Beantwoord

QNAP TS-253 niet bereikbaar


Reputatie 2

sinds 17-3-2023 aangesloten op glasvezel van T-mobile (voorheen op kabel van Ziggo). sinds de overstap, kan ik mijn QNAP niet meer bereiken via de PC of via de QNAP apps op de telefoon.

op de pc kan Qfinder de nas ook niet vinden. Zodra ik de ethernet kabel van poort 1 naar poort 2 wissel in de nas of omgekeerd, dan ziet Qfinder de nas, maar druk op vernieuwen dan is hij direct niet meer vindbaar. Bereikbaar is hij ook niet.

Het IP-adres dat de nas aangeeft zit binnen de range dit in de Zyxel DX5401-B1 vermeld staat. DHCP staat aan in de router.

Wat is hier het probleem?

Mvg Ralf

icon

Beste antwoord door yalerta 26 March 2023, 11:53

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Heb je het vaste ip adres van de nas wel buiten de dhcp pool gekozen? Vanuit de doos is de dhcp range normaal maximaal en moet je die verkleinen.

Reputatie 2

Hoi Eric.

Nu is de range tussen .2 en .258 in de zyxel instellingen. De nas kiest .160. 

Dan in de zyxel .258 veranderen in bijvoorbeeld. 150?

Reputatie 7
Badge +14

Ja, de NAS heb jij geprogrammeerd met .160, dus dan inderdaad zorgen dat die niet meer in de dhcp pool zit.

Reputatie 7
Badge +5

@Ralfvw 

Stukje belangrijke netwerkregels en dan speciaal voor servers wat de Qnap per definitie is.

Een server heeft een vast IP-adres.

Hoi Eric.

Nu is de range tussen .2 en .258 in de zyxel instellingen. De nas kiest .160. 

Dan in de zyxel .258 veranderen in bijvoorbeeld. 150?

De Nas kiest zelf geen IP-adres, dit kan wel vastgelegd worden door de beheerder van de server, jij dus. In het andere geval krijgt een aangesloten apparaat een IP-adres van een DHCP server. Dit is vaak een programma wat b.v. in een router meedraait.
De DHCP server deelt IP-adressen uit aan de aangesloten apparaten en zorgt er op die manier voor data aanvragen en antwoorden bij het juiste apparaat terecht komen.

De beste manier is om het MAC adres van je Qnap vast te zetten in de Zyxel router en te koppelen aan een door jouw gewenst IP-adres.

  1. Stel het gebied van de vrij uit te geven IP adressen in. Netwerkinstellingen → Thuisnetwerken → LAN configuratie → IP-adreswaarden b.v. begin 192.168.1.50 einde  192.168.1.254 (Op deze wijze kun je 49 IP adressen van een VAST IP-adres voorzien)
  2. Dan een MAC adres koppelen aan een gewenst IP. Netwerkinstellingen → Thuisnetwerken → LAN configuratie → Statische DHCP. Hier geef je het MAC adres van 1 van de 2 aanwezige LAN poorten op de Qnap op. Je zult bij de Qnap instellingen moeten uitzoeken welke poort welk MAC adres is. Dit adres koppel je met een een IP adres zoiets als 192.168.1.10 of 192.168.1.20
  3. Herstart de router en de Qnap en jouw server is ingedeeld en bereikbaar op het door jouw ingestelde IP adres.

Let in onderstaande niet op de MAC of IP adressen, is alleen maar voorbeeld.

Met het hierboven voorgesteld stappen plan ben jij de beheerder van het netwerk en niet tooltjes als Qfinder
Als er ooit een andere router in je netwerk komt doordat je besluit er zelf een te kopen of verandert van internet aanbieder zijn de genoemde instellingen voldoende om jouw Qnap te beheren en intern te bereiken.
Alleen het eventuele Internet (externe) IP-adres van jouw aansluiting moet dan geconfigureerd worden maar daar is sowieso een DDNS voor aan te raden.

