Beantwoord

problemen glasvezel

  • 10 May 2022
  • 9 reacties
  • 367 Bekeken

Hallo,

 

Een aantal maanden geleden ben ik overgegaan naar glasvezel. Dit heeft behoorlijk wat voeten in aarde gehad wat mijn tv betreft, ik zat op een verouderd platvorm wat een hoop problemen gaf. (lees hiervoor mijn vorige topic)

In ieder geval, ik heb glasvezel, tv en internet doet het nu maar er is alleen een probleem.
1 De tv loopt met grote regelmaat vast. 
  Voorbeeld: bij het kijken naar een programma staat het beeld stil. de ene keer duurt dit een paar     
   seconden de andere keer minuten. Wanneer het lang duurt helpt het om even van zender te wisselen       en weer terug, het helpt wel maar lijkt me niet de oplossing voor het probleem.

2 Mijn apparaten hebben via wifi vaak verbinding maar zonder internet. (dit probleem had ik voorheen         niet)
   Uitloggen en inloggen wil wel eens helpen, of het resetten van de Zyxel-T50

 

Hebben beide punten te maken met 1 probleem of hebben ze een eigen oorsprong. Belangrijker nog, hoe kan het verholpen worden want het is irritant om steeds te moeten kijken of ik verbinding heb of om programma's te kijken die haperen of vastlopen.

 

mvg, Edo

icon

Beste antwoord door Waqqas 10 May 2022, 13:20

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

9 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Edo van Alphen 

Is de tv box rechtstreeks verbonden met de Zyxel?

Wanneer de WiFi aangeeft geen internet blijft bedraad internet het dan wel gewoon doen?

Maak je verder nog gebruik van een 2de router of een versterker die eventueel problemen veroorzaken?

Hallo @Edo van Alphen 

Is de tv box rechtstreeks verbonden met de Zyxel?

Wanneer de WiFi aangeeft geen internet blijft bedraad internet het dan wel gewoon doen?

Maak je verder nog gebruik van een 2de router of een versterker die eventueel problemen veroorzaken?

Ja, de box is rechtstreek verbonden met de Zyxel dmv een cat8 kabel. Beeld is subliem, ook als het stil blijft staan 😂

We maken geen gebruik van een 2e router maar wel van een versterker. deze situatie is al 9 jaar zo en nooit geen problemen gehad, maar nu sinds het over is op glasvezel dus wel.

Reputatie 7
Badge +15

@Edo van Alphen 

Kan je voor de WiFi eens kijken of de WiFi van de router stabiel is zonder versterker en daarna weer de versterker erbij?

En bedraad blijft de pc/laptop bijvoorbeeld werken als er geen WiFi is?

@Edo van Alphen

Kan je voor de WiFi eens kijken of de WiFi van de router stabiel is zonder versterker en daarna weer de versterker erbij?

En bedraad blijft de pc/laptop bijvoorbeeld werken als er geen WiFi is?

Zonder versterker heb ik niet in het hele huis bereik via wifi, met de versterker wel. Daar waar ik wel bereik heb is het stabiel. De laptop heeft bedraad wel verbinding.

 

Wat de tv betreft, deze liep vanavond volledig vast. Een nieuwsreportage van 3 minuten haperde zo vaak dat deze wel 15 minuten duurde. Modem en tvkastje gereset maar dit had geen effect, beeld bleef vast staan. Contact gehad met t-mobile, van hen moest ik alles weer resetten. Wonder boven wonder hielp dit, alleen is de vraag voor hoelang. Advies was om onze internetsnelheid te upgraden naar maximaal ivm met vastlopen. Dit vindt ik een raar advies want de tv box staat los van je internet toch? Klopt dit advies en ben ik dan van mijn problemen af?

Reputatie 7
Badge +15

@Edo van Alphen 

Ik denk niet dat snelheid upgraden het vastlopen van de tv gaat verhelpen 😅

Zelfs met 50 Mbps werkt de tv prima als alles goed is, nu weet ik niet hoeveel de tv maximaal neemt maar ik denk 12,5 Mbps maximaal.

Dit vindt ik een raar advies want de tv box staat los van je internet toch? Klopt dit advies en ben ik dan van mijn problemen af?

Nee, als je televisie afneemt via het nieuwe platform, dan loopt je televisie over dezelfde virtuele lan (VLAN) als internet.

Volgens mij wordt er overigens geen gebruik gemaakt van QOS wat zou kunnen betekenen dat als je veelvuldig download (op de maximum snelheid), televisie zou kunnen gaan stotteren en zelfs op den duur vastlopen.

Misschien is het sowieso een idee de datums en tijden waarop het issue zich voor doet op te schrijven zodat een moderator of iemand van de technische dienst, eens kan nakijken of deze ergens iets voorbij zien komen.

 

Dit vindt ik een raar advies want de tv box staat los van je internet toch? Klopt dit advies en ben ik dan van mijn problemen af?

 

Misschien is het sowieso een idee de datums en tijden waarop het issue zich voor doet op te schrijven zodat een moderator of iemand van de technische dienst, eens kan nakijken of deze ergens iets voorbij zien komen.

 

 

Goed idee, alleen het vastlopen was zo frequent en langdurig achterelkaar dat ik contact heb opgenomen met t-mobile. In eerste instantie werd er een ticket aangemaakt voor een monteur die langs zou komen. Een dag later kreeg ik bericht dat een afspraak met een monteur niet nodig was omdat de oorzaak van het probleem niet bij mij zou liggen. Sinds drie dagen heb ik ook geen last van vastlopend beeld meer. Ben op zich wel benieuwd wat nu de oorzaak was en of het probleem nu in zijn geheel is opgelost. Het gaat toch om het vertrouwen in een product.

Reputatie 7

Hi @Edo van Alphen, merci voor deze terugkoppeling! Ik ben heel blij dat je sinds drie dagen geen problemen meer hebt ervaren op de tv. Ben je nog steeds probleemvrij? Graag wilde ik een kijkje nemen achter de schermen, maar aan de hand van jouw e-mailadres kom ik niet op je abonnement uit. Zou je mij een privébericht willen sturen (door op mijn naam te klikken) met daarin je postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je IBAN? Dan ga ik checken of ik de oorzaak voor je kan achterhalen! 💪

Reputatie 7

Hi @Edo van Alphen, graag wil ik je laten weten dat ik zojuist op jouw laatste privébericht ben teruggekomen! Omdat je aangeeft nog steeds problemen te ervaren, heb ik opnieuw een verzoek ingediend voor een monteursbezoek. Binnen enkele minuten ontvang je dan ook een sms/e-mail met daarin de afspraaktool van Guidion. Ik hoop dat ze snel bij jou kunnen langskomen. Geef jij na afloop van dit bezoek hier een seintje of alles weer werkt zoals het hoort? Merci! 😊