Beantwoord

Sinds verkeer via DTAG wordt gerouteerd is de latency naar mijn RDP server waardeloos geworden.

  • 25 October 2019
  • 7 reacties
  • 1825 Bekeken

Reputatie 4

Hoi T-Mobile, 

Sinds vandaag ervaar ik een ontzettende latency naar een RDP server dat in Amsterdam is gehost. 

Normaal heb ik een latency van 8-15 ms naar deze server, maar het is nu rond de 80-170 ms geworden. 

Dit maakt de RDP verbinding voor mij totaal onbruikbaar en lagged echt, 

Ik merkte ook dat bij sommige game servers dat in amsterdam zijn gehost ook mijn ping rond de 100+ ms is .  

Ik ben toen gaan zoeken met traceroutes, en kom erachter dat al jullie verkeer nu via het Dtag netwerk wordt verhandeld. zie onderstaande traceroute van IP 85.190.90.15 (waar de RDP server op zit). 

 

traceroute to 85.190.90.15 (85.190.90.15), 64 hops max, 52 byte packets

 1  vigor.router (192.168.1.1)  2.042 ms  2.581 ms  4.953 ms

 2  1-4-201-31.ftth.glasoperator.nl (31.201.4.1)  3.758 ms  3.443 ms  3.550 ms

 3  10.10.80.149 (10.10.80.149)  8.735 ms  7.956 ms  8.406 ms

 4  80.156.160.229 (80.156.160.229)  7.739 ms  7.683 ms  8.696 ms

 5  217.239.53.129 (217.239.53.129)  8.489 ms  8.042 ms  8.460 ms

 6  * * *

 7  blade.ams8.hopus.net (37.77.41.7)  87.477 ms  159.653 ms  87.498 ms

 8  s-spine1-n1-ae2.ams1.shadow.guru (185.253.168.125)  87.878 ms  84.909 ms  84.562 ms

 

Mijn verkeer lijkt nu eerst naar Frankrijk te gaan en daarna pas weer terug naar Nederland. 
Dit is echt een totaal onlogische route en gooit echt me verbinding in het roet qua latency. 

Het blijkt dat ik niet de enige ben die nu problemen ervaart met hun verbinding en latency, gezien de topic's dat hierover wordt geopend. 

Zouden jullie bij jullie netwerkteam willen verzoeken om de routes dat sinds vandaag zijn gezet terug te draaien of het Dtag netwerk naar servers in nederland te repareren. 

 

Ik hoor graag snel van jullie te horen, mijn t-mobile thuis verbinding is op deze manier niet werkbaar :(

 

Als dit zo blijft moet ik echt me verbinding gaan opzeggen en een alternatieve provider gaan zoeken.    

icon

Beste antwoord door Candy 26 October 2019, 16:12

Bekijk origineel

7 reacties

I hope this is just a temporary measure. Currently their network isn't suitable for gaming and other latency critical applications. It also completely defeats the purpose of localizing data centers and effectively utilizing fiber connections.

Reputatie 1

Hier het zelfde probleem. Alles loopt via DTag en vervolgens via Frankrijk. De verbinding is totaal niet bruikbaar meer. Ik hoop dat dit snel wordt opgelost, want anders moet ik op zoek naar een provider die dit wel op orde heeft. 

Reputatie 4

Hi Divve, 

I really hope this is a temporary issue indeed. 
They really broke realtime applications with this decision, its also great to push this change on a Friday, so the customers are stuck with a broken connection for the weekeind at least. 

 

Also great is that non tech savvy customers don't know what is happening with their connection, and will assume its their local network causing all the packetloss and lag since today. 

 

I really hope an T-mobile forum employee with notice this topic tomorrow, and escalate this problem as soon as possible internally so they can work on a solution to make realtime applications workable on their network again. 

 

Lets hope for the best and don't let their users stand in the cold :(. 

 

 

 

 

 

 

Reputatie 2

Hier ervaren we ook een zeer trage en onstabiele verbinding. Downloads die vast lopen en gamen is niet meer fatsoenlijk te doen. Ook de snelheid wordt niet gehaald, we hebben een 750mbit abbo en halen net 30mbit. Over de ping maar niet gesproken deze schommelt tussen de 30 a 40 en uitschieters naar boven de 100. Als dit vanaf nu de standaard verbinding is ben ik genoodzaakt om over te stappen. Zal morgen de klantenservice maar is benaderen en vragen hoe ze het in hun hoofd halen om dit toe te passen.

Reputatie 1

Het heeft weinig zin om hierover te klagen. Deutsche Telekom doet dit al 20 jaar in Duitsland. Tevens kopen ze steeds meer netwerken op, of starten ze de T-Mobile brand in andere landen als: Oostenrijk, Tjechie, Roemenie, etc.

Deze situatie zal niet veranderen, ik werk in deze industrie en mijn raad zou zijn: stap over. Het is belachelijk maar waar. Ik had gehoopt dat Nederland buiten schot zou  blijven, gezien de concurrentie in internet land maar de hoge bazen hebben anders beslist.

 

Het moederbedrijf van T-Mobile Nederland is Deutsche Telekom.

