Beantwoord

Relatief hoge ping Glasvezel

  • 12 March 2022
  • 73 reacties
  • 4823 Bekeken

Reputatie 3

Hoi,

 

Ik heb nu sinds een week glasvezel van T-Mobile (1Gbit/s) en het valt mij op dat mijn ping een stuk hoger is dan voorheen via K**. Eerst zat mijn ping strak rond de 1ms bekabeld en 3 a 4ms via WiFi. Nu ligt mijn ping rond de 8 a 9ms en via WiFi 12ms. Dit is nog steeds uitstekend maar toch roept dit vragen bij mij op. Als ik mijn IP traceer kom ik in Eindhoven uit terwijl dit toch zeker zo'n 160km bij mij vandaan is.

Kan het zijn dat jullie datacenter/OLT dan in Eindhoven zit of is hier een andere verklaring voor?

Als jullie apparatuur in Equinix of Digital Realty in Amsterdam hangt lijkt mij een traceroute vanaf mij (Alkmaar) naar Eindhoven en vervolgens naar Amsterdam inderdaad niet zo bevorderlijk voor de latency :)

Speedtest is overigens uitgevoerd met dichtstbijzijnde server volgens speedtest.net. Ook een traceroute geeft dezelfde resultaten met 1ms naar mijn modem en 8ms naar de eerstvolgende hop.

 

icon

Beste antwoord door Lisa 14 March 2022, 13:47

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

73 reacties

Reputatie 7

Hi @Niels de Jong, super dat jij hier jouw verhaal deelt! Ik snap volledig dat jij hiervoor aan de bel trekt en ik help jou hier met liefde bij. In principe kan het echt met van alles te maken hebben. Zo kan het aan de apparatuur liggen, aan de routing, aan de kabels, aan het bereik, aan de activiteiten op het netwerk (zoals gaming) etcetera. Als jouw ping nog meer omhoog gaat, dan wil ik alvast verwijzen naar het onderstaande artikel:

Hierin lees je hoe jij jouw ping kunt verlagen. Super dat jij zelf ook al een traceroute hebt uitgevoerd. Zou je die hier eens kunnen delen? Ik kijk namelijk graag met je mee! 

Reputatie 3

Zie hier. Er is geen invloed van andere devices op het netwerk, alleen mijn pc, direct verbonden, is aangesloten op de router.

Reputatie 1

Met wifi, kan bij het niet gebruiken van QoS, het uitschakelen van QoS(of het correct configureren voor prioriteiten) helpen.

Ook accepteren dat wifi nu eenmaal gevoeliger is voor invloeden van buitenaf en altijd zal onderdoen aan kabel, als bekabelt stabiel blijft.

Ook de WIFI functionaliteit van de modem verplaatsen naar een dedicated-accespoint kan positief werken, als er gewerkt word.

Reputatie 3

Met wifi, kan bij het niet gebruiken van QoS, het uitschakelen van QoS(of het correct configureren voor prioriteiten) helpen.

Ook accepteren dat wifi nu eenmaal gevoeliger is voor invloeden van buitenaf en altijd zal onderdoen aan kabel, als bekabelt stabiel blijft.

Ook de WIFI functionaliteit van de modem verplaatsen naar een dedicated-accespoint kan positief werken, als er gewerkt word.

Ik ben mij bewust van het feit dat er meer latency op WiFi is. Daar gaat het mij ook niet om. Het is meer als vergelijking bedoelt dat dit zowel bekabeld als met WiFi hoger is dan voorheen.

Reputatie 1

@Niels de Jong ik had niet goed gelezen, dat het om beide ging. 

Maar de grootste teller lijkt hem in je afbeelding tussen je device en modem te liggen (<1ms 9ms). 

QoS kan, hoe pakketjes(hoe vaak ze over de kop gaan/bijgehouden worden) vereenvoudigen door het uit te zetten. Mogelijk een kleine tune om je modem te ontlasten.

Hier zelf positieve resultaten mee gehaald met speedtests. Meten is weten.

Reputatie 7

Hi @Niels de Jong ,

Ik ben benieuwd waarom je de tracert specifiek naar de DNS server van Google laat lopen. Is dat de ingestelde DHCP setting op het moment? Wanneer je de tracert bijvoorbeeld laat lopen naar een ander ip, krijg je daarbij nog dezelfde resultaten? 

Reputatie 1

@Boris je kunt in de tracert lezen dat de stappen tussen device en modem tijd kost(wat @Niels de Jong beweert sneller te hebben gehad). Dit is inrelevant met de eindbestemming, want als je eindbestemming veranderd veranderd de route tussen device en modem niet. Enkel veranderd nadat de tracert je eigen T-Mobile IP verlaat(je modem/T-Mobile verlaat).

