Beantwoord

Relatief hoge ping Glasvezel

  • 12 March 2022
  • 73 reacties
  • 4824 Bekeken


Toon eerste reactie
This topic has been closed for comments

73 reacties

Reputatie 3

Hi @Jason ,

Ik heb sinds vorige week helaas niets meer vernomen. Kan jij zien of de Guidion monteur de bon goed heeft doorgezet naar KPN?

Reputatie 3

Dit is van vandaag. Zo goed als geen packetloss meer. Ik vermoed dat het mede komt doordat de Zyxel niet goed overweg kan met monitoring van buitenaf. Want ik betwijfel dat het plaatsen van een andere router zo'n verschil kan maken.

Reputatie 7

Hi @Wouter_groningen en @Niels de Jong,

Ik kan niks anders doen dan door het stof gaan. Dat jullie nog niet zijn voorzien van een antwoord is natuurlijk niet goed te praten en daarbij wil ik graag mijn excuses aanbieden. Dit mag en kan niet gebeuren. Ik hoop dan ook via deze weg voor jullie aan de slag te mogen. Ik heb daarbij direct opnieuw gevraagd onze technische dienst te kijken naar het euvel, maar merk dat we tijdens de metingen momenteel geen verbinding kunnen maken. Om een zo'n pure verbinding te kunnen bekijken en onze technische specialisten hun werk te kunnen laten doen, wil ik je vragen om, als dat nog niet het geval is, de T-Mobile apparatuur aan te sluiten. Op die manier kunnen we meteen voor jullie aan de slag.

Om ervoor te zorgen dat we niks missen, staat daarbij ook mijn privé inbox open voor contact. Laten we dit biggetje voor ééns en vooral altijd wassen.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Niels de Jong, zo te zien heeft Guidion het correct doorgezet, maar heeft de operationele afdeling het ticket gesloten omdat de meetgegevens ontbraken. Ik ga dit direct weer heropenen en met spoed onder de aandacht brengen. Geen idee waarom de meetgegevens zoals traceroutes en packet loss niet meegestuurd zijn - sorry voor deze fout: de info staat per slot van rekening in dit topic. 

 

Reputatie 3

@Waqqas doe mij ook maar een T54 om te testen, maar dat zal wel weer niet kunnen.

Hier overigens nog geen verbetering en vandaag ook bijzonder veel packetloss.

Reputatie 7
Badge +16

@Niels de Jong UPDATE: na overleg met de specialisten, hebben we het ticket aangevuld met de juiste info en meteen doorgestuurd. KPN zal het spoedig oppakken en langskomen.

Reputatie 3

@Boris

Ik kreeg inderdaad al een sms over de storing. Heb nergens last van gehad. Het kan kloppen dat jullie het modem niet kunnen bereiken. Ik gebruik namelijk mijn eigen router direct op het ONT. Als jullie de verbinding beter kunnen onderzoeken met het zyxel modem dan zal ik deze weer aansluiten. Met dat modem haal ik overigens dezelfde resultaten. Ik gebruik mijn eigen router omdat de WiFi hiervan stukken beter is. Kan hem natuurlijk ook als AP achter de zyxel zetten maar wil graag zo min mogelijk tussenkomsten van apparatuur hebben.

Dat ik mijn eigen router gebruik kon je overigens al uit de traceroute halen :p

 

Edit: Zyxel is weer aangesloten.

Reputatie 1

@Niels de Jong je Zyxcel enkel als modem laten functioneren is geen verkeerde setup. Een van de modem haar LAN, als enige doorzetten naar een accesspoint+router(modem LAN -> router-wifi WAN) en daarop uw netwerk laten functioneren/configureren, is een veilige en stabielere/snellere oplossing dan de modem alles te laten toepassen. 

Met zo'n opstelling/setup geeft u T-Mobile ook de kans om hun deel, van de oplevering van het internet goed te laten verlopen(firmware updates, modem inspecteren op afstand).

Het is niet ongebruikelijk om de modem enkel te laten 'modemmen' en aan te sluiten op een andere router zijn WAN, voor performance onder werkdruk.

Hi @Wouter_groningen en @Niels de Jong,

Ik kan niks anders doen dan door het stof gaan. Dat jullie nog niet zijn voorzien van een antwoord is natuurlijk niet goed te praten en daarbij wil ik graag mijn excuses aanbieden. Dit mag en kan niet gebeuren. Ik hoop dan ook via deze weg voor jullie aan de slag te mogen. Ik heb daarbij direct opnieuw gevraagd onze technische dienst te kijken naar het euvel, maar merk dat we tijdens de metingen momenteel geen verbinding kunnen maken. Om een zo'n pure verbinding te kunnen bekijken en onze technische specialisten hun werk te kunnen laten doen, wil ik je vragen om, als dat nog niet het geval is, de T-Mobile apparatuur aan te sluiten. Op die manier kunnen we meteen voor jullie aan de slag.

Om ervoor te zorgen dat we niks missen, staat daarbij ook mijn privé inbox open voor contact. Laten we dit biggetje voor ééns en vooral altijd wassen.

