 daemon info dhcpc udhcpc: nas10_4 lease of 143.177.220.91 obtained, lease time 3600
32 Nov 9 12:41:46 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
33 Nov 9 12:41:46 daemon info dhcpc udhcpc: nas10_3 lease of 10.73.103.139 obtained, lease time 3600
34 Nov 9 12:12:10 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
35 Nov 9 12:12:10 daemon info dhcpc udhcpc: nas10_5 lease of 10.115.138.61 obtained, lease time 3600
36 Nov 9 12:11:55 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
37 Nov 9 12:11:55 daemon info dhcpc udhcpc: nas10_4 lease of 143.177.220.91 obtained, lease time 3600
38 Nov 9 12:11:46 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
39 Nov 9 12:11:46 daemon info dhcpc udhcpc: nas10_3 lease of 10.73.103.139 obtained, lease time 3600
40 Nov 9 11:42:10 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
41 Nov 9 11:42:10 daemon info dhcpc udhcpc: nas10_5 lease of 10.115.138.61 obtained, lease time 3600
42 Nov 9 11:41:55 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
43 Nov 9 11:41:55 daemon info dhcpc udhcpc: nas10_4 lease of 143.177.220.91 obtained, lease time 3600
44 Nov 9 11:41:46 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
45 Nov 9 11:41:46 daemon info dhcpc udhcpc: nas10_3 lease of 10.73.103.139 obtained, lease time 3600
46 Nov 9 11:12:09 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
47 Nov 9 11:12:09 daemon info dhcpc udhcpc: nas10_5 lease of 10.115.138.61 obtained, lease time 3600
48 Nov 9 11:11:55 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
49 Nov 9 11:11:55 daemon info dhcpc udhcpc: nas10_4 lease of 143.177.220.91 obtained, lease time 3600
50 Nov 9 11:11:46 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
51 Nov 9 11:11:46 daemon info dhcpc udhcpc: nas10_3 lease of 10.73.103.139 obtained, lease time 3600
52 Nov 9 10:42:09 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
53 Nov 9 10:42:09 daemon info dhcpc udhcpc: nas10_5 lease of 10.115.138.61 obtained, lease time 3600
54 Nov 9 10:41:55 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
55 Nov 9 10:41:55 daemon info dhcpc udhcpc: nas10_4 lease of 143.177.220.91 obtained, lease time 3600
56 Nov 9 10:41:46 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
57 Nov 9 10:41:46 daemon info dhcpc udhcpc: nas10_3 lease of 10.73.103.139 obtained, lease time 3600
58 Nov 9 10:12:09 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
59 Nov 9 10:12:09 daemon info dhcpc udhcpc: nas10_5 lease of 10.115.138.61 obtained, lease time 3600
60 Nov 9 10:11:55 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
61 Nov 9 10:11:55 daemon info dhcpc udhcpc: nas10_4 lease of 143.177.220.91 obtained, lease time 3600
62 Nov 9 10:11:45 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
63 Nov 9 10:11:45 daemon info dhcpc udhcpc: nas10_3 lease of 10.73.103.139 obtained, lease time 3600
64 Nov 9 09:42:09 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
65 Nov 9 09:42:09 daemon info dhcpc udhcpc: nas10_5 lease of 10.115.138.61 obtained, lease time 3600
66 Nov 9 09:41:54 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
67 Nov 9 09:41:54 daemon info dhcpc udhcpc: nas10_4 lease of 143.177.220.91 obtained, lease time 3600
68 Nov 9 09:41:45 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
69 Nov 9 09:41:45 daemon info dhcpc udhcpc: nas10_3 lease of 10.73.103.139 obtained, lease time 3600
70 Nov 9 09:12:09 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
71 Nov 9 09:12:09 daemon info dhcpc udhcpc: nas10_5 lease of 10.115.138.61 obtained, lease time 3600
72 Nov 9 09:11:54 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
73 Nov 9 09:11:54 daemon info dhcpc udhcpc: nas10_4 lease of 143.177.220.91 obtained, lease time 3600
74 Nov 9 09:11:45 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
75 Nov 9 09:11:45 daemon info dhcpc udhcpc: nas10_3 lease of 10.73.103.139 obtained, lease time 3600
76 Nov 9 08:42:09 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]