Reputatie 2

Hoi,

onderstaande scherm aangepast:

 

 

Bij de statische DHCP 192.168.1.10 vastgezet met het mac-adres van adapter 1 van de QNAP.

Op de QNAP zie ik nu ook 192.168.1.10 staan.

Zyxel en NAS zijn opnieuw opgestart, maar ik kom er via de PC nog steeds niet op. Mis ik nog iets?

Mvg, Ralf

Reputatie 7
Badge +5

Windows PC?

Windows Verkenner (snelle toegang) adresbalk \\192.168.1.10 Enter/Return

Controleer eventueel ook de firewall instellingen van de pc. Windows toets en type  firewall.

Reputatie 7
Badge +3

@Ralfvw 

Weet je zeker dat je QNAP niet zelf is ingesteld met een fixed IP het Ziggo subnet ?

Want als de QNAP vast gezet is in het subnet van Ziggo, gaat hij dus terug naar dat IP adres in dat subnet. Het gevolg is dat hij dus ‘verdwijnt’ uit jouw netwerk van TMT subnet, welk ligt in 192.168.1.xxx.

The different ways of resetting your NAS - explained!  en dan Optie 1, dat is zonder dat je dus je data verliest.

Reputatie 2

Windows PC inderdaad. zojuist in de verkenner ingevuld: 

 

Firewall instellingen ben ik niet zo bekend mee. Er lijkt niets vreemds te staan.

@Pieter_B kan ik ergens zien of de qnap in het Ziggo subnet blijft hangen? Onderstaande is zichtbaar in de qnap:

 

 

als ik de internet kabel uit de Qnap haal en er weer in doe, komt 192.168.1.10 er weer te staan, maar wordt de qnap ook weer hieronder zichtbaar. En nu kom ik er wel op in de verkenner en via qfinder. ik ga nog even de pc opnieuw opstarten. Hopelijk is het nu opgelost.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

@Ralfvw 

Dat je met de browser niet bij de NAS komt, is het gevolg dat je geen poort meestuurt.

http://192.168.1.10:8080

Als ik het plaatje zo zie, is de NAS netje aangesloten op 192.168.1.10, dus hij lijkt wel in het TMT subnet te zitten.

Heb zelf geen QNAP, dus ik kan geen screenshots o.i.d. delen hoe het er werkend uit zou moeten zien.

Reputatie 2

Allemaal bedankt voor de hulp. Op dit moment werkt alles weer goed!

Reputatie 7
Badge +5

Windows PC?

Windows Verkenner (snelle toegang) adresbalk \\192.168.1.10 Enter/Return

----------------------

@Ralfvw

Dat je met de browser niet bij de NAS komt, is het gevolg dat je geen poort meestuurt.

http://192.168.1.10:8080

Als ik het plaatje zo zie, is de NAS netje aangesloten op 192.168.1.10, dus hij lijkt wel in

---------------------

Er zijn hier verschillende manieren van benaderen van de Qnap.

De 1e manier is met Windows VERKENNER maar dan moet Samba op de Qnap geïnstalleerd zijn.
Met de \\naam of IP-adres (en gebruiker/wachtwoord) van de server kan men dan rechtstreeks bij de mappen en bestanden komen.
De foutmelding kan ontstaan doordat Samba niet actief is of dat er geen mappen gedeeld zijn.

De 2e manier is met een BROWSER zoals Chrome/Edge of Firefox.

http://naam van de server of IP-adres:poortnummer
Met de 2e manier kan men de desktop/beheers interface bereiken.

E.e.a uitgelegd om de verschillende manieren om een Nas te benaderen duidelijker te maken.

In ieder geval 👍 dat @Ralfvw zijn Nas weer gebruiken kan na de overschakeling van aanbieder.

Reputatie 2

Toch nog een aanvulling op bovenstaande. De Qnap is zichtbaar op de PC, maar daarvoor moet ik iedere dag de UTP kabel uit en in de Qnap doen, waarna deze direct weer zichtbaar is. Waar kan dit aan liggen?