 

Google DNS is best logisch, gezien Google snelle infrastructuur heeft en veel mensen het IP van Google DNS makkelijk kunnen onthouden.

 

Tracert vind plaats nadat de DNS geresolved is. Dus welke instellingen in de modem voor DNS zijn, zouden niet uit moeten maken(meende ik).

 

@Niels de Jong beweert dat zijn modem sneller functioneerde en vraagt hier tips hoe dit in ms sneller te kunnen laten 'modemmen' als ik goed begrijp.

Reputatie 3

@Niels de Jong ik had niet goed gelezen, dat het om beide ging. 

Maar de grootste teller lijkt hem in je afbeelding tussen je device en modem te liggen (<1ms 9ms). 

Nee. De eerste hop die je in de tracert ziet is gelijk mijn modem. Oftewel <1ms tussen mijn pc en modem. De hop daarna is 9/10ms van mijn modem naar de Optical Line Terminal (OLT) van T-Mobile die dus schijnbaar in omgeving Eindhoven zit. Hier zit de grootste vertraging in. 

Tevens is QoS bij mij standaard uitgeschakeld. 

Reputatie 3

Hi @Niels de Jong ,

Ik ben benieuwd waarom je de tracert specifiek naar de DNS server van Google laat lopen. Is dat de ingestelde DHCP setting op het moment? Wanneer je de tracert bijvoorbeeld laat lopen naar een ander ip, krijg je daarbij nog dezelfde resultaten? 

 

Zoals @clouddevelopment aangeeft maakt de destination in dit geval niet uit. Voordat de route bij de dns van Google komt gaat hij eerst nog langs zeker 3/4 andere hops die zich in het T-Mobile netwerk bevinden.

Al zou ik elke andere destination pakken dan kom ik als nog langs die eerste paar hops waar de meest vertraging in zit in het T-Mobile netwerk.

Reputatie 7

Hi @clouddevelopment en @Niels de Jong ,

Dank voor je heldere terugkoppeling en duidelijke omschrijving van het probleem. Ik ga de tracert graag voor je doorzetten naar mijn collega's van de technische dienst. Om alle informatie de verifiëren, wil ik je vragen om mij een privébericht te sturen met je postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je rekeningnummer? Dat kan je doen door op mijn naam te drukken.

Overigens is QoS vanuit T-Mobile uitgeschakeld, dit is voor iedere klant hetzelfde.

Reputatie 3

Hi @clouddevelopment en @Niels de Jong ,

Dank voor je heldere terugkoppeling en duidelijke omschrijving van het probleem. Ik ga de tracert graag voor je doorzetten naar mijn collega's van de technische dienst. Om alle informatie de verifiëren, wil ik je vragen om mij een privébericht te sturen met je postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je rekeningnummer? Dat kan je doen door op mijn naam te drukken.

Overigens is QoS vanuit T-Mobile uitgeschakeld, dit is voor iedere klant hetzelfde.

 

Heb je een privebericht gestuurd @Boris 

Reputatie 7

Hi @Niels de Jong,

Thanks voor de privégegevens in de inbox! Zoals gebruikelijk ben ik ook direct mee gaan kijken naar de verbinding en zie dat we momenteel het modem niet kunnen bereiken. Het bereiken van het modem is nodig voor onze technische dienst om het probleem op te kunnen pakken. Daarbij zie ik dat dit signaal gepaard gaat bij een plaatselijk probleem bij de netwerkbeheerder, waarbij er een storing openstaat. Ik vermoed dat dit van invloed is op de diensten die jij nu ervaart. Mijn welgemeende excuses. De netwerkbeheerder, KPN, is druk bezig dit te verhelpen. Je hebt het vast al gedaan, maar daarbij wil ik kijken een fabrieksreset dit al op gang helpt. Hoe je deze precies doet, vind je op onze Wiki: 

Ik hoor graag wat de uitkomst hiervan is. Alvast heel erg bedankt! 

Reputatie 3

@Boris

Ik kreeg inderdaad al een sms over de storing. Heb nergens last van gehad. Het kan kloppen dat jullie het modem niet kunnen bereiken. Ik gebruik namelijk mijn eigen router direct op het ONT. Als jullie de verbinding beter kunnen onderzoeken met het zyxel modem dan zal ik deze weer aansluiten. Met dat modem haal ik overigens dezelfde resultaten. Ik gebruik mijn eigen router omdat de WiFi hiervan stukken beter is. Kan hem natuurlijk ook als AP achter de zyxel zetten maar wil graag zo min mogelijk tussenkomsten van apparatuur hebben.