24 reacties

Wat ik hieraan toe wil voegen is dat ik net lees dat meerdere mensen bij Tmobile een probleem hebben met de DHCP release. En dat dit eventueel een oorzaak zou kunnen zijn. Kijkende naar mijn router log wordt namelijk ook het volgende weergegeven: 

19 Nov 9 13:41:56 daemon info dhcpc udhcpc: nas10_4 lease of 143.177.220.91 obtained, lease time 3600
20 Nov 9 13:41:47 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
21 Nov 9 13:41:47 daemon info dhcpc udhcpc: nas10_3 lease of 10.73.103.139 obtained, lease time 3600
22 Nov 9 13:12:10 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
23 Nov 9 13:12:10 daemon info dhcpc udhcpc: nas10_5 lease of 10.115.138.61 obtained, lease time 3600
24 Nov 9 13:11:56 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
25 Nov 9 13:11:56 daemon info dhcpc udhcpc: nas10_4 lease of 143.177.220.91 obtained, lease time 3600
26 Nov 9 13:11:47 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
27 Nov 9 13:11:47 daemon info dhcpc udhcpc: nas10_3 lease of 10.73.103.139 obtained, lease time 3600
28 Nov 9 12:42:10 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
29 Nov 9 12:42:10 daemon info dhcpc udhcpc: nas10_5 lease of 10.115.138.61 obtained, lease time 3600
30 Nov 9 12:41:56 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
31 Nov 9 12:41:56 daemon info dhcpc udhcpc: nas10_4 lease of 143.177.220.91 obtained, lease time 3600
32 Nov 9 12:41:46 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
33 Nov 9 12:41:46 daemon info dhcpc udhcpc: nas10_3 lease of 10.73.103.139 obtained, lease time 3600
34 Nov 9 12:12:10 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
35 Nov 9 12:12:10 daemon info dhcpc udhcpc: nas10_5 lease of 10.115.138.61 obtained, lease time 3600
36 Nov 9 12:11:55 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
37 Nov 9 12:11:55 daemon info dhcpc udhcpc: nas10_4 lease of 143.177.220.91 obtained, lease time 3600
38 Nov 9 12:11:46 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
39 Nov 9 12:11:46 daemon info dhcpc udhcpc: nas10_3 lease of 10.73.103.139 obtained, lease time 3600
40 Nov 9 11:42:10 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
41 Nov 9 11:42:10 daemon info dhcpc udhcpc: nas10_5 lease of 10.115.138.61 obtained, lease time 3600
42 Nov 9 11:41:55 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
43 Nov 9 11:41:55 daemon info dhcpc udhcpc: nas10_4 lease of 143.177.220.91 obtained, lease time 3600
44 Nov 9 11:41:46 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
45 Nov 9 11:41:46 daemon info dhcpc udhcpc: nas10_3 lease of 10.73.103.139 obtained, lease time 3600
46 Nov 9 11:12:09 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
47 Nov 9 11:12:09 daemon info dhcpc udhcpc: nas10_5 lease of 10.115.138.61 obtained, lease time 3600
48 Nov 9 11:11:55 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
49 Nov 9 11:11:55 daemon info dhcpc udhcpc: nas10_4 lease of 143.177.220.91 obtained, lease time 3600
50 Nov 9 11:11:46 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
51 Nov 9 11:11:46 daemon info dhcpc udhcpc: nas10_3 lease of 10.73.103.139 obtained, lease time 3600
52 Nov 9 10:42:09 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
53 Nov 9 10:42:09 daemon info dhcpc udhcpc: nas10_5 lease of 10.115.138.61 obtained, lease time 3600
54 Nov 9 10:41:55 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
55 Nov 9 10:41:55 daemon info dhcpc udhcpc: nas10_4 lease of 143.177.220.91 obtained, lease time 3600
56 Nov 9 10:41:46 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
57 Nov 9 10:41:46 daemon info dhcpc udhcpc: nas10_3 lease of 10.73.103.139 obtained, lease time 3600
58 Nov 9 10:12:09 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
59 Nov 9 10:12:09 daemon info dhcpc udhcpc: nas10_5 lease of 10.115.138.61 obtained, lease time 3600
60 Nov 9 10:11:55 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
61 Nov 9 10:11:55 daemon info dhcpc udhcpc: nas10_4 lease of 143.177.220.91 obtained, lease time 3600
62 Nov 9 10:11:45 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
63 Nov 9 10:11:45 daemon info dhcpc udhcpc: nas10_3 lease of 10.73.103.139 obtained, lease time 3600
64 Nov 9 09:42:09 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
65 Nov 9 09:42:09 daemon info dhcpc udhcpc: nas10_5 lease of 10.115.138.61 obtained, lease time 3600
66 Nov 9 09:41:54 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
67 Nov 9 09:41:54 daemon info dhcpc udhcpc: nas10_4 lease of 143.177.220.91 obtained, lease time 3600
68 Nov 9 09:41:45 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
69 Nov 9 09:41:45 daemon info dhcpc udhcpc: nas10_3 lease of 10.73.103.139 obtained, lease time 3600
70 Nov 9 09:12:09 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
71 Nov 9 09:12:09 daemon info dhcpc udhcpc: nas10_5 lease of 10.115.138.61 obtained, lease time 3600
72 Nov 9 09:11:54 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
73 Nov 9 09:11:54 daemon info dhcpc udhcpc: nas10_4 lease of 143.177.220.91 obtained, lease time 3600
74 Nov 9 09:11:45 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
75 Nov 9 09:11:45 daemon info dhcpc udhcpc: nas10_3 lease of 10.73.103.139 obtained, lease time 3600
76 Nov 9 08:42:09 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Nelson7 