Reputatie 7
Badge +5

Vermoedelijk de windows netwerk detectie die voor vertraging zorgt.

Het beste kan je een netwerk snelkoppeling aanmaken in windows verkenner en activeren dat deze na elke systeem start aanwezig is.

Windowstoets + E daarna links Deze PC en in het geopende scherm bovenin Netwerkverbinding maken

Door het vinkje Opnieuw verbinden aan te zetten zal Windows na een herstart opnieuw de netwerkverbinding opzoeken en maken.

Voor de stationsletter kun je ook de Q gebruiken om aan te duiden dat het jouw Nas schijf is.😉

Lees HIER hoe je ook met cmd een netwerkdrive kan benaderen en deze m.b.v. een batch (script) bestand kan maken

Reputatie 2

ik had een netwerkschijf aangemaakt. Het is enkele dagen goed gegaan. Maar nu kan ik het alleen oplossen door de netwerkkabel uit de QNAP te halen, de router opnieuw op te starten en dan de netwerkkabel weer in de QNAP te doen, dan kan ik weer op de QNAP.

Als ik alleen de kabel uit de QNAP haal, even wacht, en er weer in doe, dan is hij wel even zichtbaar in Qfinder, maar na verversen verdwijnt hij weer.

Ik weet niet hoe dit verder aan te pakken. Kan het te maken hebben met het gekozen IP adres, met als laatste .10?

@Ralfvw Heb je in de QuFirewall misschien nog regels staan. Waarschijnlijk staat daar onder allow regels nog 192.168.178.0/24 ipv 192.168.1.0/24

 

Als je het een beetje goed hebt ingesteld, dan is er standaard een Deny all regel en daarnaast regels van wat je wel allemaal toestaat. met de instellingen van @yalerta heb je het netwerktechnisch allemaal goed staan, maar kan je firewall nog wel alles blokkeren :)

Reputatie 7
Badge +5

ik had een netwerkschijf aangemaakt. Het is enkele dagen goed gegaan. Maar nu kan ik het alleen oplossen door de netwerkkabel uit de QNAP te halen, de router opnieuw op te starten en dan de netwerkkabel weer in de QNAP te doen, dan kan ik weer op de QNAP.

Als ik alleen de kabel uit de QNAP haal, even wacht, en er weer in doe, dan is hij wel even zichtbaar in Qfinder, maar na verversen verdwijnt hij weer.

Ik weet niet hoe dit verder aan te pakken. Kan het te maken hebben met het gekozen IP adres, met als laatste .10?

Er draait toch geen DHCP server op de Qnap? Daardoor kun je ook dergelijk gedrag verwachten van vastgelopen ip verbindingen.

Dat het met het IP adres x.x.x10 iets te maken heeft verwacht ik niet. Of dit adres moet aan 2 verschillende apparaten uitgegeven worden. (zie hierboven over 2 actieve dhcp servers.)

(Een DHCP server deelt IP adressen uit in een netwerk en als als er 2 kapiteins op een schip staan ...)

 

@Ralfvw Heb je in de QuFirewall misschien nog regels staan. Waarschijnlijk staat daar onder allow regels nog 192.168.178.0/24 ipv 192.168.1.0/24

Als je het een beetje goed hebt ingesteld, dan is er standaard een Deny all regel en daarnaast regels van wat je wel allemaal toestaat. met de instellingen van @yalerta heb je het netwerktechnisch allemaal goed staan, maar kan je firewall nog wel alles blokkeren :)

Het vreemde is dat er soms verbinding is maar dat het wegvalt na een random periode

Reputatie 2

Gisteren de QuFirewall aangepast zoals @JR3 aangaf. Heb je in de QuFirewall misschien nog regels staan. Waarschijnlijk staat daar onder allow regels nog 192.168.178.0/24 ipv 192.168.1.0/24"”

 

Vandaag is de QNAP direct zichtbaar in Windows, zonder dat ik de utp kabel uit de NAS heb moeten halen. Ik hou het in de gaten, maar ik verwacht dat het opgelost is.

Reageer