Dat ik mijn eigen router gebruik kon je overigens al uit de traceroute halen :p

 

Edit: Zyxel is weer aangesloten.

Reputatie 1

@Niels de Jong je Zyxcel enkel als modem laten functioneren is geen verkeerde setup. Een van de modem haar LAN, als enige doorzetten naar een accesspoint+router(modem LAN -> router-wifi WAN) en daarop uw netwerk laten functioneren/configureren, is een veilige en stabielere/snellere oplossing dan de modem alles te laten toepassen. 

Met zo'n opstelling/setup geeft u T-Mobile ook de kans om hun deel, van de oplevering van het internet goed te laten verlopen(firmware updates, modem inspecteren op afstand).

Het is niet ongebruikelijk om de modem enkel te laten 'modemmen' en aan te sluiten op een andere router zijn WAN, voor performance onder werkdruk.

Reputatie 7

Hi @Niels de Jong ,

Thanks voor je terugkoppeling en heldere uitleg nogmaals! Dankzij het koppelen van de Zyxel heb ik de verbinding kunnen uitmeten, waardoor verschillende zaken meer duidelijkheid geven. Daarbij is het eerst wat in het oog schiet een hoge demping op de lijn, vermoedelijk ontstaan door de verstoring vanuit de netwerkbeheerder. We zien vaker dat dit deze demping invloed heeft op de ping en de packet loss, juist de issues waarmee je nu kampt. Ik vermoed dat daarom de storing bij de netwerkbeheerder, die nog speelt, de boosdoener is in dit geval. Nu is de netwerkbeheerder van dit euvel op de hoogte en bezig met een oplossing. Is het een idee om eerst de uitkomst hiervan af te wachten alvorens een onderzoek te starten bij onze technische dienst? Ik hoor ook graag jouw idee hierover.

Reputatie 3

@Boris

Jahoor, prima om dat even af te wachten. Ookal denk ik niet dat het daaraan ligt. Die storingsmelding staat open sinds 19-03 en mijn "probleem" speelt sinds de oplevering eerste week van maart.

 

@clouddevelopment

Wat je zegt klopt inderdaad. Door het Zyxel modem het "modemmen" te laten doen en mijn TP-Link router erachter te hangen ingesteld als AP en het LAN te voeden. Zo had ik het voorheen ook.

Reputatie 1

@Niels de Jong dat leest allemaal netjes. Zekerheid wifi op modem ook uitzetten als instelling/setting als die niet gebruikt word(vervangen is door ander apparaat).

U beschrijft nog ticket bij T-Mobile met de netbeheerder betrokken. Mogelijk deze eerst afwachten en af en toe om een update vragen bij T-Mobile over de voortgang/status.

Verder heb ik geen suggesties.

 

Reputatie 3

@clouddevelopment 

Bedankt voor het meedenken tot dusver. WiFi is uitgeschakeld op het modem. Ik wacht de storing even af.

Reputatie 3

Even ter vergelijking, Dit is via een KPN netwerk. Hier kom ik uiteindelijk op 2ms uit bij 8.8.8.8!

Reputatie 3

Storing is inmiddels opgelost.

Reputatie 7

Hi @Niels de Jong,

Thanks voor je terugkoppeling! Ik heb direct de verbinding erbij gepakt, maar zie dat dat de ONT geen verbinding kan maken. Mocht je het nog niet hebben gedaan, wil je deze kort van het stroom halen om daarna weer in te pluggen. Ook ben ik uiteraard erg benieuwd of je een verbetering ziet op de verbinding. Ik hoor het graag van je.

Reputatie 3

@Boris 

ONT is online. Ik heb deze voor de zekerheid nog een keer herstart. Resultaten zijn nog hetzelfde als voorheen. 

Je ziet in de log van de Zyxel dat alleen zojuist de verbinding is verbroken toen ik het ONT herstart heb.
ONT is online.

 

 

Reputatie 3
Hier een traceroute over 200 runs. Misschien kunnen jullie daar wat meer mee.

 

Reputatie 3

Mijn ping is helaas nog slechter. Naar 8.8.8.8 is mijn ping gemiddeld 14+ms, naar andere server 11-15ms.

Vroeger bij KPN had ik ook ongeveer 3-5ms.

 

 

Reputatie 3

@Wouter_groningen 

Hoe meet jij dit? Dan kan ik dit ook op gaan zetten.