Gebruik je de eigen router achter de Zyxel-T50 of heb je je eigen router aangesloten op de mediaconverter met VLAN 300 aan de WAN zijde?

En is de game console verder rechtstreeks op de router aangesloten?

Op dit moment de Zyxel erachter gehangen zodat jullie kunnen testen.

 

Normaliter de eigen router direct op de mediaconverter met Vlan 300 tag. 

Reputatie 7
Badge +15

@Nelson7 

Om de Zyxel-T50 router te kunnen zien en de verbinding te kunnen doormeten moet je hem wel op de mediaconverter aansluiten en niet achter je eigen router.

.

Hallo @Nelson7 

Gebruik je de eigen router achter de Zyxel-T50 of heb je je eigen router aangesloten op de mediaconverter met VLAN 300 aan de WAN zijde?

En is de game console verder rechtstreeks op de router aangesloten?

@Nelson7

Om de Zyxel-T50 router te kunnen zien en de verbinding te kunnen doormeten moet je hem wel op de mediaconverter aansluiten en niet achter je eigen router.

Hoi Waqqas, allereerst bedankt voor de snelle reactie. Deze zit op dit moment uiteraard direct achter de media converter. Vanaf gisteren reeds zodat er ook ruimte is om gegevens na te kijken vanuit jullie kant.

Bump

Reputatie 7
Badge +15

@Nelson7 

Kan je nog eens een traceroute bijvoegen naar bijvoorbeeld 8.8.8.8 en de game console is verder rechtstreeks op de router aangesloten zonder een switch oid?

@Nelson7

Kan je nog eens een traceroute bijvoegen naar bijvoorbeeld 8.8.8.8 en de game console is verder rechtstreeks op de router aangesloten zonder een switch oid?

@Waqqas 

Goedemiddag Waqqas, 

Bedankt voor de reactie console is direct aangesloten op de Zyxel van T-mobile in de DMZ. Zie onderstaande traceroute. 

