's Avonds traag Internet

  • 4 January 2023
  • 56 reacties
  • 1340 Bekeken

Reputatie 1

@Cal  Hier in Ede exact dezelfde symptomen.Vanaf een uurtje of 19:30 a 20:00 traag tot vrijwel geen internet mogelijk. Netflix e.d. zijn op zich wel te gebruiken. Speedtest duurt erg lang voor er een server is gevonden, daarna vaak wel ok snelheden.

Ik heb al contact met jullie gehad en dit wordt nu bekeken door jullie technische dienst. Wellicht goed om de vergelijkbare issues uit dit topic daaraan te koppelen.

Cal van Odido 1 jaar geleden

Hoi @AT1979, een stip aan de horizon! De netwerkbeheerder KPN NetwerkNL is van plan om een monteur jouw kant uit te sturen. Omdat zij niet in het weekend werken vermoed ik dat je maandag, of uiterlijk dinsdag, meer van hen verneemt.

Ik blijf sowieso een vinger voor je aan de pols houden, in ieder geval ben ik blij dat we nu in de volgende fase zijn beland en ik ben hoopvol dat dit niet lang meer voor je zal duren!

Bekijk origineel

56 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @AT1979, omdat de oplossing in het andere topic nog bezig is heb ik jouw bericht verplaatst naar en eigen topic zodat de berichten helder en adequaat zijn. Het originele topic waar je in had gepost was: traag tot geen internet in de avonduren.

Het is niet leuk om hier tegenaan te lopen! Op dit moment staan er inderdaad een aantal topics over traag Internet in de avonduren open, alleen is geen verband tussen de meldingen.

Als ik het goed begrijp ervaar je vooral last via de Wifi, of ervaar je ook problemen via het kabelinternet? Is dit apparaat direct bekabeld op het modem of via een omweg, zoals stroomnetadapters of een eigen router/switch? Heb je al getest hoe het internet werkt zonder de Deco set?

In ieder geval zag je internetlijn er erg stabiel uit, hopelijk is de oplossing daarmee snel in zicht!

Reputatie 1

Hoi @Cal ,

24 december heb ik de Deco losgehaald en dit telefonisch doorgegeven. De technische dienst zou dan verder kijken, maar ik heb sindsdien niks meer gehoord.

Wanneer ik traag internet ervaar hang ik m'n laptop bedraad direct aan het modem. Ook dan ervaar ik problemen. Wat opvalt is dat, net als in het andere topic, Netflix bijvoorbeeld super traag laadt, maar vervolgens wel gewoon afspeelt.

Bij een Speedtests duurt het erg lang voor er een server is gevonden, waarna de test vaak wel goede snelheden meet.

Gister kon ik vandaag ongeveer 19:30 bijna niks meer en om 22:00 ging het weer goed.

Ik hoop dat het snel wordt opgelost, want dit is geen doen. 

Bijgaand 2 speedtests (bedraad) van gisteren vlak na elkaar tijdens problemen.Op mobiel duurde het enorm lang voordat pagina's waren geladen, bedraad iets sneller, maar bijvoorbeeld afbeeldingen op nos.nl duurde ook vrij lang. Niet wat je bij 100Mbps zou verwachten.

Speedtest 4 januari 21:14
Speedtest 4 januari 21:15

 

En een Speedtest op m'n mobiel tijdens problemen met hoge ping en jitter

 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @AT1979, bedankt voor het delen van de screenshots, hier kunnen we zeker meer inzicht mee vergaren! Wat ik nog graag wil aangeven, omdat ik me kan voorstellen dat dit niet helemaal duidelijk is, is dat we jammer genoeg niet zoveel kunnen uitsluiten met speedtests die gedaan zijn op mobiele telefoons (en gaming consoles maar dat geldt hier niet). Smartphones hebben een groot aantal actieve achtergrond apps die de boel verstoren, bovendien zijn de ingebouwde netwerkkaarten vaak inadequaat - niet altijd - en bieden de overall resultaten geen waarheidsgetrouwe uitkomst. Graag ontvang ik een aantal speedtests die uitgevoerd zijn op een laptop of pc en waarbij de computer bekabeld aangesloten is en dit zichtbaar is op de screenshot. Onze techneuten onderzoeken alleen snelheidsissues waarbij duidelijk is dat het om een bekabeld aangesloten verbinding gaat. Dit zeg ik niet om je van verder onderzoek te benadelen maar meer om aan te geven dat het onderzoek dan direct stopt en dit zonde is van de tijd die je eraan kwijt bent.

