Beantwoord

Range Zyxel modem

  • 24 August 2022
  • 3 reacties
  • 576 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie

Het Zyxel Modem (DX5401-B0) die vandaag bij ons geplaatst is (door uw medewerker van Guidion), staat in  de range 192.168.1.1-254. Onze vorige stond 192.168.2.1-254. Ik heb diverse apparaten statisch op die laatste (.2) staan. Kan ik -zonder dat dit bij updates of resets wordt overschreven, zonder problemen- de range wijzigen naar .2? Zo ja, hoe (want het vergroten van de range naar 192.168.1.1-192.168.2.254 geeft foutmeldingen op in de Zyxel.
Veel van mijn apparaten staan met een vast IP adres in mijn (bekabeld) netwerk of daarvan is het lastig om het IP adres te wijzigen. 

Verder geeft mijn browser (Google Chrome) aan dat het adres van de router onveilig is. Ik moet (telkens) een aantal ‘onprettige’ keuzes / clicks maken om de interface te openen. Kan dit beter?

icon

Beste antwoord door eric 24 August 2022, 17:22

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @Barman welkom bij de community.

Je kan de range aanpassen, maar dan moet je het start adres ook aanpassen. Dus

De router (LAN IP configuratie) op 192.168.2.1 en de IP-Adreswaarden op

192.168.2.2 - 192.168.2.254. Maar misschien wil je dit aanpassen, want als je veel vaste iP adressen gebruikt wil je niet dat deze ook door de DHCP server worden uitgegeven. Ik heb zelf mijn range ingesteld vanaf 192.168.1.100 voor IP-adreswaardes zodat ik tussen .2 en .99 mijn vaste IP aderessen kan plannen.

De HTTPS foutmelding is inderdaad niet heel fraai, maar als het goed is hoef je er niet elke dag in te zijn en het modem is alleen op het interne IP adres te benaderen, dus je kunt vanuit jouw browser de “onveilige” verbinding accepteren zonder zorgen.

Hoi @Barman welkom bij de community.

Je kan de range aanpassen, maar dan moet je het start adres ook aanpassen. Dus

De router (LAN IP configuratie) op 192.168.2.1 en de IP-Adreswaarden op

192.168.2.2 - 192.168.2.254. Maar misschien wil je dit aanpassen, want als je veel vaste iP adressen gebruikt wil je niet dat deze ook door de DHCP server worden uitgegeven. Ik heb zelf mijn range ingesteld vanaf 192.168.1.100 voor IP-adreswaardes zodat ik tussen .2 en .99 mijn vaste IP aderessen kan plannen.

De HTTPS foutmelding is inderdaad niet heel fraai, maar als het goed is hoef je er niet elke dag in te zijn en het modem is alleen op het interne IP adres te benaderen, dus je kunt vanuit jouw browser de “onveilige” verbinding accepteren zonder zorgen.

Dag Eric (en / of andere lezer), 
Dank voor je antwoord en zelfs een goede tip.
T.a.v. de tip: Ik had in de (vorige) modem de IP-waarden van de vaste adressen voor apparaten gereserveerd. Ik nam aan dat dit in het nieuwe Zyxel modem ook kan (in plaats van de range verkleinen)? 
Verder zie ik niet dat je ingaat op mijn voorwaarde "zonder dat dit bij updates of resets wordt overschreven”, want het eerste van de helpdeskmedewerkers bij (onverhoopte) problemen eisen: "reset het modem”. Of (soms zelfs zonder aankondiging) wordt door de provider een update op het modem uitgevoerd…
Wat is het beleid van T-Mobile hierin?
Alvast (weer) bedankt!

Reputatie 6
Badge +3

@Barman , Bij firmware updates worden alle instellingen behouden. Bij een reset van het modem gaat worden alle instellingen en verwijderd en gaat het modem terug naar zoals die uit de fabriek kwam. 

Wat je kan doen is een backup van de instellingen downloaden en bewaren in het geval nodig. je kan deze herstellen via de WebGuI. 

Reageer