 1    <1 ms    <1 ms    <1 ms  home [192.168.1.1]
  2     2 ms     2 ms     2 ms  1-220-177-143.ftth.glasoperator.nl []
  3     8 ms     8 ms     8 ms  10.10.13.157
  4     8 ms     8 ms     8 ms  10.10.12.61
  5     *        8 ms     8 ms  10.226.4.6
  6     7 ms     *        7 ms  142.251.66.239
  7     7 ms     7 ms     7 ms  72.14.209.42
  8     7 ms     6 ms     6 ms  172.253.71.29
  9     6 ms     6 ms     6 ms  142.251.66.239
 10     6 ms     6 ms     6 ms  dns.google [8.8.8.8]

Trace complete.

Reputatie 7
Badge +15

@Nelson7

Dit ziet er toch al veel beter uit dan de traceroute die je eerst in je openingspost had? Ervaar je nog steeds problemen? Ik zou het je afraden om een game console in de DMZ te zetten.

Gebruik verder je eigen router rechtstreeks op de mediaconverter voor online gamen.

@Waqqas

 

Ik ben bang dat je een beetje in de war bent daar ik geen traceroute in een de openingspost had. Het is ook geen ping probleem. Meerdere keren Pingplotter laten lopen. Ping is in principe prima stabiel. 

Alleen ontstaat er elke game delay. Niet in de ping/ms maar het lijkt alsof de gameserver telkens niet meer synchroon loopt met mijn game. Er zit hoe stom het ook klinkt ineens ( gebeurd niet op een vast aantal minuten in game maar wel elke game een soort van onzichtbaar krachtveld om mijn spelers heen. Deze kunnen dan ineens niet meer van richting veranderen ( 5 keer zo traag zullen we maar zeggen) tackles zijn compleet out of sync etc. Dit had ik 2 jaar geleden toen ik nog op Ziggo kabel zat niet. Dit is eigenlijk gekomen vanaf het moment dat ik overgestapt ben naar Glasvezel. Ben nu reeds 2 jaar bezig aan mijn kant om alle apparatuur en dergelijke te testen. En daar zit het niet in. 

Het zal mijns inziens dan ook ergens in de wijkcentrale of in ieder geval Buiten mijn eigen woning en dus ook macht liggen. 

Vandaar dat ik ook vraag of er iemand van T-mobile een lijn test kan doen of kan kijken of de wijkserver b.v ondercapaciteit heeft waardoor het continu gebeurd. 

Sorry voor mijn uitgebreide verhaal is uiteraard ook geen irritatie richting jou maar naar het feit dat het probleem er na 2 jaar nog immer is. Dus vanaf dat er glasvezel in het plaatje terecht is gekomen. 

Dan zou je kunnen denken dat het aan de game ansich ligt? Rare daarvan is een vriend welke 5 km van mij af woont en ook t-mobile heeft ook een x-box zelfde tv etc nergens last van heeft. Speel ik daar heb ik dan ook geen problemen. Waar het dan in zal zitten? Toch iets in de verbinding naar mijn woning verwacht ik dan?

Reputatie 7
Badge +15

@Nelson7 

My bad, misschien vergis ik me met een andere topic 😅

Ik denk zelf eigenlijk dat een moderator weinig tot niks zal aantreffen bij een lijnmeting aangezien de traceroute. Ik kan het ook mis hebben hoor maar het is dan even afwachten of iemand anders nog een tip heeft of wachten op de reactie van een moderator.

@Nelson7

My bad, misschien vergis ik me met een andere topic 😅

Ik denk zelf eigenlijk dat een moderator weinig tot niks zal aantreffen bij een lijnmeting aangezien de traceroute. Ik kan het ook mis hebben hoor maar het is dan even afwachten of iemand anders nog een tip heeft of wachten op de reactie van een moderator.

Geen probleem je je probeert enkel te helpen ;) 

Alleen alle standaard dingen heb ik eigenlijk al een keer afgetest. Dus er zal toch eens buiten mijn huis zelf gekeken moeten worden. Vandaar mijn vraag of daar iets op kan aangestuurd worden.