Deutsche Telekom opereert een internationale carrier waar ieder T-Mobile (NL/DE etc.) netwerk mee koppelt. Dat is opzich vrij logisch en niet het probleem. Het probleem begint zodra zo’n T-mobile netwerk exclusief met de Deutsche Telekom (AS3320) carrier koppelt, en disconnect met de lokale internet exchanges (hier AMS-IX) en tal van andere peering verbindingen.

T-Mobile Thuis is sinds gisterochtend exclusief achter de carrier van moederbedrijf Deutsche Telekom komen te hangen. Deutsche Telekom AS3320 peert nagenoeg niet op internet exchanges door hun peering policy. Zij zien hun eindklanten (de eyeballs) als een gigantische asset, en vragen exorbitant hoge prijzen om verkeer af te leveren naar hun klanten. Denk aan 10 x marktconform. Een gigantische kostenpost voor de contentpartijen/hostingbedrijven van deze wereld.

Gezien Deutsche Telekom Carrier AS3320 een Tier-1 carrier is, zijn zij verplicht om direct te koppelen met alle andere Tier-1 carriers. Dat zou de oplossing zijn om verkeer schoon af te leveren zou je zeggen. Echter niets is minder waar. Deze directe verbindingen zijn 80% van de dag vol/congested en zijn geen manier om verkeer goed af te kunnen leveren naar de klanten die exclusief achter Deutsche Telekom Carrier AS3320 hangen. Vandaar dat contentpartijen/hostingbedrijven verplicht worden om directe dure koppelingen af te nemen. (Google: double paid traffic)

Vooral kleinere (Nederlandse) hostingbedrijven hebben geen directe koppelingen met Deutsche Telekom carrier AS3320 door exorbitant hoge prijs. Of doordat voorheen simpelweg hun Nederlandse T-Mobile klanten prima via de Nederlandse Internet Exchanges beschikbaar waren. Het netwerk van T-Mobile thuis is gisterochtend zonder enkele aankondiging exclusief achter het Deutsche Telekom carrier AS3320 ‘verdwenen’. Zodoende is er geen tijd geweest om een oplossing te vinden om dit verkeer alsnog schoon af te leveren.

 

Gaat T-mobile Thuis exclusief verbonden blijven achter Deutsche Telekom Carrier AS3320: hoogstwaarschijnlijk wel

Gaat jouw thuisverbinding beter worden op termijn: waarschijnlijk zullen sommige hostingbedrijven toch toegeven aan de exorbitant hoge prijzen om toch direct te koppelen

Is de consument hier de dupe van: Jazeker, uiteindelijk zullen de hoge kosten van de interconnectie op hen verhaald worden. Goedkoop internet, duurdere diensten.

Mijn advies: Neem een andere provider, deze praktijken moeten wij niet pikken in een internet vrij land als Nederland!

.

Reputatie 4

Als dit zo is dan is dit echt heel zuur. 
Vooral omdat dit "nieuwe beleid" voor ons als T-Mobile Thuis klanten zomaar even zonder communicatie wordt doorgedrukt. 

Ik vraag mij zelfs af of dit volgens het beleid van de ACM in Nederland zomaar mag: 
 

Beheer van het internetverkeer

U mag maatregelen nemen om het internetverkeer in goede banen te leiden. Deze maatregelen moeten redelijk en begrijpelijk zijn. Ze moeten in verhouding staan tot de problemen die u wilt voorkomen. Ze mogen geen onderscheid maken naar inhoud of toepassingen. En u moet klanten vertellen welke gevolgen deze maatregelen kunnen hebben voor de kwaliteit van hun internettoegang, hun privacy en de bescherming van hun persoonsgegevens.

​​​​​​https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/telecommunicatie/de-telecommarkt/netneutraliteit-internetaanbieders
 

 

Vooral omtrent het communiceren omtrent genomen maatregelen hebben niet plaatsgevonden. en het verkeer wordt eigenlijk nu dus wel zomaar op ene of andere dag anders behandeld. feitelijk kan je nu alleen nog maar snel naar Google diensten communiceren maar verder dan dit gaat het al mis en loopt de latency erg hoog op of er ontstaat een erg hoge packetloss.

Dit voelt dus eigenlijk als kunstmatig netwerkfiltering.  

Voor mij als consument heeft deze beslissing zonder communicatie nu erg extreme gevolgen. 
Naast dat "entertaiment" verkeer als Steam/Game servers/ Voice diensten dat afhankelijk zijn van een lage latency. Kan ik ook nu onderhand niet meer thuiswerken omdat de VPN verbinding naar mijn werkt onhoudbaar traag is geworden door de latency. 

Verder haal ik inderdaad lange na mijn 750 Mbps vaak niet meer, omdat nu maar een selectieve aantal servers/diensten toegang krijgen tot een snellere datapijp. 

Ik hoop dat T-mobile snel reageert met een verklaring. 
Indien dit niet snel opgelost is dan ben ik echt genoodzaakt een andere provider te gaan zoeken :( 




 

Reputatie 4

Om miscommunicatie en dubbele topics te vermijden, vraag ik jullie graag om de communicatie via één topic te houden. Alvast bedankt voor je begrip! :slight_smile:

Reageer