Beantwoord

Sites niet bereikbaar - routeringsprobleem?

  • 7 December 2022
  • 5 reacties
  • 154 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties

Hi,
 

ik heb sinds vorige maand glas van T-mobile. Qua up/down/ping is alles prima in orde, maar er lijkt een probleem te zijn met bepaalde routes.

Zo kan ik bijvoorbeeld niet bij mijn.ing.nl komen (en wel bij de ing.nl main site).

Voorbeeld van een traceroute naar mijn.ing.nl:

Non-authoritative answer:
Name: mijn.ing.nl
Address: 145.221.181.241
Name: mijn.ing.nl
Address: 145.221.213.241

➜ ~ traceroute 145.221.213.241
traceroute to 145.221.213.241 (145.221.213.241), 64 hops max, 52 byte packets
1 10.0.21.4 (10.0.21.4) 7.657 ms 2.797 ms 3.606 ms
2 1-212-212-87.ftth.glasoperator.nl (87.212.212.1) 6.929 ms 5.457 ms 4.822 ms
3 10.10.14.137 (10.10.14.137) 6.989 ms 5.317 ms 5.211 ms
4 10.10.12.61 (10.10.12.61) 7.131 ms 6.413 ms 6.286 ms
5 * adm-b1-link.ip.twelve99.net (62.115.154.136) 72.171 ms 11.571 ms
6 217.161.98.238 (217.161.98.238) 7.195 ms 7.835 ms 7.570 ms
7 adm-b1-link.ip.twelve99.net (62.115.154.136) 11.976 ms 10.599 ms 11.096 ms
8 adm-bb4-link.ip.twelve99.net (62.115.137.64) 11.529 ms
adm-bb1-link.ip.twelve99.net (62.115.136.194) 10.865 ms
adm-bb4-link.ip.twelve99.net (62.115.137.64) 14.989 ms
9 ldn-bb1-link.ip.twelve99.net (213.155.136.98) 19.305 ms 17.452 ms *
10 slou-b2-link.ip.twelve99.net (62.115.127.7) 26.022 ms
slou-b2-link.ip.twelve99.net (62.115.112.63) 17.694 ms
slou-b2-link.ip.twelve99.net (62.115.127.7) 46.977 ms
11 securitydamltd-svc077332-ic366727.c.telia.net (62.115.170.101) 19.772 ms 19.013 ms 18.331 ms
12 * * *
13 * * *
14 * * *
15 * * *
^C

Zo zijn er nog een hoop andere sites niet bereikbaar, maar dit is het meest prominente voorbeeld.

PS: ik heb een eigen router, maar dit is niet het probleem - ook via de Zyxel speelt dit.

Iemand ideeen?

icon

Beste antwoord door louisL 7 December 2022, 23:08

Bekijk origineel

5 reacties

ik heb sinds vorige maand glas van T-mobile. Qua up/down/ping is alles prima in orde, maar er lijkt een probleem te zijn met bepaalde routes.

Wanneer je bij een ping of tracert geen reactie krijgt, betekent het niet altijd dat er iets verkeerd is. mijn.ing.nl werkt gewoon maar laat geen ping of tracert toe (lees; ze passen hier filtering toe).

Gewoon up, terwijl het niet reageer op ping of traceroutes.

 

Je zou ook eens kunnen kijken via isitdownrightnow.com, via lg.he.net kun je ook diverse pings en traceroutes uitvoeren. Op die manier kan je het uiteindelijke resultaat mooi vergelijken met die van jezelf. Maar zoals gezegd, geen reactie van het uiteindelijke doel betekent niet per definitie dat er iets mis is. Sommige servers weigeren gewoon antwoord te geven omdat ICMP verkeer gefilterd wordt.

 

Als ik schrijf 'ik kan er niet bij komen' bedoel ik dus niet met ICMP. Maar via de site. De app werkt ook niet.

Ik begrijp dat ICMP filtered kan zijn. De traceroute zit er vooral bij om te laten zien hoe de route eruit ziet vanaf mij.


En ja, mijn.ing.nl werkt gewoon: vanaf mijn oude provider. Vanaf 5G. Maar niet vanaf t-mobile glas.

En dat is dus het rare hier.

 

Reputatie 6
Badge

Als ik schrijf 'ik kan er niet bij komen' bedoel ik dus niet met ICMP. Maar via de site. De app werkt ook niet.

Ik begrijp dat ICMP filtered kan zijn. De traceroute zit er vooral bij om te laten zien hoe de route eruit ziet vanaf mij.


En ja, mijn.ing.nl werkt gewoon: vanaf mijn oude provider. Vanaf 5G. Maar niet vanaf t-mobile glas.

En dat is dus het rare hier.

 

Grappig: ik heb  even de traces bekeken. Ik heb  vergelijkbare traces (wat kleine i-verschillen, wel in dezelfde ranges (wat alternatieve routes), maar eindig ook bij 62.115.170.101. Heel raar.  ICMP werkt inderdaad niet. Geen idee wat jouw probleem is. Het probleem treedt op met je eigen router en de Zyxel. Dus we kunnen de Zyxel niet de schuld geven.  Heb je andere apparatuur als switches in je netwerk zitten?

De interne switches zijn er wel maar kan ik ook niet de schuld geven. Maar je reactie heeft me wel op een spoor gezet: ik heb 2 routers, beide van mikrotik, en ik dacht die volledig gelijk geconfigureerd te hebben.

Bleek toch een verschil in de L2 MTU te zitten, waardoor er een mismatch was (1496 vs. 1500) met rare fragementation zaken als gevolg. Nu werkt alles!

PS: ik weet ook niet waarom het met de Zyxel ook niet werktte...maar heeft ook geen zin meer dat uit te zoeken.

Reputatie 6
Badge

De interne switches zijn er wel maar kan ik ook niet de schuld geven. Maar je reactie heeft me wel op een spoor gezet: ik heb 2 routers, beide van mikrotik, en ik dacht die volledig gelijk geconfigureerd te hebben.

Bleek toch een verschil in de L2 MTU te zitten, waardoor er een mismatch was (1496 vs. 1500) met rare fragementation zaken als gevolg. Nu werkt alles!

PS: ik weet ook niet waarom het met de Zyxel ook niet werktte...maar heeft ook geen zin meer dat uit te zoeken.

L2MTU  van 1500 klopt ook niet. MTU moet 1500 zijn, L2MTU tenminste 1526. Standaard zie op mijn Mikrotik switches een L2MTU van 1592  en op mijn LTE-router zelfs  1598.

 

Reageer