Reputatie 7
Badge +15

@Nelson7

Ik kreeg van een mede klant te horen dat een traceroute naar 8.8.8.8 geen beeld geeft over of het probleem in de game zit of in het T-mobile netwerk.

Kun je een traceroute plaatsen naar de nameservers van het Fifa spel? Wellicht wordt er een hele omweg genomen en onstaat er daardoor vertraging. Het kan ook helpen om IGMP Snooping aan te zetten in de Asus indien er sprake is van multicast verkeer of QoS om het game verkeer te prioriteren.

Een apparaat zonder firewall in de DMZ zetten is onverstandig en brengt risico's met zich mee.

@Waqqas 

Dank je wel voor de volgende reactie. Helaas is Fifa (het is stom ik weet het) wat geheimzinnig inzake hun i.p adressen. 

Dit was een bekend adres van hun van 1-2 jaar geleden toen had ik het probleem ook al dus eventueel zegt je dit wel wat :

Tracing route to utas.fut.ea.com [212.100.255.80]
over a maximum of 30 hops:

  1    <1 ms    <1 ms    <1 ms  192.168.1.1
  2     3 ms     2 ms     2 ms  1-220-177-143.ftth.glasoperator.nl [
  3     6 ms     6 ms     6 ms  10.10.13.157
  4     6 ms     5 ms     6 ms  10.10.12.61
  5     8 ms     7 ms     *     adm-b1-link.ip.twelve99.net [62.115.154.136]
  6    19 ms     8 ms     6 ms  217.161.98.238
  7     7 ms    10 ms     7 ms  adm-b1-link.ip.twelve99.net [62.115.154.136]
  8     7 ms     7 ms     7 ms  adm-bb4-link.ip.twelve99.net [62.115.137.64]
  9    12 ms    12 ms    12 ms  ldn-bb4-link.ip.twelve99.net [62.115.113.239]
 10    12 ms    12 ms    12 ms  ldn-b1-link.ip.twelve99.net [62.115.143.27]
 11    12 ms    12 ms    13 ms  rackspace-ic305654-ldn-b1.ip.twelve99-cust.net [62.115.41.54]
 12     *        *        *     Request timed out.
 13    14 ms    14 ms    14 ms  134.213.97.227
 14    16 ms    15 ms    15 ms  corec-coreb.lon5.rackspace.net [162.13.232.14]
 15    15 ms    15 ms    14 ms  coreb-core6.lon3.rackspace.net [164.177.137.25]
 16    14 ms    14 ms    14 ms  aggr331b-4-aggr331a-4.lon3.rackspace.net [31.222.133.163]
 17    15 ms    15 ms    15 ms  212.100.255.80

Trace complete.

En dit is een trace naar een Amerikaans adres wat ze je zelf in het verleden altijd lieten doen om voor problemen te testen. Let op deze gaat dus naar Amerika maar dit is niet waar de game servers precies staan. Ze zeiden zelf altijd dat wanneer je als einderesultaat onder de 100 ms blijft dit prima is vanaf europa.

C:\Users\nelso>tracert easo.ea.com

Tracing route to easo.ea.com [159.153.64.173]
over a maximum of 30 hops:

  1    <1 ms    <1 ms    <1 ms  192.168.1.1
  2     2 ms     2 ms     3 ms  1-220-177-143.ftth.glasoperator.nl ]
  3     6 ms     6 ms     6 ms  10.10.13.157
  4     6 ms     5 ms     5 ms  10.10.12.61
  5    73 ms     7 ms     *     ae1-pcr1.aet.cw.net [195.2.20.85]
  6     7 ms     6 ms     6 ms  217.161.98.238
  7     7 ms     6 ms     7 ms  ae1-pcr1.aet.cw.net [195.2.20.85]
  8     6 ms     6 ms     7 ms  ae44-xcr1.att.cw.net [195.2.20.74]
  9     7 ms     7 ms     8 ms  zayo-gw-xcr1.att.cw.net [195.2.24.214]
 10    91 ms     *        *     ae11.cs3.ams10.nl.zip.zayo.com [64.125.31.104]
 11     *        *        *     Request timed out.
 12     *        *        *     Request timed out.
 13    91 ms    91 ms    91 ms  ae22.er2.iad10.us.zip.zayo.com [64.125.29.121]
 14    91 ms    91 ms    90 ms  64.125.199.190.t00673-02.above.net [64.125.199.190]
 15    92 ms    91 ms    91 ms  159.153.92.98
 16    91 ms    91 ms    91 ms  159.153.92.94
 17    91 ms    91 ms    90 ms  dragonage.gos.ea.com [159.153.64.173]

Trace complete.