Zodra ik bovenstaande in onderstaand format ontvangen heb, zet ik het per direct door zodat er meteen actie op ondernomen kan worden: 

 

Om je snelheid goed te kunnen inschatten en te achterhalen wat er aan de hand is, ontvang ik graag enkele screenshots van snelheidstesten. Zou je onderstaande stappen goed willen volgen? Als de testen niet aan onderstaande eisen voldoen, kunnen we geen onderzoek starten.

- Ga via een browser naar www.speedtest.net/apps en download de app voor het device waarop je de speedtest wil uitvoeren
- Sluit alle programma's af voordat je de snelheidstesten start, vergeet niet een eventuele VPN uit te schakelen
- De computer of laptop dient bekabeld te zijn aangesloten, een speedtest van een TV of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken
- Voer de speedtest uit. Voor een goed beeld is het het beste om op verschillende doelservers te testen. Onder de grote GA knop kun je een server kiezen. Is de snelheid ver onder wat het zou moeten zijn? Voer dan nogmaals een speedtest uit op hetzelfde device met minimaal vijf minuten tussen de speedtests.
- Maak minimaal twee screenshots, van speedtesten op verschillende doelservers en zorg dat je hele bureaublad zichtbaar is inclusief je verbindingstype (het is belangrijk om te kunnen zien dat er bekabeld getest is)
- Maak een screenshot van het taakbeheer (Task Manager, op Windows) of activiteitenmonitor (Activity Monitor op iOS):
In Windows vind je deze door op CTRL+ALT+DEL te drukken; kies voor meer details als deze niet direct zichtbaar zijn
In Apple MacOS kan je zoeken op "Activity Monitor" vanuit het Spotlight zoekvenster
- Maak een screenshot van de IPconfiguratie:
Windows: Via de zoekfunctie onder sneltoets “Windows + R", typ in: ‘’cmd’’ en druk op enter (of zoek naar Opdrachtprompt/Command Prompt in het Startmenu). Typ na het openen in: ipconfig/all en druk op Enter
Apple MacOS: Via de Finder of het Spotlight zoekvenster de Terminal app openen. Typ in: /sbin/ifconfig en druk op enter. Dit geeft alle verbindingen weer die het device op dat moment heeft.

Wil je mij de screenshots in één keer toesturen en ervoor zorgen dat bovenstaande punten worden gevolgd?

 

Reputatie 1

@Jason, Ik heb je via een PM de screenshots via een weTransfer-link doorgestuurd. Daarin ook een opname van het traag laden van pagina's (bedraad).

Wat mij bij de speedtesten vooral opvalt is de hoge jitter, terwijl die nu, na 0:00 weer netjes op 1ms zit.

Hopelijk kunnen jullie op basis van de jou toegestuurde gegevens achterhalen wat het probleem is.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @AT1979, bedankt voor je privébericht. De files werken niet wanneer je het via een PM stuurt jammer genoeg. Wij mogen daarbuiten ook geen files op onze laptops plaatsen in verband met beveiligingsgevaar. Ik zal de WeTransfer-link naar mijn collega's versturen bij de technische dienst zodat zij het verder kunnen nagaan voor je!

Voor het jitter-probleem kun je de tips van college-moderator Cal wellicht goed gebruiken: Latency, ping, jitter, packet loss, lag en frame rate | T-Mobile Community. Succes!

Reputatie 1

Hi @Jason ik heb sinds afgelopen weekend een mail ontvangen dat jullie mij geprobeerd zouden hebben te bellen. (na vorige week heb ik geen gemiste oproepen) en of ik terug wil bellen op het algemene nummer. Ik heb inmiddels een aantal keer teruggebeld en de servicedesk zou ook hebben doorgegeven of de persoon van de technische dienst mij  nogmaals wil bellen.