Ik heb ook exact hetzelfde probleem. T-Mobile thuis glasvezel. Net overgestapt van KPN maar de Ping is van 2-3ms naar 12ms gegaan. Regio Hilversum. Je mag mij ook gebruiken als testcase. Alle apparaten zijn net geïnstalleerd door Guidion.

Reputatie 3

@Jason 

Bedankt voor je update!

Reputatie 7

Hoi @mgreving,

Jij ook bedankt voor je duidelijke signaal! Ook bij jou denk ik graag mee. Om een goed idee te krijgen van je ping en eventuele snelheid, wil ik je vragen om een traceroute en een speedtest te doen via een bekabelde verbinding. Hoe je precies een traceroute doet, vind je via dit filmpje: Traceroute (tracert) Explained - Network Troubleshooting - YouTube.

Om je snelheid goed te kunnen inschatten en te achterhalen wat er aan de hand is, ontvang ik graag enkele screenshots van snelheidstesten. Zou je onderstaande stappen goed willen volgen? Als de testen niet aan onderstaande eisen voldoen, kunnen we geen onderzoek starten.

- Ga via een browser naar www.speedtest.net/apps en download de app voor het device waarop je de speedtest wil uitvoeren
- Sluit alle programma's af voordat je de snelheidstesten start, vergeet niet een eventuele VPN uit te schakelen
- De computer of laptop dient bekabeld te zijn aangesloten, een speedtest van een TV of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken
- Voer de speedtest uit. Voor een goed beeld is het het beste om op verschillende doelservers te testen. Onder de grote GA knop kun je een server kiezen. Is de snelheid ver onder wat het zou moeten zijn? Voer dan nogmaals een speedtest uit op hetzelfde device met minimaal vijf minuten tussen de speedtests.
- Maak minimaal twee screenshots, van speedtesten op verschillende doelservers en zorg dat je hele bureaublad zichtbaar is inclusief je verbindingstype (het is belangrijk om te kunnen zien dat er bekabeld getest is)
- Maak een screenshot van het taakbeheer (Task Manager, op Windows) of activiteitenmonitor (Activity Monitor op iOS):
In Windows vind je deze door op CTRL+ALT+DEL te drukken; kies voor meer details als deze niet direct zichtbaar zijn
In Apple MacOS kan je zoeken op "Activity Monitor" vanuit het Spotlight zoekvenster
- Maak een screenshot van de IPconfiguratie:
Windows: Via de zoekfunctie onder sneltoets “Windows + R", typ in: ‘’cmd’’ en druk op enter (of zoek naar Opdrachtprompt/Command Prompt in het Startmenu). Typ na het openen in: ipconfig/all en druk op Enter
Apple MacOS: Via de Finder of het Spotlight zoekvenster de Terminal app openen. Typ in: /sbin/ifconfig en druk op enter. Dit geeft alle verbindingen weer die het device op dat moment heeft.

Reputatie 3

@Boris 

Is er al iets naar voren gekomen in het onderzoek?

Reputatie 7

Hi @Niels de Jong ,

Thanks voor je snelle antwoord! Ik zie dat ik niet helemaal duidelijk was, mijn excuses. Wat bij de vorige meting opviel, is dat er demping werd gezien op de ONT. Vanaf heden zien we deze niet meer terug. Ik zie net als jij, een verbetering terug in de verbinding. Heb je in de tussentijd ook een verbetering gemerkt bij het aansluiten van je eigen apparatuur? 

Reputatie 3

@Boris 

Nee ik zie eigenlijk geen verandering t.o.v. de resultaten die ik in mijn eerste post heb vermeld.

Ping ligt nog steeds rond de 8 a 9ms.

En dat kan niet aan de demping van het ONT liggen want dit ONT is onveranderd aangesloten gebleven al sinds mijn KPN verbinding.

De vertraging die er op treedt moet echt in jullie netwerk zitten.

Reputatie 3

Helaas nog steeds geen reacties van @Boris

 

@Lisa @Jason @Sander kan één van jullie helpen? Dit duurt al maanden..

Reputatie 3

Zie hier. Er is geen invloed van andere devices op het netwerk, alleen mijn pc, direct verbonden, is aangesloten op de router.

Reputatie 1

Met wifi, kan bij het niet gebruiken van QoS, het uitschakelen van QoS(of het correct configureren voor prioriteiten) helpen.

Ook accepteren dat wifi nu eenmaal gevoeliger is voor invloeden van buitenaf en altijd zal onderdoen aan kabel, als bekabelt stabiel blijft.

Ook de WIFI functionaliteit van de modem verplaatsen naar een dedicated-accespoint kan positief werken, als er gewerkt word.

Reputatie 3

Met wifi, kan bij het niet gebruiken van QoS, het uitschakelen van QoS(of het correct configureren voor prioriteiten) helpen.

Ook accepteren dat wifi nu eenmaal gevoeliger is voor invloeden van buitenaf en altijd zal onderdoen aan kabel, als bekabelt stabiel blijft.

Ook de WIFI functionaliteit van de modem verplaatsen naar een dedicated-accespoint kan positief werken, als er gewerkt word.