Dit is wat ze zelf zeggen : https://help.ea.com/sg/help/fifa/fifa-game-data-center-faq/

Igmp snooping en qos in de Asus reeds allemaal geprobeerd. Heb nu f de Zyxel eraan hangen waar ik het mijns inziens ook gewoon normaal speelbaar op zou moeten kunnen krijgen.  ( Wifi uitgezet).

Is er een moderater aanwezig die eens naar bovenstaande kan kijken? Eventueel door een aansturing richting de wijkcentrale of in ieder geval een lijntest?

Nu net geeft de Zyxel ook onderstaande foutmelding nadat het internet er uit klapte. Zoals je ziet verbreekt de verbinding en valt dit (toevallig?) samen met de dhcpc release. Dit sterkt mij dan ook in het vermoeden dat er daar ergens iets niet goed gaat. 

 

Wederom de vraag of een moderater of iemand die mensen aan kan sturen binnen T-mobile hier eens even naar kan kijken.

 

4 Nov 13 14:06:36 user notice system zcmdModuleCfg: System: Wan interface ETH_Internet connection ready
5 Nov 13 14:06:31 user notice system zcmdModuleCfg: System: Wan interface ETH_Internet connection lost
6 Nov 13 14:06:27 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483432]
7 Nov 13 14:06:27 daemon info dhcpc udhcpc: nas10_4 lease of 143.177.220.91 obtained, lease time 3600
8 Nov 13 14:06:27 daemon debug dhcpc udhcpc: Sending select for 143.177.220.91...
9 Nov 13 14:06:27 daemon debug dhcpc udhcpc: nas10_4 Sending discover...
10 Nov 13 14:06:25 user notice system zcmdModuleCfg: System: Wan interface ETH_IPTV connection ready
11 Nov 13 14:06:16 user notice system zcmdModuleCfg: System: Wan interface ETH_IPTV connection lost
12 Nov 13 14:06:13 user notice system zcmdModuleCfg: System: Wan interface ETH_Internet connection ready
13 Nov 13 14:06:08 user notice system zcmdModuleCfg: System: Wan interface ETH_Internet connection lost
14 Nov 13 14:06:05 daemon notice dhcpc udhcpc:
15 Nov 13 14:06:05 daemon notice dhcpc udhcpc: Attached to parameter name shared memory
16 Nov 13 14:06:05 daemon notice dhcpc udhcpc: Attached to object name shared memory
17 Nov 13 14:06:05 daemon notice dhcpc udhcpc: Attached to schema shared memory
18 Nov 13 14:06:05 daemon info dhcpc udhcpc: udhcp client nas10_4(v0.9.8) started
19 Nov 13 14:06:02 user notice system zcmdModuleCfg: System: Wan interface ETH_MGNT connection ready
20 Nov 13 14:05:51 user notice system zcmdModuleCfg: System: Wan interface ETH_Internet connection ready
Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Nelson7, je geeft eerder aan dat: “Dit was een bekend adres van hun van 1-2 jaar geleden toen had ik het probleem ook al dus eventueel zegt je dit wel wat :” als dit probleem toen ook speelde, zou ik er niet met zekerheid van durven zeggen dat het probleem in ons netwerk ligt. Hoe frustrerend wellicht ook: wanneer een probleem enkel optreedt bij één game (FIFA) kan ik niet bij onze specialisten aankloppen voor een onderzoek omdat het dan in meerdere games naar voren zou komen. We kunnen op basis van bovenstaande geen aansturing indienen richting de wijkcentrale, sorry.