Ik wacht nu al een aantal dagen, maar heb nog altijd niks gehoord.

Een servicedesk medewerker heeft mij nog geprobeerd te helpen door het kanaal van het glasvezel te wijzigen, maar dit heeft helaas ook niet geholpen.

Ik wordt inmiddels redelijk radeloos, aangezien ik nu al 5 weken aan het klooien ben en 's avonds dus zo goed als niks kan.

Reputatie 7
Badge +5

Dat kan ik me goed voorstellen @AT1979! Ik zie dat er inmiddels een nieuw onderzoek is gestart sinds gisteren met alle informatie die nodig is om de technische dienst verder op weg te helpen. Je hebt hierover ook een e-mail ontvangen. Voor nu kan ik niks anders doen dan nog even om je geduld vragen. Mijn collega's gaan aan de slag en je zult bericht krijgen wanneer er een oplossing is, of bijvoorbeeld een monteur is aangestuurd. Ontzettend bedankt voor je geduld!

Reputatie 1

Hierbij even een update: Vanmiddag komt er een monteur van Quirion langs om alle bekabeling en de omvormer te vervangen en vervolgens alles uitgebreid door te meten. 

Hopelijk lost dit de problemen op en anders kunnen we dan een probleem binnenshuis wel uitsluiten en extern gaan kijken.

Reputatie 1

Nou,

Monteur is een uur geleden vertrokken. Hij kon niet uitgebreid testen, dat moesten "lijn-monteurs" doen. Hij heeft wat Ookla Speedtests op mobiel gedaan en aansluiting schoongemaakt, niks vervangen. (Aardige kerel, z'n best gedaan en helder rapportje overigens)

Rond 19:00 weg gegaan en toen geen problemen, dat is het nooit rond die tijd. Nu een uur later is het weer, zoals verwacht drama.

De omvormer gaat hij bestellen en kan ik dan zelf installeren. Als het daarna nog steeds niet goed is moet ik jullie bellen met de mededeling dat er een lijn-monteur moet komen.

@Cheyenne Kan dat niet meteen? Ik heb weinig vertrouwen dat een nieuwe omvormer verschil gaat maken en om na 6 werken eerst weer een paar dagen verder af te wachten...

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @AT1979, fijn dat je dit kan terugkoppel en ik hekel eraan dat je hier nog mee zit, sorry! Ik heb de technische dienst gevraagd om je internetlijn wederom na te laten kijken. Echter, omdat de monteur van Guidion de Media Converter heeft aangeraden vermoed ik dat de technische dienst de vervanging hiervan wil afwachten voordat ze verdere stappen gaan ondernemen.

In ieder geval ga ik wederom en hard bij ze op de deur kloppen, ik hoop heel snel een doorbraak voor je te forceren!

Reputatie 1

Hoi @AT1979, fijn dat je dit kan terugkoppel en ik hekel eraan dat je hier nog mee zit, sorry! Ik heb de technische dienst gevraagd om je internetlijn wederom na te laten kijken. Echter, omdat de monteur van Guidion de Media Converter heeft aangeraden vermoed ik dat de technische dienst de vervanging hiervan wil afwachten voordat ze verdere stappen gaan ondernemen.

In ieder geval ga ik wederom en hard bij ze op de deur kloppen, ik hoop heel snel een doorbraak voor je te forceren!

@Cal inmiddels zijn we WEER een week verder. Nog geen converter binnen een zelfs nog geen enkel bericht van post.nl oid dat deze onderweg is. 

Heb niet het gevoel dat ik serieus wordt genomen. Als jullie mij als klant kwijt willen, mogen jullie dat ook gewoon zeggen. 