Ik ben mij bewust van het feit dat er meer latency op WiFi is. Daar gaat het mij ook niet om. Het is meer als vergelijking bedoelt dat dit zowel bekabeld als met WiFi hoger is dan voorheen.

Hoi @mgreving,

Jij ook bedankt voor je duidelijke signaal! Ook bij jou denk ik graag mee. Om een goed idee te krijgen van je ping en eventuele snelheid, wil ik je vragen om een traceroute en een speedtest te doen via een bekabelde verbinding. Hoe je precies een traceroute doet, vind je via dit filmpje: Traceroute (tracert) Explained - Network Troubleshooting - YouTube.

Om je snelheid goed te kunnen inschatten en te achterhalen wat er aan de hand is, ontvang ik graag enkele screenshots van snelheidstesten. Zou je onderstaande stappen goed willen volgen? Als de testen niet aan onderstaande eisen voldoen, kunnen we geen onderzoek starten.

- Ga via een browser naar www.speedtest.net/apps en download de app voor het device waarop je de speedtest wil uitvoeren
- Sluit alle programma's af voordat je de snelheidstesten start, vergeet niet een eventuele VPN uit te schakelen
- De computer of laptop dient bekabeld te zijn aangesloten, een speedtest van een TV of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken
- Voer de speedtest uit. Voor een goed beeld is het het beste om op verschillende doelservers te testen. Onder de grote GA knop kun je een server kiezen. Is de snelheid ver onder wat het zou moeten zijn? Voer dan nogmaals een speedtest uit op hetzelfde device met minimaal vijf minuten tussen de speedtests.
- Maak minimaal twee screenshots, van speedtesten op verschillende doelservers en zorg dat je hele bureaublad zichtbaar is inclusief je verbindingstype (het is belangrijk om te kunnen zien dat er bekabeld getest is)
- Maak een screenshot van het taakbeheer (Task Manager, op Windows) of activiteitenmonitor (Activity Monitor op iOS):
In Windows vind je deze door op CTRL+ALT+DEL te drukken; kies voor meer details als deze niet direct zichtbaar zijn
In Apple MacOS kan je zoeken op "Activity Monitor" vanuit het Spotlight zoekvenster
- Maak een screenshot van de IPconfiguratie:
Windows: Via de zoekfunctie onder sneltoets “Windows + R", typ in: ‘’cmd’’ en druk op enter (of zoek naar Opdrachtprompt/Command Prompt in het Startmenu). Typ na het openen in: ipconfig/all en druk op Enter
Apple MacOS: Via de Finder of het Spotlight zoekvenster de Terminal app openen. Typ in: /sbin/ifconfig en druk op enter. Dit geeft alle verbindingen weer die het device op dat moment heeft.

Op een rustig moment van de dag. Nu een ping van 9ms naar 8.8.8.8. Voorheen bij KPN 2 weken geleden was dit echt 2-3ms.

Hieronder de gevraagde gegevens:

 

 

 

 

 

Reputatie 1

@Niels de Jong ik had niet goed gelezen, dat het om beide ging. 

Maar de grootste teller lijkt hem in je afbeelding tussen je device en modem te liggen (<1ms 9ms). 

QoS kan, hoe pakketjes(hoe vaak ze over de kop gaan/bijgehouden worden) vereenvoudigen door het uit te zetten. Mogelijk een kleine tune om je modem te ontlasten.

Hier zelf positieve resultaten mee gehaald met speedtests. Meten is weten.

Reputatie 1

@Niels de Jong dat leest allemaal netjes. Zekerheid wifi op modem ook uitzetten als instelling/setting als die niet gebruikt word(vervangen is door ander apparaat).

U beschrijft nog ticket bij T-Mobile met de netbeheerder betrokken. Mogelijk deze eerst afwachten en af en toe om een update vragen bij T-Mobile over de voortgang/status.

Verder heb ik geen suggesties.

 

Reputatie 3

@clouddevelopment 

Bedankt voor het meedenken tot dusver. WiFi is uitgeschakeld op het modem. Ik wacht de storing even af.

Reputatie 3

Hi @Boris,

Ik heb de Zyxel weer uit mijn netwerk gehaald en ik gebruik nu een Fortigate als router direct op het ONT. Ik heb hier een VLAN interface met VLAN 300 op aangemaakt voor internet en dit lijkt nu stukken beter te werken. Ik houd even in de gaten of er nog steeds sprake is van packetloss en laat het je weten.

 

Reputatie 7

Hi @Niels de Jong,

Thanks voor je terugkoppeling en duidelijke weergave van de packetloss. Ik heb deze direct bij een collega van de technische dienst neergelegd en zal je op de hoogte houden van het onderzoek wat door deze collega wordt gestart. We houden contact!

Reputatie 7

Hi @Niels de Jong ,

Ik ben benieuwd waarom je de tracert specifiek naar de DNS server van Google laat lopen. Is dat de ingestelde DHCP setting op het moment? Wanneer je de tracert bijvoorbeeld laat lopen naar een ander ip, krijg je daarbij nog dezelfde resultaten?