Wat ik natuurlijk wel wil doen, is je zo goed mogelijk support bieden waar mogelijk - met de deskundigheid van onze Community!

@Hidden.nld Zie jij hier nog iets aan dat zinvol is om te vermelden of kun jij wellicht wel zien waar het herstelbaar kan zijn?

Reputatie 6
Badge

Nu net geeft de Zyxel ook onderstaande foutmelding nadat het internet er uit klapte. Zoals je ziet verbreekt de verbinding en valt dit (toevallig?) samen met de dhcpc release. Dit sterkt mij dan ook in het vermoeden dat er daar ergens iets niet goed gaat. 

 

Wederom de vraag of een moderater of iemand die mensen aan kan sturen binnen T-mobile hier eens even naar kan kijken.

 
 

Hier lijkt je glasvezel verbinding zelf down te gaan. In de eerste logfile zag je alleen DHCP requests en answers. Dat was prima. In deze laatste logfile zie je dat de router de binnenkomende verbinding ziet wegvallen. Dat lijkt OF een probleem met de ethernet kabel vanaf de media converter/ONT te zijn OF iets met de ONT/ media converter zel. .Je zou kunnen proberen de ethernet kabel te vervangen. De andere optie is zoals gezegd dat er iets rond de media converter/ONT fout is: het ding zelf is defect OF binnenkomend glasvezel signaal. Plaats eens een foto van de ONT/media converter met de al dan niet brandende lichtjes?

 

Nu net geeft de Zyxel ook onderstaande foutmelding nadat het internet er uit klapte. Zoals je ziet verbreekt de verbinding en valt dit (toevallig?) samen met de dhcpc release. Dit sterkt mij dan ook in het vermoeden dat er daar ergens iets niet goed gaat. 

 

Wederom de vraag of een moderater of iemand die mensen aan kan sturen binnen T-mobile hier eens even naar kan kijken.

 
 

Hier lijkt je glasvezel verbinding zelf down te gaan. In de eerste logfile zag je alleen DHCP requests en answers. Dat was prima. In deze laatste logfile zie je dat de router de binnenkomende verbinding ziet wegvallen. Dat lijkt OF een probleem met de ethernet kabel vanaf de media converter/ONT te zijn OF iets met de ONT/ media converter zel. .Je zou kunnen proberen de ethernet kabel te vervangen. De andere optie is zoals gezegd dat er iets rond de media converter/ONT fout is: het ding zelf is defect OF binnenkomend glasvezel signaal. Plaats eens een foto van de ONT/media converter met de al dan niet brandende lichtjes?

 

 

@louisL  Bij deze de foto ont. Alle (3) lampjes blijven normaliter groen branden. Nou ben ik niet visueel aanwezig geweest bij de ont tijdens het wegvallen van de lijn. Fijn dat je wilt meedenken/meekijken! :)

@Jason  Bedankt voor de reactie, wel vind ik het een beetje kort door de bocht om aan te geven dat het aansturen van iemand naar de wijkcentrale geen optie is. Dit omdat ik voordat ik op glasvezel zat bij ziggo op de kabel gewoon normale gameplay had. Vanaf het moment dat er bij mij in de wijk glasvezel was aangelegd (2 jaar geleden) zijn wij overgestapt want he glasvezel dat moet goed zijn. 

Eerst bij KPN (zelfde infrastructuur als T-mobile gebruikt want T-mobile maakt immers gebruik van het KPN netwerk. 

Direct problematiek gekregen met gamen. Jaar geleden overgestapt naar T-mobile zowel vanwege de kosten als met de hoop dat het probleem daarmee opgelost zou worden. Helaas niet het geval. 