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @AT1979, sorry dat er nog weinig schot in de zaak zit! Bij nader inzien heeft de technische dienst besloten om geen nieuwe Media Converter op te sturen omdat bepaalde firmware problemen ervoor kunnen zorgen dat je enige tijd offline zou zitten. Ze hebben wederom alleen geen andere oplossing kunnen vinden en zij vragen je om nieuwe speedtests op te sturen zoals je dat ook in je bericht naar Jason via de wetransfer link hebt gedaan. Net zoals bij de vorige keer is het hiervoor belangrijk dat er de volgende informatie tussen staat:

- Ga via een browser naar www.speedtest.net/apps en download de app voor het device waarop je de speedtest wil uitvoeren
- Sluit alle programma's af voordat je de snelheidstesten start, vergeet niet een eventuele VPN uit te schakelen
- De computer of laptop dient bekabeld te zijn aangesloten, een speedtest van een TV of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken
- Voer de speedtest uit. Voor een goed beeld is het het beste om op verschillende doelservers te testen. Onder de grote GA knop kun je een server kiezen. Is de snelheid ver onder wat het zou moeten zijn? Voer dan nogmaals een speedtest uit op hetzelfde device met minimaal vijf minuten tussen de speedtests.
- Maak minimaal twee screenshots, van speedtesten op verschillende doelservers en zorg dat je hele bureaublad zichtbaar is inclusief je verbindingstype (het is belangrijk om te kunnen zien dat er bekabeld getest is)
- Maak een screenshot van het taakbeheer (Task Manager, op Windows) of activiteitenmonitor (Activity Monitor op iOS):
In Windows vind je deze door op CTRL+ALT+DEL te drukken; kies voor meer details als deze niet direct zichtbaar zijn
In Apple MacOS kan je zoeken op "Activity Monitor" vanuit het Spotlight zoekvenster
- Maak een screenshot van de IPconfiguratie:
Windows: Via de zoekfunctie onder sneltoets “Windows + R", typ in: ‘’cmd’’ en druk op enter (of zoek naar Opdrachtprompt/Command Prompt in het Startmenu). Typ na het openen in: ipconfig/all en druk op Enter
Apple MacOS: Via de Finder of het Spotlight zoekvenster de Terminal app openen. Typ in: /sbin/ifconfig en druk op enter. Dit geeft alle verbindingen weer die het device op dat moment heeft.

Sorry, het liefst had ik dit niet opnieuw van je gevraagd alleen is dit voor de technische dienst echt nodig om een stap verder te komen. Ik hoop heel erg dat de technische dienst er ditmaal meer mee kan ontdekken en ik ga er vaart voor je achter zetten!

Reputatie 1

@Cal Ik neem helaas aan dat je geen grapje maakt dat ik opnieuw de screenshots moet sturen. 

Overigens vind ik het behoorlijk waardeloos dat ik kennelijk zelf contact met jullie moet opnemen om te vragen waar die converter blijft, terwijl ze blijkbaar hebben besloten dit toch niet te doen.

Ik heb je inmiddels via een PM de ipconfig en 13 verschillende Speedtests toegestuurd via een wetransfer link. 

Uit de Speedtests blijkt in elk geval dat het internet gewoon ontzettend instabiel is. Sommige Speedtests geven de melding dat er geen internet beschikbaar is, een volgende heeft een download- of upload speed van minder dan 1 Mbps, waarna er soms tests zijn met aanvaardbare snelheden. Hieronder 3 ervan voor de meelezers.

Melding geen internet
Acceptabele snelheid, maar hoge jitter
Zo ongeveer geen download

Of de technische dienst hieruit kan opmaken wat het probleem is weet ik niet. Maar volgens mij is het inmiddels wel duidelijk dat ik hier een enorm probleem heb waar nu eindelijk, na (schrik niet) 7 weken, weleens wat aan gedaan kan worden.

Reputatie 1

Ik heb ook nog een ping-test gedaan via http://ping-test.net Zoals je ziet schiet m'n ping daar alle kanten op:

 

Reputatie 7
Badge +4

Heel erg bedankt voor de uitgebreide en duidelijke metingen @AT1979 en nogmaals sorry, ik had het liever ook heel anders gezien! Inmiddels heb ik de metingen toegevoegd aan het onderzoek maar heb ik nog geen verdere update mogen ontvangen. Ik verwacht dat ik je uiterlijk morgen meer kan vertellen en ik probeer zo veel mogelijk druk uit te oefenen op een daadkrachtige vervolgstap en oplossing!

