Beantwoord

slechte wifi bereik

  • 25 November 2018
  • 9 reacties
  • 646 Bekeken

Heb een glasvezel 750 mb abonnement. bedraad haal ik download 411 mb en upload 633 mb.

Wifi speedtest komt niet hoger dan 80 mb, soms blijft het signaal rond 20 mb steken,
Als ik bij familie kom en een speedtest doe zit ik met mijn telefoon op 180 mb en die hebben een 200 mb abonnement en ook nog via coax.

Heb de router nu al vele malen volgens de verbeter stappen veranderd, maar het signaal wordt niet beter, 1, 6, 11 al ben ik een meter van de router af.
Heb hem nu op kanaal 13 staan omdat hier weinig op zit.
Ik denk dat er iets met de router moet zijn.
Hoe hoog zou het signaal met deze draytek Vigor2132 router moeten zijn?

Zijn er misschien nog andere tips?

Ben in maart overgestapt maar met de wifi zeer ontevreden.
icon

Beste antwoord door Sterre 28 November 2018, 16:48

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +1
De WiFi van de Draytek staat nou niet bekend als geweldig, daarbij komt dat deze slechts beschikt over de 2,4Ghz band, de 5.0Ghz ontbreekt helaas.

Wat veel bezitters van de Draytek doen incluis ik zelf er een eigen router of accesspoint achter hangen een goed en veel gekocht merk is Asus, maar ook andere merken met 5.0Ghz zijn een prima keus.

Zelf heb ik een 100mb abonnement en zit relatief niet eens zo ver van de Draytek, net als bijna overal is ook bij mij de Draytek op de slechtste plaats opgehangen (de meterkast) heb een Sitecom AC 750 gekocht en deze aangesloten op de Draytek, buiten de meterkast stukje utp naar poort 1 van de Draytek en op de blauwe Wan van de Sitecom aangesloten en 5.0Ghz van de Sitecom geslecteerd, haal nu gemiddeld 95mb down en up.
Bedankt voor je reactie BeMu,

Had al ondervonden dat er geen 5.0Ghz op zat, wat voor deze tijd al raar is.

Wat ik nu wel heel raar vindt is dat je een mooie snelheid via glasvezel hebt en de router gewoon slecht is.
Vindt dat T-Mobile hier betere routers voor moet leveren.
Reputatie 7
Badge +3
Beste iron eagle,

Kies op de 2,4 GHz band altijd kanaal 1, 6 of 11 en niet 13. Wifi kanalen overlappen elkaar, de kanaalindeling stamt nog uit de tijd van voor de huidige Wifi toepassing. Met de hogere snelheden van nu pikt elk Wifi signaal wel 5 kanalen tegelijk in.
Door allemaal alleen 1,6 of 11 te kiezen voorkom je het overlap probleem.

Maar de beste oplossing is die van @BeMu en het is 100% zeker dat je bij je familie gebruik maakt van 5 GHz Wifi anders kun je die snelheid nooit halen.
Reputatie 7
13 is juist mijn favoriet. de buitenste kanalen hebben het minste overlap en 1 word het meeste gebruikt dus vandaar 13.
1,6,11 werkt alleen als de rest van je omgebing het ook doet, wat dus nooit zo is
Reputatie 7
Badge +3
13 is juist mijn favoriet. de buitenste kanalen hebben het minste overlap en 1 word het meeste gebruikt dus vandaar 13.
1,6,11 werkt alleen als de rest van je omgebing het ook doet, wat dus nooit zo is


Het niet kiezen van 1,6 of 11 is inderdaad een drama op 2,4 GHz en veel standaard routers van providers doen er vrolijk aan mee.

Ik zou dan eerder voor kanaal 1 gaan omdat die alleen overlapt met 2 en 3 en je meteen in het 1,6,11 groepje zit. Kanaal 13 overlapt met 12 en 11 en de buurman die op 11 zit overlapt weer met jou op 12 en 13. In mijn buurt is het net toevallig weer drukker rond kanaal 11 (met buren op kanaal 7 en 8 en nog een grapjas op 11 met 40 MHz bandbreedte die over 7 t/m 14 ramt).

Eigenlijk is er op 2,4 GHz geen redden meer aan in drukke gebieden...
Bedankt voor de reacties.
Ik ga van de week maar eens bellen met t-mobile of ze geen betere routers kunnen leveren.
Reputatie 7
Hi iron eagle,

Fijn dat je de tips uitgevoerd hebt! Jammer dat ze niet hebben geholpen. Gelukkig hebben we de Wifi-service, dat houdt in dat er een monteur naar je toekomt om jouw Wifi te onderzoeken en verbeteren. Ik heb meteen een monteur voor je aangestuurd. Je zal vandaag nog een SMS krijgen om een afspraak in te plannen. Veel Wifi-plezier!
Hoi Sterre,

Heb net een tp link1200 aangeschaft met 5G.
Deze geïnstalleerd en de snelheid is nu 320Mb.
Met zulke abonnementen zal er een betere router bijgeleverd moeten worden.

Heb de monteur niet meer nodig, maar bedankt voor de snelle reactie.
Kan deze router zeker niet bij jullie declareren?
Reputatie 7
@iron eagle

Nee helaas, WiFi garantie geld tot 10Mbit op de verdieping van het modem en een verdieping onder en boven het modem. Helaas krijgen allee nieuwe klanten een nieuw modem met 5Ghz ac ondersteuning waar wel hogere snelheden op te halen zijn. daar heb je als draytek gebruiker natuurlijk niet zoveel aan maar je heb in ieder geval een goede oplossing gevonden.

Reageer