Beantwoord

Simpele netwerkschijf installeren

  • 7 December 2020
  • 3 reacties
  • 190 Bekeken

Reputatie 1

Ik heb een draytek vigor glasvezel en ik wil graag een eenvoudige netwerkschijf installeren. Niet op de usb van de draytek maar een snellere, via het netwerk dus. Ik lees van alles over nas, poorten, dmz, bridge. Dat is voor mij onbekend terrein. Wie kan mij aan een goede handleiding helpen:

  • eenvoudige externe harde schijf, geen dubbele voor backup e.d.
  • moet vanaf mijn thuis apparaten benaderd kunnen worden (macbook, android telefoon, mac mini, iphones)
  • hoeft niet van buiten af te benaderen zijn, enkele intern gebruik dus

Wat moet ik aanschaffen en hoe kan ik het installeren. Verwijzen naar andere antwoorden mag ook. Ik werk met apple computers en weet hoe ik in het modem moet komen. Achter de draytek hangt via poort 1 een Netgear Orbi  en aan poort 2 een domme switch.

Alvast bedankt.

icon

Beste antwoord door Pieter_B 7 December 2020, 19:44

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@okkehel 

De volgende link is een basic setup die je eigenlijk op elke nieuwe Synology NAS kunt uitvoeren, dus of het een single of dual of multiple drives NAS is.

First-time NAS Installation & Setup Guide | Synology

De volgende link is ook een setup video, maar ook uitleg hoe je shared folders voor afzonderlijke users kunt maken. Je zult je afvragen waarom, hierdoor kun je voor je kindere een eigen folder instellen, maar ze kunnen niet bij jouw folder.

Synology NAS Setup Guide 2020 - Build, Setup, RAID, Volumes IP and Shared Folders

Dan wat heb ik nodig;

Een single bay of dual bay NAS unit, hier adviseer ik om te gaan voor een dual bay NAS. De reden is, dat je deze ook zo in kan stellen dat op beide schijven hetzelfde staat. Waarom zou je dat dan willen, puur in het geval dat er 1 schijf kapot gaat, staan al je gegevens nog op de andere. Tevens kun je vrij eenvoudig de defect schijf vernieuwen, waarbij alle data van de nog goede schijf ook op de nieuwe schijf komt te staan. Ze noemen dit ook wel mirroring, of RAID-1.

Ref RAID: Redundant array of independent disks

Het volgende wat je moet aanschaffen zijn natuurlijk de hardeschijven. Daar moet je even bedenken hoe groot je de totale NAS wilt gaan maken. Zelf heb ik een dual bay met HGST Deskstar NAS (2017) 10TB drives, waaruit ik een 10TB NAS heb gemaakt in RAID-1.

Denk bij het kiezen van je hardeschijven er ook aan, dat deze min of meer 24/7 in bedrijf kunnen zijn. Wil niet zeggen dat ze 24/7 op volle toeren draaien, maar ze zijn eigenlijk altijd wel een beetje bezig. Kies je voor de goedkopere schijven, zou het kunnen zijn dat die iets eerder de geest gaan geven, met de kans op dataverlies.

Maak daarom gebruik van schijven die ook vaak het stempel krijgen dat het NAS schijven zijn. Western Digital maakt ook goede schijven (link)

Zelf heb ik de Synology DS218+ , je ziet op tweakers kun je ook complete NAS kopen met schijven.

Weet je nog niet welke NAS het best bij je past, kijk dan eens op tweakers voor een indicatie.

Hopelijk je hiermee een beetje op weg geholpen en mochten er vragen zijn over hoe en wat, er zijn hier genoeg medeklanten zoals ik die ook bedreven zijn in het opzetten van een NAS.

Reputatie 1

top, bedankt.

Reputatie 7
Badge +7

Hallo @okkehel 

Heb zelf de Synology DS220+, dit was plug and play. Hier de site van Synology: Synology NL

Hier staat ook heel veel info op en @Pieter_B heeft je al een heel stuk op weg geholpen.:wink:

Reageer