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @AT1979, een stip aan de horizon! De netwerkbeheerder KPN NetwerkNL is van plan om een monteur jouw kant uit te sturen. Omdat zij niet in het weekend werken vermoed ik dat je maandag, of uiterlijk dinsdag, meer van hen verneemt.

Ik blijf sowieso een vinger voor je aan de pols houden, in ieder geval ben ik blij dat we nu in de volgende fase zijn beland en ik ben hoopvol dat dit niet lang meer voor je zal duren!

Reputatie 1

Hey @AT1979,

Ik heb de post gestart waar jij naar refereert. Gezien jij een soortgelijk probleem hebt, ben ik persoonlijk wel benieuwd of jij dit probleem ook nog ervaart wanneer jij een VPN verbinding gebruikt. Ik heb namelijk als tijdelijke oplossing een VPN verbinding waarmee het probleem omzeilt kan worden.

Reputatie 1

Hey @AT1979,

Ik heb de post gestart waar jij naar refereert. Gezien jij een soortgelijk probleem hebt, ben ik persoonlijk wel benieuwd of jij dit probleem ook nog ervaart wanneer jij een VPN verbinding gebruikt. Ik heb namelijk als tijdelijke oplossing een VPN verbinding waarmee het probleem omzeilt kan worden.

@AnT12  Ik zag het in jouw topic inderdaad. Heb ik ook geprobeerd, maar gaf bij mij geen verschil helaas.

Reputatie 1

Hoi @AT1979, een stip aan de horizon! De netwerkbeheerder KPN NetwerkNL is van plan om een monteur jouw kant uit te sturen. Omdat zij niet in het weekend werken vermoed ik dat je maandag, of uiterlijk dinsdag, meer van hen verneemt.

Ik blijf sowieso een vinger voor je aan de pols houden, in ieder geval ben ik blij dat we nu in de volgende fase zijn beland en ik ben hoopvol dat dit niet lang meer voor je zal duren!

Hoi @Cal

Het is inmiddels dinsdagavond en ik heb nog altijd niks van KPN vernomen.

Zou jij er nog eens achteraan kunnen?

Reputatie 7
Badge +9

Hi @AT1979, bedankt voor je geduld! Ik heb gelijk gekeken of ik iets in ons systeem kon vinden. Ik zie dat KPN is aangestuurd. Door drukte kan dit wat langer duren. KPN zal over de afspraak contact met je opnemen. Wanneer dit is kan ik helaas niet zeggen, ik hoop zo snel mogelijk.   

Reputatie 1

... inmiddels vrijdagavond, dus WEER een week verder. Ik ben inmiddels al 8 weken bezig en nog altijd niks. Dit is toch onbegrijpelijk?

Reputatie 7
Badge +16

Goedemorgen @AT1979, ik heb met klem verzocht dit morgenochtend direct op te pakken voor je - excuses voor de wederom lange wachttijd.

Reputatie 1

Goedemorgen @AT1979, ik heb met klem verzocht dit morgenochtend direct op te pakken voor je - excuses voor de wederom lange wachttijd.

Maandag niks gehoord, vandaag niks gehoord...........

Reputatie 1

@Cal @Jason @Cheyenne @Tommie Is er IEMAND die er voor kan zorgen dat er wat gebeurt? 

Reputatie 7
Badge +16

@AT1979 Het bleek inderdaad langer te duren dan gepland, sorry. Ik heb nu eindelijk een update voor je: KPN Netwerk heeft een controle uitgevoerd op de lijn en constateert geen discarded data of een capaciteitsprobleem. De volgende stap is om een netwerkmonteur op locatie langs te laten komen. Het lijkt er nu op dat er een apparatuur op locatie is dat de aangegeven bandbreedte verbruikt waardoor deze in metingen traag oogt. Ik heb het direct doorgezet voor je zodat we niet weer vier werkdagen wachten.

Hier hoop ik eind van de middag een nieuwe update op te hebben zodat je een afspraak kunt gaan maken. Houd er rekening mee dat in sommige gevallen een netwerkmonteur geen fysieke afspraak maakt omdat het niet altijd nodig is om jouw woning te onderzoeken. Vaak vindt herstel plaats in de wijkcentrale.

Reageer