Beantwoord

Slechte internetverbinding

  • 12 January 2022
  • 10 reacties
  • 228 Bekeken

Ik heb nu alweer een paar dagen slecht internet. Regelmatig kan een pagina niet gevonden worden/online computerspellen niet gespeeld worden/whatsapp gesprekken niet gevoerd/etc.. Als ik kijk naar de T-Mobile (Zyxel) router dan laat het logboek het volgende zien:

#    Tijd    Faciliteit    Niveau    Categorie    Berichten
1    Jan 12 11:38:24    daemon    info    dhcpc    udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
2    Jan 12 11:38:24    daemon    info    dhcpc    udhcpc: nas10_5 lease of 10.116.100.30 obtained, lease time 1800
3    Jan 12 11:38:24    daemon    debug    dhcpc    udhcpc: nas10_5 Sending renew...
4    Jan 12 11:38:00    daemon    info    dhcpc    udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
5    Jan 12 11:38:00    daemon    info    dhcpc    udhcpc: nas10_4 lease of 85.144.24.176 obtained, lease time 1800
6    Jan 12 11:38:00    daemon    debug    dhcpc    udhcpc: nas10_4 Sending renew...
7    Jan 12 11:23:24    daemon    info    dhcpc    udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
8    Jan 12 11:23:24    daemon    info    dhcpc    udhcpc: nas10_5 lease of 10.116.100.30 obtained, lease time 1800
9    Jan 12 11:23:24    daemon    debug    dhcpc    udhcpc: nas10_5 Sending renew...
10    Jan 12 11:23:00    daemon    info    dhcpc    udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
11    Jan 12 11:23:00    daemon    info    dhcpc    udhcpc: nas10_4 lease of 85.144.24.176 obtained, lease time 1800
12    Jan 12 11:23:00    daemon    debug    dhcpc    udhcpc: nas10_4 Sending renew...
13    Jan 12 11:22:43    daemon    info    dhcpc    udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
14    Jan 12 11:22:43    daemon    info    dhcpc    udhcpc: nas10_3 lease of 10.70.172.150 obtained, lease time 3600
15    Jan 12 11:22:43    daemon    debug    dhcpc    udhcpc: nas10_3 Sending renew...
16    Jan 12 11:08:24    daemon    info    dhcpc    udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
17    Jan 12 11:08:24    daemon    info    dhcpc    udhcpc: nas10_5 lease of 10.116.100.30 obtained, lease time 1800
18    Jan 12 11:08:24    daemon    debug    dhcpc    udhcpc: nas10_5 Sending renew...
19    Jan 12 11:08:00    daemon    info    dhcpc    udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
20    Jan 12 11:08:00    daemon    info    dhcpc    udhcpc: nas10_4 lease of 85.144.24.176 obtained, lease time 1800
21    Jan 12 11:08:00    daemon    debug    dhcpc    udhcpc: nas10_4 Sending renew...
22    Jan 12 10:53:24    daemon    info    dhcpc    udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
23    Jan 12 10:53:24    daemon    info    dhcpc    udhcpc: nas10_5 lease of 10.116.100.30 obtained, lease time 1800
24    Jan 12 10:53:24    daemon    debug    dhcpc    udhcpc: nas10_5 Sending renew...
25    Jan 12 10:52:59    daemon    info    dhcpc    udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
26    Jan 12 10:52:59    daemon    info    dhcpc    udhcpc: nas10_4 lease of 85.144.24.176 obtained, lease time 1800
27    Jan 12 10:52:59    daemon    debug    dhcpc    udhcpc: nas10_4 Sending renew...
28    Jan 12 10:52:43    daemon    info    dhcpc    udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
29    Jan 12 10:52:43    daemon    info    dhcpc    udhcpc: nas10_3 lease of 10.70.172.150 obtained, lease time 3600
30    Jan 12 10:52:43    daemon    debug    dhcpc    udhcpc: nas10_3 Sending renew...
31    Jan 12 10:38:23    daemon    info    dhcpc    udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
32    Jan 12 10:38:23    daemon    info    dhcpc    udhcpc: nas10_5 lease of 10.116.100.30 obtained, lease time 1800
33    Jan 12 10:38:23    daemon    debug    dhcpc    udhcpc: nas10_5 Sending renew...
34    Jan 12 10:37:59    daemon    info    dhcpc    udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
35    Jan 12 10:37:59    daemon    info    dhcpc    udhcpc: nas10_4 lease of 85.144.24.176 obtained, lease time 1800
36    Jan 12 10:37:59    daemon    debug    dhcpc    udhcpc: nas10_4 Sending renew...
37    Jan 12 10:23:23    daemon    info    dhcpc    udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
38    Jan 12 10:23:23    daemon    info    dhcpc    udhcpc: nas10_5 lease of 10.116.100.30 obtained, lease time 1800
39    Jan 12 10:23:23    daemon    debug    dhcpc    udhcpc: nas10_5 Sending renew...
40    Jan 12 10:22:59    daemon    info    dhcpc    udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
41    Jan 12 10:22:59    daemon    info    dhcpc    udhcpc: nas10_4 lease of 85.144.24.176 obtained, lease time 1800
42    Jan 12 10:22:59    daemon    debug    dhcpc    udhcpc: nas10_4 Sending renew...
43    Jan 12 10:22:43    daemon    info    dhcpc    udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
44    Jan 12 10:22:43    daemon    info    dhcpc    udhcpc: nas10_3 lease of 10.70.172.150 obtained, lease time 3600
45    Jan 12 10:22:43    daemon    debug    dhcpc    udhcpc: nas10_3 Sending renew…