De afgelopen 2 jaar alles wat er aan mijn kant te vervangen is vervangen vanwege '’ test'’ purposes. Heel veel geld tegenaan gegooid. Lees nieuwe beeldschermen nieuwe kabels nieuwe consoles nieuwe routers. Probleem nog immer niet verholpen. Dan zou je toch verwachten dat het dan ergens buiten mijn woning niet goed gaat. Pak ik mijn spullen op en ga ik met dezelfde hardware bij een vriend spelen, ook T-mobile wel een andere wijk. Dan is er geen probleem meer. Dus dat sterkt mij dat het ergens in de wijkcentrale zit. Ik vind het dan ook wat voorbarig om gelijk te zeggen dat dat geen optie is. Er kan immers ook gereageerd worden van wat fijn dat je zelf al zoveel moeite hebt gedaan om het probleem aan jouw zijde uit te sluiten. Als dat al zover afgetest is misschien moeten we dan eens aan onze kant van het netwerk kijken. ( resp het glasvezel zelf, wijkcentrale , ondercapaciteit van de wijkcentrale wat dan ook. 

Excuses voor mijn ergernis echter ik ben ook maar iemand die al heel lang iets probeert op te lossen. Nieuwe ideeën hoor ik dan ook niet genoemd worden.  

Reputatie 6
Badge

@Jason kunnen jullie remote in de ONT inlogen om de optische performance te zien? Wat je hier ziet lijkt mogelijk een ONT te zijn die te veel demping ziet?

Reputatie 7
Badge +16

@louisL Goede tip, dit hebben we dan ook meteen gedaan in een lijnmeting: de demping is prima, binnen de juiste marge. Power Tx, oftewel de transmitter, ligt op 2,10 dBm en Power Rx, de receiver (ontvangende NT) op -9,52 dBm. 

@Nelson7 Daar heb je zeker gelijk in en ik kan me goed voorstellen dat het irritaties opwekt wanneer je niet de aansturing ontvangt waar je op hoopt. Wat ik graag nog wil uitsluiten: ervaar je dit nu enkel op FIFA of ook met andere games? Je zegt in de originele post: “vooral bij FIFA”; kan ik hieruit concluderen dat het daarom ook voorkomt bij andere games? Indien dit het geval is, kunnen we zeker vervolgstappen nemen. Wanneer het beperkt is tot slechts één spel is het lastig om hier een selecte aansturing voor in te dienen omdat het dan zeer waarschijnlijk niet binnen ons netwerk ligt - anders had het ook bij andere spellen voorgekomen. Ik hoop dat je dit begrijpt!

@Jason na 2 jaar gestuntel bij T-mobile en alles uitgeprobeerd te hebben mijnerzijds en dan ook nog eens op weerstand te stuiten vanuit T-mobile om het eens in hun netwerk te zoeken was ik het zat. 

Ik heb vorige week een abonnement afgesloten bij Ziggo. Vandaag de spullen in ontvangst genomen. Zonder uberhaupt iets aan de modem instellingen te moeten veranderen : Voila! Een normale verbinding en normale gameplay.

Ik ga mijn abonnement dan ook op de eerst mogelijke data bij T-Mobile stopzetten. 

Daarnaast wil ik jullie dus eens adviseren om toch een keer in dit probleem te duiken. Want als een klant alles vanaf zijn kant heeft gedaan en het werkt direct normaal op Ziggo dan moet je je toch eens gaan afvragen wat er dus aan T-Mobile zijde misgaat en spiegelen en niet het probleem altijd bij de klant zelf neerleggen. 

Mvg Nelson

Reputatie 7
Badge +16

@Nelson7 Erg jammer dat je gedwongen bent om de overstap te maken, maar uiteraard alle respect voor je beslissing! Ik snap wat jouw sentiment hierin is en bedroef het dan ook dat we niet tot een diepere analyse konden komen. Wanneer een probleem zich beperkt tot één enkele game, is het voor elke provider erg lastig om te pinpointen waardoor dit komt. Heel fijn dat je hier bij Ziggo geen last van hebt, dat is het goede nieuws! Ik wens je veel plezier toe en zal uit coulance de maand opzegtermijn schrappen indien je hier gebruik van wilt maken - dat scheelt je dan toch een laatste maand extra kosten.

Reageer