Oftewel, een op zich korte lease van een half uur maar in die periode wordt het de lease alsnog regelmatig vernieuwd (meerdere keren per minuut!) en dan ook nog met een ander WAN IP... Geen wonder dat mijn verbinding slecht is...

Ongeveer een jaar eerder heb ik dit ook gehad, toen was ik aangesloten op een slecht punt in de wijkkast. Deze zou afgeplakt worden (maar weet uiteraard niet of dat gebeurd is). Of wellicht is de Zyxel router kaduuk (=sowieso een onding), maar ik vermoed dat het probleem ‘buitenshuis’ zit. 

@T-Mobile: kunnen jullie dit nakijken svp? Alvast bedankt!

icon

Beste antwoord door Jason 13 January 2022, 09:21

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

10 reacties

Ok, omdat het probleem met mijn verbinding ‘op en af’ is heb ik een aantal dagen afgewacht voordat ik een update geef. Welnu, de Zyxel router geeft nog steeds aan leases te krijgen van 1800 (oftewel 30 min), wat ik extreem kort vind. Dat houdt dus in dat een lease ieder kwartier vernieuwd wordt, want dat moet uiteraard wel gebeuren voordat de lease verlopen is. Komt over alsof T-Mobile een ernstig IP adres tekort heeft (als meerdere mensen dit hebben) of (als ik de enige ben) is er iets anders niet in de haak. 

 

Dat even daargelaten moet ik zeggen op zijn minst de ergste van de problemen die ik ervaarde opgelost lijken te zijn, dus daarvoor dank Jason! Hulde!

Beste Jason, goedemorgen en bedankt!

 

Ik ben hier wel klaar voor, maar weet niet hoe snel jij kan reageren als ik zeg dat ik er klaar voor ben 🙂 en ik wil graag de downtime minimaliseren vanwege mijn werk. 

Is het iets dat T-Mobile de MAC release om 11:45 uitvoert?

Dan voer de rest van het proces uit, maar een MAC release mag ik helaas niet zelf in de Zyxel software.

 

Ik verneem de bevestiging graag, evt. sta ik open voor een ander tijdstip.

Reputatie 7
Badge +12

@JustinB Ik heb voor jou een nieuw topic aangemaakt! 😉 

 

Ik zal jouw berichten daar ook heen begeleiden zodat we daar verder kunnen!

Reputatie 7
Badge +12

@Trebor1000 Heel graag gedaan en jij bedankt voor het delen van je update! Het IP-lease probleem blijft wel vreemd, er wordt uiteraard niet uit een onuitputtelijke bron getast, maar een tekort op de losse IP's voor apparaten ben ik nog zelden tegengekomen. Het lijkt daarom eerder alsof de leasetijd onbewust verlaagd (of verhoogd is, hoe je het ook bekijkt) is door een verandering in de routering of vanuit de DHCP. Dat halfuur stond naar mijn weten altijd op 3600, oftewel één uur. Dat zou op de verbinding ook geen invloed moeten hebben, maar met een verlaging naar 1800 kan dat zeker voor onrust zorgen. Dan klappert de boel er nagenoeg elk halfuur weer uit en in dit geval om het kwartier omdat de leasetijd inderdaad vóór de verloopduur vernieuwd moet worden.

Laten we ‘em nog eventjes in de smiezen houden! Ik check nog met onze collega's en stel je op de hoogte bij nieuwe info!

Reputatie 7
Badge +12

Goedemorgen @Trebor1000, welkom op de Community!

Als ik je lease op de apparaat-IP's zo zie, lijkt het inderdaad alsof deze van een uur naar een halfuur en vervolgens naar een kwartier tot 16 minuten loopt - daar zit iets niet helemaal lekker en ik vermoed een probleem met de afgegeven IP-lease time.

Na een uitvoerige lijnanalyse gedaan te hebben, ben ik ervan overtuigd dat het probleem jouw matige verbinding inderdaad in de IP-lease zijn oorsprong vindt. Je hebt op LAN-poort 2 bekabeld één apparaat (van Microsoft) aangesloten. Dit apparaat geeft een lease time error op het toegewezen IP-adres. Dit kun je herstellen door alle gekoppelde apparaten los te koppelen, het modem te resetten en daarna een MAC-release op het modem en de WAN (de binnenkomende verbinding) te laten uitvoeren. De MAC-release kun je aan ons verzoeken, dit doen we met alle plezier voor je. Zo krijgt het modem de kans om weer een correcte IP vanuit de DHCP aan alle verbonden apparaten te pushen.

Geef me een seintje wanneer je hier klaar voor bent, alsjeblieft. Dit zou het moeten oplossen!

Reputatie 7
Badge +12

UPDATE: ik krijg nu bij de nieuwe meting gepusht dat de TV Box de storende factor is en je andere apparaat niet - echter gaat dit niet meer om een lease time error dus de MAC-release heeft gewerkt!

Nu nog dit issue tackelen: je kunt de TV Box van een factory reset voorzien, dan heb je hierna geen issues meer:


Voor de volledigheid plaats ik mijn laatste bericht ook in jouw topic - voor de meelezers! 😉

Beste Jason / T-Mobile,

 

Even een update. Zoals eerder aangegeven is de verbinding al een heel stuk beter dan het was. Voorheen was de verbinding niet goed bruikbaar en dat lijkt grotendeels opgelost te zijn door de ‘MAC-release’. Heel fijn!

Het lijkt echter nog niet helemaal 100%. Zo heb ik soms relatief hoge lag (voor glasvezel in ieder geval) en toen mijn vrouw belde via Whatsapp had ze een paar keer disconnects te pakken. Beetje lastig om goed te onderzoeken wat er aan de hand is. Valt er aan jullie kant wellicht nog iets te zien aan mijn verbinding?

Reputatie 7
Badge +10

Ook in veilige modus geprobeerd ?

Excuses dat ik dit draadje kaap, maar ik kan geen nieuwe topic aanmaken. 
-----

Sinds afgelopen maandag zit ik bij T-Mobile. Maar de internetsnelheid is niet wat ze adverteren.

Downloadsnelheid leek oke, maar ook dat is nu een drama.

https://www.speedtest.net/my-result/d/fae23aad-a17f-45f4-b698-70d4e4684b75

Speedtest gemaakt met de Windows App. Met een PC wat met kabel rechtstreeks is verbonden met de Zyxel router.

De upload snelheid is vanaf maandag al traag (max 350 Mbps). Download was vandaag overdag prima met 950 Mbps.

T-Mobile moet KPN echt even aan hun jasje trekken. Aangezien ik 1000/1000 afneem.

 

Beste JustinB, ik kon in eerste instantie ook geen topic aanmaken maar kort nadat ik de mail voor het aanmaken van het account bevestigd had wel. Kun je dat nog eens proberen? Want nu wordt het topic inderdaad nogal vervuilt…. wat niet alleen direct lastig is voor mijn issue maar ook voor mensen met soortgelijke issues (nu en in de toekomst). 

Reputatie 7
Badge +12

Hoi @Trebor1000, thanks voor je update, fijn dat het een stuk beter is dan het hiervoor was! 

Wat betreft de kleine verbindingsproblemen: ik zie niets daarvan terugkomen in de lijnmeting. Ik heb gekeken naar de DHCP-logs om te checken of er uitvalmomenten zijn, behalve de standaard IP-renewals, maar er lijkt helemaal niets mis te zijn. Gaat dit om uitval op de wifi? Je zou kunnen overwegen om een wifipunt erbij te nemen die dan als access point fungeert zodat je altijd een extra verbindingspunt in huis hebt - dat zorgt doorgaans voor een betere dekking (ook kun je het wifipunt draadloos als repeater instellen natuurlijk). Omdat je al zolang problemen hebt, wil ik die op onze kosten aanbieden. Je krijgt dan een Zyxel WAP die perfect communiceert met het Zyxel modem; deze zal gedurende jouw contractperiode gratis zijn, maar is uiteraard dan wel in bruikleen. Laat me weten of dit wenselijk is, dan stuur ik je er meteen eentje op! 😉👍